Iphone, går det ha mappar med bild album UTAN Att det ligger i kamerarulle?

Permalänk
Medlem

Iphone, går det ha mappar med bild album UTAN Att det ligger i kamerarulle?

Alltid haft android, har alltid haft flera mappar med olika bilder i, på android drar jag ju bara över det jag vill och jag kan flytta och radera bilder precis hur jag vill.

På Iphone verkar det som en smärre utmaning.

Jag har provat föra över "mappar" med itunes bilder under sync, då lägger dom sig i mappar under "mina album" och inte i kamerarulle.
Men det går inte radera eller flytta något, mapparna är helt låsta typ, vilket är meningslöst.

Synca med icloud är inget jag vill då jag har album mappar med typ 700 bilder osv som jag inte vill ska ta upp icloud utrymme utan dom ska bara vara på mobilen.

Samma gäller om jag ex sparar ner en bild på twitter så läggs den i både kamerarulle + under mina album i en mapp "Twitter", jag antar det är en genväg bara (på mina android hamnar dom i en mapp Twitter och bara där, inte i kamera mappen).
I kamerarulle vill jag bara ha bilder jag faktiskt tar med kameran. Fattar inte varför allt annat skit hamnar där.

Är detta omöjligt på Iphone eller?

Börjar redan sakna Android lol, kladdat med playlists med min musik också. Alltid bara dragit över alla mappar jag har med blandade låtar. Här får jag skapa massa konstiga playlists i Itunes för annars hamnar det i en stor röra med olika artister. Då man inte bara kan välja sin folder med musik och spela upp.

Permalänk
Medlem

Inte provat men det borde gå om du lägger dem i någon app med stöd för det. Documents kan nog funka.
Sen bör man kunna dela en bild från t ex Twitter och välja documents istället för att spara den.

Ska gå att göra samma sak med musik om du använder annan app, tror VLC fungerat till det t ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Googlat och hittat massa halvdana lösningar, verkar inte finns någon lösning då det helt enkelt är "låst" som så mycket annat på IOS.

Nu sket jag i det och bara skapar album i icloud möget istället, så får där ligga typ 7000+ bilder i kamerarullen istället.

Hade planer på att kanske köpa nästa iphone, men tveksamt nu
Däremot är en del appar finare på IOS än det var på min Android, det är typ enda klara fördelen jag märkt. Resten är gråa hår

Permalänk
Medlem

Det handlar ju om att vänja sig vid hur iOS fungerar och inte försöka göra som man gjort med Android. Många gör samma ”fel” med MacOS och Windows.
Det är olika OS som fungerar på olika sätt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått så hamnar dina bilder alltid i kamerarulle. Däremot kan du skapa mappar och ”flytta” dit bilder som du vill ha. Bilder är då kvar i kamerarulle men finns även i din nya mapp. Tar du bort mappen så finns bilden kvar i kamerarulle. Det är som att den skapar en image/kopia av original i dina mappar.

Jag har aldrig brytt mig om mappar, har enstaka mappar som jag har skapat. Annars så ligger allt på samma ställe. Går ju relativ fort att kolla igenom dom då dom ligger i kategori i bilder.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Fört över med icloud igår och idag, men detta kommer upp då och då. Inte nog med att icloud är det långsammaste jag någonsin skådat på överföring (seriöst 56k modem hastigheter på skräpet), så kommer detta upp så jag måste logga ut och in igen så kan jag fortsätta.

Permalänk
Medlem

Jag säkerhetskopierar alltid mina bilder till datorn. Orkar inte med iTunes eller iCloud utan stoppa in kabel och kör den gamla hederliga utforskare.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Jag säkerhetskopierar alltid mina bilder till datorn. Orkar inte med iTunes eller iCloud utan stoppa in kabel och kör den gamla hederliga utforskare.

Själv kör jag iTunes och automatiska synkningar via WiFi. Så fort man är hemma och uppkopplad mot hemnätverket, så synkas allt det senaste som jag valt att den ska synka och jag behöver inte göra något...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det handlar ju om att vänja sig vid hur iOS fungerar och inte försöka göra som man gjort med Android. Många gör samma ”fel” med MacOS och Windows.
Det är olika OS som fungerar på olika sätt.

Instämmer. Behöver en iPhone för utveckling och test av ett par appar i mitt företag. Efter 1h användning var jag beredd att sätta en spik igenom telefonen. Problemet var mitt invanda beteende från Android med tex en fysisk tillbaka-knapp och en del generella usabilityfunktioner. Tvingade mig själv att glömma allt och börja om. Nu börjar jag greppa iOS och då flyter allt på lättare och jag förstår idén med operativsystemet.

Det är dock klart svårare att hoppa mellan Android och iOS än mellan Windows och MacOS tycker jag.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

@Nivity: Så... du gick från Android till IOS? hur tänkte man där haha nejdå, köp en asus rog gaming phone vetja!

Visa signatur

Asus Z370-F | i7-8700K 4.9Ghz konstant synced + NZXT Kraken x62 4x NF-A14@rad front | EVGA 1080 Ti SC2 Hybrid 2x Corsair ML120 Pro@rad (sjuka temps :D) | 2x8 GB Corsair Ven 3000mhz standard XMP | Seasonic Prime Titanium 1000w | Samsung 970 Evo x2 500gb+250gb, 850 Pro 250gb | / G303 Daedalus - Corsair K95 non-RBG - Acer XB271HU A /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Fört över med icloud igår och idag, men detta kommer upp då och då. Inte nog med att icloud är det långsammaste jag någonsin skådat på överföring (seriöst 56k modem hastigheter på skräpet), så kommer detta upp så jag måste logga ut och in igen så kan jag fortsätta.

https://i.imgur.com/pNcJDMk.png

Låter märkligt. Jag har över 14 000 bilder på min telefonen och även om det är extremt sällan jag flyttar så många filer på en gång (endast när jag byter telefon) så brukar det fungera smidigt. Det tar sin lilla stund men fungerar fint.

Skrivet av Taft:

Jag säkerhetskopierar alltid mina bilder till datorn. Orkar inte med iTunes eller iCloud utan stoppa in kabel och kör den gamla hederliga utforskare.

Orkar inte med iCloud? Man gör ju inget, det sköter sig självt. Klart mindre jobb än att göra det manuellt och du riskerar inte att glömma bort att säkerhetskopiera.

Permalänk
Medlem

@S_Z: Sant angående att man gör ingenting men samtidig så måste man ju betala för utrymme om man har en hel del grejer. Vilket jag inte gör så därför gör jag de via datorn Sen gillar jag inte att ha bilder all för länge på mobil med risk att det händer nånting då iPhone inte tillåter SDkort vilket jag hoppas ändra i framtiden.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

@Nivity: Använd tredjepartsprogrammet om du vill ha mer flexibilitet vid överföring av filer. Jag gillar inte iTunes alls, så jag använder ett program som heter iMazing vilket fungerar mycket smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haanuman:

@Nivity: Använd tredjepartsprogrammet om du vill ha mer flexibilitet vid överföring av filer. Jag gillar inte iTunes alls, så jag använder ett program som heter iMazing vilket fungerar mycket smidigt.

Ska kolla upp det, tackar för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

@S_Z: Sant angående att man gör ingenting men samtidig så måste man ju betala för utrymme om man har en hel del grejer. Vilket jag inte gör så därför gör jag de via datorn Sen gillar jag inte att ha bilder all för länge på mobil med risk att det händer nånting då iPhone inte tillåter SDkort vilket jag hoppas ändra i framtiden.

iPhone kommer nog aldrig kunna använda SD-kort. Och det kommer nog försvinna från nästan alla telefoner framöver. Med mer och mer utrymme i telefonen kombinerat med molnet gör att det inte behövs SD-kort längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

iPhone kommer nog aldrig kunna använda SD-kort. Och det kommer nog försvinna från nästan alla telefoner framöver. Men mer och mer utrymme i telefonen kombinerat med molnet gör att det inte behövs SD-kort längre

Precis.
Jag har 128GB i min telefon nu och nästa har antagligen 256GB, hur mycket utrymme behövs egentligen?
Särskilt som man nästan alltid är uppkopplad.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@niclasc: Kanske de men jag tror aldrig SDkort kommer att försvinna ur Android telefon. Visst mer utrymme men har svårt att tro nåt sånt. Men tiden får utvisa.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Precis.
Jag har 128GB i min telefon nu och nästa har antagligen 256GB, hur mycket utrymme behövs egentligen?
Särskilt som man nästan alltid är uppkopplad.

Jag har 256GB i min nu men vad jag menade med fördel med SDKort är om mobilen går sönder och man hör inte till dom som använder molnet så är det ju bra att bilderna är kvar. Så upplevde jag det va bra när jag använde Android telefon.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Jag har 256GB i min nu men vad jag menade med fördel med SDKort är om mobilen går sönder och man hör inte till dom som använder molnet så är det ju bra att bilderna är kvar. Så upplevde jag det va bra när jag använde Android telefon.

Att ha ett SD-kort är ingen ersättning för backup, moln eller inte.
Telefonen kan bli stulen/borttappad eller om den hamnar i vatten stryker antagligen SD-kortet med också t ex.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Alltid haft android, har alltid haft flera mappar med olika bilder i, på android drar jag ju bara över det jag vill och jag kan flytta och radera bilder precis hur jag vill.

På Iphone verkar det som en smärre utmaning.

Jag har provat föra över "mappar" med itunes bilder under sync, då lägger dom sig i mappar under "mina album" och inte i kamerarulle.
Men det går inte radera eller flytta något, mapparna är helt låsta typ, vilket är meningslöst.

Synca med icloud är inget jag vill då jag har album mappar med typ 700 bilder osv som jag inte vill ska ta upp icloud utrymme utan dom ska bara vara på mobilen.

Samma gäller om jag ex sparar ner en bild på twitter så läggs den i både kamerarulle + under mina album i en mapp "Twitter", jag antar det är en genväg bara (på mina android hamnar dom i en mapp Twitter och bara där, inte i kamera mappen).
I kamerarulle vill jag bara ha bilder jag faktiskt tar med kameran. Fattar inte varför allt annat skit hamnar där.

Är detta omöjligt på Iphone eller?

Börjar redan sakna Android lol, kladdat med playlists med min musik också. Alltid bara dragit över alla mappar jag har med blandade låtar. Här får jag skapa massa konstiga playlists i Itunes för annars hamnar det i en stor röra med olika artister. Då man inte bara kan välja sin folder med musik och spela upp.

Väcker liv i en gammal tråd. Någon som vet hur det är i IOS 17 eller tidigare? Har lite olika album på min iPhone som jag önskar bara ligga där och inte då bland senaste. Albumet semester har typ 200 bilder, lite drygt att både ha ett album för det och även ligga bland senaste bilder mycket skönare om de bara ligger i sitt eget album