Europa Universalis 4

Permalänk

Europa Universalis 4

jag har börjat att förstå det mesta i spelet, men en sak jag inte förstår är, hur tar man över occuperad mark i spelet? hur gör man dem till core provinces? i hearts of iron spelet så räckte det att man tog över alla provinser med en stjärna i sig och sedan trycka på "annex nation", men inte i detta spelet tydligen. sökte igenom alla menyer och hittade något som berörde frågan men som inte gav nått egentligt svar, typ att med tiden lyckas att konvertera ockuperad mark till core, men nu har jag ju väntat i flera flera år och inget verkar hända.
fiendes skepp och armeer är totalt förintade och jag har tagit över varje fiende provins.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Moderator

hur tar man över ockuperad mark i spelet? När du är i krig med en nation så tar du dina trupper till fiendens land och påbörjar en ockupation. Är du i alians med ett annat rike så kan de begränsa hur du kan ockupera ett land.

hur gör man dem till core provinces? Det behöver gå 50 år om jag minns rätt och sedan påbörja ett utförande att göra om kulturen eller något sånt. det minns jag ganska dåligt den delen.

För att ta över alla provinser så behöver du ha en anledning att gå i krig som tillåter dig att ta över hela landet, ska stå om du vill deklarera krig vad du kan ta och göra i kriget. Du behöver även ha tillräckligt med warscore och diplomatiskpoäng för gör det.

Var länge sen som jag spelade EU4 men hoppas det hjälper

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Du måste ta de ockuperade provinserna i fredsavtalet som avslutar kriget. Efter det kan du "corea" provinserna.

Permalänk

Att göra dem till cores tar tid beroende på development och kostar också adm points. Har dålig koll men det brukar ta ett par månader att göra dem till cores. Processen kan påbörjas direkt efter fredsavtalet sluts men var försiktig med aggressive expansion och overextention. Dessa kan göra att din national unrest ökar radikalt och att andra länder sluter upp i koalitioner mot dig.

Permalänk

Efter att du tagit land i ett fredsavtal kommer du få en vimpel uppe till vänster om att du behöver core-a de provinser du tagit över. Bara klicka på den och få upp en lista.

Permalänk

aha, nu förstår jag. hade en hel del provinser som jag hade ockuperat och spelet varnade för överextension samt uppror pga det, men nu fick jag ordning på allt när jag skrev ett fredsavtal, tog provinserna och gjorde dem till core, lite bökig process, men men, nu vet jag iaf hur man gör.
tack:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

btw, hur långt kan man erövra? kan man knata på hela vägen bort till kina eller är det begränsat? kör en erövrings kampanj i ryssland nu och det verkar som att ju mer land jag tar över desto mer dyker upp, längre och längre åt öst.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mangemani:

btw, hur långt kan man erövra? kan man knata på hela vägen bort till kina eller är det begränsat? kör en erövrings kampanj i ryssland nu och det verkar som att ju mer land jag tar över desto mer dyker upp, längre och längre åt öst.

Hall koll på aggressive expansion värdet på grannländerna. För högt och de startar en koalition mot dig, fortsätter du vara aggressiv så förklarar de krig.

Sedan har du over extension, begränsat med administrativa poäng för att core:a samt allt för mycket mark med folkgrupper som inte ingår i ditt egna rike under accepterade folkgrupper kan känna sig oönskade och starta revolter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

om man har casus belli på de länder man attackerar, påverkar det aggressive expansion? påven säger,när jag gränsar till ett nytt land, att landet skulle tjäna mitt land mer och att det tydligen är helt ok att invadera, dock inte på länder mad samma religion och tro som mitt land har. men det kanske inte är samma sak som det du menar?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av mangemani:

om man har casus belli på de länder man attackerar, påverkar det aggressive expansion? påven säger,när jag gränsar till ett nytt land, att landet skulle tjäna mitt land mer och att det tydligen är helt ok att invadera, dock inte på länder mad samma religion och tro som mitt land har. men det kanske inte är samma sak som det du menar?

Jag har bara spelar EUIII och inte så mycket så jag kommer inte ihåg riktigt. Casus belli brukar dock innebära att du
kan expandera mer för lika mycket aggression points eller lika stor expansion for mindre aggression points.
Detta gäller dock endast för de länder du har CB på. CB är ju trots allt en giltig ursäkt för att kriga mot någon.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Jag har bara spelar EUIII och inte så mycket så jag kommer inte ihåg riktigt. Casus belli brukar dock innebära att du
kan expandera mer för lika mycket aggression points eller lika stor expansion for mindre aggression points.
Detta gäller dock endast för de länder du har CB på. CB är ju trots allt en giltig ursäkt för att kriga mot någon.

Har du inte CB får du alltid 50 aggressive expansion och -3 stability. Men har du claim på en provins kostar den mindre warscore, tar mindre tid att göra till core och kostar mindre adm points

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Jag har bara spelar EUIII och inte så mycket så jag kommer inte ihåg riktigt. Casus belli brukar dock innebära att du
kan expandera mer för lika mycket aggression points eller lika stor expansion for mindre aggression points.
Detta gäller dock endast för de länder du har CB på. CB är ju trots allt en giltig ursäkt för att kriga mot någon.

Har du inte CB får du alltid 50 aggressive expansion och -3 stability. Men har du claim på en provins kostar den mindre warscore, tar mindre tid att göra till core och kostar mindre adm points

Skickades från m.sweclockers.com