Silverstone visar nätaggregat på 2 000 W och 80 Plus Platinum

Permalänk
Melding Plague

Silverstone visar nätaggregat på 2 000 W och 80 Plus Platinum

Tillverkaren Silverstone presenterar ATX-nätaggregatet SST-ST2000-PT, som är den första modellen i formfaktorn som kombinerar effektklassen 2 000 watt med 80 Plus Platinum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snart begränsas tekniken inte av just teknikens stadie utan av praktiska begränsningar som hur mycket en propp pallar, och jag älskar det. Sannerligen effektivisering.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Snart begränsas tekniken inte av just teknikens stadie utan av praktiska begränsningar som hur mycket en propp pallar, och jag älskar det. Sannerligen effektivisering.

Skjuter du säkringen så finns det alltid lösningar för att förhindra detta i framtiden. Vissa mer säkra (och lagliga) än andra.

Själv har jag redan nu problem i min lägenhet där allt förutom belysning och spis är kopplat till en 10A säkring så jag kan inte belasta datorn medan jag tvättar, diskar och har igång kaffebryggaren.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Se när 3-fas nätaggen kommer.

Permalänk
Medlem

Om det är 180mm djupt så är det riktigt bra på den effekten.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Varför inte satsa på 500-600w 80+ Platinum eller titanium istället?
Mycket högre efterfrågan på det än dessa sjuka saker

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Discokungen
Skrivet av kakan86:

Varför inte satsa på 500-600w 80+ Platinum eller titanium istället?
Mycket högre efterfrågan på det än dessa sjuka saker

Det finns ju till skillnad från 2000W-nätagg? Det finns alltid någon som behöver det, om än väldigt nischat.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv

Med kommande Threadripper med 32 core och Intel HEDT 28 core i 5GHZ med en industriell kyllösning, så är 2000W inte tillräckligt för att knappt driva cpun.. Men de har säkerligen mängdrabatt på denna. Jag tänker mig en sådan nätdel enbart för cpu plus moderkort och sedan en till varje grafikkortkort.

Nå vi går emot en utveckling där ökad beräkningskraft får lösas med mer effekt in så jag ser behovet av dessa stora och tror det kommer att öka.

Permalänk
Avstängd

Snart blir det till att byta ut proppen till en Spik ist

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

grymt; nu kan jag driva 4 datorer från en strömkälla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Snart begränsas tekniken inte av just teknikens stadie utan av praktiska begränsningar som hur mycket en propp pallar, och jag älskar det. Sannerligen effektivisering.

Det är ju ganska långt kvar tills dagens nätagg skulle lösa ens en 20 eller 25A säkring. Vilket inte är ovanligt här uppe i norr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det är ju ganska långt kvar tills dagens nätagg skulle lösa ens en 20 eller 25A säkring. Vilket inte är ovanligt här uppe i norr.

20-25A är ju säkring för inkommande till en villa, inte till ett uttag i rummet som datorn kommer stå i. Det är ju 99% av fallen en 10A säkring. Så 2000W är inte mycket kvar att leka med.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

20-25A är ju säkring för inkommande till en villa, inte till ett uttag i rummet som datorn kommer stå i. Det är ju 99% av fallen en 10A säkring. Så 2000W är inte mycket kvar att leka med.

Det är iofs korrekt men jag antar att man inte kommer ställa en dator som ligger och drar 2 kW i t ex vardagsrummet. Själv hade jag nog placerat den i garaget där jag har 16A.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Chibariku:

Det är iofs korrekt men jag antar att man inte kommer ställa en dator som ligger och drar 2 kW i t ex vardagsrummet. Själv hade jag nog placerat den i garaget där jag har 16A.

Jag med mina mega pc när jag bodde hemma sänkte övervåningen några gånger peeka på 2500W typ

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det är iofs korrekt men jag antar att man inte kommer ställa en dator som ligger och drar 2 kW i t ex vardagsrummet. Själv hade jag nog placerat den i garaget där jag har 16A.

Det beror ju mycket på, men man bör nog skaffa sig lite koll på vilken säkring som matar vilka uttag. Lite lampor och liknande är inte några större problem, men om det råkar gå på en vattenkokare, micro, plattång eller liknande samtigt så blåser man nog säkringen snart. I vardagsrummet så är det ju ofta en stereo eller lite värre grejjer med saker som drar rejält när man slår på dem (magnitisering av trafos eller kondingar som ska fyllas).
Men jo, garaget är ju en bra plats om man har 16A att tillgå där. Är ju kanske lite svalare med

Skrivet av tvelander:

Jag med mina mega pc när jag bodde hemma sänkte övervåningen några gånger peeka på 2500W typ

Skickades från m.sweclockers.com

Enkelt räknat så går det ju att köra 2300W på en säkring, oändligt. 2500W lär man kunna köra en bra stund. 20A på en 10A säkring kanske går 5-10min, medans 40A får den att lösa på några millisekunder eller liknande. Det är en logaritmisk skala på dem, typ som på bilden. Så just peak effekter klarar dom säkert en bra bit uppåt en kort stund, då givetvis beroende på hur stor peaken är.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Holic:

Det beror ju mycket på, men man bör nog skaffa sig lite koll på vilken säkring som matar vilka uttag. Lite lampor och liknande är inte några större problem, men om det råkar gå på en vattenkokare, micro, plattång eller liknande samtigt så blåser man nog säkringen snart. I vardagsrummet så är det ju ofta en stereo eller lite värre grejjer med saker som drar rejält när man slår på dem (magnitisering av trafos eller kondingar som ska fyllas).
Men jo, garaget är ju en bra plats om man har 16A att tillgå där. Är ju kanske lite svalare med

Enkelt räknat så går det ju att köra 2300W på en säkring, oändligt. 2500W lär man kunna köra en bra stund. 20A på en 10A säkring kanske går 5-10min, medans 40A får den att lösa på några millisekunder eller liknande. Det är en logaritmisk skala på dem, typ som på bilden. Så just peak effekter klarar dom säkert en bra bit uppåt en kort stund, då givetvis beroende på hur stor peaken är.
https://www.byggahus.se/forum/attachments/ecuted-jpg.25872/

Gammalt hus såå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240