Mobil med bra kamera + vattentät

Permalänk
Medlem

Mobil med bra kamera + vattentät

Jag är på jakt efter en vattentät telefon,
som har en skarp kamera och som inte
är fylld av bloatware (jmf. Samsung).

Vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Skarp kamera har väl de flesta mobiler som kostar 4000kr och mer. Du får nog förklara mer vad du menar med skarp kamera. Pratar vi flaggskepps-kvalité?

Ingen mobil är vattentät så kolla på garantivillkoren om vattenskador täcks av garantin så kör du på det märket.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Skarp kamera har väl de flesta mobiler som kostar 4000kr och mer. Du får nog förklara mer vad du menar med skarp kamera. Pratar vi flaggskepps-kvalité?

Ingen mobil är vattentät så kolla på garantivillkoren om vattenskador täcks av garantin så kör du på det märket.

Jag pratar naturligtvis om flagg-skeppskvalité.
Blev b.la imponerad av OnePlus och S9-kamerorna,
men tyvärr är OnePlus inte vattenskyddad (IP67/68)
och S9 kommer med en massa bloatware.

Med andra ord,vad finns det idag med IP-klassning,
bra kamera och utan massa förinstallerad skräp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sayyed:

Jag pratar naturligtvis om flagg-skeppskvalité.
Blev b.la imponerad av OnePlus och S9-kamerorna,
men tyvärr är OnePlus inte vattenskyddad (IP67/68)
och S9 kommer med en massa bloatware.

Med andra ord,vad finns det idag med IP-klassning,
bra kamera och utan massa förinstallerad skräp?

Huawei Mate 10 Pro eller P20 Pro, Sony Xperia XZ2 är några bra val. Har själv Mate 10 Pro och är väldigt nöjd, den har ju kommit ned lite i pris också, samma under skalet som P20 Pro men P20 Pro har ändå vassare kamera. Ja gär väldigt nöjd med min, grym batteritid och kameran tycker jag också är riktigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Finns det någon modern telefon som har högre rating än IP68? för IP68 är ju långt ifrån vattentät...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Finns det någon modern telefon som har högre rating än IP68? för IP68 är ju långt ifrån vattentät...

Aermoo M2 skulle ju ha ip69k. Men nu när jag kollar deras hemsida så står det ip 68. Det är ju dock ett rejält hopp mellan ip 68 och 69k. Från nedsänkning på 1-3m till högtryckstvätt på 80-100 bar på 1 dm avstånd.

Permalänk
Medlem

@Sayyed: OnePlus 6 är en bra telefon när det gäller kamera och ingen bloatware jag antar men jag är inte helt säker på den vattentäta delen, så långt jag kan komma ihåg att oneplus 6 är en vattentät telefon. Vad är din budget?

Permalänk
Medlem

Finns det någon särskild anledning till att den ska vara SÅ vattentät?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Permalänk
Medlem

iPhone Kryss. IP67, En av de bästa(om inte den bästa) mobilkamerorna och helt fri från bloatware.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk

@Miljon3: doppsäker, långt ifrån dyksäker

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

@adfactory: Ska du fota fiskar?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Jag skaffade nyss en S9+, Samsung har definitivt skalat ner mängden bloatware gentemot S7 och S5 som jag tidigare haft. Kameran helt makalös, även jämfört med konkurrenternas flagskepp. Även vattentät, men som nämnt tidigare i tråden gäller garantin inte mot vattenskador.

Köp för guds skull inte P20 pro, jag hade den i 10 dagar men lämnade tillbaka den. Kamerans hårdvara är bra, men mjukvaran förstör helheten, se mina inläggi denna tråd: #17433036

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av Miljon3:

@adfactory: Ska du fota fiskar?

näe men jag tror trådstartaren ska

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miljon3:

iPhone Kryss. IP67, En av de bästa(om inte den bästa) mobilkamerorna och helt fri från bloatware.

Va?
Jag har haft två iphones 5 och 6 båda var fulla av onödiga program som inte gick att ta bort utan som bara skulle ligga där och fylla upp minnet.
Vilken iPhone är det du haft som inte levererades med massa onödiga appar som inte går att ta bort?
Appel är annars kända för att vara den mobiltillverkare som fyller sina mobiler med skit allra mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Va?
Jag har haft två iphones 5 och 6 båda var fulla av onödiga program som inte gick att ta bort utan som bara skulle ligga där och fylla upp minnet.
Vilken iPhone är det du haft som inte levererades med massa onödiga appar som inte går att ta bort?
Appel är annars kända för att vara den mobiltillverkare som fyller sina mobiler med skit allra mest.

Alla apparna går att ta bort nu.

OT: Cat S41 kan du ha upp till 2 meters djup i 60 minuter och filma med. Är ju dock en industritelefon.
https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/cat-s41/...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av Miljon3:

iPhone Kryss. IP67, En av de bästa(om inte den bästa) mobilkamerorna och helt fri från bloatware.

Helt fri från bloat är ingen telefon. Men iphone har något mindre än märken Och Även Samsung har bättrat sig en HEL del på den fronten, nu finns det faktiskt enligt mig bara sånt som man skulle kunna ha användning för! Sedan så har dom flesta nya mobiler 64gb+, så detta med bloatware är nästan ett icke problem 2018. Så ger en röst på Samsung S8/S9. Äger själv s8 och har aldrig varit såhär nöjd på länge.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

För det första finns det inga vattentäta mobiler. Om ska fota under vatten, skall vattentäta kamerahus användas. Så du kan köpa vilken mobil du vill och använd kamerahus.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

@XPerion: Precis, ingen telefon är 100% vattentätt, men däremot hyffsat vattentåliga. Vattentåligheten är väl mer OM du råkar tappa telefonen i vatten eller glömmer den ute i regnet så ska de klara av det...en stund +/- lite mer. Men jag är ingen expert, bara tror att det är ungefär så tillverkarna tänker.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Skrivet av Zachtionman:

Jag skaffade nyss en S9+, Samsung har definitivt skalat ner mängden bloatware gentemot S7 och S5 som jag tidigare haft. Kameran helt makalös, även jämfört med konkurrenternas flagskepp. Även vattentät, men som nämnt tidigare i tråden gäller garantin inte mot vattenskador.

Köp för guds skull inte P20 pro, jag hade den i 10 dagar men lämnade tillbaka den. Kamerans hårdvara är bra, men mjukvaran förstör helheten, se mina inläggi denna tråd: #17433036

Hur vet du att hårdvaran i P20 är bra om mjukvaran som styr den är under all kritik? För övrigt så har det kommit uppdateringar för just kamerans mjukvara.

Gillar man trots det inte den inbyggda mjukvaran för kameran så finns det massor med trevliga fotoappar som gör ett utmärkt jobb.
P20 Pro´s kamera ligger i topp test efter test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Alla apparna går att ta bort nu.

OT: Cat S41 kan du ha upp till 2 meters djup i 60 minuter och filma med. Är ju dock en industritelefon.
https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/cat-s41/...

På min 6s med Ios 11.4 går det inte att ta bort alla appar på iaf.

Permalänk
Avstängd

LG g6 är rätt billig nu, har bra kamera (kameror) och är ip67-klassad och testad för partiklar och så. Däremot finns det lite bloat, men det mesta går att avinstallera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Hur vet du att hårdvaran i P20 är bra om mjukvaran som styr den är under all kritik? För övrigt så har det kommit uppdateringar för just kamerans mjukvara.

Gillar man trots det inte den inbyggda mjukvaran för kameran så finns det massor med trevliga fotoappar som gör ett utmärkt jobb.
P20 Pro´s kamera ligger i topp test efter test.

Hade du lagt så lite som trettio sekunder på att läsa mitt andra inlägg jag länkade till hade du varit lite klokare. I vissa ljusförhållanden blir bilderna jättebra och skarpa. I exempelvis skymning tar den HDR-bilder på ett föredömligt dåligt vis, himlen ser ut som min farmors havregrynsgröt. Ändrar man till 40 Mpx i stället för 10 så stängs HDR av men man tappar då i stället funktioner som man vill ha - exempelvis möjligheten att använda zoomlinsen som är ett av paradnumrena i telefonen.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av Zachtionman:

Hade du lagt så lite som trettio sekunder på att läsa mitt andra inlägg jag länkade till hade du varit lite klokare. I vissa ljusförhållanden blir bilderna jättebra och skarpa. I exempelvis skymning tar den HDR-bilder på ett föredömligt dåligt vis, himlen ser ut som min farmors havregrynsgröt. Ändrar man till 40 Mpx i stället för 10 så stängs HDR av men man tappar då i stället funktioner som man vill ha - exempelvis möjligheten att använda zoomlinsen som är ett av paradnumrena i telefonen.

Är väl totalt omöjligt att köra zoom på en lins men inte de andra. 40 Mpxl är väl en kombination av alla linserna om jag inte missförstått det hela.

För att ta bort farmors havregrynsgröt så kan man stänga av AI så har man löst det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Är väl totalt omöjligt att köra zoom på en lins men inte de andra. 40 Mpxl är väl en kombination av alla linserna om jag inte missförstått det hela.

För att ta bort farmors havregrynsgröt så kan man stänga av AI så har man löst det problemet.

Har du ens telefonen själv? En av de tre linserna är ju just en "zoomlins" med längre brännvidd, den är alltså fast men skiljer mot de andra vilket i praktiken upplevs som zoom. Huvudsensorn tar bilder i 40 Mpx som skalar ner till 10 som standard. Dessutom så visar Liveview inte HDR-effekten, men bilden har det. Bara den skillnaden är ju väldigt märklig för en kamera.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av Zachtionman:

Har du ens telefonen själv? En av de tre linserna är ju just en "zoomlins" med längre brännvidd, den är alltså fast men skiljer mot de andra vilket i praktiken upplevs som zoom. Huvudsensorn tar bilder i 40 Mpx som skalar ner till 10 som standard. Dessutom så visar Liveview inte HDR-effekten, men bilden har det. Bara den skillnaden är ju väldigt märklig för en kamera.

Jag vet inte riktigt hur jag skall tolka din frågeställning. Menar du att det är en vanlig företeelse att folk här på SC uttalar sig om saker de inte vet nåt om, eller är du bara allmänt besviken på att du gjorde dig av med den bästa kameramobilen pga "havregrynsgröt" som enkelt tas bort genom att stänga av AI? Jo jag har telefonen så klart, annars skulle jag inte uttala mig.

Du vet om att man kan uppdatera mjukvaran i en telefon va? Så att döma ut en hårdvara när mjukvaran inte ens är färdigutvecklad till 100% känns lite väl magstarkt på ett sånt här forum. Bara kolla i datorvärlden och dess moderkort hur lång tid det kan ta innan UEFI gör sitt jobb, eller i systemkamerornas värld för att nämna ett annat exempel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adfactory:

Finns det någon modern telefon som har högre rating än IP68? för IP68 är ju långt ifrån vattentät...

IPx8, tryckvattentät. Ska klara kontinuerlig användning på ett vattendjup av över 1 meter (maxdjup specifierat av tillverkaren, men minst 1 Meter)

Alltså kan du sitta med snorkel och och filma fiskar tills batteriet tar slut. På vilket sätt är det INTE vattentät?

Mina 3 senaste telefoner har inte haft några större problem med det, Z3, Z5 och nu XZ. Det problem som brukar uppstå är att högtalaren och microfonen fungerar dåligt tills den är helt torr, samt att den ibland tror man pluggat i hörlurar när det är vatten i 3.5mm kontakten.

IPx7 däremot ska ju BARA tåla vara nedsänkt under vatten i 30 minuter, så då får du sätta timer om du ska använda under vatten en längre stund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Alla apparna går att ta bort nu.

OT: Cat S41 kan du ha upp till 2 meters djup i 60 minuter och filma med. Är ju dock en industritelefon.
https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/cat-s41/...

Inte direkt, finns appar du inte kan ta bort.
Activity
App Store
Camera
Clock
Find My iPhone
Health
Messages
Phone
Photos
Safari
Settings
Wallet

Det som är störigt är att du inte kan gömma skiten, slänga allt mög i en mapp ja. Men inte hide.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Inte direkt, finns appar du inte kan ta bort.
Activity
App Store
Camera
Clock
Find My iPhone
Health
Messages
Phone
Photos
Safari
Settings
Wallet

Det som är störigt är att du inte kan gömma skiten, slänga allt mög i en mapp ja. Men inte hide.

Fast dessa går väl inte att klassa som bloatware

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|