Corsair hydro H100i v2 ljud nivå på pumpen

Permalänk
Medlem

Corsair hydro H100i v2 ljud nivå på pumpen

Hej alla,

Har en Corsair hydro H100i v2 som jag köpte för 6 månader sedan. Har problem med att pumpen går upp i extrem ljudnivå när man startar ett lite krävande spel. Det här problemet har varit sedan början när jag installerade den fast har inte orkat gör något åt saken förrän nu.

Här är är en video där man kan höra ljudet: https://www.youtube.com/watch?v=8KFIXId7jy0

På videon låter det inte lika högt som det gör i verkligheten, ljudet låter så högt så man ibland har problem att höra vad ens kompisar säger på TeamSpeak och det är fruktansvärt irriterande.

Använder mig utav corsair link för att ändra performance till quiet fast det gör ingen skillnad.

Undrar om ni vet vad som skulle kunna vara för fel och hur man kan lösa det eller om ni bara tror det är fel på pumpen så man behöver byta den.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen pumpen? Jag tycker det låter som en fläkt som vobblar lite och tar i en kant.

Har du prövat att lägga ett finger emot pumpen när den låter så för att känna om det är den eller något annat? Stannat alla fläktar en och en?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Moderator

Testat andra fläktar? pumpen körs i konstant 12v och låter hela tiden om pumpen är dålig.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Låter onekligen som det är en fläkt eller två som låter

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem

Ni har faktiskt rätt det är fläckarna på radiatorn som låter när de kommer upp i 2000+ RPM har jag märkt nu.

Vet någon hur man ändrar så att de inte kan gå upp i 2000+?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiremano:

Ni har faktiskt rätt det är fläckarna på radiatorn som låter när de kommer upp i 2000+ RPM har jag märkt nu.

Vet någon hur man ändrar så att de inte kan gå upp i 2000+?

Ladda ner Corsair Link

Permalänk
Medlem

h100 är tyvärr en katastrof när det kommer till ljudnivå. ägt två olika och gjort mig av med båda

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Löste problemet genom en manuell profil på corsair link med personliga settings som gör att fläktarna aldrig går över 2000 RPM.

Är det vanligt att fläktar börjar låta så mycket när de kommer upp i den hastigheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiremano:

Löste problemet genom en manuell profil på corsair link med personliga settings som gör att fläktarna aldrig går över 2000 RPM.

Är det vanligt att fläktar börjar låta så mycket när de kommer upp i den hastigheten?

Över 2000 RPM låter nog de flesta fläktar... Tycker man generellt sett börjar höra fläktar kring 1000-1200 RPM.

Vilka fläktar har du? Kanske värt att kolla på ett par schysta Noctua.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiremano:

Löste problemet genom en manuell profil på corsair link med personliga settings som gör att fläktarna aldrig går över 2000 RPM.

Är det vanligt att fläktar börjar låta så mycket när de kommer upp i den hastigheten?

Om fläktarna på H100i (SP120L) är något liknande till de som följer med H115i (SP140L) så är dom mäktigt dåliga.
Dom flyttar okej med luft men är extremt högljudda. Jag bytte till ett par NF-A14 istället. Som är betydligt tystare och flyttar mer luft.

Dock så bör inte fläktarna låta så där när dom går upp i varv. Då ljudet du hör låter mer som om dom slår i en kant. Har du prövat montera om fläktarna?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5