Permalänk

Två nätverk i hemmet?

Hejsan!

Jag har dålig kunskap på nätverk och kan väl inte så mycket mer än att konfa en router för trådlös wifi i hemmet. Vi har ett litet bekymmer med att så länge internet är igång så sitter barnen där och vi kan inte stoppa det på något bra sätt. Stängs internet av delar av dagen så gör faktiskt barnen andra saker med samt kommer ner och äter mat innan vi andra har hunnit äta upp.

Det vi har idag är en asus rt-n66u och den den kör vi två nätverk på, 2.4Ghz och 5Ghz sen har vi lagt in schema för dagen att internet stängs på natten och kommer tillbaka vid 17:00 på dagen. Fungerar bra tills vi vuxna vill lyssna på musik via våra sonos högtalare eller vi behöver skriva ut något eller frun är ledig en dag för att plugga.

Har testat familjekontrollen i routern men de 16 platser som finns där räcker inte långt då ungarna har mellan 3-5 enheter samt deras kompisar osv. Sen byter de telefoner och plattor och då måste jag in och ändra varje gång det händer. Drygt.

Nu fick jag grannens router (samma typ som jag redan har) då han köpte en ny av en annan modell.
Min tanke va då att ha en router som alla får logga in på som är begränsad med tid, då behöver vi aldrig klydda med föräldrakontroll per enhet utan köra inställningar för alla som använder den routern.
Sen router 2 ska dela ut internet till enbart oss vuxna, skrivare, sonos och vara helt obegränsad. Den skapar då i teorin 2 nya nätverk 2.4Ghz och 5Ghz i annat ssid med egen inloggning.

Kortfattat

Router 1: 192.168.1.1: ssid namn, namn_5G (begränsad) - Barn, kompisar m.m.
Router 2: 192.168.1.2: ssid namn, namn_5G (obegränsad) - Vuxna, musik, skrivare m.m.

Någon som kan svara på om detta är genomförbart?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Klart det är genomförbart (så länge du stänger av DHCP på ena) men de kommer ju ”störa” varandra.

Du har ju redan grejerna så det är bara att testa. Sätt den ena i AP-mode.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Känns som den enklaste lösningen med de prylarna du har

Permalänk

Möjligtvis enkelt för den som begriper sig på det, jag blandar gärna ihop begreppen för jag inte har fullständig koll på vad jag sysslar med
Jag tackar för era svar och försöker mig på en AP inställningar.

Hur kan de störa varandra menar du, kan det bli IP konflikter eller är det de olika 2.4Ghz som kan bråka med varandra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatatis:

Möjligtvis enkelt för den som begriper sig på det, jag blandar gärna ihop begreppen för jag inte har fullständig koll på vad jag sysslar med
Jag tackar för era svar och försöker mig på en AP inställningar.

Hur kan de störa varandra menar du, kan det bli IP konflikter eller är det de olika 2.4Ghz som kan bråka med varandra?

Om man har mer än en DHCP-server så måste man måste ställa in olika dhcp-områden på dem så en delar ut tex 192.168.0.100 till .149 och den andra 192.168.0.150 till .199 annars kan två olika enheter får samma IP. Annars kör man bara en DHCP-server som servar alla AP.

Permalänk
Medlem

Jag använder Circel Home för att styra barnens nätverkstid.
Fungerar väldigt bra och kan styra enskilda enheter.
Kostar dock typ 50 kr i månaden och kräver att man köper "pucken" eller har en Netgear router (någon av de lite dyrare modellerna).
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/smart-hem...

Permalänk
Medlem

Eller så kan man använda RADIUS som kan sköta detta. När en okänd enhet dyker upp så hanterar radius den (du har en konto i radius) och loggar in så släpper radius och låter dig passera obegränsat, eller inte o sånt. Många routrar har stöd för RADIUS.

Visa signatur

/DragonII