Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Synd bara att vissa spel inte kommer till PC.

Ja jag vet det är lite synd dock är det inte så många spel som inte kommer till PC som jag är ändå intresserad av men det är ju några få titlar som man faktiskt missar, men å andra sidan kan jag stå utan dessa går ju ingen nöd på mig.

Däremot om konsoler skulle börja höja Hz som Microsoft talar om så de passerar 100Hz så kanske man skulle kunna tänka sig skaffa en konsol igen vilket var extremt länge sedan man hade en konsol sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Kan det är en sak men hur realistiskt det är en annan men 1080p/60 får ett kanske men är väldigt tveksamt och jag tror i vissa titlar är det möjligt vissa inte skulle vara är min gissning men en vettig nivå att ligga på när man grafiskt och i fps ligger i en bra nivå

2160 i 60 fps så pratar vi dubbla vega 56 med oc för 60 fps med höga settings är lika troligt som dom skickar med en rysk postorderbrud som dansar och häller vatten över sitt vita linne när hon sjunger amazing grace när man spelar farcry 5 gold edition med alla dlc som följde med konsolen gratis och förväntning är problemet

Men får hoppas dom klarar 1080/60 bara det vore ett lyft med vettiga setting istället för att skala upplösning och placebo lösningar som låter bra och 120hz känns med åt det hållet som må vara möjligt men få scenarior där det kan tillämpas kommer vara ganska få tror jag så är bra om MS även lägger sig på en bra nivå

2160 i 60 fps är nog inte något som blir standard skrev bara att folk kommer vilja ha det. Och de kommer inte idag utan kanske 2019 eller 2020, förhoppningsvis har det hänt något på gpu marknaden då.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@UMJ: Jo som tur, men spel som Last of Us, Uncharted osv som får mig att köpa konsol. Men det var länge sedan jag spelade på mina konsoler. God of War är väl på tur. Är nyfiken på hur Xbox One X uppdatering med FreeSync fungerar.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Lol, de kanske ska tänka på att det inte finns några tv apparater som ger äkta 120 Hz i dagsläget, men folk kanske spelar consol på datorskärm, vad vet jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Lol, de kanske ska tänka på att det inte finns några tv apparater som ger äkta 120 Hz i dagsläget, men folk kanske spelar consol på datorskärm, vad vet jag

Lol, support för 120 Hz kommer vara vardagsmat för tv apparater då nästa generation konsoler släpps.

HFR är nästa buzzword inom tv, går hand i hand med konsolerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ipac:

Source: trust me bro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

@ipac:

Source: trust me bro

Haha, source för vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Haha, source för vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Du säger att 120 Hz kommer vara vardagsmat på tv när nästa generation kommer... Du måste veta vad du själv skriver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Du säger att 120 Hz kommer vara vardagsmat på tv när nästa generation kommer... Du måste veta vad du själv skriver

Jag vet vad jag skriver, men nu var det vad du syftade på som efterfrågades...

Men ok, alla idag lite bättre tv-apparater använder sedan längre 120 Hz paneler. Vad som tillkommer med start kanske redan i höst är nya HDMI-interface (från spec v2.1) som klarar HFR/4K@120 Hz (1080p@120Hz finns det flera som redan klarar). HFR-support kommer därmed tids nog, precis som HDR blivit på senare år, bli vanligt förekommande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ipac: eftersom jag skrev om Hz så är väl det självklart vad jag pratar om... Och om man tänker på efterfrågan så tror jag inte att många tillverkare är intresserade av att massproducera 120 Hz som mainstream, det är en minoritet av konsumenterna som är intresserade av att betala 5k+ meför en tv där man får en egenskap som endast nyttjas av tvspelande.

Det är inga tv paneler idag som är 120 Hz ready... Även om det står att en tv är 100+++ Hz så är det inte riktig uppdateringsfrekvens som används i gamingskärmar för datorer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

@ipac: eftersom jag skrev om Hz så är väl det självklart vad jag pratar om... Och om man tänker på efterfrågan så tror jag inte att många tillverkare är intresserade av att massproducera 120 Hz som mainstream, det är en minoritet av konsumenterna som är intresserade av att betala 5k+ meför en tv där man får en egenskap som endast nyttjas av tvspelande.

Det är inga tv paneler idag som är 120 Hz ready... Även om det står att en tv är 100+++ Hz så är det inte riktig uppdateringsfrekvens som används i gamingskärmar för datorer...

Läs på lite innan du uttalar dig, 120 Hz paneler används av en uppsjö av tv-modeller redan idag. Enklast är väl att kolla rtings som listar detta för alla testade modeller.

Och nej, det kommer inte kosta 5000 kr extra att få en tv med Hdmi-gränssnitt som stödjer HFR.

HFR är förövrigt tänkt för tv, främst då sport, så spel är inte enda drivkraften även om det förstås är stora grejen. Lixom därför MS redan börjat prata om det...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Läs på lite innan du uttalar dig, 120 Hz paneler används av en uppsjö av tv-modeller redan idag. Enklast är väl att kolla rtings som listar detta för alla testade modeller.

Och nej, det kommer inte kosta 5000 kr extra att få en tv med Hdmi-gränssnitt som stödjer HFR.

HFR är förövrigt tänkt för tv, främst då sport, så spel är inte enda drivkraften även om det förstås är stora grejen. Lixom därför MS redan börjat prata om det...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte jag som behöver läsa på, det är du som måste förstå att det är skillnad mellan tv Hz och gamingskärm Hz i de flesta fallen, jag lovar att de flesta tv inte har en 120 Hz panel utan att det utnyttjas, antingen är du dåligt informerad eller så överdriver du, klart att det finns, men det är ingen andel av marknaden att prata om.
Sen så handlar inte en 120 Hz panel om ett hdmi gränssnitt...
Och tar du en 55 tum panel så kommer det kosta 5k extra än om det är en vanlig standard panel...
Hfr behöver inte heller vara 120 Hz, utan är 60+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Det är inte jag som behöver läsa på, det är du som måste förstå att det är skillnad mellan tv Hz och gamingskärm Hz i de flesta fallen, jag lovar att de flesta tv inte har en 120 Hz panel utan att det utnyttjas, antingen är du dåligt informerad eller så överdriver du, klart att det finns, men det är ingen andel av marknaden att prata om.
Sen så handlar inte en 120 Hz panel om ett hdmi gränssnitt...
Och tar du en 55 tum panel så kommer det kosta 5k extra än om det är en vanlig standard panel...
Hfr behöver inte heller vara 120 Hz, utan är 60+

Jo du behöver läsa på och det är bara att du kilar över till rtings och kollar. Lär dig nått istället för att upprepa samma felaktigheter om och om igen.

Nästan samtliga tv-apparater i tillverkarnas 8 och 9 serier använder 120 Hz panel (inkl oleds som uteslutande använder 120 Hz panel). Sammantaget miljontals apparater varje år.

Inte utnyttjas? Klart det utnyttjas, vid visning av 120 Hz bild efter intern processing (samt att i vissa fall kan man mata tvn direkt med 1080p120).

Har inte påstått att 120 Hz panel handlar om ett hdmi gränssnitt, hur läser du egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jo du behöver läsa på och det är bara att du kilar över till rtings och kollar. Lär dig nått istället för att upprepa samma felaktigheter om och om igen.

Nästan samtliga tv-apparater i tillverkarnas 8 och 9 serier använder 120 Hz panel (inkl oleds som uteslutande använder 120 Hz panel). Sammantaget miljontals apparater varje år.

Inte utnyttjas? Klart det utnyttjas, vid visning av 120 Hz bild efter intern processing (samt att i vissa fall kan man mata tvn direkt med 1080p120).

Har inte påstått att 120 Hz panel handlar om ett hdmi gränssnitt, hur läser du egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag börjar med att citera dig: /.. / kommer inte kosta 5000 kr extra att få en tv med Hdmi-gränssnitt som stödjer HFR.
Och där påstår du att det är ett hdmi gränssnitt, jag vet inte om du är ett troll eller inte vet vad du själv skriver och gör...

Och nej de tv'na har inte ÄKTA 120 Hz, du behöver läsa på lite vad som är skillnaden mellan tv Hz och gaming skärm Hz, inte samma teknologi. Tv blandar svarta frames med dubbletter eller 2 frames som lagts ihop till 1 med vart annat beror på de på vilket sätt de använder uppdateringsfrekvensen....
För att idiotförklara dig en gång för alltid så kan du länka till en vanlig tv på elgiganten som har 120 Hz...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Jag börjar med att citera dig: /.. / kommer inte kosta 5000 kr extra att få en tv med Hdmi-gränssnitt som stödjer HFR.
Och där påstår du att det är ett hdmi gränssnitt, jag vet inte om du är ett troll eller inte vet vad du själv skriver och gör...

Och nej de tv'na har inte ÄKTA 120 Hz, du behöver läsa på lite vad som är skillnaden mellan tv Hz och gaming skärm Hz, inte samma teknologi. Tv blandar svarta frames med dubbletter eller 2 frames som lagts ihop till 1 med vart annat beror på de på vilket sätt de använder uppdateringsfrekvensen....
För att idiotförklara dig en gång för alltid så kan du länka till en vanlig tv på elgiganten som har 120 Hz...

Citera på du, jag skriver att hdmi-gränssnitt med HFR stöd inte kommer kosta 5000 kronor. Aldrig skrivit att HFR innebär enbart det.

Bl.a. så behövs även en 120 Hz panel; vilken tur då att sådana redan tillverkas och säljs i miljontal varje år...

Jo de PANELER de tv apparaterna har använder är 120 Hz paneler, dvs de kan (av den interna elektroniken) addresseras i 120 Hz. I den aspekten skiljer de sig inte ett dugg från de 120 Hz paneler datormonitorer använder.

Däremot kan de inte matas externt (från pc, eller framtida konsol då) med 4K120. Huvudorsaken till det ligger i hdmi-gränssnittet, något som alltså löses i god tid tills nästa generation konsoler kommer ut... Förstår du fortfarande inte varför MS pratar om detta eller måste jag förklara det än mer för dig?

Vill du att jag ska länka till tv-apparater hos Elgiganten med 120 Hz PANEL? Öhh, vadå klarar du inte av att göra den korsreferensen mellan rtings och elgiganten själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ipac: länka... Hur svårt ska det vara om allt du säger är sant...

Jag vet att inget du säger är sant, så därför behöver du bevisa dig, det är så vetenskap fungerar, om du påstår något så ska du bevisa det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

@ipac: länka... Hur svårt ska det vara om allt du säger är sant...

Jag vet att inget du säger är sant, så därför behöver du bevisa dig, det är så vetenskap fungerar, om du påstår något så ska du bevisa det...

Hur svårt ska det vara för dig att ta dig till valfri review på rtings? T.ex native refresh rate eller 1080p120 Hz support mäts/testas alltid.

Men sure, t.ex här har du t.o.m. en sammanställning med bl.a just native refresh rate (behöver du hjälp med att förstå vad det betyder så har du en förklaring längre ned på sidan):
https://www.rtings.com/tv/tests/motion/variable-refresh-rate

Du VET tyvärr inte mkt alls, då hade vi inte haft denna diskussion från början.

Edit: Du kan ju även ta dig en funderare på hur tv-apparater med aktiv 3D (då det begav sig, känns som evigheter sen nu) visade 60 Hz 3D signaler innan du rabblar på med dina felaktiga påståenden...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ipac: du har rätt i att 'native' är 120 Hz, men det är fortfarande inte samma sak som en gaming skärm för dator... När man läser saker som det här: http://www.tomshardware.com/forum/id-3676331/samsung-mu8500-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

@ipac: du har rätt i att 'native' är 120 Hz, men det är fortfarande inte samma sak som en gaming skärm för dator... När man läser saker som det här: http://www.tomshardware.com/forum/id-3676331/samsung-mu8500-1...

Ingen har påstått att dagens tv-apparater [med 120 Hz panel] fungerar exakt som gaming monitorer [med 120 Hz panel]. Man behöver förstå att en tv-apparat, eller en gaming monitor, består av en kedja av prylar - från interface [mot externa källor], via intern processing till själva bildpanelen som sådan.

Att nån snubbe på toms hardware forum har fått den felaktiga informationen att MU8500 [via HDMI] stödjer 120 Hz signaler tillför inget till diskussionen, jag har redan sagt att det bara är vissa tv-apparater som via hdmi-interfacet stödjer 1080p120 och att 4K120-support via hdmi är att vänta till tidigast i höst. Snubben skulle följt samma råd som jag gett dig gång på gång här, kolla upp rtings.

Relevant för diskussionen är dock att MU8500 använder en 120 Hz panel. Även snarlika MU8000 använder en 120 Hz panel (https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/mu8000). Den senare säljs faktiskt av ElGigiganten (https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/UE55MU8005XXC/sa...), "för att idiotförklara dig en gång för alltid"...

Men iaf, "inget du säger är sant" var alltså ett förhastat påstående från din sida; finns det NÅTT som du fortfarande anser att jag har fel i så kan vi ju reda ut det på en gång.

Permalänk
Bildexpert 📺

TV-apparater med paneler som verkligen fungerar i 120 Hz är en verklighet sedan många år tillbaka. Problemet är HDMI-gränsnittet för 120 Hz i 4K, samt oviljan från TV-tillverkarna att tillåta frekvenserna. 1080p/120 Hz har varit tekniskt möjligt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

TV-apparater med paneler som verkligen fungerar i 120 Hz är en verklighet sedan många år tillbaka.

Ja, som jag sa, det var en förutsättning för att aktiv 3D skulle fungera i 60 Hz. Hedenhös hade en 120 Hz panel, utan att veta om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ingen har påstått att dagens tv-apparater [med 120 Hz panel] fungerar exakt som gaming monitorer [med 120 Hz panel]. Man behöver förstå att en tv-apparat, eller en gaming monitor, består av en kedja av prylar - från interface [mot externa källor], via intern processing till själva bildpanelen som sådan.

Det är ju det jag debatterat från början, det fungerar inte på samma sätt med tv Hz och gaming monitor Hz, så de behöver göra om det om det ska funka med consol i ÄKTA 120 Hz....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Det är ju det jag debatterat från början, det fungerar inte på samma sätt med tv Hz och gaming monitor Hz, så de behöver göra om det om det ska funka med consol i ÄKTA 120 Hz....

Nöjer man sig med 1080p-signal så finns det som sagt tv-modeller som är lika "ÄKTA 120 Hz" som en 120 Hz gaming monitor.

"fungerar inte på samma sätt" är rätt flummigt uttryckt. Det fungerar på exakt samma sätt i de fall tillverkaren brytt sig om att implementera stödet.

Fram tills idag så har de flesta tillverkarna inte brytt sig men den tillverkaren som i fortsättningen ska vara med i "buzzwords-racet" kommer behöva bry sig; bara att vänta in nya generationens hdmi-interface och se. Hur vet jag det? Det är bara att lära av historien. Tv-tillverkarna har historiskt alltid implementerat nya primära hdmi-funktioner (och konsoltillverkarna har alltid sett till att leva i symbios med tv-tillverkarna, nu senast med HDR) - finns ingen anledning att tro att HFR/120 Hz ska bli ett undantag, speciellt inte då hårdvaran i övrigt redan finns där sen länge (120 Hz paneler, inte minst).