Lägga till extra mejl i pythonkod

Permalänk
Medlem

Lägga till extra mejl i pythonkod

Hej SC,

Skulle vilja lägga till att ett till mejl skickas till en separat adress fast med en annan rubrik än till de befintliga adresserna. Är nybörjare på python men tänker mig att det bör vara enkelt för någon som förstår.

def report_alerts(alerts): # small change so that recipients gets an e-mail even though no alerts was found if alerts: string = make_summary(alerts) else: string = "No alerts found since the last run: %s" % get_last_run() to_addr_list = get_to_addr_list() description = get_description() sendemail("mejladress@mejl.se", to_addr_list, [], "Namn på mejl", string, description) def sendemail(from_addr, to_addr_list, cc_addr_list, subject, message, description, smtpserver='Server'): header = 'From: %s\n' % from_addr header += 'To: %s\n' % ','.join(to_addr_list) header += 'Cc: %s\n' % ','.join(cc_addr_list) header += 'Subject: %s\n\n' % subject message = header + message + description server = smtplib.SMTP(smtpserver) problems = server.sendmail(from_addr, to_addr_list, message) server.quit()

Gör jag en ny def report_alerts eller kan jag bara lägga till en till sendemail med annan titel under den nuvarande?
Min spontana tanke var att lägga till:

sendemail("mejladress@mejl.se",till mejlen jag ska skicka till, [], "Ny rubrik", string, description)

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ha en lista med rubriker och välja vilken du vill sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Du kan ha en lista med rubriker och välja vilken du vill sen.

Hej,

Tack för ditt svar. Hur menar du att det skall fungera, så att man väljer en rubrik för respektive mottagare? Jag tänker mig att det blir två mejl. Ett med en mottagare och flera CCade (med den vanliga rubriken) sedan ett med en mottagare och den separerade rubriken.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är lite förvirrad över vad du är ute efter exakt. Men det låter som du bara vill skicka ett till mail med ett annat ämne. Har du testat att lägga till ett till anrop till sendemail med det du vill? Det känns nästan för enkelt för att det skulle vara ditt problem. Känns som jag missar något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waloth:

def report_alerts(alerts): # small change so that recipients gets an e-mail even though no alerts was found if alerts: string = make_summary(alerts) else: string = "No alerts found since the last run: %s" % get_last_run() to_addr_list = get_to_addr_list() description = get_description() sendemail("mejladress@mejl.se", to_addr_list, [], "Namn på mejl", string, description) sendemail("denandraadressen@mejl.se", to_addr_list, [], "Namn på mejl", string, description)

Kalla sendemail två gånger?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Waloth:

Gör jag en ny def report_alerts eller kan jag bara lägga till en till sendemail med annan titel under den nuvarande?
Min spontana tanke var att lägga till:

sendemail("mejladress@mejl.se",till mejlen jag ska skicka till, [], "Ny rubrik", string, description)

Ja, det går alldeles utmärkt. Hur kommer det sig att du inte provade det innan du frågade här?

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag är väldigt ny med Python och ger mig in i en annans kod. När koden körs så skickas mejl till flera mottagare och flera andra dokument påverkas av det, jag har funderat på att ta ut dem temporärt men vill helst göra rätt från början.

Så som ni beskriver så har jag förstått rätt och testar så, återkommer om någonting inte fungerat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.