En till processor i HP Proliant dl380 G6 och fläktar till G5?

Permalänk
Medlem

En till processor i HP Proliant dl380 G6 och fläktar till G5?

Jag har en HP Proliant dl380 G6 och i den finns en processorplast över, i den andra sitter en Xeon E5220.
Jag skulle vilja sätta i en till, frågan är då, måste det vara en likadan eller jag jag ta en E5660 till exempel?

Fråga 2: jag har några fläktar från en G5a - funkar de i G6an tro?

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk

@ratnose: Om du vill undvika eventuella problem skulle två likadana processorer vara bäst. När det kommer till fläktar, så länge du kan sätta fast de och pluggarna matchar så bör det inte bli några problem.

Permalänk
Medlem

@ratnose: Du kan inte ha olika cpu'er i den. Fläktar från G5 passar inte i ett G6. däremot passar fläktar från G7 även i en G6.. jag har eventuellt fläktar samt två 4 cores cpu'er och kylflänsar liggandes som du kan få för en billig slant, skicka ett pm om det är av intresse.

Permalänk
Medlem

@Linus: Ok tack! Skickar PM!

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk

Hade du inte en tråd redan om servern?

Varför ska du ha en extra CPU? Har du så mycket last att du behöver en ytterligare CPU? Det här är inga strömsnåla maskiner. För hemmabruk räcker ofta en fysisk CPU väldigt fint. Strömförbrukningen, ljud, kylningen och värmeutveckling är faktorer att ta i beaktning.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1