Microsoft App och store funkar inte. Hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2018

Microsoft App och store funkar inte. Hjälp!

Hej,

När jag startar Microsoft store, e-post, kalender osv så laddas det bara och sen stängs direkt när det har laddat klart. När jag försöker att öppna store tillsammans med WSReset.exe så får jag upp "ms-window-store:purgecaches. Appen startade inte."
Jag sökte efter uppdateringar och gjorde felsökningar men inget hittades.

Jag gjorde t.o.m en systemåterställning men problemet kvarstår.

När jag försöker lägga till konto till e-post, kontakter och e-post så blinkar det en blå bild som försvinner under en halv sekund precis som alla andra microsoft relaterade grejer på datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009

@1Gnome:
Det kan bero på flera orsaker, Windows Store & Appar är beroende av flera tjänster.

Börja med att tala om vilket Windows du kör (Windows 8 eller Windows 10).
Om Win 10 vilken Windows version (1607, 1703 etc.) om du inte vet det, kan du se det om du skriver winver i kör, då beroende på version så är det olika mängder tjänster.

Men generellt sagt för Win 10 om du har stängt av att appar kan få tillgång till saker via "Settings > Privacy", så fungerar de inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av Belzader:

@1Gnome:
Det kan bero på flera orsaker, Windows Store & Appar är beroende av flera tjänster.

Börja med att tala om vilket Windows du kör (Windows 8 eller Windows 10).
Om Win 10 vilken Windows version (1607, 1703 etc.) om du inte vet det, kan du se det om du skriver winver i kör, då beroende på version så är det olika mängder tjänster.

Men generellt sagt för Win 10 om du har stängt av att appar kan få tillgång till saker via "Settings > Privacy", så fungerar de inte.

Det är Windows 10 version 1803. Alla appar är på i inställningar men igen app fungerar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2018

@Belzader: Jag försökte att hämta apparna på nytt via Powershell men det funkade inte på grund av något med cortana. Testade också med att högerklicka på apparna och sen "återställ" men inget funkar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011

Samma problem här fast när jag öppnar Microsoft Store så kan den inte ansluta överhuvudtaget.

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | 2x Intel 520 180gb, 2x WD blue 5tb | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Jumper ezbook 3 pro
Mobil: Xiaomi Redmi Note 3 pro SE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009

@1Gnome:
Vet inget om 1803, då jag kör på 1709, och i det så måste i princip alla tjänster rörande Windows Defender (antivirus, firewall etc.) stå på automatisk, och Windows Update får inte vara avstängt, (osäker dock på om man kan ha det uppskjutit eller inte, feature updates kan man dock ha uppskjutit), annars fungerar inte Windows Store.

@Baxtex:
Kontrollera så att den inte har blivit blockerat i ditt säkerhets/brandväggs program.

Till er bägge titta i loggboken (för att starta den skriv eventvwr.msc i kör) efter fel/error i "Windows logs > Applications"
Dessa fel/error meddelande kan dock vara ganska kryptiska, och är sällan till någon direkt hjälp men kan i enstaka fall ge ledtråd till vad som är fel.