Permalänk
Medlem

HWMonitor ger konstiga siffror ?

Hej

Jag undrar vad dessa siffror på bilden betyder?
För mig är det ganska konstigt att CPUn går upp till 5115 MHz utan att jag har klockat den eller är dessa siffror vad CPUn potentiellt kan klara av ? Det ända jag har gjort är att aktivera "turbo" funktionen på moderkortet. Denna funktion ska ju bara höja frekvensen från 3,7 GHz till 4,35 GHz.

Det samma gäller grafikkortet som ska ligga på 1800 MHz men denna går upp till 2000 MHz utan att jag har pillat på den ?

Permalänk
Medlem

@aines:
Angående processorn, så ja, det är vad den kan potentiellt klockas upp till via turbo funktionen.
Angående grafik-kortet, så klockar alla nyare kort sig själva upp eller ner automatiskt beroende på belasting, tempratur på kortet spelar in här också, ju svalare ett kort kan gå, desto högre klockas det.

Så generellt sagt, detta är inget du behöver hänga upp dig på.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aines:

Hej

Jag undrar vad dessa siffror på bilden betyder?
För mig är det ganska konstigt att CPUn går upp till 5115 MHz utan att jag har klockat den eller är dessa siffror vad CPUn potentiellt kan klara av ? Det ända jag har gjort är att aktivera "turbo" funktionen på moderkortet. Denna funktion ska ju bara höja frekvensen från 3,7 GHz till 4,35 GHz.

Det samma gäller grafikkortet som ska ligga på 1800 MHz men denna går upp till 2000 MHz utan att jag har pillat på den ?

http://i.imgur.com/HRHiOUy.png

Om man visste vilken processor det gäller, vore det enklare att göra en bedömning...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Om man visste vilken processor det gäller, vore det enklare att göra en bedömning...

Sorry
Det är en ryzen 7 2700x och temperaturen på load är 38-45 grader

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@aines:
Angående processorn, så ja, det är vad den kan potentiellt klockas upp till via turbo funktionen.
Angående grafik-kortet, så klockar alla nyare kort sig själva upp eller ner automatiskt beroende på belasting, tempratur på kortet spelar in här också, ju svalare ett kort kan gå, desto högre klockas det.

Så generellt sagt, detta är inget du behöver hänga upp dig på.

Då hänger jag med, kanske en dun fråga men vad är poängen med att klocka kortet "manuellt" då ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aines:

Då hänger jag med, kanske en dun fråga men vad är poängen med att klocka kortet "manuellt" då ?

Ingen egentligen, det kan dock ta några sekunder innan grafik-kortet klockar upp/ner sig, vilket vissa tycker är lite störande eftersom det kan orsaka microlagg i spel, så därmed väljer de att istället att klocka kortet manuellt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Ingen egentligen, det kan dock ta några sekunder innan grafik-kortet klockar upp/ner sig, vilket vissa tycker är lite störande eftersom det kan orsaka microlagg i spel, så därmed väljer de att istället att klocka kortet manuellt.

Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aines:

Sorry
Det är en ryzen 7 2700x och temperaturen på load är 38-45 grader

Skickades från m.sweclockers.com

Har samma med min 2600x som jag nyligen köpt för att ha till tvn, "Klockar sig" bara till 4.9Ghz och hamnar på 90 grader på stock kylaren när jag testade att spela...
Måste väl vara en bugg?
De skulle ju inte gå över 4.2/4.3Ghz så blir själv lite förvånad att de går så högt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@aines:
Angående processorn, så ja, det är vad den kan potentiellt klockas upp till via turbo funktionen.
Angående grafik-kortet, så klockar alla nyare kort sig själva upp eller ner automatiskt beroende på belasting, tempratur på kortet spelar in här också, ju svalare ett kort kan gå, desto högre klockas det.

Så generellt sagt, detta är inget du behöver hänga upp dig på.

Max värdet i HWmonitor är inte vad den kan potentiellt klockas upp till, utan det maxvärde som CPU har haft i Mhz sedan man startade HWMonitor, eller det ska vara så, dock över 5Ghz verkar inte riktigt rätt..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Max värdet i HWmonitor är inte vad den kan potentiellt klockas upp till, utan det maxvärde som CPU har haft i Mhz sedan man startade HWMonitor, eller det ska vara så, dock över 5Ghz verkar inte riktigt rätt..

Detta va precis vad jag misstänkte när jag installerade CPUn för första gången, då angav HWM att CPUn gick upp till 5.05GHz(utan turbo). Tänkte att det säkert är en bugg och instalerade om programmet men samma sak igen. Nu har jag installerat om hela operativsystemet och installerat senaste bios men fortfarande samma sak

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bugg i programmet, foersvinner inte nar man installerar om, utan nar en ny uppdatering av programmet kommer ut.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus Prime Z370-A
8600K - 32GB 3200C13 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

@aines:
Eftersom det tydligen är att vad processorn varit uppe på som max sedan man startade HWmonitor, låt det vara igång några timmar, så ser du om det ändrar sig eller inte.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Skillz: har du tips på någon annan program som jag kan använda för att försäkra mig om att det är bugg ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@aines:
Eftersom det tydligen är att vad processorn varit uppe på som max sedan man startade HWmonitor, låt det vara igång några timmar, så ser du om det ändrar sig eller inte.

Prövar detta och återkommer

Permalänk
Medlem

nu har jag kört datorn i några timmar med olika program och spel, men jag blir inte klok på HWM

Detta kan ju inte stämma ? 6,1 GHz?!?

Permalänk
Medlem

@aines:
Glädje mätare
Skämt åsido såg att det finns möjlighet att rensa Min/Max via View > Clear Min/Max, så prova det, blir max då ~5Ghz, så är det definitivt galet med vad det visar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att använda HWiNFO med dess "sensor-only" mode istället. Det är alltid något som knasar med HWMonitor.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@aines:
Glädje mätare
Skämt åsido såg att det finns möjlighet att rensa Min/Max via View > Clear Min/Max, så prova det, blir max då ~5Ghz, så är det definitivt galet med vad det visar.

haha önske tankar

Skrivet av Poppu-chan:

Jag rekommenderar att använda HWiNFO med dess "sensor-only" mode istället. Det är alltid något som knasar med HWMonitor.

Tack för tipset, provar detta och återkommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@aines:
Glädje mätare
Skämt åsido såg att det finns möjlighet att rensa Min/Max via View > Clear Min/Max, så prova det, blir max då ~5Ghz, så är det definitivt galet med vad det visar.

Skrivet av Poppu-chan:

Jag rekommenderar att använda HWiNFO med dess "sensor-only" mode istället. Det är alltid något som knasar med HWMonitor.

Så! nu efter att ha använt HViNfo vid två olika tillfällen har jag konstaterat att HWMonitor gav mig buggade siffror Synd att HWMonitor är buggad just nu för den har så användarvänlig upplägg.

Tack alla er som tog sin tid för att hjälpa mig med detta

Permalänk
Medlem

AMD's egna program, antar att du har en ryzen cpu?

Eller program fran moderkortets tillverkare. Och med senate BIOS installerat

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus Prime Z370-A
8600K - 32GB 3200C13 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av aines:

@Skillz: har du tips på någon annan program som jag kan använda för att försäkra mig om att det är bugg ?

Du kan vara saker pa att de ar en bugg da ryzen inte kommer upp i dom klockfrekvenserna, det ar liksom varldskant att fallet absolut inte ar som sadant

Och nej, jag skulle nog vanta pa en ny bios uppdatering eller uppdatera till senaste bios om du vill att avlasningarna ska bli mer korrekta!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus Prime Z370-A
8600K - 32GB 3200C13 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

@Skillz: Problemet är löst, det va HWM som va ''lite'' buggad, när jag installerade ett annat program så fick jag bättre siffror. Synd att HWM är buggad då layouten är riktigt användarvänligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aines:

@Skillz: Problemet är löst, det va HWM som va ''lite'' buggad, när jag installerade ett annat program så fick jag bättre siffror. Synd att HWM är buggad då layouten är riktigt användarvänligt.

Kanon!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus Prime Z370-A
8600K - 32GB 3200C13 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini