144hz skärm utan Displayport uttag i grafikkortet?

Permalänk
Medlem

144hz skärm utan Displayport uttag i grafikkortet?

Hejsan!

Jag som nybörjare behöver hjälp efter jag beslutat att uppgradera mig från 60hz lidande under flera års gibbande.

Tänkte köpa en rätt så budget Acer XF240H 24tum 144hz skärm: https://www.amazon.co.uk/Acer-24-inch-Monitor-FreeSync-adjust...

Men har problemet att jag inte har någon "Displayport" uttag i mitt NVIDIA GeForce GTX 750 TI.

Har enbart DVI och HDMI, det verkar dessvärre som man endast får 120hz med DVI kabel, så jag undrar nu hur fan jag ska lösa detta så jag slipper köpa nytt grafikkort?

Funkar adapter från Displayport till DVI eller något, för att få 144hz? Väldigt tacksam om ni hjälper en nybörjare!

Uppskattar all hjälp!

Permalänk
Medlem

@xebbish: Det är kört skulle jag säga. Varken HDMI 1.4 eller DVI (Dual-Link) kommer över 120Hz@1080p i normala fall. Och DP kan bara föra över en single-link DVI, så den adaptermöjligheten går heller inte (och går åt fel håll så att säga). Kör du lägre upplösningar än 1080p kan det funka, men det är ju inte så kul heller.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

^ Yup, dags för nytt grafikkort

Permalänk
Medlem

Hej
Jag har 144Hz skärm med DL-DVI kopplat till mitt grafikkort och det fungera som det ska.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

@xebbish: Det är kört skulle jag säga. Varken HDMI 1.4 eller DVI (Dual-Link) kommer över 120Hz@1080p i normala fall.

Skrivet av elBenko:

^ Yup, dags för nytt grafikkort

Man kanske ska komma med rätt information om man nu vill kasta ur sig påståenden
144Hz genom DL-DVI är inga som helst problem.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Precis som föregående talare så kan du köra DL-DVI på 144hz utan problem.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av 50Spaenn:

Man kanske ska komma med rätt information om man nu vill kasta ur sig påståenden
144Hz genom DL-DVI är inga som helst problem.

Skrivet av roo:

Precis som föregående talare så kan du köra DL-DVI på 144hz utan problem.

Dock ej på XF240H. Den är begränsad till 120 Hz över DVI och HDMI.

Och 120 Hz är ju inte helt värdelöst, @xebbish. Prova det innan du bestämmer dig iallafall.

Sedan måste jag också fråga om du inte bara har missat att du har DP på grafikkortet. Har du kanske Mini DP?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av xebbish:

Hejsan!

Jag som nybörjare behöver hjälp efter jag beslutat att uppgradera mig från 60hz lidande under flera års gibbande.

Tänkte köpa en rätt så budget Acer XF240H 24tum 144hz skärm: https://www.amazon.co.uk/Acer-24-inch-Monitor-FreeSync-adjust...

Men har problemet att jag inte har någon "Displayport" uttag i mitt NVIDIA GeForce GTX 750 TI.

Har enbart DVI och HDMI, det verkar dessvärre som man endast får 120hz med DVI kabel, så jag undrar nu hur fan jag ska lösa detta så jag slipper köpa nytt grafikkort?

Funkar adapter från Displayport till DVI eller något, för att få 144hz? Väldigt tacksam om ni hjälper en nybörjare!

Uppskattar all hjälp!

Kolla först om du verkligen ser skillnad på 120hz o 144hz. Är du van vid 60hz kan jag säga på rak arm att du inte kommer märka någon skillnad mellan 144 o 120.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar allihopa!

Grejen är att datorn är så jävla kass just nu att jag inte ens kommer upp till 144 fps i spel som Fortnite på de flesta ställen i mappen, på exempelvis ställen där det är som mest action och byggfighter pendlar jag starkt på 70-110..

Kan denna jäveln köra DVI på 144hz då? Försöker hitta en vid samma pris på Amazon då dem har betydligt billigare priser!: https://www.amazon.co.uk/ASUS-VG248QE-Widescreen-Multimedia-8...

Permalänk
Medlem

@Alling: Stort tack för svar, titta gärna till skärmen ovan, hittar fan inte nån som verkar använda DVI och få 144hz i kommentarsfältet där!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dylano:

@Alling: Stort tack för svar, titta gärna till skärmen ovan, hittar fan inte nån som verkar använda DVI och få 144hz i kommentarsfältet där!

VG248QE klarar 144 Hz över DVI, men jag tycker att XF240H är ett bättre köp. Den klarar ju 120 Hz över HDMI, vilket definitivt kan vara värdefullt, och den har FreeSync.

DVI Dual Link är verkligen inte framtiden; det är snarare grafikkortet än skärmen du bör ”skylla på”. Sikta framåt istället för att köpa en sämre skärm bara för att du har ett föråldrat grafikkort.

Vilket grafikkort har du? (”GTX 750 Ti” är inte specifikt nog. Länka exakt modell.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: Okej tack för svaret!

Alltså allt som står på paketet är väl nvidia geforce gtx 750 ti windforce, 2048mb.

Bilden som jag spontant googlade upp visade en Displayport men tro mig jag har bara 2 hdmi uttag och 2 DVI uttag..

EDIT: XF240H verkar inte vara tillgänglig för mig då jag inte är PRIME user. Funderar på denna? https://www.amazon.co.uk/gp/product/B077NSDPVP/ref=ox_sc_act_...

Vilket inte heller verkar ha möjlighet till 144hz över DVI, men kostar rätt mycket på Elgiganten?

Permalänk
Medlem

@dylano: Nej, det är precis som du säger hdmi och dual-link dvi på ditt kort. Vilket innebär att du antingen får nöja dig med 120Hz, eller uppgradera till ett nyare grafikkort med DP. Skillnaden är verkligen inte enorm på de där extra 24Hz, och egentligen motiverar det väl inte ett köp av nytt grafikkort baserat enbart på detta. Däremot kan det ju vara vettigt att fixa nyare grafikkort ur ren prestandasynpunkt, så får du DP på köpet

Vill du inte köpa nytt i butik så finns det rätt många t.ex. gtx 970 till bra pris begagnat.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dylano:

@Alling: Okej tack för svaret!

Alltså allt som står på paketet är väl nvidia geforce gtx 750 ti windforce, 2048mb.

Bilden som jag spontant googlade upp visade en Displayport men tro mig jag har bara 2 hdmi uttag och 2 DVI uttag..

Det kan jag också verifiera med hjälp av Google. Ta inte min skepsis personligt; jag har bara varit med om tillräckligt många gånger att folk säger saker som senare visar sig inte stämma. Och varken förväxling av DP och HDMI eller okunskap om Mini DP är ovanligt.

Citat:

EDIT: XF240H verkar inte vara tillgänglig för mig då jag inte är PRIME user. Funderar på denna? https://www.amazon.co.uk/gp/product/B077NSDPVP/ref=ox_sc_act_...

Vilket inte heller verkar ha möjlighet till 144hz över DVI, men kostar rätt mycket på Elgiganten?

Jag tycker att du ser problemet från fel synvinkel. Du verkar ha låst fast dig vid att du ska använda DVI, för att du vill kunna köra 144 Hz med ditt nuvarande, föråldrade (ingen DisplayPort, vilket är så dumt att klockorna går bakåt) grafikkort.

Men för dig som går från 60 Hz spelar det knappt någon roll om du kan köra 120 eller 144 Hz. Uppgraderingen är helt enorm oavsett. Därför bör du köpa en skärm för framtiden, och inte för det förgångna. XF240H bör vara det självklara valet, men någon får gärna rätta mig om jag har fel. Det går inte att klaga på 2299:- för en skärm av den kalibern – dessutom hos Inet.

Undrar för övrigt varför du hela tiden länkar till Amazon. Bor du i utlandet?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

DVI är en standard som kom i en enda version år 1999 och sedan införlivades som en bilaga i HDMI-standarden några år senare. År 1999 var Bill Clinton var president, Göran Person statsminister. Mobiltelefoner hade fortfarande antenner på utsidan och jag ringde till internet via 56K-modem.

2010 beslutade marknaden, Intel, Nvidia, AMD m.fl att DVI (och VGA) måste bort. Man satte en deadline att 2015 slutar vi med detta och de flesta följde med på det tåget.

Nu är vi halvvägs genom 2018. Man måste fatta samma typ av beslut kring DVI som man normalt fattar runt all annan teknik som är på väg in i sitt tredje decennium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det kan jag också verifiera med hjälp av Google. Ta inte min skepsis personligt; jag har bara varit med om tillräckligt många gånger att folk säger saker som senare visar sig inte stämma. Och varken förväxling av DP och HDMI eller okunskap om Mini DP är ovanligt.

Jag tycker att du ser problemet från fel synvinkel. Du verkar ha låst fast dig vid att du ska använda DVI, för att du vill kunna köra 144 Hz med ditt nuvarande, föråldrade (ingen DisplayPort, vilket är så dumt att klockorna går bakåt) grafikkort.

Men för dig som går från 60 Hz spelar det knappt någon roll om du kan köra 120 eller 144 Hz. Uppgraderingen är helt enorm oavsett. Därför bör du köpa en skärm för framtiden, och inte för det förgångna. XF240H bör vara det självklara valet, men någon får gärna rätta mig om jag har fel. Det går inte att klaga på 2299:- för en skärm av den kalibern – dessutom hos Inet.

Undrar för övrigt varför du hela tiden länkar till Amazon. Bor du i utlandet?

Hahaha blev AOC från Inet tillslut. La på 200kr extra och den klarar hela rubbet. Länkar till Amazon för det va stora prisskillnader och rea. Stort tack för din hjälp. Avbokade den på Amazon och beställde Denna istället: https://www.inet.se/produkt/2210412/aoc-24-g2460pf-144hz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@dylano: Glöm ej komplettera med DL-DVI kablage, om du inte redan har detta hemma. Medföljer ej skärmen vad jag vet.

Skärmen du beställde kommer ha exakt samma "problem" som den andra i din ursprungliga post, de är praktiskt taget rätt jämförbara på många punkter. Du kommer således som bäst få ut 120Hz via DL-DVI eftersom du saknar DP på grafikkortet. Men givetvis, efter ett framtida grafikkortsbyte får du ut dina fulla 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

@dylano: Glöm ej komplettera med DL-DVI kablage, om du inte redan har detta hemma. Medföljer ej skärmen vad jag vet.

Skärmen du beställde kommer ha exakt samma "problem" som den andra i din ursprungliga post, de är praktiskt taget rätt jämförbara på många punkter. Du kommer således som bäst få ut 120Hz via DL-DVI eftersom du saknar DP på grafikkortet. Men givetvis, efter ett framtida grafikkortsbyte får du ut dina fulla 144Hz

Enligt skärmens manual Sidan 50, så klarar den 144Hz via DVI-DL.

https://aoc-pim.s3.amazonaws.com/Public/AOC/Product%20Data%20...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@FatherOfThree: Har du helt rätt i, i stand corrected

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Enligt skärmens manual Sidan 50, så klarar den 144Hz via DVI-DL.

https://aoc-pim.s3.amazonaws.com/Public/AOC/Product%20Data%20...

Tack för det! Jag ringde Inet och gjorde det väldigt klart vad jag önskade och han var tydlig med att den skulle klara 144hz med DVI, därav köpet.

Tack för era råd man har lärt sig något pyttelitet iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50Spaenn:

Man kanske ska komma med rätt information om man nu vill kasta ur sig påståenden
144Hz genom DL-DVI är inga som helst problem.

Fine - jag utgick från egen erfarenhet med skärmar som max stödde 120Hz via DVI. Då det är utanför DVI-speccen (1080@144 = 8.96Gbps, DVI DL=7.92Gbps) antar jag att det är helt upp till skärmtillverkaren om de stödjer "överklockning", men långt ifrån någon garanti för att det alltid funkar. Som tex med OP's skärm, där det inte stödjs.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz