Permalänk

Problem med 2 skärmar

Hej!

Jag har ett problem som började i november 2017. Jag har pratat med NVIDIA Customer Care och även MSI angående detta, men de har inte fått det löst. Problemet är följande:

Jag har 2 skärmar anslutna till min dator, en Benq 24" 144hz och en Samsung 27" 60hz. När jag startar datorn med båda skärmarna anslutna, så är 144hz skärmen helt svart och ger mig "No signal detected" medans 27" startar som vanligt. Men när jag startar datorn med 144hz urkopplad och endast 27" inkopplad, laddar BIOS och loggar in till windows och väntar ca 2-3 minuter och sedan kopplar in 144hz, då fungerar allt som det ska.

144hz är kopplad via DVI
27" är kopplad via HDMI

Följande saker jag prövat som NVIDIA och MSI bett mig testa:

- Köpt ny DVI kabel
- Installerat om grafikkortsdrivrutiner genom att använda DDU(Displar driver uninstaller)
- Kopplat ut 144hz och sedan kopplat ut strömkabeln i ca 10 sekunder och sedan kopplat in den igen
- Uppdatera BIOS till senaste
- Prövat koppla in skärmarna i moderkortets portar istället för grafikkortet
- Ändrat 144hz till 60hz
- Prövat med en annan skärm istället för 144hz

Om någon vill ha länk till min tråd på GeForce Forums, kan jag länka den i kommentarerna.

Väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd

En fråga, har du satt dem på korrekt portar från grafikkortet (detta höll på att göra mig vansinnig innan jag kom på det första gången jag körde dual över DVI/HDMI... i synnerhet just dessa portar var de som skapade problem då man tydligen endast kunde välja vissa portar som aktiva... ) Jag fick också blankskärm på den ena tills jag såg detta med switchmode... Ganska irriterande... Ja...

Edit, dock går inte mina på så hög frekvens så kan vara någonting annat i ditt fall...

Edit, jag håller på att fasa ut DVI/HDMI till (nya välfungerande, ej den gamla, en del äldre DP vet jag hade problem med signalöverföring och skärpa det var nog där den fick så dåligt rykte men jag har inte haft det problemet på mina nya skärmar) DP på de nya skärmarna, men har också kvar en del äldre utrustning parallellt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

En fråga, har du satt dem på korrekt portar från grafikkortet (detta höll på att göra mig vansinnig innan jag kom på det första gången jag körde dual över DVI/HDMI... i synnerhet just dessa portar var de som skapade problem då man tydligen endast kunde välja vissa portar som aktiva... ) Jag fick också blankskärm på den ena tills jag såg detta med switchmode... Ganska irriterande... Ja...

Edit, dock går inte mina på så hög frekvens så kan vara någonting annat i ditt fall...

Edit, jag håller på att fasa ut DVI/HDMI till (nya välfungerande, ej den gamla, en del äldre DP vet jag hade problem med signalöverföring och skärpa det var nog där den fick så dåligt rykte men jag har inte haft det problemet på mina nya skärmar) DP på de nya skärmarna, men har också kvar en del äldre utrustning parallellt.

Jag har endast 1 DVI port samt 1 HDMI, sen 3st DisplayPort. Så det är något annat som spökar isåfall. Började nästan tro att jag kanske satt de i fel portar då detta problem uppstod när jag kom hem från ett LAN och kopplade in datorn, men jag hade ju endast 1 av varje port.

Permalänk
Avstängd

... Tänkte fel här... det var inte det TS hade problem med som jag skrev i dethär inlägget...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Knepigt du inte har fått svar på detta ännu, jag kan nästan svära på att jag sett någonting om liknande problem här på forumet för några månader sedan, frågan är bara var... Misstänker att det ligger drunknat i någon tråd... Men någon klocka klingar till i bakhuvudet...

nu när jag kollade så verkar det inte var portproblemet i ditt fall... (tror jag)

Har du uppdaterat lågnivå mjukvaran på GPU?
(brukar för visso ske automatiskt när man uppdaterar drivrutinerna, åtminstone på Nvidia korten, men skadar ju inte att dubbelkolla om du inte redan gjort det, men har för mig att det inte var enbart GPU detta berodde på...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Knepigt du inte har fått svar på detta ännu, jag kan nästan svära på att jag sett någonting om liknande problem här på forumet för några månader sedan, frågan är bara var... Misstänker att det ligger drunknat i någon tråd... Men någon klocka klingar till i bakhuvudet...

nu när jag kollade så verkar det inte var portproblemet i ditt fall... (tror jag)

Har du uppdaterat lågnivå mjukvaran på GPU?
(brukar för visso ske automatiskt när man uppdaterar drivrutinerna, åtminstone på Nvidia korten, men skadar ju inte att dubbelkolla om du inte redan gjort det, men har för mig att det inte var enbart GPU detta berodde på...)

Det har jag inte gjort,vad jag vet om iallafall. Isåfall är det som du säger att det skett automatiskt. Vart kan jag kolla upp det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har fortfarande samma problem.. Ingen som har något/några tips? Jag kan ju omöjligt vara den enda som har/haft detta problem.

Permalänk
Medlem

Låter som defekt hårdvara, kan du prova med ett annat kort av samma modell?

Jag kör min MSI Aero 1070 TI med 144 HZ i GPU och 60 HZ i CPU/Moderkort. Men jag tror inte denna setup hjälper dig med tanke på vad du har testat tidigare.

Permalänk
Medlem

@Grenemark:
Blir det exakt samma problem när båda kopplas till moderkortet?
Har du kollat bios att ena porten inte är avstängd på moderkortet?
Funkar det om du tar bort HDMI och bara ha DVI kopplad?

På vissa grafikkort delar HDMI kretsar med en av DVI portarna så att man får 1 av 3 fel.

2 skärmar utan bild.
1 skärm utan bild.
bild på alla men inställningarna mm buggar.

Det är därför vissa grafikkort kan ha tex 5 portar men bara ge bild på 4 vilket man bör kolla upp innan man köper grafikkort som har både DVI och HDMI portar.

Permalänk
Lego Master

@panpo98:
Mjo, men då skulle ju inte TS fått bild om han kopplar in skärmen EFTER datorn startat, kombinationen av portar skulle inte funkat öht.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Jo, jag hade hårvaruproblem som gav liknande problem förut (innan jag kom på hur man skulle koppla till det grafikkortet...), men jag misstänker att detta har någonting med BIOS på GPU eller liknande att göra, men jag vågar inte råda TS att göra någonting över huvud taget fören jag vet säkert så att han inte krachar all mjukvara på sin dator...

Är det hårdvaran så brukar det som sagt vara stendött oavsett hur man gör...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@panpo98:
Mjo, men då skulle ju inte TS fått bild om han kopplar in skärmen EFTER datorn startat, kombinationen av portar skulle inte funkat öht.

Kan skulle mycket väl få bild på det sättet om du menar när han kopplar till grafikkortet. Dvs att det blir fel 2 när han startar datorn och en kombination av fel 2 och 3 när dom kopplas efteråt. Bör kolla upp vad grafikkortet klarar för att kunna utesluta det.

Eventuellt kan den orsaken uteslutas om han bekräftar att det verkligen blir samma problem när han kopplar till moderkortet och att han inte glömt att sätta på moderkortets DVI och HDMI portar. Vissa har haft gemensamma inställningar och andra har haft separata föra varje port.

Permalänk

Tack så mycket för alla svar! Ska kika på det imorgon. Återkommer med resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av panpo98:

@Grenemark:
Blir det exakt samma problem när båda kopplas till moderkortet?
Har du kollat bios att ena porten inte är avstängd på moderkortet?
Funkar det om du tar bort HDMI och bara ha DVI kopplad?

På vissa grafikkort delar HDMI kretsar med en av DVI portarna så att man får 1 av 3 fel.

2 skärmar utan bild.
1 skärm utan bild.
bild på alla men inställningarna mm buggar.

Det är därför vissa grafikkort kan ha tex 5 portar men bara ge bild på 4 vilket man bör kolla upp innan man köper grafikkort som har både DVI och HDMI portar.

Yes, samma problem när båda kopplas till moderkortet. Har provat med det tidigare redan. Nvidia bad mig prova det när jag var i kontakt med dom.

De har jag inte kollat, men använder mig ju inte utav någon port på moderkotet, båda är ju anslutna till grafikkortet. Har kört såhär sedan jag köpte datorn i oktober 2014 och ingenting har någonsin krånglat.

Samma problem om jag bara kör med dvi. Var en gång på ett LAN hos en polare och tog bara 144hz skärmen med mig då. Startade datorn och allt var svart, sedan kom det "No signal detected". Lånade en skärm från polaren för att logga in på windows, efter 5min kopplade jag in min 144hz och allt fungerade som vanligt då.

Permalänk
Medlem

Hej.
Ber om ursäkt om ni tycker detta är irrelevant och att jag stjäl posten lite. men jag tycker det påminner om varandra lite granna.

Jag sitter också med skärm problem, typ. jag har länge kört 3 skärmar till mitt grafikkort, 1 för tvn (60 hz) och 2 skärmar (144hz) har kört hdmi till tvn, och dvi/DP kabel till skärmarna och det har fungerat felfritt under en längre period med i7 6700k, 980 ti, 32 GB ram (2666Mhz tror jag) 750 watt och 3 SSD diskar i burkar.

Jag hade förut inga problem alls men på sistonde så kopplar den skärm som är inkopplad med DP kabeln ur sig och den med DVI måste ställa om sig och då blir den helt svart i upp till 10 sek och sen kommer skärmen tillbaka efter typ 20 min som att den hittar den igen, för att sedan kopplas ut igen.
Jag har försökt felsöka lite på detta men har inte orkat mer än att byta dp kabeln och testa olika portar.
Nu kör jag med 1 skärm till datorn och 1 tv istället.. vet inte riktigt vad som är felet eller hur man kan lösa problemet..

Säg till om du hittar någon lösning.

Edit: kan det vara något med Nvidia uppdateringarna som kommit som gjort detta? haft detta problem sen i somras.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk

Uppdatering: Startade datorn igår med 27" inkopplad som alltid. Högerklickade på skrivbordet och gick in på skärminställningar. Där ser jag skärm 1 och skärm 2, båda finns alltså med där. Trycker då på "Hitta" och då försvinner 144hz skärmen därifrån, därefterkopplar jag in 144hz och då fungerar det. Idag(alldeles just) gjorde jag samma sak när jag startade datorn, samma resultat. Båda skärmarna finns med på skärminställningar, trycker på hitta och 144hz försvinner och kopplar sedan in den så fungerar det.

Permalänk

Är det ingen alls som har nå fler tips? Börjar fundera på att föra in hela min setup till ett IT företag här i stan. Då jag inte fått detta löst på flera månader. Förstår dock inte hur varken Nvidia eller MSI inte kunde få det löst. Känns ju som att det måste finnas någon som stött på detta problem eller iaf väldigt likt. Kan ju inte vara den enda?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Grenemark: Skulle gissa att ditt problem är specifikt relaterat till en eller flera komponenter i ditt system. Inte ett generellt problem med att köra två skärmar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Grenemark: Skulle gissa att ditt problem är specifikt relaterat till en eller flera komponenter i ditt system. Inte ett generellt problem med att köra två skärmar.

Okej, ne det känns ju som att det är något sådant. Jag kan ju liksom köra med 2 skärmar efter ett tag. Det är ju bara under uppstartningen som det inte fungerar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Grenemark: Kolla den här (korta) tråden. Inte som en specifik lösning utan som en ögonöppnare på hur specifika problem kan yttra sig: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1538958-hjalp-med-att-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grenemark:

Yes, samma problem när båda kopplas till moderkortet. Har provat med det tidigare redan. Nvidia bad mig prova det när jag var i kontakt med dom.

De har jag inte kollat, men använder mig ju inte utav någon port på moderkotet, båda är ju anslutna till grafikkortet. Har kört såhär sedan jag köpte datorn i oktober 2014 och ingenting har någonsin krånglat.

Samma problem om jag bara kör med dvi. Var en gång på ett LAN hos en polare och tog bara 144hz skärmen med mig då. Startade datorn och allt var svart, sedan kom det "No signal detected". Lånade en skärm från polaren för att logga in på windows, efter 5min kopplade jag in min 144hz och allt fungerade som vanligt då.

Skärmen som börjat gå sönder om man testat olika portar på skärm/dator, byt kabel och testat med bara 1 skärm/kabel på samma sätt som när du var på LAN.

Tror det var trasiga kondensatorer i skärmen när jag fick liknande fel med en av mina. Trick att få bild funkade i månader men började behöva vänta längre tid innan tricken funkade. Vid 30 min tröttnade jag och beslöt mig för att bryta upp skärmen innan jag kastade den och köpte ny.

Edit:
Man kan också testa med en annan dator.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Skärmen som börjat gå sönder om man testat olika portar på skärm/dator, byt kabel och testat med bara 1 skärm/kabel på samma sätt som när du var på LAN.

Tror det var trasiga kondensatorer i skärmen när jag fick liknande fel med en av mina. Trick att få bild funkade i månader men började behöva vänta längre tid innan tricken funkade. Vid 30 min tröttnade jag och beslöt mig för att bryta upp skärmen innan jag kastade den och köpte ny.

Edit:
Man kan också testa med en annan dator.

Menar du att jag ska testa med en annan skärm istället för 144hz? DVI kabeln har jag ju köpt ny då NVIDIA bad mig köpa en ny och prova. Men du kanske menar att jag prövar med en ny kabel samt en annan skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grenemark:

Menar du att jag ska testa med en annan skärm istället för 144hz? DVI kabeln har jag ju köpt ny då NVIDIA bad mig köpa en ny och prova. Men du kanske menar att jag prövar med en ny kabel samt en annan skärm?

Du verka redan ha testat med en annan skärm mm när du var på LAN. Det enda du inte gjort är att testa 144Hz skärmen med en annan dator. Tycker dock du har testat tillräckligt för att dra slutsatsen att felet är skärmen.

Gällande tricket du kör att få bild så borde du kunna använda Windows + P på tangentbordet istället för att slippa hålla på att drar ur och sätta in kabeln igen. Sen får vi se hur många månader du orka innan du byter ut den.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Du verka redan ha testat med en annan skärm mm när du var på LAN. Det enda du inte gjort är att testa 144Hz skärmen med en annan dator. Tycker dock du har testat tillräckligt för att dra slutsatsen att felet är skärmen.

Gällande tricket du kör att få bild så borde du kunna använda Windows + P på tangentbordet istället för att slippa hålla på att drar ur och sätta in kabeln igen. Sen får vi se hur många månader du orka innan du byter ut den.

Okej, ska prova med en annan dator idag, åker förbi brorsan bara.

Ska prova med windows + P. Men menar du att jag startar datorn som vanligt med 144hz urkopplad? Eller med den ikopplad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grenemark:

Okej, ska prova med en annan dator idag, åker förbi brorsan bara.

Ska prova med windows + P. Men menar du att jag startar datorn som vanligt med 144hz urkopplad? Eller med den ikopplad?

Skickades från m.sweclockers.com

Testa båda sätten. Går rätt snabbt att vänta 3-5 min som du gjort hittills.

Kabeln inkopplad är mer intressant för man hoppas slippa hålla på med kabeln genom att använda Windows + P för att snabbt byta mellan olika lägen med tangentbordet. Helt utan mus.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Testa båda sätten. Går rätt snabbt att vänta 3-5 min som du gjort hittills.

Kabeln inkopplad är mer intressant för man hoppas slippa hålla på med kabeln genom att använda Windows + P för att snabbt byta mellan olika lägen med tangentbordet. Helt utan mus.

Okej, ska prova! Hann inte prova på lördag. Återkommer med resultat

Permalänk

Har nu provat med en annan dator. Där fungerade allt som det ska. Inga som helst problem.

Då är skärmen fullt fungerande iaf. Är väl mest troligt grafikkortet eller möjligtvis någon annan komponent.

Uppdatering: Provade köra med Windows + P också istället för att hålla på med kabeln, men det fungerade inte.

Uppdatering 2: Har båda skärmarna ikopplade nu, men ingen bild på 144hz. Ser såhär ut på bildskärminställningarna:
https://gyazo.com/7b2c246966178e2c573f09dd27a601b0 / Den säger alltså att 144hz "inte är aktiv"

Permalänk

Hej igen!

Har idag gått in i BIOS och kollat lite, märkte då att portarna på moderkortet hade blivit avaktiverade, jag aktiverade dom på nytt och kopplade skärmarna dit. Då fungerade det som det ska. Så då är det alltså grafikkortet som är defekt.

Tips på vilket kort man ska köpa? Har kollat lite på MSI Geforce 1060. Kör mestadels PUBG, Battlefield V, GTA V samt andra små spel som ej kräver lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grenemark:

Tips på vilket kort man ska köpa? Har kollat lite på MSI Geforce 1060. Kör mestadels PUBG, Battlefield V, GTA V samt andra små spel som ej kräver lika mycket.

1060 6GB presterar ungefär som ditt nuvarande 980, så det blir ingen uppgradering prestandamässigt i så fall. 1060 3GB blir däremot en nedgradering. Så det är upp till dig om du är nöjd med din nuvarande prestanda eller ej, men det blir rätt mycket pengar bara för att få skärmarna att fungera.

Har du lite tålamod så är det förresten inte så långt kvar till mellandagsrean, just grafikkort brukar vara något man ofta kan fynda då.

Permalänk
Skrivet av perost:

1060 6GB presterar ungefär som ditt nuvarande 980, så det blir ingen uppgradering prestandamässigt i så fall. 1060 3GB blir däremot en nedgradering. Så det är upp till dig om du är nöjd med din nuvarande prestanda eller ej, men det blir rätt mycket pengar bara för att få skärmarna att fungera.

Har du lite tålamod så är det förresten inte så långt kvar till mellandagsrean, just grafikkort brukar vara något man ofta kan fynda då.

Jo det blir isåfall 6GB, inte 3GB. Jag är nöjd med nuvarande prestanda, kan lira alla spel med bra grafik osv, så känner inte att ja behöver någon uppgradering. Men som du säger så är det ju mycket pengar bara för att få dem att fungera. Det fungerar ju klockrent efter ett tag när jag kopplat in skärmen.

Jodå, tålamod har jag. Isåfall väntar jag till mellandagsrean, så bråttom är det ju inte. Det är ju bara lite jobbigt vid uppstarten osv, men det fungerar ju, så kanske kör på det ett tag framöver, tills det kraschar helt om inte annat