Behöver hjälp med att göra ett spel i Unity

Permalänk

Behöver hjälp med att göra ett spel i Unity

Hej!
Jag har under en period nu funderat över att försöka göra ett spel och när jag nu har sommarlov och överflöd av fritid såg jag ett ypperligt tillfälle att börja. Efter att ha sökt runt lite verkade Unity som en bra startpunkt och jag gjorde mitt försök genom att kolla på videor och söka igenom forum för att ta reda på hur jag skulle gå till väga angående i stort sett allt. Jag körde fast vid flera olika tillfällen, antingen hittade jag inte vad jag behövde eller så fungerade inte det jag hittade (antingen för att jag själv gjorde något fel eller för att det bara inte fungerade av okänd orsak).

Jag har alltså flera ideér och en plan för hur jag skulle vilja att spelet ska fungera och se ut, men problemet ligger i att jag själv varken har någon erfarenhet av att koda eller av hur Unity fungerar.

Jag letar därför efter någon som skulle kunna hjälpa mig, antingen genom att vara aktivt medverkande genom hela eller stora delar av processen, eller någon som jag kanske kan lägga till på discord och ställa frågor till då och då när jag verkligen inte kan hitta vad jag söker efter online.

Tack på förhand!

Permalänk

https://www.youtube.com/channel/UCRMXHQ2rJ9_0CHS7mhL7erg

Har du kollat på hans videos ?

Riktigt bra, han använder Javascript och C# i de flesta videos!

Visa signatur

[ -- Gaming -- ]
{ i5-9600k - RTX 3070 OC - 16GB - 3 x 1TB m.2 }
[ -- Workstation --]
{ i7-5960X | GTX 1660 6GB / Quadro | 48GB corsair dominator platinum | 20TB }
{ Lenovo T480S | i7-8650U | 16 GB | 512 GB }

Permalänk

@mrCatfood: Jo har kollat men problemet är att jag kommer behöva hjälp med mycket annat också.... mycket som jag har tänkt ska vara med hittar jag ingenstans

Permalänk

@kolomakatita: T.ex vad är det du behöver hjälp med?

Visa signatur

[ -- Gaming -- ]
{ i5-9600k - RTX 3070 OC - 16GB - 3 x 1TB m.2 }
[ -- Workstation --]
{ i7-5960X | GTX 1660 6GB / Quadro | 48GB corsair dominator platinum | 20TB }
{ Lenovo T480S | i7-8650U | 16 GB | 512 GB }

Permalänk

@mrCatfood: Ja alltså det var ett tag sedan jag gjorde mitt försök att skapa ett spel så jag kommer inte direkt ihåg alla problem jag stötte på. Ett av dem var i alla fall att jag inte kunde hitta en guide till hur man gör ett fordon. Jag kommer också vilja göra saker med menyer och Jag har många specifika och unika ideér som jag har väldigt svårt att tro att det kommer finnas guider till.

Permalänk
Medlem

Det låter snarare som att du ska börja med att lära dig grunderna.
Du tar för stora kliv och hoppar mellan alla grenarna i processen, då kommer du att halta fram.

Starta från början, börja inte med specifika saker som "Hur gör jag en bil" när du inte ens vet hur Unity eller kodning fungerar.

"Hur börjar jag" är en bättre frågeställning. När du förstår grunderna, verktygen och miljön du arbetar med, då börjar nog pusselbitarna falla på plats.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

@kolomakatita:

Precis som @Florrpan skriver, lär dig grunderna, det är väldigt enkelt när du väl förstår att "JAHAAAA det är så jag ska göra" , då kommer allt bli mycket lättare att förstå, om du ska arbeta med unity, välj då om du vill lära dig JavaScript eller C#, jag kan båda, men kan inte rekommendera det ena eller det andra, tycker båda två är "lika enkla", men lär dig grunden, tex att lära sig hur man rör sig kan göra att du förstår hur man gör en bil.

Lär dig lite 3D-modellering, gör dina egna modeller.

Men samtidigt är det viktigt att förstå, du kommer inte kunna göra ett bilspel med samma grafik och innehåll som need for speed tex. inte i närheten, det finns en anledning att ett sånt stor företag har massvis med anställda och omsätter enorma pengar.

Börja enkelt, börja köra igenom enkla tutorials , börja inte med för svåra saker, det tar tid , men du kommer ha så mycket roligare när du kan bygga allt själv i framtiden!

Visa signatur

[ -- Gaming -- ]
{ i5-9600k - RTX 3070 OC - 16GB - 3 x 1TB m.2 }
[ -- Workstation --]
{ i7-5960X | GTX 1660 6GB / Quadro | 48GB corsair dominator platinum | 20TB }
{ Lenovo T480S | i7-8650U | 16 GB | 512 GB }

Permalänk
Medlem

Som tidigare folk har sagt, du måste börja med grunderna.
Att gå direkt på ett projekt du vill genomföra utan att kunna grunderna tar i längden mycket längre tid då du måste spendera massvis med tid på att hitta lösningar på ofta ganska specifika problem.
Kör på enklare guider som tar dig igenom ett helt projekt från noll till slutprodukt, även om du inte har användning av just den slutprodukten i det projekt du vill genomföra.

Tänk dig att du ska bygga ett höghus utan att ha använt en hammare förut.. Utan kunskap så kommer du välja fel byggmaterial, du kommer göra fulbygge efter fulbygge som rasar gång på gång och du blir aldrig klar..

Detta är ett ganska vanligt problem med kickstarter spel som görs av noviser. Lyckas dom bli funded och får ihop pengar för att köpa assets, kanske anlita en programmerare som kan fixa lite av den biten åt dom så kommer dom en bit på vägen och kanske når early access. Men sen kommer dom till en punkt där dom har en massa delar som är ihopkopplade med nödlösningar och det är i princip omöjligt att fixa problem/buggar som uppstår eller att lägga till nya delar utan att bara kassera allt och börja om från början igen.

Så, om detta verkligen är något du vill göra (och det är svårt att göra allt själv, då det är väldigt mycket olika saker du behöver lära dig), så lägg ner tiden och lär dig grunderna. Lär dig förstå åtminstonde grunderna i programmering i ett språk, kör grunder i modellering, texturering, ljussättning etc. Har inte du eller någon annan involverad i projektet kunskap inom varje område, så är det nästan omöjligt att pussla ihop ett spel genom att klippa och klistra kod och importera assets.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk

@Zyie @mrCatfood @Florrpan Jo jag antar att ni alla har rätt. Jag ska försöka och så får vi se hur det går med projektet.

Tack alla för att ni tog tid för att svara!

Permalänk
Medlem

Har hört att Game Maker 2 (gratisversion finns för nybörjare) ska vara hyggligt enkelt att komma igång med. Det är förvisso för att skapa 2D-spel men på den nivån du ligger på kanske du har en mer fun time med att göra något sådant än att ge dig på unity? Bara en tanke 😉

Googla namnet så hittar du det med en gång.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

@kolomakatita:

Betala mig så gör jag spelet åt dig

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk

@AllMessedUp: Tar du 20kr över swish? Nä, jag tror nog hellre att jag gör det själv. Tack ändå