Permalänk

LG B7 flimmer/hack

Köpte TV:n för en knapp månad sedan och var fram tills nyligen en lycklig ägare till 65 LG B7. Men VM-sändningarna i fotboll gör mig vansinnig. På så väl SVT HD och TV4 HD får jag stundtals eftersläpningar/hack i bilden. Händer lite då och då.
Vid breda panorama bilder på läktare och publik får jag även "flimmer". Det är som att hela bilden flimrar till lite mellan ljust och mörkt.

Jag tittar via bbb (tele2) fiber-tv och arris-boxen. Boxen är inställt på 1080p.

Jag har aldrig märkt av problemet vid några andra sändningar än just fotboll. Har provat alla lägen som finns (expert mörk, ljus osv). Även provat sportläget och faktiskt haft true motion på, som ett test. Men ingenting tycks hjälpa. Läst andra trådar här och på andra ställen, och det pratas om interpolering och refresh rate och... förstår tyvärr knappt vad det innebär. Och något förslag var om att kolla så man har rätt refresh rate, eventuellt ändra. Förstår tyvärr inte mycket av det heller.

Förstår dock att VM-sändningarna gör mig deprimerad. Finns det något tips jag bör testa? Eller handlar det om att förlika sig med att det är så här det ser ut, av någon anledning?

EDIT: EFTER YTTERLIGARE EN MATCH PÅ SVT HD KONSTATERAR JAG ATT PROBLEMET ÄR MINIMALT DÄR, MEN VÄLDIGT TYDLIGT PÅ TV4 HD. Då antar jag att det måste bero på TV4, helt enkelt? Även om jag inte är intelligent nog för att förstå varför just EN kanal ska vara så påverkad av problemet. Men det kanske nån annan förstår?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

@bennolenno:

Helt otroligt.. jag har exakt samma sak på min LG OLED65C7V.
Har Bahnhof fiber och en Sappa box. Höll på att bli galen häromdagen... inte en susning vad som kan skapa detta "ljus flimmer"
Min ändrade ljusstyrka/färgstyrka för en halv sekund. Tydligt när den panorerar över gräset och det helt plötsligt blir starkare grön färg för att sedan gå tillbaka till ljusare och mer "korrekt" färg.

För att förtydliga: Det händer endast på matcherna från VM (???). Aldrig sett detta förut.

Permalänk
Skrivet av Growth:

@bennolenno:

Helt otroligt.. jag har exakt samma sak på min LG OLED65C7V.
Har Bahnhof fiber och en Sappa box. Höll på att bli galen häromdagen... inte en susning vad som kan skapa detta "ljus flimmer"
Min ändrade ljusstyrka/färgstyrka för en halv sekund. Tydligt när den panorerar över gräset och det helt plötsligt blir starkare grön färg för att sedan gå tillbaka till ljusare och mer "korrekt" färg.

För att förtydliga: Det händer endast på matcherna från VM (???). Aldrig sett detta förut.

Precis så har jag. Och dessutom ibland hackande/ryckiga rörelser. Fenomenet ser jag också enbart på vm-matcher. Vilket också är den enda fotboll jag sett på denna TV. Ska försöka se nån gammal repris på viasat. Om ALL fotboll är så här vet jag inte vad jag ska ta mig till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tror mig ha svaret. När jag googlat på detta fenomen har jag läst en hel del engelska forum där det pratas om att Sky sports (PL-fotboll) sänder i 1080i och det blir inget bra när HD-boxen är inställd på 1080p. Då får man detta flimmer på sin LG Oled. De rekommenderar att man ändrar i sin box så att den istället står på 1080i.

Vidare säger google mig att SVT HD =720p (och där är det minimala problem)
TV4 HD = Sänder i 1080i.

Det är helt enkelt det som ställer till det. Antingen ställa ner boxen så den står på 1080i när man kollar fotboll på fyran, eller leva med att det är lite strul.

@laxpudding stämmer det jag diktar ihop här? Och en följdfråga, om det är okej. Det är egentligen alltså totalt onödigt att ställa in min BBB- HD box på 1080p, för det finns ändå ingen kanal som sänder i det? Men å andra sidan gör det kanske ingen skada heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennolenno:

Tror mig ha svaret. När jag googlat på detta fenomen har jag läst en hel del engelska forum där det pratas om att Sky sports (PL-fotboll) sänder i 1080i och det blir inget bra när HD-boxen är inställd på 1080p. Då får man detta flimmer på sin LG Oled. De rekommenderar att man ändrar i sin box så att den istället står på 1080i.

Vidare säger google mig att SVT HD =720p (och där är det minimala problem)
TV4 HD = Sänder i 1080i.

Det är helt enkelt det som ställer till det. Antingen ställa ner boxen så den står på 1080i när man kollar fotboll på fyran, eller leva med att det är lite strul.

@laxpudding stämmer det jag diktar ihop här? Och en följdfråga, om det är okej. Det är egentligen alltså totalt onödigt att ställa in min BBB- HD box på 1080p, för det finns ändå ingen kanal som sänder i det? Men å andra sidan gör det kanske ingen skada heller?

Har samma TV som dig men har inte upplevt några större problem med fotbolls-VM. Har Canal Digital kabel och boxen är inställd på 1080i så det kan vara så att du har löst problemet. Min box går också att ställa in på 1080p men eftersom all TV-sändning antingen är 1080i eller 720p så har jag aldrig använt den inställningen. Vad jag vet så kör alla HD-kanaler 1080i med undantag för BBC och SVT som kör 720p.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Har samma TV som dig men har inte upplevt några större problem med fotbolls-VM. Har Canal Digital kabel och boxen är inställd på 1080i så det kan vara så att du har löst problemet. Min box går också att ställa in på 1080p men eftersom all TV-sändning antingen är 1080i eller 720p så har jag aldrig använt den inställningen. Vad jag vet så kör alla HD-kanaler 1080i med undantag för BBC och SVT som kör 720p.

Stämmer, problemet försvann när jag ändrade till 1080i på boxen. Det jag fortfarande inte begriper är vilken upplösning man bör ha sin box på. Det verkar inte råda någon tvekan om att sport suger på 1080i. Så vad händer egentligen om man ställer boxen på 1080i, men tittar på SVT som sänder ut i 720p (bättre för sport). Jag har absolut ingen aning

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennolenno:

Stämmer, problemet försvann när jag ändrade till 1080i på boxen. Det jag fortfarande inte begriper är vilken upplösning man bör ha sin box på. Det verkar inte råda någon tvekan om att sport suger på 1080i. Så vad händer egentligen om man ställer boxen på 1080i, men tittar på SVT som sänder ut i 720p (bättre för sport). Jag har absolut ingen aning

Inte jag heller, jag har testat vid några tillfällen att köra med inställningen 720p när jag tittat på SVT HD men kan inte direkt säga att det är någon större skillnad mot 1080i-inställningen. Vanlig TV är annars lite av ett skämt när det kommer till bildkvalitet...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO