Adapter för att ladda äldre Asus med USB-C

Permalänk
Medlem

Adapter för att ladda äldre Asus med USB-C

Skulle vilja slippa en specialladdare för datorn och endast klara mig med USB C när jag är ute och reser.
Tyvärr har datorn endast Asus "rund plug" kontakt och ingen USB C.

Finns det adaptrar så man kan ladda äldre datorer med en USB C laddare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Skulle vilja slippa en specialladdare för datorn och endast klara mig med USB C när jag är ute och reser.
Tyvärr har datorn endast Asus "rund plug" kontakt och ingen USB C.

Finns det adaptrar så man kan ladda äldre datorer med en USB C laddare?

Du laddar en laptop med högre spänning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Pie-or-paj:

Skulle vilja slippa en specialladdare för datorn och endast klara mig med USB C när jag är ute och reser.
Tyvärr har datorn endast Asus "rund plug" kontakt och ingen USB C.

Finns det adaptrar så man kan ladda äldre datorer med en USB C laddare?

Detta kräver en ordentlig konverterare. Osäkert om det finns en färdig produkt.
Är du ute efter en USB-PD laddare så som Qualcomm quickcharge eller är det bara random USB-C kontakt och USB-laddare (5 V) du är ute efter?

Skrivet av Dunde:

Du laddar en laptop med högre spänning.

Inte nödvändigtvis.
USB-PD stödjer laddning upp till 20 V och allt under. Inofficiellt finns stöd för att ändra i väldigt små multiplar nedåt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Detta kräver en ordentlig konverterare. Osäkert om det finns en färdig produkt.
Är du ute efter en USB-PD laddare så som Qualcomm quickcharge eller är det bara random USB-C kontakt och USB-laddare (5 V) du är ute efter?
Inte nödvändigtvis.
USB-PD stödjer laddning upp till 20 V och allt under. Inofficiellt finns stöd för att ändra i väldigt små multiplar nedåt.

Självklart med en laddare som stödjer PD. PDs 20V borde troligtvis fungera rakt av istället för Asusladdarens 19V men även om det inte för det är det inte ett stort problem att lösa.
Att bygga en för ett företag som Anker borde vara enkelt, frågan är om någon faktiskt har gjort det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Pie-or-paj: Det är inte helt lätt. Inte minst ansvarsmässigt då tillverkaren måste förlita sig på att användaren ställer in rätt spänning som målenheten klarar av.

USB-PD är inte heller en helt passiv inställning utan måste göra en handskakning med laddaren när denne ansluts. Således måste det sitta ett chip i konverteraren som konverterar från USB-C till barrel-plug för att USB-C skall vilja mata ut rätt spänning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin