RMA hos G.Skill

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2011

RMA hos G.Skill

Tjena,

Först och främst vill jag informera att detta är min första RMA jag någonsin gjort och jag undrar lite kort om jag haft för höga förväntningar eller om g.skill i detta fallet är potentiellt sämre än andra.

Så historian bakomliggande till tråden:
Jag har en RMA hos G.skill där jag köpt av computersalg 4x8gb 3600Mhz G.Skill Trident-Z RGB. När jag köpte minnena och dragit igång de i datorn så ser jag att en av stickornas RGB-Belysning är "långsam" och att att topp-delen av belysningen är rosa-aktig i färgen när man har ljusare färger. Till en början brydde jag mig inte om det så mycket men det har varit tillräckligt "störigt" nu i ca 6 månader så jag bestämde mig för att kontakta G.skill för en RMA av stickan med defekt belysning.

Efter en ganska omständig process med felsökning,videos och bilder så gick det med på att ta in stickan för RMA. Det börjar med de informerar att jag får pröjsa för en REK-Frakt till Holland som gick på 170kr (vilket kanske inte är hela världen).
Det stora problemet som jag dök på var att jag fick inte enbart skicka den defekta stickan utan jag var tvungen att skicka alla 4-stickor för de kom i ett kit, det behövde dem för felsökning tydligen. Sagt och gjort så har jag skickat samtliga 4 stickor i orginal emballaget tillbaka till g.skill som tar ca 3 arbetsdagar att komma fram till Holland. Nu har de haft mina 4 stickor i 2 veckor och med tillbakaleverans (vilket jag inte i nuet vet när det sker för de har slutat svara på mail) så är jag nu 1 månad senare nästan utan en dator.

Som jag ser det som kund;
Jag har köpt 4 stickor minne (för hutlösa 6000kr) deras quality control har släppt igenom en "defekt"-sticka och jag som kund skall pröjsa för att skicka tillbaka dem samt att jag skall vara utan dator i en månad pga detta.

Är detta rimligt? Hur har era RMA'er direkt med tillverkarna varit?

Ledsen för rant, men ville skriva av mig då jag är fruktansvärt trött på G.Skill.

|| i7 8700k @ 5.3GHz 1.37v (Delided) || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE (360) 60mm push/pull ML120 fans || EK Supremacy EVO || EK XRES 140 D5 RGB || Phanteks Glacier GPU Block || MSI GTX 1080 Gaming X (2114Mhz Core 11110Mhz Mem) || 4x8GB DDR4 G.skill Trident-Z RGB CL 16 @ 4000MHz || 2 X 250GB NVME Samsung 960 EVO (Raid 0) || Black NZXT H700i || 850W Corsair RM850X (White Sleeving) || Asus PG27VQ 165Hz G-Sync || Hyper-X Alloy FPS || Steelseries Rival 310 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

Varför reklamerade du inte mot säljaren? Hade du gjort det hade du med stöd av konsumentköplagen dels sluppit betala fraktkostnad (vid godkänd reklamation) och dels kunnat ställa krav på skälig hanteringstid (normalt 2-3v).

Desktop: Intel C2Q Q9550 | 4GB RAM | Radeon 4850 | 120GB SSD | 3x500GB HDD
HTPC (Intel NUC): Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop (HP 8460p): Intel i7-2620M | 8GB RAM | 14" 1600x900 | 120GB SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Att G.Skill inte har personal som står på tå och hanterar dina minnen på tre röda kan man ha föreståelse för. Du får nya minnen var det lider... Nästa gång köper du förmodligen G.Skill från ett svenskt företag? Köper man från utlandet får man ta att det kan strula när något skiter sig. Se det svenska "påslaget" som en form av produktförsäkring dvs garanti. T.ex. Inet sköter dylika fall med bravur. Min kontakter med tillverkare har varit med Corsair, Seagate och WD där det tagit ca 6 veckor i snitt att hantera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av PeCe:

Varför reklamerade du inte mot säljaren? Hade du gjort det hade du med stöd av konsumentköplagen dels sluppit betala fraktkostnad (vid godkänd reklamation) och dels kunnat ställa krav på skälig hanteringstid (normalt 2-3v).

Av den enkla anledningen att dem var i Danmark och jag antog det skulle vara lika omständigt som att kontakta g.skill direkt!

|| i7 8700k @ 5.3GHz 1.37v (Delided) || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE (360) 60mm push/pull ML120 fans || EK Supremacy EVO || EK XRES 140 D5 RGB || Phanteks Glacier GPU Block || MSI GTX 1080 Gaming X (2114Mhz Core 11110Mhz Mem) || 4x8GB DDR4 G.skill Trident-Z RGB CL 16 @ 4000MHz || 2 X 250GB NVME Samsung 960 EVO (Raid 0) || Black NZXT H700i || 850W Corsair RM850X (White Sleeving) || Asus PG27VQ 165Hz G-Sync || Hyper-X Alloy FPS || Steelseries Rival 310 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av hasenfrasen:

Att G.Skill inte har personal som står på tå och hanterar dina minnen på tre röda kan man ha föreståelse för. Du får nya minnen var det lider... Nästa gång köper du förmodligen G.Skill från ett svenskt företag? Köper man från utlandet får man ta att det kan strula när något skiter sig. Se det svenska "påslaget" som en form av produktförsäkring dvs garanti. T.ex. Inet sköter dylika fall med bravur. Min kontakter med tillverkare har varit med Corsair, Seagate och WD där det tagit ca 6 veckor i snitt att hantera.

Skönt med en moralpredikan här på aftonen. Anledningen till att köpa dem där var för dem var dem enda som hade 3600mhz minnena att köpa vid det givna tillfället som hade dem i lager. Hade redan väntat hos komplett i 3 veckor där dem sköt fram leverans hela tiden och det var ovisst. Fråga gärna innan du gör ett antagande!

Men om det tagit dig ca 6 veckor hos leverantörerna direkt så är det kanske mer standard än avvikande. Tack för svar!

|| i7 8700k @ 5.3GHz 1.37v (Delided) || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE (360) 60mm push/pull ML120 fans || EK Supremacy EVO || EK XRES 140 D5 RGB || Phanteks Glacier GPU Block || MSI GTX 1080 Gaming X (2114Mhz Core 11110Mhz Mem) || 4x8GB DDR4 G.skill Trident-Z RGB CL 16 @ 4000MHz || 2 X 250GB NVME Samsung 960 EVO (Raid 0) || Black NZXT H700i || 850W Corsair RM850X (White Sleeving) || Asus PG27VQ 165Hz G-Sync || Hyper-X Alloy FPS || Steelseries Rival 310 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Jag tycker att det är rimligt. Själv kör jag alltid RMA via säljaren och det har aldrig varit något problem. Senaste gången handlade om ett par corsair minnen.

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

Exakt samma tid och tillvägagångssätt om du RMA:ar mot en annan minnestillverkare. Ta alltid mot säljare om möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2011

Supertacksam för svar och nu vet jag för eventuella framtida case att alltid dra det emot återförsäljaren först då RMA emot tillverkaren är en ganska hemsk och omständig process. Supporten som hanterar RMA'erna,i alla fall hos g.skill är ett gäng rövhattar som kanske gjort att upplevelsen blivit än mer besvärlig.

|| i7 8700k @ 5.3GHz 1.37v (Delided) || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE (360) 60mm push/pull ML120 fans || EK Supremacy EVO || EK XRES 140 D5 RGB || Phanteks Glacier GPU Block || MSI GTX 1080 Gaming X (2114Mhz Core 11110Mhz Mem) || 4x8GB DDR4 G.skill Trident-Z RGB CL 16 @ 4000MHz || 2 X 250GB NVME Samsung 960 EVO (Raid 0) || Black NZXT H700i || 850W Corsair RM850X (White Sleeving) || Asus PG27VQ 165Hz G-Sync || Hyper-X Alloy FPS || Steelseries Rival 310 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Då du säger danmark och det är gskill minne så gissar jag på att du handlade dom från proshop.
Stämmer detta så har du exakt samma regler/lagar i ryggen som om du handlat från en svensk butik då porshop är aktiva på den svenska marknaden.

Proshop är däremot ett sånt företag som det går bra o handla ifrån men så fort det blir problem/vara ej i lager/etc så kommer dom flesta att ångar sig då dom är sega att svara och krävs flera försök innan man får svar på en av frågorna man ställde/osv.
Dvs som åt helvete för många andra företag gör tex cdon.
Så frågan är om det hade gått snabbare än direkt till gskill? nja troligen tagit lika long heller lite längre tid, MEN du hade sluppit fraktkostnader i alla fall.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av PeCe:

Varför reklamerade du inte mot säljaren? Hade du gjort det hade du med stöd av konsumentköplagen dels sluppit betala fraktkostnad (vid godkänd reklamation) och dels kunnat ställa krav på skälig hanteringstid (normalt 2-3v).

TS väntade i ca 6 månader innan han fick för sig att göra något, enligt konsumentköplagen så skall en reklamation ske inom skälig tid från att felet upptäcks, vilket brukar anses vara 2 månader. Alltså om TS är ärlig, så var det för sent att reklamera med hjälp av konsumentköpslagen.

Sen så övergår ju bevisbördan till konsumenten efter 6 månader, och även om kraven på konsumenten inte är särskilt hårda gällande att kunna visa att man använt produkten korrekt, så kan ju det få en hel del att inte vilja reklamera efter 6 månader.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av filbunke:

TS väntade i ca 6 månader innan han fick för sig att göra något, enligt konsumentköplagen så skall en reklamation ske inom skälig tid från att felet upptäcks, vilket brukar anses vara 2 månader. Alltså om TS är ärlig, så var det för sent att reklamera med hjälp av konsumentköpslagen.

Sen så övergår ju bevisbördan till konsumenten efter 6 månader, och även om kraven på konsumenten inte är särskilt hårda gällande att kunna visa att man använt produkten korrekt, så kan ju det få en hel del att inte vilja reklamera efter 6 månader.

Jag missade att han skrev att han inte reklamerat vid upptäckt, utan så långt senare. Enligt KKöpL kan då säljaren hävda att han genom att inte reklamera felet i tid accepterat det / sett det som obetydligt.

Jag skulle trots detta rekommendera att kontakta säljaren i första hand; är produkten under garanti så har säljaren ansvar mot kund även om garantin är utlovad av tillverkaren (https://lawline.se/answers/garanti-lamnad-for-saljarens-rakni...).

Tror heller inte att många säljare, om garanti saknades, skulle bråka om att reklamationen var inlämnad för sent enligt KKöpL (så länge det är inom de 36 månader reklamationsrätten täcker) i ett sådant här fall utan snabbt godkänna den då det är tydligt att fel föreligger, och inte troligt att det är ett resultat av yttre åverkan.

Desktop: Intel C2Q Q9550 | 4GB RAM | Radeon 4850 | 120GB SSD | 3x500GB HDD
HTPC (Intel NUC): Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop (HP 8460p): Intel i7-2620M | 8GB RAM | 14" 1600x900 | 120GB SSD |

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Om man inte tolererar någon nertid på sina system så finns det tjänster att köpa så att du kan få sakerna utbytta på några timmar, men då fungerar det inte att söka lägsta pris på prisjakt eller liknande utan den typen av service kostar. Vanliga konsumentprylar kommer aldrig ha den nivån eftersom den kundkategorin är så priskänslig.

Köper man färdiga system från t ex HP så kan dagen efter service vara förhållandevis billig, men då är det låsta konfigurationer och inga datagarantier.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorden
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av grizzly666:

Då du säger danmark och det är gskill minne så gissar jag på att du handlade dom från proshop.
Stämmer detta så har du exakt samma regler/lagar i ryggen som om du handlat från en svensk butik då porshop är aktiva på den svenska marknaden.

Proshop är däremot ett sånt företag som det går bra o handla ifrån men så fort det blir problem/vara ej i lager/etc så kommer dom flesta att ångar sig då dom är sega att svara och krävs flera försök innan man får svar på en av frågorna man ställde/osv.
Dvs som åt helvete för många andra företag gör tex cdon.
Så frågan är om det hade gått snabbare än direkt till gskill? nja troligen tagit lika long heller lite längre tid, MEN du hade sluppit fraktkostnader i alla fall.

Du hade inte behövt gissa om du bara läser vad folk skriver.
"Jag har en RMA hos G.skill där jag köpt av computersalg 4x8gb 3600Mhz G.Skill Trident-Z RGB."

1:i5-4670K|ASUS Z87 Pro|Corsair DDR3 16GB|CM 212 EVO|EVGA GTX1080 FTW|Samsung SH-203B|Samsung 850 EVO 500GB + Seagate 7200.10 2x320GB + Samsung T166 2x500GB + F2 1,5TB|Corsair AX760|Fractal Design Define R4|Dell 24" 2408WFP|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Ahh det missade jag visst.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2011

Vill in och posta i tråden att jag fick minnena i början på veckan och G.Skill skickade ett helt nytt kit till mig tillverkat i Juni 2018. Så 4x8gb helt nya stickor och dessa lyser korrekt.

Han jag pratade med per telefon förklarade att det var det som tog tid att dem vara tvungna att beställa ett par helt nya från Taiwan och skicka dem till holland som sedan skulle skickas till mig.

Hade dem förklarat detta i mailtråden vi hade så hade jag haft större tålamod än vad jag hade. Oavsett så löste dem det snyggt och jag måste lära mig att lugna mig är sensmoralen av historien

Tack alla som svarade!

|| i7 8700k @ 5.3GHz 1.37v (Delided) || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE (360) 60mm push/pull ML120 fans || EK Supremacy EVO || EK XRES 140 D5 RGB || Phanteks Glacier GPU Block || MSI GTX 1080 Gaming X (2114Mhz Core 11110Mhz Mem) || 4x8GB DDR4 G.skill Trident-Z RGB CL 16 @ 4000MHz || 2 X 250GB NVME Samsung 960 EVO (Raid 0) || Black NZXT H700i || 850W Corsair RM850X (White Sleeving) || Asus PG27VQ 165Hz G-Sync || Hyper-X Alloy FPS || Steelseries Rival 310 ||