Omutbilda sig till dataingenjör vid 32 års ålder (klar vid 35/36), realistisk chans till anställning? För sent?

Permalänk
Medlem

Omutbilda sig till dataingenjör vid 32 års ålder (klar vid 35/36), realistisk chans till anställning? För sent?

Hej,

TL;DR version först: Har jag någon realistisk chans att få jobb som nyutexaminerad högskoleingejör i datateknik vid 35/36 års ålder (ingen tidigare erfarenhet av programmering) eller kommer jag bara dra på mig ännu en stor studieskuld i onödan?

Faktisk version:

Jag har gått i funderingar på att omutbilda mig till högskoleingenjör i datateknik.

Det jag dock är väldigt nervös över är om det finns någon realistisk chans till anställning efter utbildningen när man är lite äldre. Man har väl hört att just inom IT är det känsligt med ålder, att äldre (utan en massa relevant arbetslivserfarenhet) lätt väljs bort.

Jag kommer i sådant fall vara 32 när jag börjar utbildingen. I bästa fall är jag 35 när jag är klar. Jag har inte heller hunnit få barn ännu så det är mycket möjligt att jag till och med är 36 år gammal vid examen eftersom jag då måste hinna klämma ut en unge också, innan det är för sent (kan ju inte vänta hur länge som helst som kvinna).

Jag har ingen tidigare arbetslivserfarenhet inom programmering. Inte heller några hobbyprojekt på Github eller liknande (inte än i alla fall). Har gjort ett par webbsidor på yngre dagar (inte riktigt programmering, jag vet) och även gjort någon chat-bot för skojs skull för kanske 15 år sedan som jag inte ens vet om den finns kvar någonstans.

Jag har ofta sagt att fick jag börja om så skulle jag utbilda mig till programmerare. Jag har redan en kandidatexamen sedan tidigare i ett icke-relaterat område så jag är väldigt nervös för att ta på mig ett till studielån. Min första utbildning gav i princip ingenting (väldigt tuff arbetsmarknad inom området) och jag jobbar ännu i ett okvalificerat yrke, så självklart är jag livrädd för att hamna i samma sits igen.

Jag vet att det pratas mycket om att arbetsmarknaden nu ser bra ut för programmerare och dataingenjörer, men inte är väl det för nyutexaminerade, som i regel alltid ha svårt att landa sitt första kvalificerade jobb? Och nu pratar vi 4-5 år i framtiden, det är ju svårt att veta hur arbetsmarknaden kommer att se ut då.

Jag vet att alla säger att "det är aldrig försent". Och det är det väl inte om man bara är intresserad av att plugga, för pluggandets skull så att säga. Men är det för sent för att kunna göra karriär? Kommer jag bara att bli bortvald igen och jobba på ännu ett okvalifierat jobb med ytterligare 200,000 kr i studieskuld?

Jag skulle så hemskt gärna vilja våga, om det är värt att satsa. Jag har ett helt annat driv nu. Helt annat driv. Är förberedd på att lägga ner min själ på detta. Är rätt säker på att jag har tillräckligt bra betyg för att kunna komma in på KTH/Chalmers också så jag vet att det här skulle kunna bli bra, om inte för det här med min ålder.

För att kunna satsa måste jag ju ha en realistisk chans till anställning inom området efter utbildningen också. Vad tror ni, kommer det att gå? Eller kommer jag bara slösa 3 år av mitt liv och 200,000 till på en utbildningen som inte leder någonstans?

Permalänk

@Sara87: Nu är jag fortfarande en student men jag tror absolut att du fortfarande har alla möjligheter. Det är ju tänkt att du ska löneslava till du är typ 70 år. Du har alltså lika många år kvar i arbetslivet som du kommer att ha levt vid tiden för examen. Sen finns det ju en rätt stor efterfrågan på arbetsmarknaden.
Jag tror inte alls att det kommer att vara slösat. Är du orolig för studieskulden så kan du väl försöka att jobba lite på sidan?

Permalänk
Medlem

Där jag jobbar har vi så svårt att få tag på folk att vi håller egna utbildningar för folk som är helt gröna, så nog saknas det folk i dagsläget. Vi använde oss av Academic Work "kickstartprogram" som du kan läsa om här: https://www.academy.se/open/alla-program

Jag tror personligen att det går att få jobb som nyexad, särskilt om du har andra studier i bagaget (får man lov att fråga vad du pluggat?)

Vad vill du jobba med för utveckling? Det finns ju kortare utbildningar (typ AW som jag länkade) eller YH som kanske kan vara relevanta?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

@Sara87: Du har jobbat 12 år av ditt 45 åriga arbetsliv. Varför nojar du?

Permalänk

Har bara hört bra saker om arbetsmarknaden inom just datateknik (i allmänhet, vet ej om "högre" åldrar), men så länge du faktiskt har ett genuint intresse ser jag inte varför det skulle bli problem. Vad är alternativet, om du inte trivs med din nuvarande situation?

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Där jag jobbar har vi så svårt att få tag på folk att vi håller egna utbildningar för folk som är helt gröna, så nog saknas det folk i dagsläget. Vi använde oss av Academic Work "kickstartprogram" som du kan läsa om här: https://www.academy.se/open/alla-program

Jag tror personligen att det går att få jobb som nyexad, särskilt om du har andra studier i bagaget (får man lov att fråga vad du pluggat?)

Vad vill du jobba med för utveckling? Det finns ju kortare utbildningar (typ AW som jag länkade) eller YH som kanske kan vara relevanta?

@zyberzero Jag har kandidatexamen i psykologi efter beteendevetenskaplig utbildning. Hoppade på utbildningen efter gymnasiet utan att veta någonting alls om hur arbetslivet fungerar. Märkte rätt snabbt sedan att man som beteendevetare konkurrerar med alla möjliga -- personalvetare, socionomer, stadsvetare, psykologer, sociologer m.fl... Sedan att jag hade fokus på helt fel ställe under och även efter utbildningen hjälper ju inte heller. Men jag har i alla fall lärt mig av mina misstag och vet nu att när/om jag pluggar igen så kommer jag att satsa stenhårt, inte bara på själva plugget utan även på att bygga upp ett bra socialt nätverk och att visa framfötterna hos arbetsgivare.

Jag började med att kolla lite på YH men jag känner att jag vill mer. Jag vill satsa mer för att eventuellt få ut mer. Dessutom hade jag bra betyg i gymnasiet så det känns dumt att inte köra på KTH/Chalmers när jag vet att jag har betyg som räcker till det. Högskola tar ett år längre men öppnar för fler möjligheter också. Det kanske är fel men så tänker jag.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Sara87: Kombinationen psykology/beteendevetare + programmeringskunskap skriker arbetsmarknanden efter!
Hur tror du man designar bra sidor, program och intuitivt driver trafik eller intresse hos användare?

Just när det kommer till det där med barn och sådant så lär man sig inte specifika program eller språk utan metoder och tankesätt att förhålla sig till när det kommer till programmering. Dessa metoder och tankesätt blir inte utdaterade på grund av lite mammaledigt under första anställningen.

Kör! Bara Kör säger jag!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@Sara87: Du har jobbat 12 år av ditt 45 åriga arbetsliv. Varför nojar du?

@tBiorrith Jag nojar för att jag är livrädd för att fastna i samma situation, med ännu ett studielån i onödan. Jag är rädd för att arbetsgivare kommer att titta konstigt på mig. Är rädd för att bli bortvald, att alltid "nästan" få jobbet men se det gå till någon annan (möjligtvis yngre) varje gång.

Nojar helt enkelt för att arbetsgivarna kanske drar öronen åt sig på grund av åldern, och framför allt på grund av avsaknad av arbetslivserfarenhet inom relevant område i kombination med åldern.

Hoppas inte att det är så för jag vill verkligen satsa. Jag vill så gärna. Jag har redan sökt in till tekniskt basår på distans och även till komvux för att komplettera med behörighet (matte 3c, 4, fysik 1, 2 och kemi 1), har till och med redan hämtat ut en mattebok och pluggar trots att jag inte ens vet om jag kommit in. Sitter även och pluggar Java om kvällarna och helgerna. Men det måste vara värt det. Det måste gå. Annars är det ju ingen idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuhcForgh:

Har bara hört bra saker om arbetsmarknaden inom just datateknik (i allmänhet, vet ej om "högre" åldrar), men så länge du faktiskt har ett genuint intresse ser jag inte varför det skulle bli problem. Vad är alternativet, om du inte trivs med din nuvarande situation?

@LuhcForgh Alternativet är att inte plugga vidare alls och försöka få jobb som beteendevetare, eller få annat okvalificerat (men ändå bättre) jobb. Jag trivs inte där jag är idag. Känner att det inte var såhär det skulle bli. Och känner att jag nu egentligen inte ens vill jobba som beteendevetare heller.

Intresset måste ju finnas från arbetsgivarens sida också. Om de drar öronen åt sig pga avsaknad av relevant arbetslivserfarenhet i kombination med högre ålder så spelar det ingen roll hur intresserad JAG är. Arbetsgivare måste vilja anställa mig också. Förstår du hur jag tänker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Sara87: Kombinationen psykology/beteendevetare + programmeringskunskap skriker arbetsmarknanden efter!
Hur tror du man designar bra sidor, program och intuitivt driver trafik eller intresse hos användare?

Just när det kommer till det där med barn och sådant så lär man sig inte specifika program eller språk utan metoder och tankesätt att förhålla sig till när det kommer till programmering. Dessa metoder och tankesätt blir inte utdaterade på grund av lite mammaledigt under första anställningen.

Kör! Bara Kör säger jag!

@DavidtheDoom Tack snälla för dina uppmuntrande ord. Jag hoppas att du har rätt. Jag vill verkligen inte ta ett till studielån i onödan men samtidigt vill jag verkligen satsa på detta. Men det måste leda någonstans. Jag kan inte omutbilda mig "bara för att" liksom.

Ja, jag har väl inte så mycket val, barn vill jag inte välja bort. Så den biten är jag inte lika fundersam kring (längre, hade nojor där också men det är lättare när man inte har något val, hehe).

Permalänk
Medlem

@Sara87
Jag går själv i exakt samma tankar och är i drygt samma ålder som dig. Har dock ingen tidigare utbildning mer än gymnasiet och en drös med olika ledarskapsutbildningar från min förra arbetsgivare. Knegar på i service/restaurangbranschen och har börjat tröttna på det, främst att jobba varenda högtid som går att hitta på.

Var själv väldigt orolig över det här med chansen att få jobb när man är "äldre" men efter att ha haft många långa samtal med farsan som jobbar (oklar på vad hans egentliga titel är, men typ projektledarchefschef eller nåt sånt) på ett av Stockholms större IT-bolag så har jag fått tummen ur röven och pluggar upp mina gymnasiebetyg på komvux samtidigt som heltidsjobb för att kunna söka till KTH eller Umeå Tekniska eller liknande. Dom anställer folk som är närmare 40 utan större erfarenhet av branschen, men som har andra egenskaper och erfarenheter som dom behöver. Så att vara orolig för det bör du nog inte vara.

Inte för att gå i farsans fotspår utan för att jag har ett intresse för datorer, IT, nätverk och människor i allmänhet, IT-branschen känns verkligen som en bransch man kan växa otroligt mycket i och möjligheterna är mer eller mindre oändliga. Och för dig med dina tidigare utbildningar så låter det verkligen som att få jobb lär inte vara ett problem!

He ä ba å kör! För det är verkligen vad jag tänker göra

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Tror inte att du kommer att ha några som helst problem med att få jobb och jag har i ärlighetens namn hittills inte träffat på en enda person i IT-branschen som haft synpunkter på karriärsbyten eller "sena" jobbstarter.

För att exemplifiera: Jag har haft en chef som jobbat i bar (numer VD på ett större konsultbolag), en som var arkeolog (numer mellanchef på ett IT/industri-bolag), en som totalt bytte bana efter fleråriga studier och jobb i restaurnagbranschen (numer min chef)... och ett oräknerligt antal kollegor som gjort både det ena och de andra (inklusive att ha doktorerat) innan de hamnat i IT-branschen. Om något tror jag att många, inklusive mig själv, tycker att det är bra med "annan" erfarenhet - man får in nya perspektiv på saker och ting.

Om ovanstående av någon outgrundlig anledning inte skulle lugna dig så betänk vad som skrivits längre upp i tråden - branschen skriker efter folk nu 2018 och behovet av folk kommer inte precis att minska. Go for it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagharenhest:

@Sara87: Nu är jag fortfarande en student men jag tror absolut att du fortfarande har alla möjligheter. Det är ju tänkt att du ska löneslava till du är typ 70 år. Du har alltså lika många år kvar i arbetslivet som du kommer att ha levt vid tiden för examen. Sen finns det ju en rätt stor efterfrågan på arbetsmarknaden.
Jag tror inte alls att det kommer att vara slösat. Är du orolig för studieskulden så kan du väl försöka att jobba lite på sidan?

@jagharenhest Jag är lite orolig för att det blir svårt med en eventuellt intensiv utbildning, samtidigt som jag måste hinna bygga upp ett portfolio av hobbyprogrammering att visa upp för arbetsgivare, eventuellt kombinerat med barn, och sedan ska man också försöka bygga upp ett bra socialt kontaktnät. Jag sade det till min bror att "jag planerar att vara upptagen 100% av tiden" och han sade bara "jaja, lycka till" väldigt sarkastiskt, haha.

Men ja, hinner jag jobba extra på sidan ska jag absolut göra det. Får man ett extrajobb inom branchen väger det nog mycket tyngre än hobbyprogrammering ändå, så det är nog faktiskt ingen dum idé!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sara87:

Nojar helt enkelt för att arbetsgivarna kanske drar öronen åt sig på grund av åldern, och framför allt på grund av avsaknad av arbetslivserfarenhet inom relevant område i kombination med åldern.

Släpp de där tankarna så snart du kan. I sammanhanget är du fortfarande ung, och det är du även när du fyller 35. Ingen kommer nobba dig för att du är 35. Du är dessutom tjej och det är det stor brist på också.

När jag varit med och intervjuat kandidater så är det väldigt tydligt att de som har ett genuint intresse oftast är de som funkar bäst. För de allra flesta är det nämligen "bara ett jobb" och ambitionen är därefter. Men i slutändan får vi inte tag på folk, det är smärtsamt att se hur många uppdrag som det tackas nej till för att man inte kan resurssätta.

Vill du verkligen jobba med systemutveckling så sätt igång och plugga. Desto tidigare desto bättre. Du kommer ifatt studielån, pension och allt sånt - lönerna är förhållandevis höga.

Men släpp åldersnojjan!

Edit: Du måste inte ha en portfolio, även om det förstås är bra att ha. Men de flesta har inte det.

Permalänk
Medlem

Avsett ett par veckor nu i sommar och lär dig grunderna i ett programmeringsspråk, exempelvis Java.
Märker du att du lär dig grejerna snabbt och att du efter dessa veckor fortfarande tycker det är skoj/intressant så finns det absolut ingenting som stoppar dig från att hoppa på en utbildning med fokus på programmering.
Gillar du dessutom matte så finns det ingenting som stoppar dig från att hoppa på datateknik på KTH/Chalmers.
Är det detta du brinner för att göra så bara gör det, men väger det däremot tyngre att skaffa barn innan det blir för sent så får du nog tyvärr välja antingen eller, chansa på att den biologiska klockan håller ett gäng år till eller skjuta på utbildningen ett par år tills dagis och barnpassning blir aktuellt.

Det är i alla fall inte svårt att få jobb inom utveckling, att vara tjej är heller ingen nackdel utan snarare tvärtom.
Eftersom grundskolan nu även infört programmering i ordinarie kursplan så verkar det som att "marknaden" förutspår ett stort framtida behov för kompetens inom utveckling, med andra ord goda utsikter för jobb direkt efter utbildning.
Tänk inte på studieskulden, våga investera i din personliga utveckling. Men försäkra dig om att du faktiskt tycker programmering är skoj innan du påbörjar resan, så den inte avslutas i förtid.
(Samt att du har lätt för matte, om du ska läsa datateknik/ingenjör)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

@Sara87
Jag går själv i exakt samma tankar och är i drygt samma ålder som dig. Har dock ingen tidigare utbildning mer än gymnasiet och en drös med olika ledarskapsutbildningar från min förra arbetsgivare. Knegar på i service/restaurangbranschen och har börjat tröttna på det, främst att jobba varenda högtid som går att hitta på.

Var själv väldigt orolig över det här med chansen att få jobb när man är "äldre" men efter att ha haft många långa samtal med farsan som jobbar (oklar på vad hans egentliga titel är, men typ projektledarchefschef eller nåt sånt) på ett av Stockholms större IT-bolag så har jag fått tummen ur röven och pluggar upp mina gymnasiebetyg på komvux samtidigt som heltidsjobb för att kunna söka till KTH eller Umeå Tekniska eller liknande. Dom anställer folk som är närmare 40 utan större erfarenhet av branschen, men som har andra egenskaper och erfarenheter som dom behöver. Så att vara orolig för det bör du nog inte vara.

Inte för att gå i farsans fotspår utan för att jag har ett intresse för datorer, IT, nätverk och människor i allmänhet, IT-branschen känns verkligen som en bransch man kan växa otroligt mycket i och möjligheterna är mer eller mindre oändliga. Och för dig med dina tidigare utbildningar så låter det verkligen som att få jobb lär inte vara ett problem!

He ä ba å kör! För det är verkligen vad jag tänker göra

@Tandborste Hehe jag hoppas verkligen att du har rätt! Och hoppas att det går bra för dig med dina studier också!

Jag känner mig något lugnare efter att ha läst alla inlägg i tråden. Skönt att din pappa har koll på branschen också. Och jag håller med dig, IT-branschen verkar väldigt utvecklande och framför allt stimulerande. Jag är rätt så understimulerad på mitt okvalificerade jobb just nu så det vore sååå skönt att få jobba med någonting som är lite utmanande och utvecklande.

Och vem vet, kanske kommer du och jag att plugga tillsammans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sara87:

Hej,

TL;DR version först: Har jag någon realistisk chans att få jobb som nyutexaminerad högskoleingejör i datateknik vid 35/36 års ålder (ingen tidigare erfarenhet av programmering) eller kommer jag bara dra på mig ännu en stor studieskuld i onödan?

Faktisk version:

Jag har gått i funderingar på att omutbilda mig till högskoleingenjör i datateknik.

Det jag dock är väldigt nervös över är om det finns någon realistisk chans till anställning efter utbildningen när man är lite äldre. Man har väl hört att just inom IT är det känsligt med ålder, att äldre (utan en massa relevant arbetslivserfarenhet) lätt väljs bort.

Jag kommer i sådant fall vara 32 när jag börjar utbildingen. I bästa fall är jag 35 när jag är klar. Jag har inte heller hunnit få barn ännu så det är mycket möjligt att jag till och med är 36 år gammal vid examen eftersom jag då måste hinna klämma ut en unge också, innan det är för sent (kan ju inte vänta hur länge som helst som kvinna).

Jag har ingen tidigare arbetslivserfarenhet inom programmering. Inte heller några hobbyprojekt på Github eller liknande (inte än i alla fall). Har gjort ett par webbsidor på yngre dagar (inte riktigt programmering, jag vet) och även gjort någon chat-bot för skojs skull för kanske 15 år sedan som jag inte ens vet om den finns kvar någonstans.

Jag har ofta sagt att fick jag börja om så skulle jag utbilda mig till programmerare. Jag har redan en kandidatexamen sedan tidigare i ett icke-relaterat område så jag är väldigt nervös för att ta på mig ett till studielån. Min första utbildning gav i princip ingenting (väldigt tuff arbetsmarknad inom området) och jag jobbar ännu i ett okvalificerat yrke, så självklart är jag livrädd för att hamna i samma sits igen.

Jag vet att det pratas mycket om att arbetsmarknaden nu ser bra ut för programmerare och dataingenjörer, men inte är väl det för nyutexaminerade, som i regel alltid ha svårt att landa sitt första kvalificerade jobb? Och nu pratar vi 4-5 år i framtiden, det är ju svårt att veta hur arbetsmarknaden kommer att se ut då.

Jag vet att alla säger att "det är aldrig försent". Och det är det väl inte om man bara är intresserad av att plugga, för pluggandets skull så att säga. Men är det för sent för att kunna göra karriär? Kommer jag bara att bli bortvald igen och jobba på ännu ett okvalifierat jobb med ytterligare 200,000 kr i studieskuld?

Jag skulle så hemskt gärna vilja våga, om det är värt att satsa. Jag har ett helt annat driv nu. Helt annat driv. Är förberedd på att lägga ner min själ på detta. Är rätt säker på att jag har tillräckligt bra betyg för att kunna komma in på KTH/Chalmers också så jag vet att det här skulle kunna bli bra, om inte för det här med min ålder.

För att kunna satsa måste jag ju ha en realistisk chans till anställning inom området efter utbildningen också. Vad tror ni, kommer det att gå? Eller kommer jag bara slösa 3 år av mitt liv och 200,000 till på en utbildningen som inte leder någonstans?

Har själv gjort den resan. Började läsa vid 34 och jobbar idag som it-konsult hos en av de större aktörerna. Marknaden skriker efter folk oavsett längd på utbildning så länge du har examen inom datavetenskap så är du nästan garanterad ett jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Auveno:

Tror inte att du kommer att ha några som helst problem med att få jobb och jag har i ärlighetens namn hittills inte träffat på en enda person i IT-branschen som haft synpunkter på karriärsbyten eller "sena" jobbstarter.

För att exemplifiera: Jag har haft en chef som jobbat i bar (numer VD på ett större konsultbolag), en som var arkeolog (numer mellanchef på ett IT/industri-bolag), en som totalt bytte bana efter fleråriga studier och jobb i restaurnagbranschen (numer min chef)... och ett oräknerligt antal kollegor som gjort både det ena och de andra (inklusive att ha doktorerat) innan de hamnat i IT-branschen. Om något tror jag att många, inklusive mig själv, tycker att det är bra med "annan" erfarenhet - man får in nya perspektiv på saker och ting.

Om ovanstående av någon outgrundlig anledning inte skulle lugna dig så betänk vad som skrivits längre upp i tråden - branschen skriker efter folk nu 2018 och behovet av folk kommer inte precis att minska. Go for it!

@Auveno Tack, dina ord är väldigt lugnande! Ja, det känns som att jag borde satsa. Känns helt knäppt att gå tillbaka till plugget och sadla om men det känns rätt även om det också känns läskigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocto:

Har själv gjort den resan. Började läsa vid 34 och jobbar idag som it-konsult hos en av de större aktörerna. Marknaden skriker efter folk oavsett längd på utbildning så länge du har examen inom datavetenskap så är du nästan garanterad ett jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

@Nocto Tack, vad skönt att höra. Då finns det nog också hopp för mig med!

Permalänk
Medlem

Du kommer ha extremt god chans till anställning. Det är stor brist på ingenjörer, i princip samtliga blir anställda. Företagen har verkligen inte råd att åldersdiskriminera. Särskilt nån som inte ens är 40. Om du dessutom är tjej är det ställt bortom alla tvivel. Mängden kvinnor bland dataingenjörer upplevs som nån enstaka procent, den rekryterande chef som har möjlighet att spä ut gubbkvoten lite kommer kasta sig över den chansen som en hungrig varg. Det är ett viktigt KPI i större företag.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Du kanske bör hitta något du verkligen gilla än att välja det som råkar vara populärt för stunden. Ty du skriver att du saknar programmeringserfarenheter.

Fast det är ju klart. Lite realistisk bör man vara och kanske inte utbilda sig till något man gillar men har 0 efterfrågan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Du kanske bör hitta något du verkligen gilla än att välja det som råkar vara populärt för stunden. Ty du skriver att du saknar programmeringserfarenheter.
Skickades från m.sweclockers.com

Trams. De allra flesta har inte skrivit en rad kod innan universitetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Avsett ett par veckor nu i sommar och lär dig grunderna i ett programmeringsspråk, exempelvis Java.
Märker du att du lär dig grejerna snabbt och att du efter dessa veckor fortfarande tycker det är skoj/intressant så finns det absolut ingenting som stoppar dig från att hoppa på en utbildning med fokus på programmering.
Gillar du dessutom matte så finns det ingenting som stoppar dig från att hoppa på datateknik på KTH/Chalmers.
Är det detta du brinner för att göra så bara gör det, men väger det däremot tyngre att skaffa barn innan det blir för sent så får du nog tyvärr välja antingen eller, chansa på att den biologiska klockan håller ett gäng år till eller skjuta på utbildningen ett par år tills dagis och barnpassning blir aktuellt.

Det är i alla fall inte svårt att få jobb inom utveckling, att vara tjej är heller ingen nackdel utan snarare tvärtom.
Eftersom grundskolan nu även infört programmering i ordinarie kursplan så verkar det som att "marknaden" förutspår ett stort framtida behov för kompetens inom utveckling, med andra ord goda utsikter för jobb direkt efter utbildning.
Tänk inte på studieskulden, våga investera i din personliga utveckling. Men försäkra dig om att du faktiskt tycker programmering är skoj innan du påbörjar resan, så den inte avslutas i förtid.
(Samt att du har lätt för matte, om du ska läsa datateknik/ingenjör)

@elBenko Varför antingen eller? Jag har bestämt mig för att göra både och. Jag har inget val. Jag vill absolut ha barn (och har inte råd att vänta med den biten eftersom jag inte är någon "spring chicken" längre), men jag vill absolut inte heller vänta med utbildningen. Det är Nu eller Aldrig. I värsta fall får jag ta studieuppehåll ett år eller vara mammaledig i början av karriären. Visst, inte det roligaste kanske, men jag vill inte ge upp varken barn eller framgång. Det finns andra som har lyckats, så varför inte jag?

När det gäller programmeringsbiten så är det precis det jag gör nu. Sitter mycket på Udacity, Codeacademy och CaveofProgramming för att försöka lära mig så mycket som möjligt, just för att checka så att jag verkligen klarar av det och framför allt så jag verkligen gillar det. Måste ju vara säker innan jag rotar upp allt i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Du kanske bör hitta något du verkligen gilla än att välja det som råkar vara populärt för stunden. Ty du skriver att du saknar programmeringserfarenheter.

Fast det är ju klart. Lite realistisk bör man vara och kanske inte utbilda sig till något man gillar men har 0 efterfrågan

Skickades från m.sweclockers.com

@PlogarN97 Ja, jag saknar programmeringserfarenhet mer än de få webbsidor jag gjort (varav en som jag fick betalt för faktiskt) och den där chat-boten jag programmerade för 15 år sedan för skojs skull. Om jag gillar programmering eller inte är svårt för dig att avgöra, om jag ska vara ärlig. Det finns fler anledningar till att man inte har erfarenhet än att man inte gillar någonting.

Jag hade i alla fall jättekul med den där chat-boten, haha.

I mitt nuvarande jobb har jag en del som är väldigt social, och en del där jag jobbar med systemadministration. Det är inte så tekniskt egentligen men det är ett lite "speciellt" system, gammalt och väldigt eget. Ju mer jag jobbar i det systemet desto mer känner jag att, jo, det här med system är nog min grej. Sedan om avancerad programmering är helt rätt för mig eller inte lär jag märka ganska snabbt nu när jag sitter med Java.

På dig låter det lite som att mitt intresse för den här utbildningen är taget helt ur luften, vilket absolut inte stämmer.

Permalänk
Medlem

Att sätta sig i skolbänken igen med en ny högskoleutbildning vid den åldern(den är inte så hög men du förstår min poäng) kommer visa på ett starkt driv. Bara den saken kommer öka dina chanser till jobb. Att du är kvinna kan vara både en tillgång och en förbannelse. Det kommer såklart vara ett problem pga barn-frågan( vi måste vara realistiska, världen har inte kommit förbi det än) men å andra sidan så är jämställdhetskvoten fortfarande en viktig punkt på många företag, speciellt större.
Det är inte omöjligt att du på vägen kan hamna på ett helt annat yrke. Ett par hundra tusen mer i skuld är försumbart i sammanhanget, speciellt om du har tänkt köpa bostad i en av de större orterna sen.
Jag har ingen insikt i specifikt datavetares jobbmarknad men det finns många områden där sån kompetens kan vara åtråvärd, där du kan agera brygga mellan business och programmerare tex. Lägg till din beteendevetare utbildning också så finns det ofantligt mycket ”backup”-yrken att välja på.
Och självklart är det bättre med en utbildning från ett av de större universiteten när du ska söka jobb. De som rekryterar har oftast en bias mot de tyngre namnen(KTH,Chalmers etc). Inte för att utbildningen är sämre på de andra, det är bara varumärke.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Du kommer ha extremt god chans till anställning. Det är stor brist på ingenjörer, i princip samtliga blir anställda. Företagen har verkligen inte råd att åldersdiskriminera. Särskilt nån som inte ens är 40. Om du dessutom är tjej är det ställt bortom alla tvivel. Mängden kvinnor bland dataingenjörer upplevs som nån enstaka procent, den rekryterande chef som har möjlighet att spä ut gubbkvoten lite kommer kasta sig över den chansen som en hungrig varg. Det är ett viktigt KPI i större företag.

@crumpets Tack snälla för uppmuntrande svar! Okej, då låter det vettigt ändå att satsa på det här.

Blir riktigt glad. Har redan börjar läsa grunderna i Java och redan hämtat hem bok i Matematik 3C och börjat plugga repetitionsmatematiken, så jag hade redan kommit igång i smyg. Vill så himla gärna få göra det här i mitt liv. Då känns det som ett bra val, så behöver jag inte vara orolig.

Är läskigt att starta om, nu sitter jag ju på en trygg tillsvidareanställning. Trivs iofs inte så bra, haha, men ändå, trygghet betyder mycket. Men då har jag kanske tänkt rätt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

Att sätta sig i skolbänken igen med en ny högskoleutbildning vid den åldern(den är inte så hög men du förstår min poäng) kommer visa på ett starkt driv. Bara den saken kommer öka dina chanser till jobb. Att du är kvinna kan vara både en tillgång och en förbannelse. Det kommer såklart vara ett problem pga barn-frågan( vi måste vara realistiska, världen har inte kommit förbi det än) men å andra sidan så är jämställdhetskvoten fortfarande en viktig punkt på många företag, speciellt större.
Det är inte omöjligt att du på vägen kan hamna på ett helt annat yrke. Ett par hundra tusen mer i skuld är försumbart i sammanhanget, speciellt om du har tänkt köpa bostad i en av de större orterna sen.
Jag har ingen insikt i specifikt datavetares jobbmarknad men det finns många områden där sån kompetens kan vara åtråvärd, där du kan agera brygga mellan business och programmerare tex. Lägg till din beteendevetare utbildning också så finns det ofantligt mycket ”backup”-yrken att välja på.
Och självklart är det bättre med en utbildning från ett av de större universiteten när du ska söka jobb. De som rekryterar har oftast en bias mot de tyngre namnen(KTH,Chalmers etc). Inte för att utbildningen är sämre på de andra, det är bara varumärke.

Lycka till.

@Lovan Ja absolut, jag förstår din poäng. Hoppas att det är så det kommer att ses av arbetsgivare också, för det är verkligen så. Jag har ett helt annat driv nu än vad jag hade när jag pluggade till beteendevetare. Kuggade en del kurser på den tiden för jag inte "orkade", sådär som man ibland gör när man är 18 bast och aldrig jobbat "på riktigt" en enda dag i sitt liv. Nu vet jag bättre och har lärt mig så mycket. Går tillbaka till plugget med en helt annan inställning.

Ja, jag vet att barnfrågan kommer vara ett problem, men så är det. Det kommer man inte ifrån. Förhoppningsvis är barn värt det ändå, i slutändan.

Kommer jag in på KTH eller Chalmers är det ett självklart val för mig. Såg på antagningsstatistiken att jag hade poäng som räckte till, men det var ju då för HT2017. För HT2019 finns inga garantier såklart. Men förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem

I min klass hade jag en som var 50 och utbildade sig till systemutvecklare. Han har fått flera jobberbjudande. Han är dock gammal civilingenjör. Fanns många där som var i din ålder och alla har redan fått jobb. Själv är jag runt 25 och även om jag är relativt ung så har jag jobbat sedan jag var 16. Man märkte ganska snabbt att de personer som inte jobbat ens en enda dag i hela sitt liv och varit curlade och började precis efter gymnasiet hade oerhört dålig disciplin och arbetsmoral. Det jag vill ha sagt är att det är oerhört vettigt att utbilda sig när man har lite mer livserfarenhet under bältet, man kan ta tillvara på utbildningen på ett annat sätt.

Tror inte du får några som helst problem att hitta jobb om du är någorlunda seriös.

Angående skola tror jag inte det är så viktigt på CV, många arbetsgivare inom t ex mjukvaruutvecklare kollar mer på din personlighet och kör på kodtester. Stället där jag jobbar nu brydde sig varken om mitt cv eller examen då de tyckte testet var bra.

Permalänk
Medlem

@Sara87: Självklart kan du få både och, men det lär bli kämpigt att jaga båda drömmarna exakt samtidigt. Det är trots allt två av livets större erfarenheter du försöker kombinera, och för många är det kämpigt nog med enbart en av dem.

Så vad jag menade var helt enkelt att satsa på att förverkliga en dröm åt gången, i den mån det går så klart. Går ju såklart inte riktigt att schemalägga barnhavande

Studierna ska inte behöva bli lidande för att du vill prioritera din tid på ditt barn (vilket du utan tvekan med all rätt kommer vilja göra när det är dags), och det mysiga med mammaledigheten ska inte behöva förstöras pga. stress över studier eller ångest att du halkar efter för att du har tagit uppehåll.

Men det är bra du experimenterar med programmering på fritiden. Förhoppningsvis tycker du det blir roligare ju mer du lär dig, och då vet du också att det är rätt för dig. Tveka inte, känns det rätt så bara kör! Stort lycka till

Permalänk
Medlem

@Sara87:

Drivet du känner idag är inget mot det du kommer känna efter du fått barn
Det är tungt att vara studerande med små barn men det går. Det är troligen lättare ur en jobbsynpunkt att vara föräldraledig under studietiden men det innebär en form av planering eftersom det (traditionellt) behövs två för det. Sen får du troligen med att räkna med att ”tappa” två år i studietiden pga barn. Det är inget problem i sig utan mest för din planering, programmet finns kvar efter och skolorna vill att man ska ta examina
Oavsett rekommenderar jag dig att inte säga upp dig utan ta studieledigt/föräldraledigt. Det är en milsvid skillnad att ha en tjänst, speciellt vid föräldraledighet.