Ryzen 5 2600X hög temperatur och krångel

Permalänk
Medlem

Ryzen 5 2600X hög temperatur och krångel

Hej, igen (har blivit många trådar om det här bygget nu)!

Nu känner jag att jag börjar bli smått desperat. Jag byggde nytt, med en ryzen 2600x och har hela tiden upplevt idle-temperaturer som är betydligt högre än vad jag är bekväm med. Jag har nu provat stock cooler (Wraith spire), en Coolermaster TX3 och idag smackade jag in en Corsair H801 med push-pull. Jag lyckades sänka temperaturen men den ligger fortfarande och pendlar mellan 32C (som absolut bäst) och upp till 50C (som absolut sämst). Det är en sänkning med ca 10 grader från luftkylarna. Men det är i idle! Har inte ens gett mig på att spela något ännu.

Dessutom har jag återkommande problem med diverse krascher, vanligast att skärmen bara dör och cpu-fläktarna rusar och sen startar datorn om. Ibland fryser den i det läget utan att starta om och jag måste bryta strömmen för att få datorn att slockna. Detta kan bero på ramminnet jag köpte som visade sig vara okampatibelt med AMD. Jag har provat både manuell klockning av minnet och D.O.C.P, vilket jag trodde löst problemet, men fick precis en ny krasch. Nu har jag återställt alla inställningar i bios, så mitt 3200mhz minne klockar 2133Mhz.

Är det någon som har liknande problem eller är det jag som har total-fuckat min build?

Specs:
ASUS Rog Strix X470-F Gaming, AM4 socket (med senaste biosversionen)
AMD Ryzen 5 2600X
G.Skill Ripjaws V DDR4 16gb 3200Mhz (2x8gb)
Gainward GeForce GTX 1070 Ti Phoenix
NZXT HALE90 1000W 80+ (gammalt, därav den höga watten)

Permalänk
Medlem

Första att fråga är om du kör senaste BIOS/UEFI versionen? Brukar alltid vara bra att utgå från det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg: Sorry, glömde skriva med det. Ja, jag kör senaste biosversionen. Kollar efter nya dagligen nu i någon form av naivt hopp om att det ska lösa saker

Permalänk
Medlem

För att utesluta minnesproblem kör memtest från https://www.memtest86.com, ladda ner deras formaterare för USB-minnen t.ex och boota sedan från det. Låt den köra minst 4 passes.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

@Niczo: Det verkar ha varit mestadels minnesproblem. Själva temperaturen är bara processorns sätt att jobba på verkar det som. Den har aldrig gått över 65grader under belastning men ligger av någon anledning och pendlar mellan 30-40-grader i idle även med bra kylning.
Jag har stegat upp klockningen på RAMstickorna (efter att ha läst någon som nämnde memory training) och kört memtest (i windowsläge) i minst 8 timmar mellan varje steg. Har landat på 3000mhz och där verkar det stabilt och dom märkliga krascherna har avtagit. Skulle kanske kunna klocka dom högre med mer manuellt fipplande istället för att bara gå på D.O.C.P-inställningarna men det har jag inte riktigt haft ro till än så länge. Datorn fungerar nu och jag nöjer mig med det tills vidare! Men tack för tipset!