Permalänk

Ta bort kylpasta fråga

Hej,

Har sett ett gäng olika videos där vissa kör tops med 90% isopropyl och rengör när CPUn sitter fast på moderkortet. Vilket jag gjorde idag men osäker om jag fick bort allt då det är lite väl mycket petgöra.

Är det inte rekommenderat att ta ur CPUn och rengöra i hand eller lägga på något platt men där man har möjlighet att rengöra bättre? Har googlat lite men folk verkar ha olika synpunkter men är mest nyfiken ifall det är risk att man förstör något genom att ta ur CPUn och rengöra så.

Tack!

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Föredetting

Poängen med att ha CPU:n i sockeln är ju att den sitter fast och är platt monterad, man slipper dessutom skava komponenterna/pinnarna på baksidan.

Isopropanol löser upp kylpasta väldigt väl, det är ingen större förlust om du inte gnuggar varenda kvadratpicometer. Petgöra håller jag däremot inte med om, det är en plan yta som är relativt stor, oavsett om det är en heatspreader eller själva kärnan. I det senare fallet är det som hamnar vid sidan av kärnan skit samma, så länge det inte leder ström.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Fördel med att ha CPU kvar i sockel man slipper risken skadade pins .
Dom flesta går lätt att rengöra fast dom sitter kvar i sockel.
Jag använder T-röd och bra papper.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Torka först av allt du kan med papper (annars blir det massa gegga ), och sedan resterna med exempelvis elektronikrengöring (finns på biltema) med papper/bomull.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Precis som det har sagts ovan:

1) Låt CPU:n ligga kvar i sockeln (kan bli en massa kladd om du försöker lyfta bort den och i värsta fall droppar det ner lite i sockeln vilket gör rengöringen extra svår).
2) Ta ett par bitar torrt papper och torka försiktigt bort större delen av kylpastan utan att dra ner pastan över kanterna.
3) Isopropanol fungerar perfekt för rengöring (kör t.ex. själv med denna, lämnar inga rester:
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst... ) - ta en bit bomull, dränk på lite isopropanol och gnugga försiktigt bort resten av kylpastan utan att det rinner över.
4) Låt torka i ett par sekunder (avdunstar ganska fort) och därefter placera på ny kylpasta.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Låter cpu sitta kvar i sockel, torkar av det mesta med grovt papper sen använder jag Isopropanol och tar resten med.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har provat med både med isopropanol eller något liknande och utan + att torka av. Aldrig märkt att det skulle bli bättre med vätskan så nu kör jag enbart grovt papper (kaffefilter fungerar för mig) Och det blir bra. Kanske spelar större roll om man ska överklocka extremt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bad Habit:

Torka först av allt du kan med papper (annars blir det massa gegga ), och sedan resterna med exempelvis elektronikrengöring (finns på biltema) med papper/bomull.

Dessa "elektronikrengörings"-produkter brukar väl enbart vara ommärkta, märkbart dyrare, isopropanol (eller likvärdigt)? Ser ingen poäng med att köpa dem istället.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har provat med både med isopropanol eller något liknande och utan + att torka av. Aldrig märkt att det skulle bli bättre med vätskan så nu kör jag enbart grovt papper (kaffefilter fungerar för mig) Och det blir bra. Kanske spelar större roll om man ska överklocka extremt.

Att torka bort kylpasta med papper eller kaffefilter utan t.ex. isopropanol bör fungera bra också. Problemet med detta är att en större del av den äldre kylpastan sitter kvar i bl.a. mikrosprickorna på IHS:en som isopropanolen annars löser upp. Hur mycket detta påverkar temperaturerna återstår att testas, men jag skulle inte tro att skillnaden blir stor (om ens märkbar)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

@Dunder:

Är säkert möjligt, men kostar inte mer än 70 spänn på biltema för 400ml.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Arctic Silver 5 var väldigt lätt att få bort med 2 kaffefilter och IPA efter första filtret.

Jag lade filtret på ett bordet och gnuggade med cirkulära rörelser, sedan finlir med nästa filter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bad Habit:

@DunderKlumpen:

Är säkert möjligt, men kostar inte mer än 70 spänn på biltema för 400ml.

39,90:-
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/underhallsprodukt...

Permalänk

Vad är det för ämne som lämnas kvar som motverkar bromsoljud?

Permalänk
Medlem

CPU kvar i sockel, för att som tidigare nämnt här undvika böjda/skadade pins.

Först torkar jag försiktigt med grovt papper, följt av ett par omgångar med Gripens Kemiskt Ren Bensin (finns överallt, inkluvise ica/coop) och något absorberande tills CPUn är helt spegelblank. jag försöker alltid undvika att gnugga med papper eller vad man nu använder att torka med, då jag (kanske i onödan?) är orolig att jag ska repa ytan och försämra värmeavledningen mellan CPU och kylare.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Toapapper och lite kemiskt ren bensin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Hej,

Har sett ett gäng olika videos där vissa kör tops med 90% isopropyl och rengör när CPUn sitter fast på moderkortet. Vilket jag gjorde idag men osäker om jag fick bort allt då det är lite väl mycket petgöra.

Är det inte rekommenderat att ta ur CPUn och rengöra i hand eller lägga på något platt men där man har möjlighet att rengöra bättre? Har googlat lite men folk verkar ha olika synpunkter men är mest nyfiken ifall det är risk att man förstör något genom att ta ur CPUn och rengöra så.

Tack!

Jag har då aldrig haft problem med att rengöra en processor som fortfarande tryggt sitter fast i sockeln. Varje gång du plockar ut och sätter in processorn igen så riskerar du att något litet ben blir böjt. Det tar lite tid att rengöra processorn ordentligt. Men verkligen inte lång tid.

Har du så bråttom så får du vänta tills du har tid att göra det ordentligt utan att hasta dig igenom processen.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd

@Nurdturd:
Toapapper luddar.
Mycket bättre med kaffefilter.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

Microfiberduk funkar perfa med isopropanol

Permalänk
Medlem

Har sedan tidernas begynnelse använt kemiskt ren bensin och topz, funkar alldeles utmärkt. Lättast är givetvis att rengöra CPU:n när den sitter kvar på moderkortet.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Problemet med detta är att en större del av den äldre kylpastan sitter kvar i bl.a. mikrosprickorna på IHS:en som isopropanolen annars löser upp. Hur mycket detta påverkar temperaturerna återstår att testas, men jag skulle inte tro att skillnaden blir stor (om ens märkbar)!

Om gammal pasta fyller igen små sprickor så gör den ju sitt jobb !

Permalänk

Tack för svaren, reste iväg och glömde kolla tråden!

Jag köpte Isopropyl här i USA 91% för typ $2 så ingen kostnad, sen kör jag tops som jag doppar i den och rengör så. Funkade utmärkt, tack för alla tipsen!

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.