EU röstar om upphovsrättslagen Artikel 13 – automatisk avläsning av uppladdat innehåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av jempa:

Någon som har en analys av förslaget som faktiskt citerar och resonerar kring innehållet? För mig framstår inte artikel 13 som orimlig. Den fastslår att man inte kan tillhandahålla en tjänst där användarna kan ladda upp stora mängder material och sedan skydda sig med att det är för svårt att kolla igenom allt. Klarar man inte att göra det manuellt så behöver man använda någon form av automatiserad teknik, samt kunna redogöra för hur den fungerar.

Det är ju precis det som är det orimliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av jempa:

Någon som har en analys av förslaget som faktiskt citerar och resonerar kring innehållet? För mig framstår inte artikel 13 som orimlig. Den fastslår att man inte kan tillhandahålla en tjänst där användarna kan ladda upp stora mängder material och sedan skydda sig med att det är för svårt att kolla igenom allt. Klarar man inte att göra det manuellt så behöver man använda någon form av automatiserad teknik, samt kunna redogöra för hur den fungerar. Om något är det faktiskt ett skydd för att just kunna tillhandahålla dylika tjänster utan att stängas ner godtyckligt.

Edit: Sedan är det såklart mycket som blir tolkningsfrågor och bedömningar. Men som det är skrivet kan jag inte se att det skulle vara applicerbart på att Sweclockers låter användarna ladda upp sin egen profilbild t.ex.

Lika rimligt som att Telia skulle vara ansvarig för eventuella olagligheter som det pratas om per telefon, och att de därför är tvungen att avlyssna alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Lika rimligt som att Telia skulle vara ansvarig för eventuella olagligheter som det pratas om per telefon, och att de därför är tvungen att avlyssna alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Det hade varit en mer relevant jämförelse om förslaget gick ut på att Telia fick ansvaret för det som skickas över deras nätverk, vilket uttryckligen inte är fallet.

Jag är fortfarande skeptisk och otydligheten i formuleringar liksom i t.ex. GDPR är klart problematiskt. Vad är t.ex. "large amount" i sammanhanget?