Hur starta dator utan chassi (ej med panel pinsen)

Permalänk

Hur starta dator utan chassi (ej med panel pinsen)

Hej, jag har en gammal serverdator från dell bestående av ett dual 755-socket motherboard samt en intel x7350 xeon processor. Jag har försökt att starta datorn med en skruvmejsel och när jag nuddar en/två specifika pins kommer det gnistor samt att en liten lampa på moderkortet börjar lysa. Jag vet att datorn får ström för det är en annan liten lampa som börjar lysa när jag har strömanslutit datorn.
Den här panelen som har startup pinsen består av ungefär 20 pins så kan det vara så att alla måste kortslutas samtidigt?
Hur gör jag det på enklast sätt?

Det jag redan har testat är:
Byta/ta bort( ramminnen
Byta cpu (även socket)
Testat olika kablar
Kontrollerat att allt sitter som det ska

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@den nordiska vikingen:

Det brukar ju vara två pins som ska kortslutas bara. Antingen gör man det på paneluttagen, eller direkt i nätaggregatets kontakt för strömmatning till moderkortet.

Sätter du skruvmejseln mellan fel pins kan du ha sönder moderkortet, så kolla upp modell och pinout istället för att chansa.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

@blackeagle: Haha jag har nog testat alla pins minst 5 gånger..
Vet du nån bra video som visar hur man kortslutar direkt i nätagget?

Permalänk
Avstängd

Om det gnistrar är du på fel pinns vilket inte är nå bra så kolla manual på moderkortet där brukar finnas pinout annars står det på moderkortet rätt ofta

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w