Räkna ut rätt rack-storlek, tips på rack-storlek?

Permalänk
Inaktiv

Räkna ut rätt rack-storlek, tips på rack-storlek?

Jag har precis flyttat in i ny lägenhet och tänkte ställa ett litet rack i förrådet för att samla alla servrar, switchar och övriga liknande på ett och samma ställe.

Det är en blandad kompott av prylar jag har. En del är av rack-typ, andra av torn-modell osv.

Här är en lista:
(kändes fel att välja ett visst företag för länkningar, men hittade inget bra alternativ då prisjakt saknade mycket av grejerna)

https://www.dustin.se/product/5010961383/unifi-switch-us-16-1...
https://www.dustin.se/product/5010757331/poweredge-t20-pentiu...
https://www.dustin.se/product/5011056974/esc500-g4-m3h
https://www.dustin.se/product/5011023922/diskstation-ds1817-8...
https://www.dustinhome.se/product/5010756608/5sc-500i-ups

Sen kommer det dessutom stå lite småprylar som Intel NUC, Ubiquiti USG, Philips Hue Bridge, Fing Box och Smart Home Controller osv.
Eftersom det inte bara är grejer av rack-typ så måste det ju till ett par hyllor i racket. Och dessa stjäl ju plats också..

Jag har aldrig ägt ett rack tidigare och vet helt enkelt inte alls hur jag ska räkna på detta för att få ett rack som får plats med dessa prylar.

Vill ju inte att det blir för litet, så att jag inte får plats med grejerna. Och dessutom är det ju gott med lite luft kvar i racket. Dels för värmen men även för att kunna sätta in någon liten sak till utan att behöva byta rack direkt. Men det viktigaste är väl egentligen att det inte blir för stort. Dels ska det ju stå i ett förråd där det är tänkt att ha andra saker också och inte bara ett stort rack. Men sen ska jag även få detta godkänt av min sambo, då fungerar inte ett rack som går från golv till tak och tar upp hela förrådet.

Så min fråga är väl egentligen tvådelad.

Dels undrar jag om någon orkar räkna på detta och rekommendera ett rack?

Men eftersom jag är fullt medveten om att det är att be om för mycket så skulle jag bli klart nöjd med ifall någon kunde berätta för mig hur jag ska räkna på det för att det ska bli bra?

missade lägga in länk till UPS också.
Permalänk
Avstängd

Borttaget på grund av att jag av misstag kopierade en lista med andra mått från en tillverkare.
Jag "korrigerade" tydligen mig själv till felaktiga mått när jag rättade mitt eget inlägg, någon annan har postat de rätta måtten längre ned.

Dessa mått var för små.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

19"
(höjd, europeisk standard)

1U = 4 cm
2U = 8 cm
3U = 120 cm
4U = 165 cm
5U = 210 cm

Djup:

Vanliga mått,

Edit, 250 mm

300 mm

400 mm

(I realiteten tillkommer chassiplåtens tjocklek och annat)

Möjligt att jag missuppfattar något. Men vad är skillnaden på 19" (som du nämner är höjden) och U-höjderna du nämner?

Eller var 19" en rekommendation över vad jag ska välja? I så fall förstår jag verkligen inte vad det är.
För när jag kollar på t.ex dustinhome så är 19" rack 50cm höga. Och det verkar i mina ögon omöjligt att få plats med två tornservrar, en NAS och rack-switch och diverse småprylar i det(?).

Eller listade du bara de olika måtten? För det var just förståelsen av måtten jag behövde hjälp med. Inte vilka måtten är i sig. Dvs att få ihop det med t.ex hyllor osv. Så att allt räcker till.

Permalänk
Medlem

@tquila:
19" är bredden på skåpet. Det är standard (finns också skåp som är 10", men de är mer bara patchskåp). u är "units" i höjd, så det är det du har att leka med, tillsammans med djupet.

Så mitt skåps innanmäte hemma är 19" brett, 22 u högt och 600 mm djupt, men är betydligt större då det är massa dörrar och grejjer på (Det ska inte vara lätt!)

Din switch är tillexempel 19" bred och 1 u hög.
Har du rack-kit till dina servrar?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

19" är bredd, U-enheten motsvarar höjd. Servrar kommer ofta i 1, 2 eller 4U. Switchar är oftast 1U.
Så räkna ihop allt som är rackmonterat och sen får du pussla med hyllor för det andra. Det är inte svårare än att skriva ner dimensionerna och planera hur du vill ha prylarna placerade... Fram med penna och papper!

Vet inte vad Mizzarrogh har fått för sig, hans lista med enheter är helt galet fel. 1U = 44mm, 5U motsvarar ungefär 22cm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zyberzero:

@tquila:
19" är bredden på skåpet. Det är standard (finns också skåp som är 10", men de är mer bara patchskåp). u är "units" i höjd, så det är det du har att leka med, tillsammans med djupet.

Så mitt skåps innanmäte hemma är 19" brett, 22 u högt och 600 mm djupt, men är betydligt större då det är massa dörrar och grejjer på (Det ska inte vara lätt!)

Din switch är tillexempel 19" bred och 1 u hög.
Har du rack-kit till dina servrar?

Ok, men om jag använder två hyllor. Hur mycket plats tar de? 1U var?
Så sätter jag in en hylla och ställer en Intel Nuc på den så är det nästan 2U för dem tillsammans som försvinner i racket på höjden?

Jag misstänker att rack-kit är något som gör att jag kan sätta in servrarna som rack istället för att ställa dem på hylla? I så fall är svaret nej. Har inga sådana tillbehör till dem. Går det att köpa? Är det nödvändigt? Bättre?

vad menar du förresten med att ditt är större pga dörrar och grejer på? Dörr följer väl med som standard? Ingår inte det i den angivna bredden eller djupet?
Är det något som jag måste tänka på? Jag ska inte ha något extra utanför racket vad jag vet. Om jag inte måste köpa dörr och räkna på det också?

Permalänk
Medlem

@anon170706: Måtten som folk har skrivit är rackets innermått. Hur det ser ut utvändigt varierar, det finns ju väldigt olika behov. Höjden på en rackenhet beskrivs som t.ex. 2U (units) och standardbredden är 19". Så ett 12U rackskåp sväljer 4 st. 3U enheter osv.
Hyllor stjäl så mycket plats som skruvarna i front (och ev. i bakkant) tar. Normalt är väl att de stjäl 1U utöver vad du ställer på hyllan.

Det går också att köpa lösa rackskenor om det är ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Ok, men om jag använder två hyllor. Hur mycket plats tar de? 1U var?
Så sätter jag in en hylla och ställer en Intel Nuc på den så är det nästan 2U för dem tillsammans som försvinner i racket på höjden?

Jag misstänker att rack-kit är något som gör att jag kan sätta in servrarna som rack istället för att ställa dem på hylla? I så fall är svaret nej. Har inga sådana tillbehör till dem. Går det att köpa? Är det nödvändigt? Bättre?

vad menar du förresten med att ditt är större pga dörrar och grejer på? Dörr följer väl med som standard? Ingår inte det i den angivna bredden eller djupet?
Är det något som jag måste tänka på? Jag ska inte ha något extra utanför racket vad jag vet. Om jag inte måste köpa dörr och räkna på det också?

Kolla dimensionerna på en NUC och se om de får plats på ett 1U. Tycker de ser ut att vara lite högre. Men sen vill du ju ha mer saker på varje hyllplan så du får helt enkelt pussla lite. Ställer du t.ex din NAS som verkar vara 34cm bred bredvid en nuc som är ~11cm blir det 45, vilket är mindre än 19" och de borde därför få plats bredvid varandra.

Som sagt, du får pussla lite och se hur du vill ha prylarna och sedan räkna lite.

Rackskenor är smidigt om man vill dra ut (som en byrålåda) en server och meka. Men du har inga rackservrar väl? Då fungerar det nog bättre att bara köpa hyllor och ställa allt på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xerbee:

19" är bredd, U-enheten motsvarar höjd. Servrar kommer ofta i 1, 2 eller 4U. Switchar är oftast 1U.
Så räkna ihop allt som är rackmonterat och sen får du pussla med hyllor för det andra. Det är inte svårare än att skriva ner dimensionerna och planera hur du vill ha prylarna placerade... Fram med penna och papper!

Vet inte vad Mizzarrogh har fått för sig, hans lista med enheter är helt galet fel. 1U = 44mm, 5U motsvarar ungefär 22cm.

(tog bort den felaktiga listan)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

... ändrade i första inlägget...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Så här skulle du kunna pussla ihop det.

Men det finns många olika placeringar. Du skulle t.ex kunna ha switchen monterad på baksidan i samma höjd som NAS+NUC då de nog inte tar hela djupet (beroende på rack). Sen får du in lite prylar bredvid UPSen, den tar 5U på höjden men är inte så bred.

edit: Men du har bara en enhet som kan rackmonteras direkt om jag inte missat något. Är det inte enklare att bara köpa en färdig hylla med riktiga hyllplan? Eller tänker du bygga ut med rackmonterade prylar i framtiden? Annars hade jag bara köpt lite reglar och byggt en hylla...

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla förklaringar!
Nu har jag lite förståelse och ska börja räkna på det.

En fundering jag fick var om det finns någon form av rack-kalkylator, "builder" eller vad vi ska kalla det? Där man kan ange vilket rack man funderar på och ange alla mått på produkter man ska sätta in, för att se om det får plats. då både för sådant som ställs på hylla och sådant som ska rackmonteras.

Och en sak till..

Hur ser det ut med tillbehör som följer med, om man t.ex köper totens rackskåp?
Då tänker jag på t.ex skenor, skruvar osv så man kan montera den switch jag har som ska rackmonteras.
Och för att skruva upp hyllor om man köper det.

Skrivet av Xerbee:

Så här skulle du kunna pussla ihop det.
https://i.imgur.com/TQFp5Ja.png

Men det finns många olika placeringar. Du skulle t.ex kunna ha switchen monterad på baksidan i samma höjd som NAS+NUC då de nog inte tar hela djupet (beroende på rack). Sen får du in lite prylar bredvid UPSen, den tar 5U på höjden men är inte så bred.

edit: Men du har bara en enhet som kan rackmonteras direkt om jag inte missat något. Är det inte enklare att bara köpa en färdig hylla med riktiga hyllplan? Eller tänker du bygga ut med rackmonterade prylar i framtiden? Annars hade jag bara köpt lite reglar och byggt en hylla...

Tack för den tydliga bilden!

Jag är lite lat. Eller har tidsbrist. Eller vad vi ska ange det som..
Så jag köper hellre något färdigt, än att skapa det själv.
Sen är det inte dumt att ha möjligheten att börja byta ut enheter till rack-typ istället i framtiden.

Kom på en fundering jag hade till.. :)
Permalänk
Medlem

Tvivlar på att det finns någon kalkylator. Det är inte vanligt att man använder hyllor så mycket som du gör. Allt kommer färdigt i 1, 2 eller 4U enheter så som servrar och switchar.

Tillbehör får du kolla med de du köper ifrån. Men rackskenor ingår aldrig med själva skåpet, det ingår inte ens med servrar utan är alltid extra. Skruv kanske ingår en liten påse, ibland ingår det med switchen. Du behöver däremot inga skenor utan din switch monteras bara i "racköron" som borde följa med switchen, små L-formade vinkeljärn.

Permalänk
Inaktiv

En fråga till..

Hittar inga golvrack med t.ex 19U eller 22U. Och alla golvrack verkar ha dörrar. Och jag kommer inte kunna ställa det så att jag kan öppna dörr både på baksidan och framsidan. Så antar att det blir ett väggrack som man bara ställer på golvet. Men kan dessa öppnas upp på baksidan? Dvs. kan man t.ex skruva bort plåten?

En av servrarna är nämligen mer än 45cm djup och tänkte då att den kan sticka ut på baksidan. Men blir svårt att göra om baksidan inte går att ta bort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon170706:

En fråga till..

Hittar inga golvrack med t.ex 19U eller 22U. Och alla golvrack verkar ha dörrar. Och jag kommer inte kunna ställa det så att jag kan öppna dörr både på baksidan och framsidan. Så antar att det blir ett väggrack som man bara ställer på golvet. Men kan dessa öppnas upp på baksidan? Dvs. kan man t.ex skruva bort plåten?

En av servrarna är nämligen mer än 45cm djup och tänkte då att den kan sticka ut på baksidan. Men blir svårt att göra om baksidan inte går att ta bort.

Det går ju att ta bort dörren om man inte vill ha dom.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Det går ju att ta bort dörren om man inte vill ha dom.

Skrivet av mwi:

@superegg: på väggskåpen finns inga dörrar bak, därav min fråga om man kan ta bort plåten.

@mwi: jag tänker mig att jag hellre har ett stängt rack (bortsett från att plocka bort baksidan) för att minimera damm och risken att något ramlar på eller på annat sätt skadar utrustningen.

Permalänk

Kör ett excelark när du tagit reda på hur många U du ska trycka i rita en låta, 1 rad = 1 u, klipp å klistra.
(har fullhöjds 19" i källarn)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adfactory:

Kör ett excelark när du tagit reda på hur många U du ska trycka i rita en låta, 1 rad = 1 u, klipp å klistra.
(har fullhöjds 19" i källarn)

Jag vet hur många U jag behöver.
Det jag inte vet är vad jag frågade nu idag.

Permalänk
Skrivet av anon170706:

Jag vet hur många U jag behöver.
Det jag inte vet är vad jag frågade nu idag.

Ah, bara räkna ihop, fram med tumstocken (ej rackanpassade kan ju ta typ 5&1/2 u, då får man ju räkna med 6

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

En fråga till..

Hittar inga golvrack med t.ex 19U eller 22U. Och alla golvrack verkar ha dörrar. Och jag kommer inte kunna ställa det så att jag kan öppna dörr både på baksidan och framsidan. Så antar att det blir ett väggrack som man bara ställer på golvet. Men kan dessa öppnas upp på baksidan? Dvs. kan man t.ex skruva bort plåten?

En av servrarna är nämligen mer än 45cm djup och tänkte då att den kan sticka ut på baksidan. Men blir svårt att göra om baksidan inte går att ta bort.

Tror det beror på märke och modell.
Jag hade tidigare ett väggskåp och det hade ingen backsida. Satt ju mot en vägg så behövdes inte
Sidorna hade dörrar och fanns luckor uppe och nere för kablar.

Permalänk
Inaktiv

@mwi: ok, har tänkt att köpa ett från toten.

Permalänk
Medlem

@anon170706: Ingen aning, jag tittade på några bilder och det ser inte ut som man kan öppna baksidan men har som sagt ingen aning.
I värsta fall får du plocka fram en såg, slip, slägga eller lite dynamit

Permalänk
Inaktiv

@mwi: haha då kör jag så klart med dynamit.

Permalänk

Finns ju "golvrack" utan "skal" typ

https://fracksystems.se/dataskap/oppet-golvstativ-19/srk-19-o...

Jag kör med bara innehållet från ett skåp, utrymmet där jag har racket är 59cm normalbrett rackskåp = 60cm

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

@Danne: ja precis. Fast med 45 eller 60.djup.

Permalänk
Medlem

Standard 19"-stativ brukar ha 600x600 mm foot-print, skall man ha plats med större härvor av kablar på sidorna så är det 800 bredd * 600 djup. En 2-meter stativ i höjd brukar vara 42 HE, står det på sockel kan det bli lite högre än 2000 mm. det är också ganska vanligt med 2.2 meters stativ men då är de förbi längden för att vara 'hanterbara' IMHO då de går i tak, dörrposter, kan inte ta hörn/trapphus och inte går att ställa upp för att det går i taket när man behöver vila sig halvvägs upp...

För hobbybruk och inte ha väldiga behov av många hyllplan så kanske man skall titta på en halvstativ med tak (21 HE) istället

Skall det in 'riktiga' datacenter-servrar så behöver du 1000 eller 1200 mm djupa stativ beroende på hur mycket kablar som hänger ut baki samt hur fortforslingen av värmen utförs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

@Danne: ja precis. Fast med 45 eller 60.djup.

Här har du med 450 djup,
https://www.dustin.se/product/5011025296/19-wall-cabinett-22u...

Men med 450 så får du inte in några servrar. Det är mer för switchar och liknande produkter i den storleken.
Möjligtvis sådana enkla byggen på atom osv men ingen större sak.

Så då är det bättre med 600 men även det är smått. 800 skulle jag säga är det minsta om du ska ha servrar i det.
Och då har du tex,

https://www.dustin.se/product/5010587533/19-floor-cabinet-22u...

https://www.dustin.se/product/5010587416/19-floor-cabinet-22u...

Vad du nu föredrar för dörr, Själv kör jag med hel perforerad dörr.

Permalänk
Inaktiv

@Danne: Tack för tipsen. Men det första kan inte baksidan öppnas på och kan inte köpa något som är djupare än 600.