Okänt problem sen 2 år bakåt, bluescreens/totalkraschar, minnesrelaterat?

Permalänk
Medlem

Okänt problem sen 2 år bakåt, bluescreens/totalkraschar, minnesrelaterat?

Hej!

Ber om ursäkt i förväg för vad som kan vara lite av en lång historia. Jag hjälpte min pappa att köpa in delar och bygga stationär dator för 2 år sedan. Datorn har strulat konstant sen dess, eftersom min pappa bor långt ifrån Umeå där vi köpte delarna så har felsökning till och från tagit så lång tid.

SPECIFIKATIONER

  • CPU: Intel i5 4690K (har för mig att vi kör på stock-kylare)

  • RAM: 16GB DDR3 (2x8GB)

  • Moderkort: Gigabyte Z97X-Gaming 3

  • GPU: Nvidia GeForce GTX 750 Ti (MSI)

  • SSD: Samsung 850 EVO 250GB (utbytt från Corsair Force LE 240GB)

  • HDD: 2TB Seagate 7200RPM (utbytt)

  • OS: Windows 10 Home x64

  • PSU: Cooler Master B500 V2 500W

Jag är rätt säker att jag inte gjorde några större misstag under själva bygget, har byggt 3 datorer själv och hjälpt 3-4 kompisar med deras byggen sen tidigare. Problemen vi har verkar rätt slumpmässiga, men här är det jag har lyckats lista ut än så länge:

PROBLEMET

Datorn kraschar helt, antingen via bluescreen eller så blir skärmen bara svart innan den startar om, rätt slumpmässigt, med den enda trenden jag har märkt att den främst kraschar medan man på något sätt använder minnet: Om man lyssnar på musik via spotify, om man läser in/skickar data via webläsaren, om man sparar filer eller spelar spel. Allt som man faktiskt vill göra på en dator helt enkelt. Däremot kan man lämna saker som Heaven Benchmark på i flera dygn utan att den strular.

Det verkar rätt slumpmässigt hur länge man kan använda datorn innan den kraschar. Ibland funkar den i någon timma, ibland kraschar den inom 30 sekunder. Ibland hinner man inte ens logga in i Windows innan skärmen blir svart och datorn startar om.

ÅTGÄRDER

Åtgärderna vi har testat än så länge är följande...

  • Felsökt RAM en sticka i taget samt bytt plats på moderkortet

  • Formaterat datorn 2-3 gånger

  • Bytt ut SSD från en Corsair Force LE 240GB till en Samsung 850 EVO 250GB

  • Bytt ut HDD'n

  • Lämnat in på felsökning hos Netonnet där vi köpte allt, dom envisas med att dom inte kan återskapa problemet trots att jag mellan dom två gångerna vi lämnat in datorn hos dom konstaterat inom 10 minuter att problemet kvarstår.

VAD SKA VI NU GÖRA?

Jag har slut på idéer, netonnet verkar inte kunna hjälpa mer än att vi kan få tillbaka pengar och köpa nya (dyrare) delar, vilket vi överväger... men skulle vara trevligt att slippa det. Datorn ska ju duga i många år framåt för min pappa, som inte kommer göra mycket mer än att spara bilder och surfa runt på internet lite. Problemet är att dom inte verkar sälja moderkort med rätt socket för cpu'n längre så om man ska uppgradera blir det hela vägen till DDR4-komponenter.

Får någon några idéer på något vi kanske har missat? Hjälp skulle uppskattas enormt!

Visa signatur

Motherboard: MSI Z97 Gaming 3 | CPU: Intel Core i7 4790k @4,4GHz | CPU Cooler: Corsair h100i | GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | Case: NZXT H440W Silent Ultra Black/Red | RAM: 32GB DDR3 | SSD's: Samsung 840 EVO 250GB + 128GB | HDD's: 2tb 7200RPM + 6tb 5600RPM

Permalänk

Kan det vara något strul med strömmen där han bor? du skulle kunna börja testa med en grendosa med överspänningsskydd eller kanske gå upp till en ups.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

@Stefanp67: Tvekar på att det är problemet, har testat både hos honom och i min lägenhet (via grendosa här), samma problem oavsett. Har aldrig haft problem med andra datorer hos mig heller. Vet även att datorn fick bluescreen hos netonnet just när jag lämnade in den, men sen har dom sagt att dom inte kunde återskapa problemet.

Visa signatur

Motherboard: MSI Z97 Gaming 3 | CPU: Intel Core i7 4790k @4,4GHz | CPU Cooler: Corsair h100i | GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | Case: NZXT H440W Silent Ultra Black/Red | RAM: 32GB DDR3 | SSD's: Samsung 840 EVO 250GB + 128GB | HDD's: 2tb 7200RPM + 6tb 5600RPM

Permalänk

Antingen CPU eller minne (eller helt enkelt moderkort).
Kollat temperaturer?
Eftersom du kan belasta GPU hårt och inget händer är det nog inte den heller.

Enklast att kolla minne, CPU och minne är väl faktiskt att köpa grejer på öppet köp, testa och lämna tillbaka om de inte löste problemet.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

@Bad Habit: Yep, temps är kollade. Minns inte exakta siffrorna just nu men jag reagerade inte på att det var för högt iallafall, tror inte jag såg något över 80 grader peak under belastning. Tvekar även på att minnet är dåligt... vet även att netonnet kolla in det när dom felsökte. Lutar väl mot att eventuellt byta moderkort + cpu + ram på öppet köp och se hur det funkar. Som sagt det vi helst ville undvika då vi måste betala mer än nuvarande delarna.

Visa signatur

Motherboard: MSI Z97 Gaming 3 | CPU: Intel Core i7 4790k @4,4GHz | CPU Cooler: Corsair h100i | GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | Case: NZXT H440W Silent Ultra Black/Red | RAM: 32GB DDR3 | SSD's: Samsung 840 EVO 250GB + 128GB | HDD's: 2tb 7200RPM + 6tb 5600RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamZam:

[li]Felsökt RAM en sticka i taget samt bytt plats på moderkortet[/li]

Hur har du felsökt?

Jag skulle börja med att köra memtest86+:
http://www.memtest.org/
Om komplett memtest inte ger något fel, skulle jag nöta test #5 några timmar.

Om det inte ger något fel skulle jag köra prime95. Får du inget fel i prime95, pröva med olika storlekar på fft.
https://www.mersenne.org/download/

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@sniglom: Tack för tipsen! Jag har bara kopplat ut ramstickorna en i taget för att se om det märktes nån ändring i problemet. Ska testa memtest och prime95 nu och se om jag kan hitta nåt problem där, uppdaterar tråden lite senare.

Visa signatur

Motherboard: MSI Z97 Gaming 3 | CPU: Intel Core i7 4790k @4,4GHz | CPU Cooler: Corsair h100i | GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | Case: NZXT H440W Silent Ultra Black/Red | RAM: 32GB DDR3 | SSD's: Samsung 840 EVO 250GB + 128GB | HDD's: 2tb 7200RPM + 6tb 5600RPM

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på CPUn

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

Antingen CPU eller minne (eller helt enkelt moderkort).
Kollat temperaturer?
Eftersom du kan belasta GPU hårt och inget händer är det nog inte den heller.

"Enklast att kolla minne, CPU och minne är väl faktiskt att köpa grejer på öppet köp, testa och lämna tillbaka om de inte löste problemet."

Varför ska han ?

Det gynnar väl bara köparen som ska felsöka
Kanske även nästa köpare som får grejerna billigare kanske.

Butiken förlorar pengar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av skytten4:

Jag skulle gissa på CPUn

Varför då? Det är extremt sällan det är fel på CPUn. Mycket vanligare med att fel beror på minne eller moderkort.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Uppdatering på problemet!

Efter X antal timmar i memtest märkte jag av problem med ramminnet, testade stickorna var för sig och kom fram till att ena ramstickan inte fungerade medan den andra tog sig igenom alla tester felfritt.

Bytte ut ramminnet hos netonnet och nu funkar datorn fint, äntligen. Tack så mycket för alla svar!

Visa signatur

Motherboard: MSI Z97 Gaming 3 | CPU: Intel Core i7 4790k @4,4GHz | CPU Cooler: Corsair h100i | GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | Case: NZXT H440W Silent Ultra Black/Red | RAM: 32GB DDR3 | SSD's: Samsung 840 EVO 250GB + 128GB | HDD's: 2tb 7200RPM + 6tb 5600RPM