AMD Ryzen Threadripper 2990X presterar dubbelt upp mot Threadripper 1950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Ööö jag vet inte om du skämtar eller inte, men Intel har sedan länge slutat innovera pga. sin ledning på marknaden. Titta bara på hur stora problem de har att komma ned på 10nm, de tog dem år att nå 14nm och det kommer ta dem lång tid framöver att nå 10nm... Sammtdigt går AMD emot "7nm". Även om nu Intel och AMD bygger sina CPUer på helt olika sätt.

Skulle våga påstå att Intel sedan länge slutat med att innovera och gått över till "refresh" där man gör så lite som möjligt mellan generationerna.

Och att nu AMD kommit med Ryzen som faktiskt kan konkurera och i många fall är bättre än Intels motsvarighet gör att Intel måste ta tummen ur arslet och börja arbeta på sin arkitektur.

PS. kör fortfarande en Intel i7 6700K

Skrivet av Gnarf:

@Bewise:

Ska vi införa diktatur? Ska alla behöva köra Volvo? Ska vi bestämma vilka företag som ska läggas ned?
Ditt resonemang var det dummaste jag hört på länge.
Jag har faktiskt aldrig haft en AMD cpu men Intel hade i stort sett slutat att göra konsument cpu så mycket bättre dels för att det inte var prioriterat pga nästan total dominans och dels för att "fortsätta i gamla banor".
AMD gjorde med Ryzen att Intel mer eller mindre tvingades sätta 6 trådar i sina toppmodeller för att vara konkurrenskraftiga. För att inte tala om priset på 8c/16t för konsumenter för Ryzen kom.
När jag köpte min e5-2670 för 50$ på Ebay kostade Intels toppmodeller över 10000sek å nu kan du nästan få en komplett Ryzen för mindre än hälften.

Konklusion: konkurrens är BRA! Det gynnar oss konsumenter i långa loppet och främjar innovation.

Skrivet av FatherOfThree:

@Bewise
Ironi är svårt...

Skrivet av Neldor:

Men det sjuka är just att när väl AMD hade bättre prestanda, bättre pris och därmed bättre pris/prestanda så köpte folk likförbannat intel. Så ja, "jag köper produkter med sämre prestanda från de större och väletablerade företaget/företagen" stämmer vilket är problemmet.

Ett sent svar, som FatherOfThree så var det ett dåligt försök till ironi, jag kryddade iväg rejält samt tog lite saker som jag har tyckt mig läsa av folk på Internet.
Jag tycker självklart att AMD har gjort något suveränt och att dom behövs 100%, jag har ju både en 2600x samt 2200G!

Tappar lite hopp och blir lite matt när det blir så här när ett företag (nu pratar jag inte om AMD utan företag generellt) släpper en produkt som är bättre än konkurrenten så väljer en stor majoritet att köpa från konkurrenten because reasons. När samma företag släpper efterkommande produkter som är kanske bättre eller lika bra så väljer den stora majoriteten att fortsätta köpa från konkurrenten because reasons. Tillslut går det inte längre, företaget får inte in med pengar, förlorar marknadsandelar och måste börja börja klippa runt hörnen för att det ska gå runt. Spiralen fortsätter gå neråt och tillslut måste man göra en produkt som har allt i allo, dvs på grund av att man inte kan eller har pengar att göra två olika produkter så får man köra in allt i en produkt och försöka hitta en sån bra balans som möjligt, så klart så följer det med med stora kompromisser. Man blir som bara halvbra inom de områden. Så klart så väljer den stora majoriteten att inte handla någonting från detta företag utan fortsätter handla från konkurrenten eftersom det har undermåliga produkter och att det får minsann göra en riktig 360 och släppa en riktigt bra produkt mot konkurrenten om de kommer köpa någonting från detta företag. Så när detta företag släpper en ny produkt som är konkurrenskraftig eller rent av bättre så köper inte den stora majoriteten because reasons. Och så fortsätter denna onda cirkel, i värsta fall försvinner företaget och vi kunder blir förlorarna i slutändan.

Kanske har jag en infantil och naiv syn på hur människan röstar med sina pengar, där man stödjer företag som gör innovationer och för fram utvecklingen men ändå ger valuta för pengarna till kunden och inte stänger in kunden till det negativa.

Jag vill tillbaka till 2000-talet där jag slängde mig mellan (köpte) ATI och Nvidia, AMD och Intel. När man valde produkt som passade ens behov och som man fick mest valuta för pengarna, vem som hade gjort produkten spelade mindre roll. Där man inte betalde in sig i ett hörn och fast i slutna lösningar. Där det var någorlunda mer jämnare i marknadsandelar mellan som företagen.

Ser ut som att Zen2 kan gå förbi Intels motsvarade, hoppas på att Navi blir en bättre comeback och att det kan stärka Freesync, hoppas att Intels grafikkort blir en värdig konkurrent till AMD och Nvidia. Samt att Intel går över till Freesync eller Adaptiv Sync.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@Bewise: Haha då förstår jag, det där mer ironi i text speciellt i dagens samhälle kan vara ack så svår både att framföra men också att förstå, så du får ursäkta mitt missförstånd

Hoppas verkligen på Zen 2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

@Bewise: Haha då förstår jag, det där mer ironi i text speciellt i dagens samhälle kan vara ack så svår både att förafram men också att förstå, så du får ursäkta mitt missförstånd

Hoppas verkligen på Zen 2!

Ingen fara, det är som du säger svårt med ironi i text. Det hjälper inte heller att jag var dålig på det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Uppenbarligen så finns det en marknad för det. Iallafall om man ska tro både AMD och Intel. Sedan vem säger att AMD inte skyfflar undan resurser? Ryzen är mindre än två år gammal. Pengar som kommit tack vare Ryzen har antagligt knappt cirkulerat färdigt inom företaget ännu och resultatet är minst ytterligare två år bort eftersom både Vega och Navi varit under utveckling innan ens Ryzen lanserades.

Det finns nog en mindre marknad. Men dem kommer ju producera efter hur mycket marknaden frågar efter. Och gemene man står ju inte direkt på kö.

Skrivet av AMD-FX:

Vad baserar du ditt skitsnack på? spel eller?

Jag baserar det på dem som vill ha dem såklart. Utvecklare och liknande vill såklart ha det. Men den gemene kunden kommer inte vara den som inte jobbar professionellt och verkligen behöver det, kommer ju såklart inte att köpa den till sin dator hemma för att låta maskinen stå och dra mängder med ström och generera värme som måste blåsas ut med fläktar på 2000rpm.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

nSe

Skrivet av Sveklockarn:

Frågan är om det är någon hos Intel som känner sig sk-Ryzen över denna nyhet?

AMDs 32-kärniga CPU är alltså egentligen 4x 8-kärniga. Jag har ett minne av folk som gnällde på att Core 2 Quad inte var någon ”riktig” fyrkärnig CPU. Jag hoppas att de är konsekventa i den åsikten nu.

Det spekuleras ju friskt om Intel kommer köra 28-kärnigt monolitiskt, eller två stycken 14-kärniga. Hur som helst kan man nog redan nu misstänka att Intel fortfarande kommer behålla sitt rejäla tekniska övertag på att få upp många monolitiska kärnor i höga klockfrekvenser.

Är det TSMC eller GF som producerar 2990X, och vad är denna 12 nm-teknik för något? Det känns generellt som att beteckningen på litografin idag blivit mer marknadsföring än något annat hos alla tillverkare, där samma litografi verkar ha olika storlekar beroende på när och vem den ska säljas till.

Denna 28 kärniga är mest troligt intels top of the line xeon med 28 kärnor på en krets, det största problemet är med produktion där en sådan gigantisk krets har riktigt dålig yield hur än man vrider och vänder på saker, och där av prissumman.

GLOFO tillverkar 12nm för ryzen, men "12nm" i ryzens fall är dock bara marknadsföring för mera strömsnåla 14 nm kretsar (vilka tillverkas med 12nm verktygen). Riktig 12nm GLOFO (så typ 14nm+) med mindre transistorer finns dock men då skulle hela processordesignen mest troöugt bli omvaliderad.

Namnet på litografin i almännhet har gått in i två spår, foundries som döper efter den minsta detaljen de kan producera, Intel döper istället processen så att hoppet från 14-10nm ska vara samma faktiska prestandaskillnad som 22-14

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Den ända frågan som man får, är ju varför en vanlig entusiast skulle vilja stoppa in en strömslukande brödrost i sin maskin? 99.9999% kommer ju ha absolut noll nytta av en sådan här CPU. Det blir liksom rätt ointressant även för mig som entusiast. AMD skulle nog efter Ryzen ha börjat lägga mer resurser på sin GPU front istället.

På tal om brödrostar.

https://www.tomshardware.com/news/intel-cpu-28-core-5-ghz,372...

Skrivet av hårdnackad:

Det finns nog en mindre marknad. Men dem kommer ju producera efter hur mycket marknaden frågar efter. Och gemene man står ju inte direkt på kö.

Jag baserar det på dem som vill ha dem såklart. Utvecklare och liknande vill såklart ha det. Men den gemene kunden kommer inte vara den som inte jobbar professionellt och verkligen behöver det, kommer ju såklart inte att köpa den till sin dator hemma för att låta maskinen stå och dra mängder med ström och generera värme som måste blåsas ut med fläktar på 2000rpm.

Är 100% säker på att du baserar ditt uttalande enbart efter dina egna preferenser och inget annat. Dessutom... Finns ett antal här inne på Sweclockers som har TR t.ex.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hjälpsam

Det där om att många kärnor är strömslukande är en sanning med modifikation.
Om alla kärnor går för fullt, klart som fan att den är dra en del effekt, men då har man ju också full glädje av alla kärnor.
Vanligtvis används väldigt få kärnor men då ligger de andra parkerade, dessa tar ganska liten effekt.

Att säga att många kärnor tar mycket effekt, är lite som att säga att två gräsklippare tar mycket bensin.
Ja om du och partnern klipper framsidan och baksidan samtidigt med två klippare tar dessa dubbelt så mycket bensin per minut som en, men ni blir klara på halva tiden.
Är det bara en av er som klipper står den andra klipparen i boden, då drar den inte någon bensin.
Nu stämmer det inte helt, eftersom även parkerade kärnor tar lite effekt men principen stämmer.

Självklart kan man tycka men alla verkar inte greppa detta.
https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

På tal om brödrostar.

https://www.tomshardware.com/news/intel-cpu-28-core-5-ghz,372...

Är 100% säker på att du baserar ditt uttalande enbart efter dina egna preferenser och inget annat. Dessutom... Finns ett antal här inne på Sweclockers som har TR t.ex.

så förklara för mig vad du tror i % andel vanliga entusiaster skulle BEHÖVA dessa kort för.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hårdnackad:

så förklara för mig vad du tror i % andel vanliga entusiaster skulle BEHÖVA dessa kort för.

Behöva?
Vilken tråkig inställning.
Behöver de som köper en sportbil verkligen en sportbil?
Behöver de som som köper ett GTX1080 Ti verkligen ett så kraftfullt kort.
Det är kul med 16 kärnor, räcker inte det? det är inte heller speciellt dyrt, en sportbil är fan så mycket dyrare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

så förklara för mig vad du tror i % andel vanliga entusiaster skulle BEHÖVA dessa kort för.

Hur många behöver egentligen 28 eller 32 kärnor i en CPU? Hur många BEHÖVER egentligen 500 GB ram? Eller 150 TB lagring? Folk köper inte alltid saker för att de behöver utan för att de vill eller ser en fördel med saker och ting. Därför är din fråga lite underlig. Frågan du borde ställa hur många KOMMER eller HAR KÖPT sagda produkt till vilket jag skulle gissa på... en klar minoritet under 5% av alla här på Sweclockers.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |