AMD Ryzen Threadripper 2990X presterar dubbelt upp mot Threadripper 1950X

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

Tyvärr, det är AMD-anhängarna som står för den småaktiga avundsjukan. Det är lite som när AMD knappt kan presentera en produkt utan att omnämna Intel/Nvidia vid namn. Kolla bara all AMD-reklam på Youtube och jämför med motsvarande från Intel.

AMD har ingen humor eller självdistans, vilket blir plågsamt uppenbart när man kollar på deras reklam. Småaktig avundsjuka är inget jag vill stödja ekonomiskt, jag bor redan i ett land som har tillräckligt mycket av den varan.

Försök inte!
Vi vet nog vilka som är avundsjuka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Vangen:

För en som håller på med Premiere, After Effects och Cinema 4D.

Det vattnas i munnen.

Och ja håller på med tunga grejer på en 4/4, det börjar bli segt som attans för min nuvarande 4670k.

Adobe Premier och After Effects kan absolut använda fler än 4C/4T. Däremot är de benchmark-dragsters som AMD och Intel visade på Computex inte precis det optimala valet...

Faktum är att i7-8700K inte bara är billigare, den är även i de flesta fall det snabbaste pengar kan köpa just nu i After Effects

"For general AE usage, there are pretty much two types of CPUs that you might choose. To get the best performance overall performance, it is going to come down to one of the Intel 8th Gen CPUs like the 8600K, 8700, or 8700K. The Core i7 8700K is currently our go-to recommendation, although the Core i7 8700 is only very slightly behind for a small savings in cost."

"If you are one of those users that need more RAM, these X-series CPUs support up to 128GB of RAM but they are ~10% slower for most AE projects compared to the Core i7 8700K. However, having that RAM is going to more than make up for that small performance loss for those that can really utilize it as it will all you to play through more frames without the potential need to re-render them over and over."
Länk till artikel

Liknade resultat i Premier Pro, men där är trots allt HEDT med "rimligt" antal kärnor ändå totalt sett det snabbaste även om det är rätt liten vinst över main-stream med 6-8 kärnor.

Om man totalt ignorerar prislappen är trots allt i9-7940X snabbast i genomsnitt, notera att det inte är den modell med flesta kärnor! Men steget upp från mainstream är inte precis prisvärt...

Orsaken till detta är GPGPU! HEDT modellerna med löjligt många kärnor presterar lysande i Cinebench, men det är väl ungefär där det slutar...

"Q: Does having more CPU cores improve After Effects performance? Should I get a dual Xeon system?

A: After Effects used to make great use of high core count systems (including dual Xeon) but starting with AE CC 2015 most tasks no longer benefits from having a high number of CPU cores. This is largely due to the fact that Adobe removed the "render multiple frames simultaneously" feature - likely in part due to the fact that they are starting to integrate GPU acceleration. While it used to be that more cores = faster, since higher core count CPUs run at a lower speed a CPU with around 6-8 cores will be faster than a higher core count CPU or even a dual CPU setup."

Saker som skalar bra till den här typen av kärnantal kan delas in i två huvudgrupper

  1. uppgiftsparallella problem

  2. dataparallella problem

Fall 1. är väldigt vanligt på servers, detta då servers ofta hanterar många samtida sessioner. Zoomar man in på varje enskild session använder den sällan mer än en/två kärnor på något vettigt sätt. Fall 1 är väldigt ovanligt på skrivbordet.

Fall 2. är tack vare spel väldigt vanligt på skrivbordet (GPU-rendering är ett extremt dataparallellt problem), men hittas även inom de flesta vetenskapliga beräkningar (och därmed vanligt i HPC). Grejen med detta fall är att SIMD är betydligt mer effektivt sätt att angripa detta jämfört med många kärnor, om CPU eller GPGPU är bästa val beror på primär flaskhals (GPU rockar när flaskhals är FP16/FP32 flyttal eller minnesbandbredd, CPU rockar när flaskhals är heltal eller minneslatens, FP64 är kan gå åt båda hållen).

Ofta kan dessa problem dra rätt bra nytta av många kärnor, men typiskt är SIMD på CPU (SSE/AVX/AVX512 på x86) eller GPGPU långt snabbare.

Kanske finns kvar fall där det är vettigt med väldigt många CPU-kärnor på skrivbordet, men känns generellt sätt som AMDs och Intels "kärnornas krig" inte har någon relevans utanför PR och benchmarkmätning. Fast är i.o.f.s. rätt kul att se på dragracing (i alla fall top-fuel klassen), även fast bilarna knappt håller längre än 400 m och bara kan köras rakt fram. Så klagar inte på fenomenet i sig

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Försök inte!
Vi vet nog vilka som är avundsjuka.

Försöka duger!

Jag unnar verkligen AMD alla framgångar! När de var på ruinens brant och pumpade in pengar i GF (som de sedermera ”gav bort”) samtidigt som de gjorde sig av med massa ingenjörer så kändes det verkligen inte hoppfullt, ens som Intel-kund. Priserna hade nog kanske inte ökat, mer än möjligen som en konsekvens av minskad efterfrågan, men utvecklingen hade ju med stor sannolikhet stagnerat på CPU-sidan.

De facto-monopol är dessutom tillåtna, så det hade aldrig blivit någon ”uppdelning av Intel”, en förekommande hypotes här.

Jag tycker generellt att det är desperat, töntigt, oprofessionellt och ett tecken på dålig affärsmoral att direkt omnämna konkurrenten i en reklam. Varje gång jag ser en reklam som klankar ner på en annan namngiven produkt så undersöker jag, och köper ofta, den andra istället.

Jag har en annan tråd igång där någon sågar Intels 28c/56t @ 5 GHz med kommentaren ”Skulle inte vara det minsta förvånad om AMD kunde göra något liknande, och med fler kärnor därtill - för lets face it, AMD har fler kärnor än vad Intel har i sina top-cpu'er för tillfället, så de skulle inte kunna svara ens.”, en typisk ”min pappa är starkare än din pappa”.

Den klassiska verkshöjden, så att säga.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

Försöka duger!

Jag unnar verkligen AMD alla framgångar! När de var på ruinens brant och pumpade in pengar i GF (som de sedermera ”gav bort”) samtidigt som de gjorde sig av med massa ingenjörer så kändes det verkligen inte hoppfullt, ens som Intel-kund. Priserna hade nog kanske inte ökat, mer än möjligen som en konsekvens av minskad efterfrågan, men utvecklingen hade ju med stor sannolikhet stagnerat på CPU-sidan.

De facto-monopol är dessutom tillåtna, så det hade aldrig blivit någon ”uppdelning av Intel”, en förekommande hypotes här.

Jag tycker generellt att det är desperat, töntigt, oprofessionellt och ett tecken på dålig affärsmoral att direkt omnämna konkurrenten i en reklam. Varje gång jag ser en reklam som klankar ner på en annan namngiven produkt så undersöker jag, och köper ofta, den andra istället.

Jag har en annan tråd igång där någon sågar Intels 28c/56t @ 5 GHz med kommentaren ”Skulle inte vara det minsta förvånad om AMD kunde göra något liknande, och med fler kärnor därtill - för lets face it, AMD har fler kärnor än vad Intel har i sina top-cpu'er för tillfället, så de skulle inte kunna svara ens.”, en typisk ”min pappa är starkare än din pappa”.

Den klassiska verkshöjden, så att säga.

Finns så klart de som inte har trevliga argument i bägge lägren.
Vi andra får kompensera med att vara extra trevliga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag håller inte med. Det har varit en uppenbar röd kärlek i varenda tråd i drygt ett år nu.

Fast 90% av den "kärleken" är av typen, "Bra det går bra för AMD så JAG kan köpa en prispressad/billigare Intel..."

Skrivet av JBerger:

Intel är inte sämre. Dyrare, men aldrig sämre. Sedan utöver ren prestanda så har AMD alltid haft lite konstiga problem i min erfarenhet med deras CPUer, framförallt i generationerna efter Athlon64 som var deras senaste riktigt bra CPU så jag vågar inte lita på de igen på ännu ett tag.

Ta fram valfri feting xeon med sjutioelvatusen cores så presterar den bättre än AMDs värsting.
Utöver det är jag gamer så jag skiter fullständigt i multicore prestandan, och där regerar Intel i samtliga segment.

Ni pratar hela tiden förbi varann med olika tidsepoker. Men om du anser att intel varit bättre än AMD i 40 år så visst. Vi som faktiskt använde en 8086 när den var state-of-the-art håller dock inte alltid med. Men du kan tycka att F00F-buggar och intels black serie runt 2004 som var svindyr OCH gav sämre prestanda än AMD är "inte sämre".

Sen är jag absolut inte något AMD-faan. Jag har aldrig gillat x86/win öht. Har en massa datorer som inte kan köra win. Nu när man är en aning äldre så kan man titta med lite mer objektiva ögon.

På tal om SUN så har jag inte hört tals om någon som lyckas få den SKITSEG så man inte ens kan boota om den utan måste använda powerknappen för att starta om (varför i helvete togs resetknappen bort). Hände mig senast igår, vetifan vad win fick försig men det blir så ibland, iaf de sista 25 åren jag har haft den stora äran att ha en egen win burk. Dock är SUN-datorna en aning trötta med dagens mått, det skall erkännas...

Permalänk
Inaktiv

Först litar jag ej på resultatet, sedan är det självklart att varenda nörd behöver ha ett par stycken+ 30 core cpuer hemma. Problemet är bara hur många nördar finns det?

Så vad 32 core threadripper presterar påverkar nördars datorutrustning hemma och driver på utvecklingen, men kortsiktigt för mer svenssonanvändare så betyder detta inte så mycket.
Men det är bra för alla, det absolut bästa vore om Intels xeons nu blir billigare.

Jag hoppas på en billig 16 core cpu som även har billigt moderkort etc. Det blir en perfekt skoldator för någon som laborerar med sin dator och har igång några databaser, sharepoint och annat på sin dator.
Får de upp klockfrekvensen lite emot threadripper 2 så kan de spela i 4k samtidigt som de jobbar med annat och i vissa spel få samma resultat som de mindre cpuerna. Alltså de får en cpu som de går att göra det mesta på, kanske inte allra bäst på allt, men det går att köra.
En 8 core cpu börjar redan stockna när man lastar den med lite databaser.

*edit*
Angående tester av program för nybörjare så ger jag inte så mycket för dessa, då nybörjare inte köper dyrare datorsystem till att börja med. Sedan kanske kanske jobbar på det sättet att de lägger i tvätt i tvättmaskinen, sitter där och glor 1h. Tar ur tvätten ur tvättmaskinen, tittar på torktumlaren i 2h, sedan lägger in tvätt i tvättmaskinen igen.
Medans lite mer erfarna användare kanske kör båda 2st samtidigt och dessutom går och sätter vid datorn och utför sina arbetsuppgifter under tiden.

Exakt samma sak gäller mjukvaror, om man startar en process som tar 12h, så sitter inte mer erfarna datatekniker där och väntar på datorn utan de jobbar med annat. Kanske startar en process som tar x antal timmar den med och sist kanske kör något spel på samma maskin.

Jag har för övrigt excel och word lösningar som tar timmar att köra, så det krävs inga speciella program för att utföra ett jobb som tar tid. Sedan visst en open XML sdk lösning hade varit 10 gånger så snabb, men den tar dock 100 gånger så lång tid att utveckla.

Permalänk
Medlem

Nu har jag varit ute på trevlig sommaraktivitet med jobbet hela dagen, så kom hem sent och såg inte denna nyhet förrens nu.

Det jag har att säga är att det är ju väldigt imponerande om det stämmer, då verkar det ju som om AMD till skillnad från intel har både riktiga produkter och kan använda normal kylning samt ändå få ut bra prestanda.

Intel's "låtsasprocessor" kan dra åt helvete i jämförelse med AMD's äkta 2990X, verkar det som

Sen får man såklart se hur det blir men det verkar ju knappast troligt att Intel lanserar sin rebrandade Xeon eftersom ingen jävel kommer kunna kyla den om den ska gå i 5Ghz.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Helionart:

AMD pikar oftast Intel skämtsamt i uppenbar reklam med glimten i ögat. Intel går bokstavligt talat ut med smutskastning.

https://www.techpowerup.com/img/QhA6gdonrmBT27fr.jpg

Är det smutskastning om det man hävdar i sak är sant?

Inconsistent performance

Klumpigt av Intel att lägga till "4 glued-toghether desktop die", det ska de absolut ha skit för. Men att designen ger inkonsekvent prestanda är ett verifierat faktum.

Att det skulle bli så var rätt uppenbart då det är ett av problemet med multi-socket system. Threadripper 1 är rent praktiskt ett dual-socket system medan Epyc och kommande TR2 är quad-socket system (de uppför sig som sådana rent prestandamässigt och för oss programmerare är det exakt samma problematik).

AnandTech gjorde validering av Intels tester av Epyc. Slutsatsen var att det Intel hävdade är fullt rimligt. Bl.a. konstaterade man att

"Although we can not confirm that the performance of the EPYC system varies precisely that much, we have definitely seen more variation in our EPYC benchmarks than on a comparable Intel system."

TR2 kommer bli ännu mer inkonsekvent då två CPU-kretsar där saknar lokalt RAM. Ett single-socket Intel-system har konsekvent latens mot RAM, TR1 har två olika nivåer, Epyc tre nivåer och TR2 hela fyra olika nivåer. Ett och samma program kan ge lika många olika prestandaresultat som det finns nivåer, är helt upp till var data ligger samt vilken CPU-tråd/trådar program råkar hamna på.

Är fullt möjligt att köra Xeon multi-socket system på det sättet, d.v.s. ha CPU:er utan "lokalt" RAM. Rekommenderas dock starkt emot p.g.a. att väldigt få program kan hantera en sådan konfiguration på ett bra sätt (Cinebench är ett undantag då det körs i princip helt ur lokal CPU-cache).

AMD lösning ska tydligen vara att man utvecklat en drivrutin till Windows som ser till att schemaläggaren aldrig kommer använda någon av de 16 kärnor som saknar lokalt RAM innan alla de andra 16 kärnorna är fullastade. Nog det bästa man kan göra, men om man nu kör något annat än Windows (det är ganska mycket bättre prestanda under Linux jämfört med Windows i de fall som frekvent använder OS-tjänster när man använder CPUer med fler än 6-8 kärnor)?

Lack of Echosystem

Har ett aktuellt exempel från mina privata OpenCL experiment. Lite ironiskt när klart bästa prestanda på min Ryzen CPU uppnås genom att använda Intels OpenCL drivare för CPUn... (Fungerar dock utmärkt, i alla fall under Linux).

Samma sak gäller matrisbibliotek och liknande, bästa prestanda man kan få på Zen är att använda Intels handoptimerade bibliotek.

Rent generellt har Intel väldigt mycket programvara/bibliotek som de normalt ger bort "gratis", enda som räknas där är att sälja fler Xeons (vilket verkar fungera rätt bra givet deras nuvarande 99 % marknadsandel på serversidan...).

Inconsistent supplier

Åter igen klumpigt att lägga med "Poor track record", hade varit mycket bättre att låta oss kunder avgöra den delen. Men det finns substans.

Under Opteron tiden när AMD verkligen hade en bättre CPU (inte bara billigare eller mer prisvärd, utan bättre i absoluta tal) hade AMD extrema problem att leverera.

Kan ge anekdotiska bevis från den tiden, då jag övertalade min dåvarande arbetsgivare att gå all-in på AMD då de var tekniskt bättre. Tyvärr slutade flera inköp med Intel ändå, helt enkelt för man inte hade en aning om leveranstid på AMDs prylar. Det var inte en lokal företeelse utan AMD sålde under en rätt lång period varenda server-CPU de kunde tillverka!

En stor skillnad nu är att AMD må vara konkurrenskraftigt inom vissa områden, men är inte samma förutsättningar som under de "goda åren" för idag har trots allt Intel ändå fortfarande ledartröjan rent tekniskt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Är det smutskastning om det man hävdar i sak är sant?

Inconsistent performance

Klumpigt av Intel att lägga till "4 glued-toghether desktop die", det ska de absolut ha skit för. Men att designen ger inkonsekvent prestanda är ett verifierat faktum.

Att det skulle bli så var rätt uppenbart då det är ett av problemet med multi-socket system. Threadripper 1 är rent praktiskt ett dual-socket system medan Epyc och kommande TR2 är quad-socket system (de uppför sig som sådana rent prestandamässigt och för oss programmerare är det exakt samma problematik).

AnandTech gjorde validering av Intels tester av Epyc. Slutsatsen var att det Intel hävdade är fullt rimligt. Bl.a. konstaterade man att

"Although we can not confirm that the performance of the EPYC system varies precisely that much, we have definitely seen more variation in our EPYC benchmarks than on a comparable Intel system."

TR2 kommer bli ännu mer inkonsekvent då två CPU-kretsar där saknar lokalt RAM. Ett single-socket Intel-system har konsekvent latens mot RAM, TR1 har två olika nivåer, Epyc tre nivåer och TR2 hela fyra olika nivåer. Ett och samma program kan ge lika många olika prestandaresultat som det finns nivåer, är helt upp till var data ligger samt vilken CPU-tråd/trådar program råkar hamna på.

Är fullt möjligt att köra Xeon multi-socket system på det sättet, d.v.s. ha CPU:er utan "lokalt" RAM. Rekommenderas dock starkt emot p.g.a. att väldigt få program kan hantera en sådan konfiguration på ett bra sätt (Cinebench är ett undantag då det körs i princip helt ur lokal CPU-cache).

AMD lösning ska tydligen vara att man utvecklat en drivrutin till Windows som ser till att schemaläggaren aldrig kommer använda någon av de 16 kärnor som saknar lokalt RAM innan alla de andra 16 kärnorna är fullastade. Nog det bästa man kan göra, men om man nu kör något annat än Windows (det är ganska mycket bättre prestanda under Linux jämfört med Windows i de fall som frekvent använder OS-tjänster när man använder CPUer med fler än 6-8 kärnor)?

Lack of Echosystem

Har ett aktuellt exempel från mina privata OpenCL experiment. Lite ironiskt när klart bästa prestanda på min Ryzen CPU uppnås genom att använda Intels OpenCL drivare för CPUn... (Fungerar dock utmärkt, i alla fall under Linux).

Samma sak gäller matrisbibliotek och liknande, bästa prestanda man kan få på Zen är att använda Intels handoptimerade bibliotek.

Rent generellt har Intel väldigt mycket programvara/bibliotek som de normalt ger bort "gratis", enda som räknas där är att sälja fler Xeons (vilket verkar fungera rätt bra givet deras nuvarande 99 % marknadsandel på serversidan...).

Inconsistent supplier

Åter igen klumpigt att lägga med "Poor track record", hade varit mycket bättre att låta oss kunder avgöra den delen. Men det finns substans.

Under Opteron tiden när AMD verkligen hade en bättre CPU (inte bara billigare eller mer prisvärd, utan bättre i absoluta tal) hade AMD extrema problem att leverera.

Kan ge anekdotiska bevis från den tiden, då jag övertalade min dåvarande arbetsgivare att gå all-in på AMD då de var tekniskt bättre. Tyvärr slutade flera inköp med Intel ändå, helt enkelt för man inte hade en aning om leveranstid på AMDs prylar. Det var inte en lokal företeelse utan AMD sålde under en rätt lång period varenda server-CPU de kunde tillverka!

En stor skillnad nu är att AMD må vara konkurrenskraftigt inom vissa områden, men är inte samma förutsättningar som under de "goda åren" för idag har trots allt Intel ändå fortfarande ledartröjan rent tekniskt.

Det du ser som "klumpigt" anser jag som smutskastning då syftet är exakt det. Att smutskasta AMD framför potentiella kunder.

https://www.youtube.com/watch?v=NoelgG8JoyQ

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Frågan är om det är någon hos Intel som känner sig sk-Ryzen över denna nyhet?

AMDs 32-kärniga CPU är alltså egentligen 4x 8-kärniga. Jag har ett minne av folk som gnällde på att Core 2 Quad inte var någon ”riktig” fyrkärnig CPU. Jag hoppas att de är konsekventa i den åsikten nu.

Det spekuleras ju friskt om Intel kommer köra 28-kärnigt monolitiskt, eller två stycken 14-kärniga. Hur som helst kan man nog redan nu misstänka att Intel fortfarande kommer behålla sitt rejäla tekniska övertag på att få upp många monolitiska kärnor i höga klockfrekvenser.

Är det TSMC eller GF som producerar 2990X, och vad är denna 12 nm-teknik för något? Det känns generellt som att beteckningen på litografin idag blivit mer marknadsföring än något annat hos alla tillverkare, där samma litografi verkar ha olika storlekar beroende på när och vem den ska säljas till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Försöka duger!

Jag unnar verkligen AMD alla framgångar! När de var på ruinens brant och pumpade in pengar i GF (som de sedermera ”gav bort”) samtidigt som de gjorde sig av med massa ingenjörer så kändes det verkligen inte hoppfullt, ens som Intel-kund. Priserna hade nog kanske inte ökat, mer än möjligen som en konsekvens av minskad efterfrågan, men utvecklingen hade ju med stor sannolikhet stagnerat på CPU-sidan.

De facto-monopol är dessutom tillåtna, så det hade aldrig blivit någon ”uppdelning av Intel”, en förekommande hypotes här.

Jag tycker generellt att det är desperat, töntigt, oprofessionellt och ett tecken på dålig affärsmoral att direkt omnämna konkurrenten i en reklam. Varje gång jag ser en reklam som klankar ner på en annan namngiven produkt så undersöker jag, och köper ofta, den andra istället.

Jag har en annan tråd igång där någon sågar Intels 28c/56t @ 5 GHz med kommentaren ”Skulle inte vara det minsta förvånad om AMD kunde göra något liknande, och med fler kärnor därtill - för lets face it, AMD har fler kärnor än vad Intel har i sina top-cpu'er för tillfället, så de skulle inte kunna svara ens.”, en typisk ”min pappa är starkare än din pappa”.

Den klassiska verkshöjden, så att säga.

Fanns många underliga beslut under den eran som idag gör det svårare för AMD att konkurrera.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Citat:

"Although we can not confirm that the performance of the EPYC system varies precisely that much, we have definitely seen more variation in our EPYC benchmarks than on a comparable Intel system."

Vi kan inte verifiera, men vi ser avvikelser i tester.
Dvs zipp zero nada å värt absolut noll.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är det smutskastning om det man hävdar i sak är sant?

Inconsistent performance

Klumpigt av Intel att lägga till "4 glued-toghether desktop die", det ska de absolut ha skit för. Men att designen ger inkonsekvent prestanda är ett verifierat faktum.

Att det skulle bli så var rätt uppenbart då det är ett av problemet med multi-socket system. Threadripper 1 är rent praktiskt ett dual-socket system medan Epyc och kommande TR2 är quad-socket system (de uppför sig som sådana rent prestandamässigt och för oss programmerare är det exakt samma problematik).

AnandTech gjorde validering av Intels tester av Epyc. Slutsatsen var att det Intel hävdade är fullt rimligt. Bl.a. konstaterade man att

"Although we can not confirm that the performance of the EPYC system varies precisely that much, we have definitely seen more variation in our EPYC benchmarks than on a comparable Intel system."

TR2 kommer bli ännu mer inkonsekvent då två CPU-kretsar där saknar lokalt RAM. Ett single-socket Intel-system har konsekvent latens mot RAM, TR1 har två olika nivåer, Epyc tre nivåer och TR2 hela fyra olika nivåer. Ett och samma program kan ge lika många olika prestandaresultat som det finns nivåer, är helt upp till var data ligger samt vilken CPU-tråd/trådar program råkar hamna på.

Är fullt möjligt att köra Xeon multi-socket system på det sättet, d.v.s. ha CPU:er utan "lokalt" RAM. Rekommenderas dock starkt emot p.g.a. att väldigt få program kan hantera en sådan konfiguration på ett bra sätt (Cinebench är ett undantag då det körs i princip helt ur lokal CPU-cache).

AMD lösning ska tydligen vara att man utvecklat en drivrutin till Windows som ser till att schemaläggaren aldrig kommer använda någon av de 16 kärnor som saknar lokalt RAM innan alla de andra 16 kärnorna är fullastade. Nog det bästa man kan göra, men om man nu kör något annat än Windows (det är ganska mycket bättre prestanda under Linux jämfört med Windows i de fall som frekvent använder OS-tjänster när man använder CPUer med fler än 6-8 kärnor)?

Lack of Echosystem

Har ett aktuellt exempel från mina privata OpenCL experiment. Lite ironiskt när klart bästa prestanda på min Ryzen CPU uppnås genom att använda Intels OpenCL drivare för CPUn... (Fungerar dock utmärkt, i alla fall under Linux).

Samma sak gäller matrisbibliotek och liknande, bästa prestanda man kan få på Zen är att använda Intels handoptimerade bibliotek.

Rent generellt har Intel väldigt mycket programvara/bibliotek som de normalt ger bort "gratis", enda som räknas där är att sälja fler Xeons (vilket verkar fungera rätt bra givet deras nuvarande 99 % marknadsandel på serversidan...).

Inconsistent supplier

Åter igen klumpigt att lägga med "Poor track record", hade varit mycket bättre att låta oss kunder avgöra den delen. Men det finns substans.

Under Opteron tiden när AMD verkligen hade en bättre CPU (inte bara billigare eller mer prisvärd, utan bättre i absoluta tal) hade AMD extrema problem att leverera.

Kan ge anekdotiska bevis från den tiden, då jag övertalade min dåvarande arbetsgivare att gå all-in på AMD då de var tekniskt bättre. Tyvärr slutade flera inköp med Intel ändå, helt enkelt för man inte hade en aning om leveranstid på AMDs prylar. Det var inte en lokal företeelse utan AMD sålde under en rätt lång period varenda server-CPU de kunde tillverka!

En stor skillnad nu är att AMD må vara konkurrenskraftigt inom vissa områden, men är inte samma förutsättningar som under de "goda åren" för idag har trots allt Intel ändå fortfarande ledartröjan rent tekniskt.

Det är ren och skär smutskastning. Du kommer inte ifrån det faktum att hälften av detta är skitsnack så som att inconsisten supplier och lack of ecostystem samt påståendet att "glued-together" skulle vara något negativt. Detta är något som skickades ut till kunder. Vi snackar alltså ett infantilt försök av Intel att prata ned AMD hos kundern till Naples.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jag är glad det går bra för AMD, inte för att jag skulle vilja ha en CPU från dem, men att det ger lite eld i arslet på Intel. Hejja hejja.

Jag håller inte med, faktum är att Intel funkar bättre när AMD gör sämre ifrån sig. Jag tycker att AMD borde stängas ner permanent så att vi kan slippa behöva lägga pengar på dåliga produkter och istället bara slänga pengar på Intel så att dom börjar göra riktiga stora innovationer eftersom man alltid får valuta när man handlar av Intel, AMD har hållt dom tillbaka nog!

Skrivet av JBerger:

Intel är inte sämre. Dyrare, men aldrig sämre. Sedan utöver ren prestanda så har AMD alltid haft lite konstiga problem i min erfarenhet med deras CPUer, framförallt i generationerna efter Athlon64 som var deras senaste riktigt bra CPU så jag vågar inte lita på de igen på ännu ett tag.

Ta fram valfri feting xeon med sjutioelvatusen cores så presterar den bättre än AMDs värsting.
Utöver det är jag gamer så jag skiter fullständigt i multicore prestandan, och där regerar Intel i samtliga segment.

Menar du att Intel har alltid varit dyrare men inte sämre under senaste tiden eller menar du sen tidernas begynnelse sen kampen mot AMD tog fart?

Skrivet av Neldor:

Fast 90% av den "kärleken" är av typen, "Bra det går bra för AMD så JAG kan köpa en prispressad/billigare Intel..."

Jag blir matt. Tyvärr funkar det så där inom flesta områden för mänskligheten.

"Hur uppmuntrar jag till ett beteende där mindre till storlek samt mindre känt/kända företag(en) skapar en produkt full med innovationer och som slår ut sin konkurrent(er)? Nu vet jag, jag köper produkter med sämre prestanda från de större och väletablerade företaget/företagen!"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Frågan är om det är någon hos Intel som känner sig sk-Ryzen över denna nyhet?

Snyggt!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Jag håller inte med, faktum är att Intel funkar bättre när AMD gör sämre ifrån sig. Jag tycker att AMD borde stängas ner permanent så att vi kan slippa behöva lägga pengar på dåliga produkter och istället bara slänga pengar på Intel så att dom börjar göra riktiga stora innovationer eftersom man alltid får valuta när man handlar av Intel, AMD har hållt dom tillbaka nog!

Ööö jag vet inte om du skämtar eller inte, men Intel har sedan länge slutat innovera pga. sin ledning på marknaden. Titta bara på hur stora problem de har att komma ned på 10nm, de tog dem år att nå 14nm och det kommer ta dem lång tid framöver att nå 10nm... Sammtdigt går AMD emot "7nm". Även om nu Intel och AMD bygger sina CPUer på helt olika sätt.

Skulle våga påstå att Intel sedan länge slutat med att innovera och gått över till "refresh" där man gör så lite som möjligt mellan generationerna.

Och att nu AMD kommit med Ryzen som faktiskt kan konkurera och i många fall är bättre än Intels motsvarighet gör att Intel måste ta tummen ur arslet och börja arbeta på sin arkitektur.

PS. kör fortfarande en Intel i7 6700K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Frågan är om det är någon hos Intel som känner sig sk-Ryzen över denna nyhet?

AMDs 32-kärniga CPU är alltså egentligen 4x 8-kärniga. Jag har ett minne av folk som gnällde på att Core 2 Quad inte var någon ”riktig” fyrkärnig CPU. Jag hoppas att de är konsekventa i den åsikten nu.

Det spekuleras ju friskt om Intel kommer köra 28-kärnigt monolitiskt, eller två stycken 14-kärniga. Hur som helst kan man nog redan nu misstänka att Intel fortfarande kommer behålla sitt rejäla tekniska övertag på att få upp många monolitiska kärnor i höga klockfrekvenser.

Är det TSMC eller GF som producerar 2990X, och vad är denna 12 nm-teknik för något? Det känns generellt som att beteckningen på litografin idag blivit mer marknadsföring än något annat hos alla tillverkare, där samma litografi verkar ha olika storlekar beroende på när och vem den ska säljas till.

Denna 28 kärniga är mest troligt intels top of the line xeon med 28 kärnor på en krets, det största problemet är med produktion där en sådan gigantisk krets har riktigt dålig yield hur än man vrider och vänder på saker, och där av prissumman.

GLOFO tillverkar 12nm för ryzen, men "12nm" i ryzens fall är dock bara marknadsföring för mera strömsnåla 14 nm kretsar (vilka tillverkas med 12nm verktygen). Riktig 12nm GLOFO (så typ 14nm+) med mindre transistorer finns dock men då skulle hela processordesignen mest troligt bli omvaliderad.

Namnet på litografin i almännhet har gått in i två spår, foundries som döper efter den minsta detaljen de kan producera, Intel döper istället processen så att hoppet från 14-10nm ska vara samma faktiska prestandaskillnad som 22-14

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

@Bewise:

Ska vi införa diktatur? Ska alla behöva köra Volvo? Ska vi bestämma vilka företag som ska läggas ned?
Ditt resonemang var det dummaste jag hört på länge.
Jag har faktiskt aldrig haft en AMD cpu men Intel hade i stort sett slutat att göra konsument cpu så mycket bättre dels för att det inte var prioriterat pga nästan total dominans och dels för att "fortsätta i gamla banor".
AMD gjorde med Ryzen att Intel mer eller mindre tvingades sätta 6 trådar i sina toppmodeller för att vara konkurrenskraftiga. För att inte tala om priset på 8c/16t för konsumenter för Ryzen kom.
När jag köpte min e5-2670 för 50$ på Ebay kostade Intels toppmodeller över 10000sek å nu kan du nästan få en komplett Ryzen för mindre än hälften.

Konklusion: konkurrens är BRA! Det gynnar oss konsumenter i långa loppet och främjar innovation.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

@gonace:

Enig med dig. Ingen mening att lägga produkter på marknaden som ligger 10år före konkurrenterna när man kan "mjölka" nuvarande teknik å tjäna gräs.
Så har Intel gjort de sista åren.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

@Bewise
Ironi är svårt...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neldor:

Fast 90% av den "kärleken" är av typen, "Bra det går bra för AMD så JAG kan köpa en prispressad/billigare Intel..."

Fast det pratas ju om att konkurrens är bra. Får man inte nyttja konkurrensen?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Fast det pratas ju om att konkurrens är bra. Får man inte nyttja konkurrensen?

Javisst!

Men det där inlägget handlade väl om "kärleken" till AMD.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Nu spekuleras det. Tror knappast 4.5 Ghz på alla kärnor med "normal" luftkylning. Inte en chans...

Jag sa aldrig luftkylning, med 200-250W oklockat är det få luftkylare som klarar, klockat så är det 500-750W vilket behöver bra vattenkylning. Med "normal" kylning menas givetvis att det inte behövs kylning med hjälp av externa termopumpar likt de Intel använde för 5GHz, utan att det räcker med en lite kraftigare vattenkylning.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Inte riktigt. Finns en drös med "Xeons" som presterar sämre än AMDs Epyc och TR. Framförallt om man går bak ett par generationer.

Sedan är det inte enkeltrådig prestanda som man köper en Xeon för. När det kommer till flertrådad prestanda så ligger AMD riktigt bra till. Det är ju ändå Ryzen/TR/Epycs styrka. Där utmanar man faktiskt Intel.

Jovisst, men det finns samtidigt ett flertal Xeons som är bättre än _allting_ som AMD har att komma med, med andra ord vill du ha bästa flertrådiga CPUn utan att tänka på kostnaden så väljer du en intel, slutdiskuterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Javisst!

Men det där inlägget handlade väl om "kärleken" till AMD.

Jag älskar också AMD. Dom är en av de enda som tävlar mot Intel. Jag älskar Intel också. Dom är dom enda som tävlar mot AMD. Det är la rätt logiskt eller?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Helionart:

Det du ser som "klumpigt" anser jag som smutskastning då syftet är exakt det. Att smutskasta AMD framför potentiella kunder.

Kanske miljöskadad efter senaste årets arbete med standardbibliotek och kompilatorer där den exakta definition av saker är av största vikt.

Det jag specifikt ville belysa att det rent tekniskt inte är "smutskastning" då det ordet normalt betyder att man använder sig av lögnaktigt skvaller. Det som sägs är tekniskt korrekt, d.v.s. inte en lögn och därmed rimligen inte "smutskastning".

Vissa uttalande är absolut klumpiga och borde inte varit med, men skulle säga det mest slår tillbaka på Intel i form av att man sänker PR-värdet i det man presenterar.

Skrivet av Sveklockarn:

AMDs 32-kärniga CPU är alltså egentligen 4x 8-kärniga. Jag har ett minne av folk som gnällde på att Core 2 Quad inte var någon ”riktig” fyrkärnig CPU. Jag hoppas att de är konsekventa i den åsikten nu.

Även där måste man skilja på vad den praktiska skillnaden blir.

C2D var rent tekniskt en MCM precis som Threadripper och Epyc. Men sett från program och OS uppför sig en C2D rätt identiskt med hur en enskild Zen-krets uppför sig p.g.a. CCX. D.v.s. i värsta fall ser man en variation på kanske 10 %, för majoriteten av fallen är variationen <5 % (vilket är fallet i t.ex. spel) beroende på om trådar sprider sig inom en krets/CCX eller inte.

Ett totalt icke-problem i (fast var själv en av dem som ratade C2D för Phenom X4 just p.g.a. detta, vilket i backspegeln visat sig vara ett felbeslut)!

Threadripper och Epyc må ha sina CPU-kretsar i samma paketering, men de uppför sig exakt som ett dual- (TR1) eller quad-socket (Epyc och TR2) Intel system när det kommer till varians beroende på hur trådar sprids över CPU-kärnor.

Detta borde egentligen inte förvåna någon då det är samma teknik som används för att sätta ihop CPU-kretsarna. AMDs problem här är att man har något som står sig väldigt bra mot Broadwell och tidigare. Få förväntade sig nog att Skylake SP skulle skilja sig så mycket från både tidigare Xeons men kanske än mer att den skulle skilja sig så mycket från desktop Skylake (rätt missvisade att kalla båda "Skylake").

Skrivet av Bloopy:

Vi kan inte verifiera, men vi ser avvikelser i tester.
Dvs zipp zero nada å värt absolut noll.

Det är inte vad texten säger, den säger att man, precis som Intel, ser högre variation i resultaten med Epyc. Däremot kan man inte säga att man ser exakt samma variation.

Och länkade även en hel artikel. Då du inte alls tror det jag skrev hade någon relevans borde du i alla fall nagelfart referensen som serverades. Där går man igenom den tekniska orsaken till att det blir högre variation på en design likt Epyc (och multi-socket Xeons)

"Intel measured this with their own Memory Latency Checker (version 3.4), but you do not have rely on Intel alone. AMD reported similar results on the Linley Processor conference, and we saw similar results too."

Gissar att AMD själva kan anses vara en tillförlitlig källa?

Serve The Home (som är väldigt pro-AMD) har också gjort mätningar som visar att Epyc har latens som är helt jämförbara med quad-socket Xeon, faktum är att quad-socket Xeon har något lägre latens trots större avstånd (det är inte fallet om Epyc jämförs mot tidigare QPI som Broadwell och tidigare använde).

Skrivet av Xinpei:

Det är ren och skär smutskastning. Du kommer inte ifrån det faktum att hälften av detta är skitsnack så som att inconsisten supplier och lack of ecostystem samt påståendet att "glued-together" skulle vara något negativt. Detta är något som skickades ut till kunder. Vi snackar alltså ett infantilt försök av Intel att prata ned AMD hos kundern till Naples.

Vänta här nu, du hävdar att "inconsisten supplier", "lack of ecostystem" och "glued-together" inte är negativa egenskaper?

Att ifrågasätta om det är sant eller ej är fullt relevant! Men hur kan man överhuvudtaget ifrågasätta om det är negativt i fallet att det är sant???

"glued-together" är rent klumpigt sagt. MCM är en väldigt kraftfull teknik och finns massor med fall när det är den tekniskt bästa lösningen.

Det som är i skottgluggen här är om MCM av fyra st åttakärniga CPUer påverkar prestanda och varians negativt. Svaret där är att för applikationer som behöver en fet CPU, inte fyra ihopsatta, så är det negativt. Den mest kända sådana applikationen med väldigt bred användning är databaser där andelen transaktioner som utför en skrivning inte är totalt försumbar (read-only databaser kan enkelt optimeras till att fungerar lysande över NUMA).

Vad det gäller infrastrukturen har den primärt två ben:

  • OEM avtal för att leverera och serva maskinvaran, AMD drog sig mer eller mindre ur servermarknaden 2012 så man har en hel del jobb framför sig här. Under det gångna året har AMD absolut haft framgångar här

  • Optimerad programvara och bibliotek. Här ser det inte speciellt bra ut för AMD, de har en väldigt lång historia av att starta upp saker men ganska snabbt överge projekten*. I praktiken får man här förlita sig på att det andra, bl.a. Intel, gör även fungerar för AMD.

Ett exempel på detta är "Heterogeneous Computing" som AMD pushade väldigt hårt för ett par år sedan, de projekt man drog igång är idag övergivna alt. tagits över av ARM-tillverkare som Xilinx samt generalister som Codeplay

Coola med Codeplay är att en av deras anställda leder gruppen som fokuserar på parallellism inom ISO C++, börjar hända en hel del riktigt intressant saker här, som GPGPU stöd för flertalet standardalgoritmer i C++ (baserat på Khrons SyCL projekt)!

För generella CPUer ser det allt mer ut som Intel som kommer stå för implementationen av C++ "parallell STL" (en kritisk del av standardbiblioteket i C++) för GCC och LLVM/Clang (gissa en gång vad det betyder för mängden AVX/AVX512 som kommer användas i framtiden, framförallt då Microsoft funderar på att droppa MSVC++ och likt Apple köra LLVM/Clang).

* detta är rätt mycket off-topic, men något jag själv tycker är väldigt spännande då jag för tillfället jobbar mycket med LLVM
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Ööö jag vet inte om du skämtar eller inte, men Intel har sedan länge slutat innovera pga. sin ledning på marknaden. Titta bara på hur stora problem de har att komma ned på 10nm, de tog dem år att nå 14nm och det kommer ta dem lång tid framöver att nå 10nm... Sammtdigt går AMD emot "7nm". Även om nu Intel och AMD bygger sina CPUer på helt olika sätt.

Skulle våga påstå att Intel sedan länge slutat med att innovera och gått över till "refresh" där man gör så lite som möjligt mellan generationerna.

Och att nu AMD kommit med Ryzen som faktiskt kan konkurera och i många fall är bättre än Intels motsvarighet gör att Intel måste ta tummen ur arslet och börja arbeta på sin arkitektur.

PS. kör fortfarande en Intel i7 6700K

Skrivet av Gnarf:

@Bewise:

Ska vi införa diktatur? Ska alla behöva köra Volvo? Ska vi bestämma vilka företag som ska läggas ned?
Ditt resonemang var det dummaste jag hört på länge.
Jag har faktiskt aldrig haft en AMD cpu men Intel hade i stort sett slutat att göra konsument cpu så mycket bättre dels för att det inte var prioriterat pga nästan total dominans och dels för att "fortsätta i gamla banor".
AMD gjorde med Ryzen att Intel mer eller mindre tvingades sätta 6 trådar i sina toppmodeller för att vara konkurrenskraftiga. För att inte tala om priset på 8c/16t för konsumenter för Ryzen kom.
När jag köpte min e5-2670 för 50$ på Ebay kostade Intels toppmodeller över 10000sek å nu kan du nästan få en komplett Ryzen för mindre än hälften.

Konklusion: konkurrens är BRA! Det gynnar oss konsumenter i långa loppet och främjar innovation.

Jag tror att ni missade Bewises sarkasm

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Jag tror att ni missade Bewises sarkasm

Mycket möjligt (varav jag skrev "Ööö jag vet inte om du skämtar eller inte"), sarkasm i text är dock väldigt svårt att både förstå och få fram ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Mycket möjligt (varav jag skrev "Ööö jag vet inte om du skämtar eller inte"), sarkasm i text är dock väldigt svårt att både förstå och få fram ;D

Jag håller med. Fick läsa hans inlägg två gånger innan det gick upp för mig

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Det krävdes någon från Göteborg för att förstå!