Bahnhof och deras 10Gbit misslyckande

Permalänk
Medlem

Bahnhof och deras 10Gbit misslyckande

Tjenare kära vänner!

Har haft en del problem med Bahnhof efter beställning av 10Gbit och tänkte höra om någon av er har någon idé på vad man kan göra.

Det hela började med att vi beställde 10 Gbit i deras tjänst villafiber. Vi har tidigare haft 100/100 via Telia som även är de som äger nätet. Beställningen gjordes i februari och vi fick inget inkopplingsdatum utan skulle vänta tills de hörde av sig. Någon månad senare, tror det var i maj, fick vi reda på att Bahnhof inte kan få fram några mediakonverterare till sina 10Gbit kunder. Trots detta erbjuder man denna tjänsten fortfarande. Bahnhof sa att vi kunde fortsätta med Telia och att de skulle höra av sig när man fått tag i mediakonverterare. Vi bestämde oss då för att skaffa deras 1 Gbit under tiden, vilket inte var några problem enligt dem. Mediakonverterare och router skickades hem och inkopplingsdatum sattes till 18/6 alltså i måndags. Sent i fredags fick vi mail om att inkopplingsdatumet skjuts fram till 25/6, men Telia stängde ner vårt bredband den 18/6 och Bahnhof påstår att de inte kan göra någonting då Telia äger nätet. Vi sitter alltså just nu utan bredband i en vecka.

Detta känns så himla tråkigt då vi handlat grejer för många tusenlappar för att kunna köra 10Gbit internt där hemma och dessutom kan man inte ens kan leverera 1 Gbit som man lovat. Vad gör vi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Tjenare kära vänner!

Har haft en del problem med Bahnhof efter beställning av 10Gbit och tänkte höra om någon av er har någon idé på vad man kan göra.

Det hela började med att vi beställde 10 Gbit i deras tjänst villafiber. Vi har tidigare haft 100/100 via Telia som även är de som äger nätet. Beställningen gjordes i februari och vi fick inget inkopplingsdatum utan skulle vänta tills de hörde av sig. Någon månad senare, tror det var i maj, fick vi reda på att Bahnhof inte kan få fram några mediakonverterare till sina 10Gbit kunder. Trots detta erbjuder man denna tjänsten fortfarande. Bahnhof sa att vi kunde fortsätta med Telia och att de skulle höra av sig när man fått tag i mediakonverterare. Vi bestämde oss då för att skaffa deras 1 Gbit under tiden, vilket inte var några problem enligt dem. Mediakonverterare och router skickades hem och inkopplingsdatum sattes till 18/6 alltså i måndags. Sent i fredags fick vi mail om att inkopplingsdatumet skjuts fram till 25/6, men Telia stängde ner vårt bredband den 18/6 och Bahnhof påstår att de inte kan göra någonting då Telia äger nätet. Vi sitter alltså just nu utan bredband i en vecka.

Detta känns så himla tråkigt då vi handlat grejer för många tusenlappar för att kunna köra 10Gbit internt där hemma och dessutom kan man inte ens kan leverera 1 Gbit som man lovat. Vad gör vi?

Väntar en vecka och får 1 Gbit? Väntar lite till och får 10 Gbit? Eller vad menar du?

Permalänk
Medlem

Om det var ett faktiskt datum 18/6 så kan ni begära kompensation som good will, bjuda på en månad eller något liknande.
Var det ett preliminärt datum eller uppskattat datum som gavs så är det bara att vara efterklok.
De få gångerna jag har bytt har jag låtit de vara överlappande, att jag har sagt upp gamla när den nya tjänsten är igång.

Kanske bara njuta av att vara fri från internet en vecka Naturen är fin, ta en hajk eller nåt

Permalänk
Medlem

Håller med @HappyPie, om möjligt är det bra med överlappande datum eller att vara beredd med en mobil backup (om man verkligen har behovet).

Ser ut som att det tyvärr bara är att gilla läget. Att Bahnhof skyller på Telia kan du strunta i, dels för att det är bullshit och dels för att du som kund hos Bahnhof inte ska påverkas av andra operatörer/leverantörer/entreprenör.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Inaktiv

Det är ju Telias fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Det är ju Telias fel

Hur kan det vara Telias fel när de fått i uppdrag av kunden att koppla bort denne just det datum som Telia faktiskt gjorde? =D

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Forsgren:

Hur kan det vara Telias fel när de fått i uppdrag av kunden att koppla bort denne just det datum som Telia faktiskt gjorde? =D

Problemet är ju att Telia äger kablen?

Permalänk
Medlem

För mig har Bahnhof varit en besvikelse. Gick ifrån Telia då det inte erbjöds när vi fick fiber.
Att tv3 inte ingår var väl inget jag brydde mig om men irriterade mig ändå en aning.

Själva problemet uppstod i April när TV slutade fungera hemma hos farmor, Vi hörde av oss tre gånger utan att få en ny box fast att det måste vara den som var trasig. fjärde gången sade vi upp abonnemanget och valde Telia (som nu erbjuds där vi bor).
Själva problemet var att boxen vägrade starta utan man fick bara upp "Arris" loggan och ibland inte ens det. Efter kontakt med kundtjänst så löste de problemet i 10-20min sen återkom samma problem.
Att de inte tänkte på att skicka en box till oss gjorde mig väldigt irriterad. Vi kunde betala för den, den behövde inte vara inspelningsbar ändå så skiter dem i mejlet och försöker lösa det på samma sätt igen...

Att det sen tar 35 minuter innan man når fram till dem på telefon är fruktansvärt.
(Det var bara 5 i kö...)

Hemma har vi haft avbrott i Internet ungefär en gång i veckan i 5 minuter varje gång. Väldigt irriterande men går att leva med. Kontaktade Bahnhof om detta och de bad mig kontakta företaget som har hand om Fiber-nätet. Vet inte vart felet är men har inte orkat sätta mig in i det (vår utrustning ser OK ut).

Apropå ditt problem så har du bara haft otur antagligen och hamnat mellan två leverantörer. Det är sånt som händer och man får göra det bästa av situationen. Ring och hör med Telia och Bahnhof igen och se om de kan göra något imorgon.

Bahnhof är alldeles för överhypat inom gamer- och IT-kretsar. De är inte så jäkla bra. Jag har personligen haft mycket bättre upplevelser med Telia.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Problemet är ju att Telia äger kablen?

Alla kablar ägs av någon. Här framgår inte vad orsaken till fördröjningen är. Där emot så är operatörer rätt bra på att skylla på varandra.
Det enda vi vet med säkerhet är att Telia kopplade bort kunden på kundens/Bahnhofs begäran, och att Bahnhof skjutit upp inkopplingen.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig att Bahnhof verkligen kan/vill leverera 10G i någon annans nät.
Stämmer detta verkligen eller har dom råkat göra deras tjänst säljbar där den inte bör vara?

Det krävs ändå en hel del för att backa upp denna typ av produkt.

Permalänk
Medlem

Nu kanske trådskaparen byter nätleverantör också?

Min far har själv gått från Telias öppen fiber och betalat en nätt summa för att byta från just dem till Bahnhof. Fick även han byta mediakonverter då Telia ville ha tillbaka sin.

Så ja det är på vissa ställen möjligt att byta helt.

Det skall ju dock kopplas ur och sedan anslutas igen till accesswitchar också där förmodligen det två olika tekniker som gör jobben.

Även min far fick vara utan nät ca en vecka.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@stimy09: Just nu är problemet att vi väntat på 10Gbit sedan februari månad, men inte kunde få ett datum från Bahnhof då 10Gbit blir inkopplat. Vi valde då 1Gbit under tiden vi väntar, men inkopplingsdatumet blev framskjutet 1v och man meddelade inte Telia detta så de stängde av vårt internet. Vi sitter därför nu helt utan internet och Bahnhof kan inte hjälpa oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Tjenare kära vänner!

Har haft en del problem med Bahnhof efter beställning av 10Gbit och tänkte höra om någon av er har någon idé på vad man kan göra.

Det hela började med att vi beställde 10 Gbit i deras tjänst villafiber. Vi har tidigare haft 100/100 via Telia som även är de som äger nätet. Beställningen gjordes i februari och vi fick inget inkopplingsdatum utan skulle vänta tills de hörde av sig. Någon månad senare, tror det var i maj, fick vi reda på att Bahnhof inte kan få fram några mediakonverterare till sina 10Gbit kunder. Trots detta erbjuder man denna tjänsten fortfarande. Bahnhof sa att vi kunde fortsätta med Telia och att de skulle höra av sig när man fått tag i mediakonverterare. Vi bestämde oss då för att skaffa deras 1 Gbit under tiden, vilket inte var några problem enligt dem. Mediakonverterare och router skickades hem och inkopplingsdatum sattes till 18/6 alltså i måndags. Sent i fredags fick vi mail om att inkopplingsdatumet skjuts fram till 25/6, men Telia stängde ner vårt bredband den 18/6 och Bahnhof påstår att de inte kan göra någonting då Telia äger nätet. Vi sitter alltså just nu utan bredband i en vecka.

Detta känns så himla tråkigt då vi handlat grejer för många tusenlappar för att kunna köra 10Gbit internt där hemma och dessutom kan man inte ens kan leverera 1 Gbit som man lovat. Vad gör vi?

Riktigt surt...
Bahnhof har gått bra och blivit för stora för sitt eget bästa helt enkelt. Var nöjda med dem i flera år tills jag började på överbelasntingsproblem i zitiusnätet. Har bytt till ownit nu och är hittills väldigt nöjd. inga störningar och ingen nedtid än så länge.
Hoppas de lyckas leverera tillslut =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@xervz: Alltså, göra och göra. Det är väl bara att begränsa surfen till det viktigaste denna vecka. Dela mobilens 4G nät över Wifi till det nödvändigaste. Samt vänligt ställa frågan om ni kan få någon kompensation från Bahnhof p.g.a. den uteblivna uppkopplingen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Kan tycka att det är dåligt att @Bahnhof inte kunde höra av sig i tid så dem eller du kunde höra av er till Telia och få avstängningen framskjuten. Kan absolut köpa att vissa saker blir försenade men då tycker jag också at @Bahnhof kan göra rätt för sig.

Så här tycker jag det snarare handlar om att de misskött sig och b.la inte informerat om vad som försegår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

För mig har Bahnhof varit en besvikelse. Gick ifrån Telia då det inte erbjöds när vi fick fiber.
Att tv3 inte ingår var väl inget jag brydde mig om men irriterade mig ändå en aning.

Själva problemet uppstod i April när TV slutade fungera hemma hos farmor, Vi hörde av oss tre gånger utan att få en ny box fast att det måste vara den som var trasig. fjärde gången sade vi upp abonnemanget och valde Telia (som nu erbjuds där vi bor).
Själva problemet var att boxen vägrade starta utan man fick bara upp "Arris" loggan och ibland inte ens det. Efter kontakt med kundtjänst så löste de problemet i 10-20min sen återkom samma problem.
Att de inte tänkte på att skicka en box till oss gjorde mig väldigt irriterad. Vi kunde betala för den, den behövde inte vara inspelningsbar ändå så skiter dem i mejlet och försöker lösa det på samma sätt igen...

Att det sen tar 35 minuter innan man når fram till dem på telefon är fruktansvärt.
(Det var bara 5 i kö...)

Hemma har vi haft avbrott i Internet ungefär en gång i veckan i 5 minuter varje gång. Väldigt irriterande men går att leva med. Kontaktade Bahnhof om detta och de bad mig kontakta företaget som har hand om Fiber-nätet. Vet inte vart felet är men har inte orkat sätta mig in i det (vår utrustning ser OK ut).

Apropå ditt problem så har du bara haft otur antagligen och hamnat mellan två leverantörer. Det är sånt som händer och man får göra det bästa av situationen. Ring och hör med Telia och Bahnhof igen och se om de kan göra något imorgon.

Bahnhof är alldeles för överhypat inom gamer- och IT-kretsar. De är inte så jäkla bra. Jag har personligen haft mycket bättre upplevelser med Telia.

Mina erfarenheter säger att alla sådana boxar är lika värdelösa. Päronen har Boxer och deras box och helvete vilket irriterande skräp det är.

*Går inte att logga in på ett nytt WiFi nät under dagtid, går enbart på kvällen. Testat både hos mig och hos mina föräldrar så har inget med routern att göra.
*När det kommit en ny uppdatering blir man konstant spammad av en stor ruta som kommer vid varje uppstart.
*Går bara att uppdatera via nätverkskabel, inte via WiFi.
*Allmänt seg och långsamt interface, tar lång tid att starta.

On topic: Jag har Bshnhof och har aldrig haft problem. De gånger nätet ligger nere är det pga stadsnätet och inte Bahnhofs fel. Tycker dock det är roligt att jag har mer downtime med fiber än när jag hade ADSL...

Permalänk
Medlem

@simon253 En Arris-box som inte bootar riktigt kan behöva fabriksåterställas, om det är en VIP1113 vilket det sannolikt är drar du ut strömmen, håller ned power-knappen på undersidan, återansluter strömmen och håller kvar knappen i nedtryckt läge i 10 sekunder.

Problemet med dessa boxar är att dom har fastboot aktiverat vilket resulterar i att dom inte är kapabla att visa statusmeddelanden om det finns en lokal bootimage. Fabriksåterställer man boxen får man åtminstone reda på vad som är fel vid uppstart.

Permalänk
Medlem

@Ziwe: @Baxtex:

Nu var det inte VIP1113 men man tycker ju att Bahnhof borde få en att göra detta när man ringer dem. Nu har jag personligen inte pratat med dem dessvärre men vill minnas att min farbror gjorde en återställning av boxen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@simon253: Hur kan du vara säker på att felet ligger hos Bahnhof? det kan vara din router, dator, nätägaren (troligen Telia mm) Skulle säga att det är ovanligt att felet ligger hos leverantören, för det mesta är det den egna utrustningen eller nätägaren som orsakar problem. Jämför jag latency och hastighet mellan leverantörer har det alltid varit Bahnhof som gett bäst i båda fall,

Bahnhof har dock haft "problem" senaste året, eller problem är nog fel att kalla det, dom har byggt ett helt nytt fibernät, detta orsakade en del problem när dom fått styra om kunderna. det nätet är dock färdigt nu och "problemen" är borta.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@simon253: Hur kan du vara säker på att felet ligger hos Bahnhof? det kan vara din router, dator, nätägaren (troligen Telia mm) Skulle säga att det är ovanligt att felet ligger hos leverantören, för det mesta är det den egna utrustningen eller nätägaren som orsakar problem. Jämför jag latency och hastighet mellan leverantörer har det alltid varit Bahnhof som gett bäst i båda fall,

Bahnhof har dock haft "problem" senaste året, eller problem är nog fel att kalla det, dom har byggt ett helt nytt fibernät, detta orsakade en del problem när dom fått styra om kunderna. det nätet är dock färdigt nu och "problemen" är borta.

1. Nätägaren är inte Telia.
2. Även om felet inte ligger hos dem så har de gjort minimalt för att hjälpa till att hitta problemet. Det är omöjligt för mig att felsöka utanför det egna hemmet utan deras hjälp. Och förövrigt så kontaktade jag fiber leverantören som verkade ytterst tveksam på om det var deras fel men skickade tekniker att kolla på det i fallet med mitt egna internet.
3. Har flera datorer och telefoner så inte fel på datorn...
4. Kör visserligen med kabel, men har startat om all utrustning.
5. Jag har varit medlem här i 8år och jobbar inom IT, varför låter det i ditt inlägg som att jag inte kan felsöka?
6. Jag har inget problem med svarstider (latency). Känns inte heller relevant?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Banhof är pr och låg priser. Förväntar man sig något mer så lär man bli besviken. Finns många andra isp'er som är minst lika dåliga men folk verkar tro att Banhof är Jesus. /endofrant

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Tjenare kära vänner!

Har haft en del problem med Bahnhof efter beställning av 10Gbit och tänkte höra om någon av er har någon idé på vad man kan göra.

Det hela började med att vi beställde 10 Gbit i deras tjänst villafiber. Vi har tidigare haft 100/100 via Telia som även är de som äger nätet. Beställningen gjordes i februari och vi fick inget inkopplingsdatum utan skulle vänta tills de hörde av sig. Någon månad senare, tror det var i maj, fick vi reda på att Bahnhof inte kan få fram några mediakonverterare till sina 10Gbit kunder. Trots detta erbjuder man denna tjänsten fortfarande. Bahnhof sa att vi kunde fortsätta med Telia och att de skulle höra av sig när man fått tag i mediakonverterare. Vi bestämde oss då för att skaffa deras 1 Gbit under tiden, vilket inte var några problem enligt dem. Mediakonverterare och router skickades hem och inkopplingsdatum sattes till 18/6 alltså i måndags. Sent i fredags fick vi mail om att inkopplingsdatumet skjuts fram till 25/6, men Telia stängde ner vårt bredband den 18/6 och Bahnhof påstår att de inte kan göra någonting då Telia äger nätet. Vi sitter alltså just nu utan bredband i en vecka.

Detta känns så himla tråkigt då vi handlat grejer för många tusenlappar för att kunna köra 10Gbit internt där hemma och dessutom kan man inte ens kan leverera 1 Gbit som man lovat. Vad gör vi?

Nyfiken, har också funderat på 10 GBit från Bahnhof, vad har du för brandvägg/router som klarar den hastigheten?

Permalänk
Medlem

@simon253: för sättet du skrev på, (jag uppfattar ditt inlägg som en frustrerad Svensson som tror att alla problem är orsakade av leverantören) att du arbetat inom data eller varit medlem här ett par år, säger ingen om dina kunskaper om nätverk.

Men ok my bad,
I med att du tydligen är kunnig, förutsätter jag att du begärt så teknikerna gjort en ljusmätning samt bytt port i station?
vad fick du för resultat av mätningen? jag tänker att tappar man nätet i 5 minuter en gång i veckan så har man garanterat ett problem om det nu inte var förra året då Bahnhof byggde sitt nya nät. Då tappade alla nätet i några minuter upp till ett par gånger i veckan. fast det var dom ju övertydliga med och knappast något man börjar felanmäla.

varför tror du Bahnhof ska kunna göra något mer än att anmäla felet till nätägare, eller hur menar du att dom inte var hjälpsamma?
Om det nu inte är Telia som är nätägare vem har du då som ägare? (tänker då telia köpt upp sjukt mycket nät dom senaste åren)

med inlägget gällande latency avsåg jag att påpeka att med Bahnhof har jag lägst latency och bäst hastighet jämfört med övriga leverantörer på dom orter jag administrerar nätverk, (sköter ett antal nätverk) som du troligen vet så brukar konstant låg latens och höghastighet vanligen betyda att allt funkar ok. när du börja få problem med latens eller tex att hastigheterna börja diffa mellan upp och ner hastighet (om du tex har 1G/1G, ja då finns det troligen ett problem.

Men den största fördelen med Bahnhof är att dom värnar om den personliga integriteten till skillnad mot många andra.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Men hur ska Banhof kunna leverera 10Gb/s i nät som inte är byggda för det? Kablarna lär kanske klara det men det är som bekant lite annat på vägen som också ska klara det

På deras hemsida står dessutom:

"I dagsläget kan Bahnhof erbjuda hastigheten 10 Gbit/s till lägenhetsinnehavare i Stockholm som är anslutna till Stokabs fibernät."

Permalänk
Medlem

Det är väldigt vanligt att man landar utan internet när man byter ISP.
ISP är inte bra på att kommunicera med varandra och kommer inte bli det heller med mindre än att det regleras i lag. Telia är inte intresserade av att hjälpa Bahnhof att behålla ett bra rykte, eller tvärt om! Väljer du att tycka illa om din blivande ISP av den orsaken, är det en tråkig start på en kanske annars bra relation. Din ISP är sista länken i en lång kedja och vart än felet ligger, kommer man som kund alltid att beskylla sin ISP. Får man inte hem sina ettor och nollor, så måste det ju vara ISP som det är fel på?

EDIT:
Använd din mobil, internet delning. Köp till extra surf och visa upp för ISP, så mycket kostade deras strul dej, be att bli kompenserad.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

EDIT:
Använd din mobil, internet delning. Köp till extra surf och visa upp för ISP, så mycket kostade deras strul dej, be att bli kompenserad.

Bahnhof kommer aldrig kompensera för det.

Permalänk
Forumledare

*tråd rensad*

Har tagit bort ett litet sidospår som tyvärr urartade i personagrepp.
Skärpning från samtliga som känner sig träffade, tack

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

För mig har Bahnhof varit en besvikelse. Gick ifrån Telia då det inte erbjöds när vi fick fiber.
Att tv3 inte ingår var väl inget jag brydde mig om men irriterade mig ändå en aning.

Själva problemet uppstod i April när TV slutade fungera hemma hos farmor, Vi hörde av oss tre gånger utan att få en ny box fast att det måste vara den som var trasig. fjärde gången sade vi upp abonnemanget och valde Telia (som nu erbjuds där vi bor).
Själva problemet var att boxen vägrade starta utan man fick bara upp "Arris" loggan och ibland inte ens det. Efter kontakt med kundtjänst så löste de problemet i 10-20min sen återkom samma problem.
Att de inte tänkte på att skicka en box till oss gjorde mig väldigt irriterad. Vi kunde betala för den, den behövde inte vara inspelningsbar ändå så skiter dem i mejlet och försöker lösa det på samma sätt igen...

Att det sen tar 35 minuter innan man når fram till dem på telefon är fruktansvärt.
(Det var bara 5 i kö...)

Hemma har vi haft avbrott i Internet ungefär en gång i veckan i 5 minuter varje gång. Väldigt irriterande men går att leva med. Kontaktade Bahnhof om detta och de bad mig kontakta företaget som har hand om Fiber-nätet. Vet inte vart felet är men har inte orkat sätta mig in i det (vår utrustning ser OK ut).

Apropå ditt problem så har du bara haft otur antagligen och hamnat mellan två leverantörer. Det är sånt som händer och man får göra det bästa av situationen. Ring och hör med Telia och Bahnhof igen och se om de kan göra något imorgon.

Bahnhof är alldeles för överhypat inom gamer- och IT-kretsar. De är inte så jäkla bra. Jag har personligen haft mycket bättre upplevelser med Telia.

45-50 min kö varenda gång jag ringt, dessutom har man lovat att ringa upp dagen efter för mer info osv, men inget av detta har hänt

Skrivet av ormey:

Kan inte tänka mig att Bahnhof verkligen kan/vill leverera 10G i någon annans nät.
Stämmer detta verkligen eller har dom råkat göra deras tjänst säljbar där den inte bör vara?

Det krävs ändå en hel del för att backa upp denna typ av produkt.

Tyckte också det lät lite konstigt när jag såg det på deras hemsida men det var inga problem att beställa och vi har inte blivit meddelade att det inte ska gå, utan bara att man inte fått tag på mediakonverterare.

Skrivet av Xyborg:

@xervz: Alltså, göra och göra. Det är väl bara att begränsa surfen till det viktigaste denna vecka. Dela mobilens 4G nät över Wifi till det nödvändigaste. Samt vänligt ställa frågan om ni kan få någon kompensation från Bahnhof p.g.a. den uteblivna uppkopplingen.

Tog upp detta med kundtjänst, de vägrade ge kompensation för extra surf och man kunde inte ens kompensera med att dra av en månad på fakturan. Fick som svar att vi slipper betala för de dagar vi inte haft internet....

Skrivet av Mordekai:

Nyfiken, har också funderat på 10 GBit från Bahnhof, vad har du för brandvägg/router som klarar den hastigheten?

Jag köpte ett Intel 10gbe nätverkskort som jag kör på en pfsense router, internt klarar den av 7-8Gbit, men om den funkar i sådana höga hastigheter ut på internet har jag inte kunnat testa än.

Skrivet av improwise:

Men hur ska Banhof kunna leverera 10Gb/s i nät som inte är byggda för det? Kablarna lär kanske klara det men det är som bekant lite annat på vägen som också ska klara det

På deras hemsida står dessutom:

"I dagsläget kan Bahnhof erbjuda hastigheten 10 Gbit/s till lägenhetsinnehavare i Stockholm som är anslutna till Stokabs fibernät."

Har ingen aning hur man tänkt, när vi beställde blev vi inte meddelade om detta. Det var inga problem att beställa, vår adress finns med för 10Gbit och man har inte heller sagt att det inte skulle fungera. De har ändå haft ~5 månader på sig att meddela om 10Gbit inte skulle fungera hos oss.

Skrivet av Turbonisse:

Det är väldigt vanligt att man landar utan internet när man byter ISP.
ISP är inte bra på att kommunicera med varandra och kommer inte bli det heller med mindre än att det regleras i lag. Telia är inte intresserade av att hjälpa Bahnhof att behålla ett bra rykte, eller tvärt om! Väljer du att tycka illa om din blivande ISP av den orsaken, är det en tråkig start på en kanske annars bra relation. Din ISP är sista länken i en lång kedja och vart än felet ligger, kommer man som kund alltid att beskylla sin ISP. Får man inte hem sina ettor och nollor, så måste det ju vara ISP som det är fel på?

EDIT:
Använd din mobil, internet delning. Köp till extra surf och visa upp för ISP, så mycket kostade deras strul dej, be att bli kompenserad.

De kompenserar inte för någonting sa han på supporten...

Skrivet av Full:

Bahnhof kommer aldrig kompensera för det.

Exakt! Det var det kundtjänsten sa

Permalänk
Medlem

Måste finnas mängder på sweclockers som nappade på erbjudandet och beställde 10Gbit/s, nu har det gått fyra månader sedan Bahnhofs lansering på bred front, har någon ens fått det? Eller blir alla bara erbjudna 1Gbit/s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Men hur ska Banhof kunna leverera 10Gb/s i nät som inte är byggda för det? Kablarna lär kanske klara det men det är som bekant lite annat på vägen som också ska klara det

På deras hemsida står dessutom:

"I dagsläget kan Bahnhof erbjuda hastigheten 10 Gbit/s till lägenhetsinnehavare i Stockholm som är anslutna till Stokabs fibernät."

Då fiber finns framdraget till alla flerfamiljshus i Stockholm och det mig veterligen gjordes av Stokab känns det fullt möjligt att det är ganska många i Stockholm som kan få detta, även om en annan ISP stött för själva dragningen inne i huset. Dock lär det behövas plats i källaren att ställa deras utrustning och eventuellt nya kablar dras upp till lägenheten om den befintliga installationen anses vara exklusiv för den tidigare ISP:n.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q