Asus ROG Swift PG27UQ: Stora kompromisser vid 144 Hz i 4K-upplösning

Permalänk
Medlem

Är jag orimlig om jag säger att jag hade förväntat mig mer för tjufemtusen spänn? I mean, this shit doesn't do what it says on the tin. Har ju lärt mig, tack vare en fantastisk artikel, att det är tekniska (och kanske fysiska) begränsningar.

En annan sak jag ser med skräck är att vissa länder har en stark förbrukarköpslag, bland annat här i norge. Asus skulle inte ha en chans att kunna sälja denna skärm här i tro om att folk skulle bli nöjda.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Aemony:

Ovanstående bör då resultera i att G-Sync samt skärmen konfigureras för 98 Hz, dvs upp till ca 96 FPS/Hz så kommer G-Sync vara aktivt och flitigt synkronisera uppdateringsfrevensen rätt.

Tack för tipset och idén! Jag ska försöka hinna med och se om det hjälper för att hantera situationen. Problemet är i grund och botten att skärmen gör fel: YCbCr-signal som måste till för HDR i 120 Hz och 144 Hz över huvudtaget, är för mörkt. Hade det fungerat rätt hade komplexa omvägar aldrig behövts på samma sätt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Shepard:

@Laxpudding: Är problemen som uppstår med bandbredden enbart begränsade i källan/signalen eller finns det begränsningar även i skärmens kretsuppsättning?

Anledningen till att jag frågar är om man kommer att kunna utnyttja 144 Hz i 4K utan begränsningar med framtida grafikkort/kablar?

Begränsningen sitter i hårdvara, alltså nuvarande Displayport och de kretsuppsättningar som finns. Det kommer inte lösa sig i framtiden eftersom det skulle kräva framåtkompatibel hårdvara, alltså kretsar som fungerar enligt standarder som ännu ej är bestämda. Vilket vore som att USB-enheter skulle innehålla hårdvara som gjorde att de kan fungera enligt kommande, snabbare och ännu ej existerande USB-standarder.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BasseBaba:

Ska det var så jävla svårt att bara få spela i 4K, 144hz HDR utan -kompromiss-??!!!!

Ja. Därför att det finns ingen överföringsmetod som klarar av den bandbredd som krävs. Inte ens HDMI 2.1 (som ännu inte existerar i praktiken) klarar 4K/144/12-bitar. Inte Thunderbolt 3 heller. 4K/144/12-bit kräver i runda slängar 60 gigabit/s där HBR3 i nuvarande DP 1.3/1.4 når 32 gigabit/s. Thunderbolt kan köra uppemot 40 gigabit/s. HDMI 2.1-specen når 48 gigabit/s och jag tvivlar på att de första HDMI 2.1-enheterna når högre än dagens HBR3.

Så det skulle vara om någon släpper en skärm du sätter direkt en PCI-Express-8/16x-plats. Med ett GTX 1080Ti inbyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Begränsningen sitter i hårdvara, alltså nuvarande Displayport och de kretsuppsättningar som finns. Det kommer inte lösa sig i framtiden eftersom det skulle kräva framåtkompatibel hårdvara, alltså kretsar som fungerar enligt standarder som ännu ej är bestämda. Vilket vore som att USB-enheter skulle innehålla hårdvara som gjorde att de kan fungera enligt kommande, snabbare och ännu ej existerande USB-standarder.

Okej, tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Mycket bra artikel på en intressant monitor. Problemet är ju inte tekniken i sig, utan marknadsföringen.
Personligen så väntar jag nog några år till, tills hårdvaran hunnit ifatt, speciellt med tanke på priset. Känns som en 1440p monitor (Acer XB271HU) med 144Hz och G-sync till en fjärdedel av priset räcker långt.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Surt att inte allt kan användas samtidigt när den ändå kostar så pass mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Mycket bra artikel på en intressant monitor. Problemet är ju inte tekniken i sig, utan marknadsföringen.
Personligen så väntar jag nog några år till, tills hårdvaran hunnit ifatt, speciellt med tanke på priset. Känns som en 1440p monitor (Acer XB271HU) med 144Hz och G-sync till en fjärdedel av priset räcker långt.

Som en ägare av en sådan så hoppas jag dock 1440p 27-tum G-Sync HDR-skärmar anländer snart. Jag kan tänka mig uppgradera till en sådan för att dra nyttja av HDR-teknologin.

Så länge det minnst kostar hälften så mycket som dessa sjuka skärmar, dvs!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Medlem

@Aemony: Det hade vart en mycket intressant monitor för min del också. Det är nog inte helt orimligt att tro att en sådan kan vara på gång. Men till vilken kosntnad som sagt.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Dp

Vet vi vilken dp sladd som medföljer skärmen?

Skickades från m.sweclockers.com