Ofrivillig ägarbyte på bilen

Permalänk
Medlem

Ofrivillig ägarbyte på bilen

Det här är ett problem som min kompis fick det.

Hejsan, jag har varit hos en bilfirma och skulle kolla lite runt sen såg jag en bil som jag tyckte om. Jag pratade med försäljaren och bad honom att jag är intresserad av bilen och att jag kommer köpa den samt byta den mot min bil. Jag fick ett kontrakt av honom på hur avbetalnings planen ser ut. Men efter några dagar så kollade jag väldigt noga och insåg att bilen inte passar mig och jag inte är intresserad av bilen längre. Efter ca en vecka ringde han och sa att han hade överfört bilen på mitt namn och att har löst skulden med banken med byten mellan bilarna. Jag har aldrig tecknat något avtal eller skrivit på några papper. Är det lagligt att det han har gjort eller? Han la bilen på mitt namn utan att jag har skrivit på något avtal. Han ringde mig väldigt arg och sa att jag var tvungen att komma och plocka upp den nya bilen och lämna in min bil till honom. Har ni några åsikter vad jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Har du inte skrivit på avtalet om att du godkänner köpet så finns det väl inget att diskutera?

Sedan får du ta reda på hur tusan han har lyckats med att ta ägandet ifrån dig utan någon påskrift. Jag har då aldrig hört något liknande.

Permalänk
Medlem

Gäller det större summor så tycker jag det är bättre att du tar kontakt med en advokat, kanske har något genom hemförsäkring t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Har du inte skrivit på avtalet om att du godkänner köpet så finns det väl inget att diskutera?

Sedan får du ta reda på hur tusan han har lyckats med att ta ägandet ifrån dig utan någon påskrift. Jag har då aldrig hört något liknande.

jag vet inte det heller. Problemet det är en av Sveriges största bilfirmor kan inte säga namnet för inte skapa dåliga rykte. Det är inte vad jag är ute efter. Jag fick ett papper av transportstyrelsen idag på att jag äger bilen just nu.

Permalänk
Inaktiv

Han kan inte ha tagit din bil av dig. Skriv över den ny bilen på försäljaren igen, (fråga om uppgifterna) så ska det vara ur världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Gäller det större summor så tycker jag det är bättre att du tar kontakt med en advokat, kanske har något genom hemförsäkring t.ex.

Bilen kostar ca 110k Kr, jag vill inte bränna pengar på advokat och förlora mer pengar. På ett fel som jag har gjort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Soir:

Har du inte skrivit på avtalet om att du godkänner köpet så finns det väl inget att diskutera?

Sedan får du ta reda på hur tusan han har lyckats med att ta ägandet ifrån dig utan någon påskrift. Jag har då aldrig hört något liknande.

Min flickvän fick sin granne inskriven på sin lägenhet ofrivilligt pga hennes grannes lägenhet hade samma lantnummer (eller vad det kallas) som hennes lägenhetsnummer, enligt skatteverket var de sambos men i verkligheten så bodde han under henne..

Snacka om att min flickvän fick smått panik när detta kom upp på deklarationerna.. hennes granne har motorcyklar, bilar stugor osv.. delad ägande bla bla bla.. och min flickvän lever på socialen.. och de hotade hon med återbetalning och värsta haveriet om detta var sant.. sinnessjukt hur de anföll stacksaten..

Hon eller han kände inte ens varandra eller skrivet på några papper, så det finns en det buggar i systemet.

Ironiskt efter några papper och underskrifter så är de ''skilda'' i systemet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Han kan inte ha tagit din bil av dig. Skriv över den ny bilen på försäljaren igen, (fråga om uppgifterna) så ska det vara ur världen.

om jag skulle så skulle jag verkligen skicka bilden på kvitton av transportstyrelsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Har du inte skrivit på avtalet om att du godkänner köpet så finns det väl inget att diskutera?

Sedan får du ta reda på hur tusan han har lyckats med att ta ägandet ifrån dig utan någon påskrift. Jag har då aldrig hört något liknande.

När jag va och köpte och bytte in min bil för någon månad sen så sa bilförsäljaren att de har tillgång till en del av transportstyrelsen databas så de kan se och ändra ägaruppgifter på bilar. Men de har nog i sin tur skrivit på avtal att programmet inte får missbrukas så jag skulle ringt och ifrågasatt försäljaren samt blir det tvärstopp är det att polisanmäla samt ta kontakt med ARN.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

Det här är ett problem som min kompis fick det.

Hejsan, jag har varit hos en bilfirma och skulle kolla lite runt sen såg jag en bil som jag tyckte om. Jag pratade med försäljaren och bad honom att jag är intresserad av bilen och att jag kommer köpa den samt byta den mot min bil. Jag fick ett kontrakt av honom på hur avbetalnings planen ser ut. Men efter några dagar så kollade jag väldigt noga och insåg att bilen inte passar mig och jag inte är intresserad av bilen längre. Efter ca en vecka ringde han och sa att han hade överfört bilen på mitt namn och att har löst skulden med banken med byten mellan bilarna. Jag har aldrig tecknat något avtal eller skrivit på några papper. Är det lagligt att det han har gjort eller? Han la bilen på mitt namn utan att jag har skrivit på något avtal. Han ringde mig väldigt arg och sa att jag var tvungen att komma och plocka upp den nya bilen och lämna in min bil till honom. Har ni några åsikter vad jag kan göra?

Låter ju helt ABSURT!!!!
Jag hade ringt till konsumentvägledning och pratat med dom , dom ger råd och tips på hur du ska gå tillväga.
Har själv fått hjälp av dom med en bilfirma som strula till det med en service.
https://www.arn.se/konsument/
Lycka till / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Problemet för din del är att du muntligen lovat att köpa bilen, vilket förmodligen tolkats som ett muntligt avtal.
Problemet för bilfirman/säljaren är att det förhoppningsvis krävs mer än ett muntligt avtal för att genomföra köpet, och har du dessutom inte skrivit på något så är risken stor att det kan tolkas som en urkundsförfalskning (men behöver inte vara det pga av det muntliga avtalet).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mieriola:

Problemet för din del är att du muntligen lovat att köpa bilen, vilket förmodligen tolkats som ett muntligt avtal.
Problemet för bilfirman/säljaren är att det förhoppningsvis krävs mer än ett muntligt avtal för att genomföra köpet, och har du dessutom inte skrivit på något så är risken stor att det kan tolkas som en urkundsförfalskning (men behöver inte vara det pga av det muntliga avtalet).

Jag tror detta beror på handlarnas villkor. Jag har för mig att det inte finns formkrav på avtal när det gäller just bilköp.

Så man kan vara rätt rökt om man gått med på ett köp muntligt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Problemet för din del är att du muntligen lovat att köpa bilen, vilket förmodligen tolkats som ett muntligt avtal.
Problemet för bilfirman/säljaren är att det förhoppningsvis krävs mer än ett muntligt avtal för att genomföra köpet, och har du dessutom inte skrivit på något så är risken stor att det kan tolkas som en urkundsförfalskning (men behöver inte vara det pga av det muntliga avtalet).

jag har aldrig lovat, jag sa bara att jag är intresserad. Sen om man köper eller inte så har man rätt till att ändra sig om inget har bestämt.

Permalänk
Citat:

Jag pratade med försäljaren och bad honom att jag är intresserad av bilen och att jag kommer köpa den samt byta den mot min bil.

Sa du till försäljaren att du ville köpa bilen och byta den mot din? Då har du redan där ingått ett avtal. Finns inget krav på avtal om köp av lös egendom ska vara skriftliga. Slarvigt såklart av försäljaren att inte få det skriftligt, men rätten är helt på hans sida.

Men hör av dig, säg att det blivit ett missförstånd och att du aldrig avsett köpa bilen. Var trevlig och försök lösa det helt enkelt. Du vinner inget på att vara förbannad i den här situationen.

Permalänk
Medlem

Har du inte skrivit på något har du inte gjort något ägarbyte.
Vore ju hur nice som helst för bilfirmor om de bara kunde sitta och tvinga på folk nya bilar hur som helst. Nä..jag funderar på om du inte på något sätt signerat? Tänk efter lite. Du sa att du skulle köpa bilen.
Tror dock inte muntligt avtal funkar med att sälja bilar, är osäker.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd

Det hela kommer bero på vad du faktiskt har sagt. Om du sagt enligt vad du skrev i trådstarten "Jag pratade med försäljaren och bad honom att jag är intresserad av bilen och att jag kommer köpa den samt byta den mot min bil.". Så har du gjort ett muntligt avtal.

Skrivet av KingCobra:

Har du inte skrivit på något har du inte gjort något ägarbyte.
Vore ju hur nice som helst för bilfirmor om de bara kunde sitta och tvinga på folk nya bilar hur som helst. Nä..jag funderar på om du inte på något sätt signerat? Tänk efter lite. Du sa att du skulle köpa bilen.
Tror dock inte muntligt avtal funkar med att sälja bilar, är osäker.

Som jag nämnt innan så är jag rätt säker på att det inte finns ett formkrav på bilköp. Så du kan göra muntliga avtal även från bilhandlare. Kunsumentköplagen gäller fortfarande men den säger inget om det biten.

Handlare brukar ha det nedskrivet i deras villkor att köp inte gäller förrän det är nerskrivet och undertecknat.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Känns som det saknas lite detaljer här, t.ex. om allt varit muntligt, hur har ett kontrakt, avbetalningsplan osv ens kunnat upprättas? Det kräver rimligtvis först att en kreditupplysning tagits vilket kräver att personuppgifter lämnas över osv.

Det är för övrigt branschpraxis att avtal om bilköp ska vara skriftliga, varför jag ställer mig lite frågande till varför en stor och välkänd handlare skulle köra något annat än det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexanderchr:

Slarvigt såklart av försäljaren att inte få det skriftligt, men rätten är helt på hans sida.

Där har du helt fel!!! Rätten är inte på någons sida då det är ord mot ord. Har du inget skriftligt avtal vid ett köp har du inget.
Annars hade ju bilfirmor och andra firmor kunna utnyttja detta varje dag på helt oskyldiga människor.
Har själv varit med om ett så kallat muntligt avtal vid en service en gång , fick professionell hjälp av konsumentrådgivningen då dom bytte en massa saker som inte vi kommit överens om.
Så mitt tips är att klicka på denna länk https://www.arn.se/konsument/ och prata med dom , förhoppningsvis kan dom ge dig lika bra hjälp som dom gav mig.
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd

Men kontentan är ändå att eftersom du har konsumentköplagen på din sida har du rätt till att avbeställa men åker då på skadestånd. Kan inte tänka mig att det är stora summor men jag spekularar bara i det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@Alexanderchr: de var bara ett förslag sen sa han aldrig eller jag att vi har ett affär mellan oss. Utan det var mer som ett förslag. Sen så troligtvis så måste jag säga att jag är med på det han säger och accepterar villkor på avtalet. Har aldrig hört att man kan sälja och köpa bil bara muntligt.

Permalänk
Medlem

Har du gett honom registreringbevis del 2? Har du inte gjort det och inte heller skrivit avtal så är du safe eftersom det är ord mot ord och dom har inga bevis. Har du däremot gett dom registreringsbeviset blir det jobbigare eftersom det är en värdehandling som kan användas för ägarbyte, regibeviset måste finns vid ägarbyte, ÄVEN för en bilfirma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Där har du helt fel!!! Rätten är inte på någons sida då det är ord mot ord. Har du inget skriftligt avtal vid ett köp har du inget.
Annars hade ju bilfirmor och andra firmor kunna utnyttja detta varje dag på helt oskyldiga människor.
Har själv varit med om ett så kallat muntligt avtal vid en service en gång , fick professionell hjälp av konsumentrådgivningen då dom bytte en massa saker som inte vi kommit överens om.
Så mitt tips är att klicka på denna länk https://www.arn.se/konsument/ och prata med dom , förhoppningsvis kan dom ge dig lika bra hjälp som dom gav mig.
Mvh / Mangee

Tack för din åsikt, jag ska avvakta och kolla med honom-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mangee75:

Där har du helt fel!!! Rätten är inte på någons sida då det är ord mot ord. Har du inget skriftligt avtal vid ett köp har du inget.
Annars hade ju bilfirmor och andra firmor kunna utnyttja detta varje dag på helt oskyldiga människor.
Har själv varit med om ett så kallat muntligt avtal vid en service en gång , fick professionell hjälp av konsumentrådgivningen då dom bytte en massa saker som inte vi kommit överens om.
Så mitt tips är att klicka på denna länk https://www.arn.se/konsument/ och prata med dom , förhoppningsvis kan dom ge dig lika bra hjälp som dom gav mig.
Mvh / Mangee

Nej, det är du som har fel. Det finns inget formkrav för avtal med bland annat bilköp.

Med det sagt har seriösa bilhandlare det i deras villkor att det måste vara på pränt och underskrivet.

https://www.konsumentverket.se/fragor-och-svar/avtal-och-mall...
https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-och-hyr...

Citat:

Enligt branschpraxis, som är riktlinjer för hur en specifik bransch bör agera, ska avtal vid köp av bil vara skriftliga. Muntliga avtal gäller, men det blir svårare att bevisa vad som har avtalats.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@Anomi151: Har du pratat med bilfirman?

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Har du gett honom registreringbevis del 2? Har du inte gjort det och inte heller skrivit avtal så är du safe eftersom det är ord mot ord och dom har inga bevis. Har du däremot gett dom registreringsbeviset blir det jobbigare eftersom det är en värdehandling som kan användas för ägarbyte.

Nej jag gav honom ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

Nej jag gav honom ingenting.

Då är du safe. Dom måste ha regbeviset för att göra ett ägarbyte på korrekt vis. Att du inte lämnat ifrån dig det samtidigt som du inte skrivit avtal är ganska starka tecken på att du inte gjort upp en affär med dom.

Om du gett dom regbevis och muntligt gjort upp affären hade det varit svårare att backa även om det inte funnits skriftligt avtal. Då hade dom ju kunnat bevisa att du ville genomför affären.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anomi151:

Nej jag gav honom ingenting.

Det är bra, för då har du ett bra motbevis på att du inte hade avsikt att gå med på ett avtal.

Ganska underförstått vid det här laget men det var väldigt oseriöst hanterat av bilhandlaren.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Så länge du har ett aktuellt gällande regbevis kan du höra av dig till transportstyrelsen. Dom kan då se att ägarbytet inte är korrekt gjort. Du kan bevisa att du är ägare till bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Då är du safe. Dom måste ha regbeviset för att göra ett ägarbyte på korrekt vis. Att du inte lämnat ifrån dig det samtidigt som du inte skrivit avtal är ganska starka tecken på att du inte gjort upp en affär med dom.

Om du gett dom regbevis och muntligt gjort upp affären hade det varit svårare att backa även om det inte funnits skriftligt avtal. Då hade dom ju kunnat bevisa att du ville genomför affären.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är bra, för då har du ett bra motbevis på att du inte hade avsikt att gå med på ett avtal.

Ganska underförstått vid det här laget men det var väldigt oseriöst hanterat av bilhandlaren.

men vad har jag för rättighet som kund? Får man ersättning eller hur går sådan situationer till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

men vad har jag för rättighet som kund? Får man ersättning eller hur går sådan situationer till?

Vad ska du få ersättning för? Tänker du på sveda och värk? Att du behövt krångla med detta?