Nvidias nästa generation Geforce försenas till följd av överskottslager av Pascal

Permalänk
Medlem

Folk har ju väntat på nya generationen i minst nått halvår.
Inte minst bristen och överpriser har ju gjort att man tänkte ”kan likväl vänta på nästa”.

Inte konstigt att dom nu har överlager?! Varför sänker dom inte bara priserna (rejält) och säljer slut?
Jag skulle ev kunna tänka mig ett 1080 eller 1080 ti men ska man avstå nästa generation precis innan skifte måste det ju vara rejäla sänkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Tips till Nvidia: Sänk priserna (rejält) på pascal så ska ni se att de korten kommer gå åt också.

Precis!!!

Lyssna nVidia och INTEL!
Sänk era priser NU, och rejäla prissänkningar ska det vara!!!!

AMD kan ringa mig så kan jag för en ganska billig peng ställa upp som konkursförvaltare...

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Wow, så nGreedia insåg att alla hatade på miners, och fortsatte höja priserna långt efter att bristen var över, med miners som syndabock trotts att det inte fanns någon brist längre - det var bara BS som allmänheten svalde med hull och hår medan nGreedia slickar i sig all våra pengar med sina uppblåsta priser.

Nu när de inser att de höjde priset för mycket har de mage att använda det som ursäkt för att försena nästa generation.
Låt det feta gröna trollet svälta! Fan vad arg man blir!

Jag kollade på rx 580 https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4290368
Billigaste nu 3600kr har tidigare kostat 2600kr.
(Ja de finns mer än denna modell men jag tar denna som exempel)
Är då inte AMD lika giriga i ditt tycke eller beror AMDs höjning på yttre faktorer som AMD kan rå för?

Prova även att via prisjakt jämföra pris mellan 1060 och rx580.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag kollade på rx 580 https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4290368
Billigaste nu 3600kr har tidigare kostat 2600kr.
(Ja de finns mer än denna modell men jag tar denna som exempel)
Är då inte AMD lika giriga i ditt tycke eller beror AMDs höjning på yttre faktorer som AMD kan rå för?

Prova även att via prisjakt jämföra pris mellan 1060 och rx580.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan man inte svara på utan information om AMD's lagersaldo. Så svaret är kanske, tills vi vet mer.

Det som gjort mig arg är inte att priset gått upp, det är irriterande men knappast något man blir arg över. Tillgång och efterfrågan gör sådant, är tråkigt men acceptabelt. Det som gjort mig arg är en fejkad låg tillgång för att lura folk till att acceptera det högre priset!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Inaktiv

Jag hade tänkt köpa 1080Ti men väntade på en prissänkning, nu kanske jag satsar på ett Threadripper 2990X bygge istället beroende på vilket priset blir på dessa.

Permalänk
Avstängd

Är inte det som Nvidia gör Marknads Manipulation och olagligt?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Är inte det som Nvidia gör Marknads Manipulation och olagligt?

https://www.youtube.com/watch?v=cyXZo0b_-Vk

Tror faktiskt inte detta är marknadsmanipulation, i värsta fall har Nvidia köpt tillbaka en massa OEM kort, andra grafikkortstillverkare sitter också på kort.

Det som har hänt är att återförsäljare sitter på kort som de har köpt för mycket pengar pga. brist och måste sälja dessa innan de kan införskaffa nya kort, när de dyra korten har tagit slut kan de sälja kort för billigare inköp med tanke på att alla tillverkare har överskott.

Om Nvidia och tillverkare har överskott och kommer fortsätta sälja kort för höga summor till återförsäljare lär detta räknas som marknadsmanipulation. Vi får se vad som händer om x antal veckor/månader när korten börjar ta slut hos alla återförsäljare.

Jag är mest intresserad av att se vilka kort som blev returnerade, var det typ de speciella asiatiska gamingcafe korten eller några low end 1050 Ti eller något annat?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Precis!!!

Lyssna nVidia och INTEL!
Sänk era priser NU, och rejäla prissänkningar ska det vara!!!!

AMD kan ringa mig så kan jag för en ganska billig peng ställa upp som konkursförvaltare...

Okej........

Så du tycker om monopol alltså?
Varför hoppas på att konkurrenten går i konkurs?
Varför inte hoppas på att de kommer med en bättre produkt än vad de har nu? Vinner inte alla konsumenter på det?

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Är inte det som Nvidia gör Marknads Manipulation och olagligt?

https://www.youtube.com/watch?v=cyXZo0b_-Vk

Njae. Marknadsmanipulation kräver att man aktivt gör något för att sabotera marknaden. Nvidia snarare utnyttjar marknaden som den ser ut idag. Det är en gråzon visst.

Skrivet av Xyze:

Okej........

Så du tycker om monopol alltså?
Varför hoppas på att konkurrenten går i konkurs?
Varför inte hoppas på att de kommer med en bättre produkt än vad de har nu? Vinner inte alla konsumenter på det?

Det är ganska otroligt att vissa ännu inte insett problemen med företag i monopolställning på en marknad. Vet inte om det beror på förnekande pga. fanboyism eller naivitet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Snart kommer de där kretsarna säljas i tio-pack för tio kronor styck på ebay och ingen kommer kunna använda dom annat än som prydnad för nvidias girighet

Teoretiskt sett:
Skulle det gå att använda en krets utan grafikkort? Skulle man kunna köpa billigare kort och byta ut kretsarna?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peite:

Teoretiskt sett:
Skulle det gå att använda en krets utan grafikkort? Skulle man kunna köpa billigare kort och byta ut kretsarna?
Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl ungefär samma som att köra en CPU utan moderkort. Alternativt byta fastlödd cpu på billigt moderkort. Det sista går ju om man har utrustningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peite:

Teoretiskt sett:
Skulle det gå att använda en krets utan grafikkort? Skulle man kunna köpa billigare kort och byta ut kretsarna?
Skickades från m.sweclockers.com

Grafikprocessorn (GPU) behöver också ha strömmatning, ramminne, bildutgångar och kylning. Det är väl ungefär vad som är på ett grafikkort tillsammans med GPUn.

Skrivet av SAFA:

Det är väl ungefär samma som att köra en CPU utan moderkort. Alternativt byta fastlödd cpu på billigt moderkort. Det sista går ju om man har utrustningen...

Dessutom måste komponenterna vara kompatibla med aktuell CPU eller GPU.
Ungefär som att om man har ett AM4 moderkort så kan man byta från en Ryzen 5 1600X till en Ryzen 7 2700X.
Men man kan inte använda en Intel Coffelake, exempelvis i7 8700K på ett AM4 moderkort.

Så du hade inte kunnat ta vilket grafikkort som helst och montera på vilken GPU som helst.
Måste vara samma typ av minnen. Sam bussbredd. Kompatibel strömmatning etc.

Även pinout måste vara samma.
Kan eventuellt funka att byggla om något enstaka stift inte stämmer.

Är troligtvis mer lönsamt att skaffa ett jobb inom elektronikbranschen än att göra GPU byten på grafikkort i liten skala.

Permalänk
Medlem

Eftersom 1080 är dyrare nu än för 1.5 år sedan så förstår jag att det inte är någon stor efterfrågan

Permalänk
Medlem

Sitter på ett maxwell asus titan x i dagsläget, hade funderingar på att byta till 1080ti men med dessa priser så är det inte värt en krona för mig

Visa signatur

i7 5820K @ 4,5 gHZ / HyperX 32gb 2133MHz / ASUS X99-A / Gainward RTX 3080 Phoenix 10GB / Samsung 970 EVO Plus 500GB / Samsung C49RG9x