Den nya upphovsrättslagen inom EU – det här händer nu

Permalänk
Melding Plague

Den nya upphovsrättslagen inom EU – det här händer nu

Den nya upphovsrättslagen Artikel 13 röstades nyligen igenom av Europaparlamentets juridiska utskott. Ännu har dock beslutet en bit kvar att gå innan det blir lag inom EU.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man får väl hoppas att Julia Reda tar i från tårna och kämpar ordentligt nu. Känns som att det är många i efterhand som ångrat att de inte röstade på PP senaste EP-valet. Men det blir nog ändring på det till nästa val, för det är ju allderles uppenbart att deras politik behövs. Det är rent ut sagt förjävligt det som nu håller på att hända.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man får väl hoppas att Julia Reda tar i från tårna och kämpar ordentligt nu. Känns som att det är många i efterhand som ångrat att de inte röstade på PP senaste EP-valet. Men det blir nog ändring på det till nästa val, för det är ju allderles uppenbart att deras politik behövs. Det är rent ut sagt förjävligt det som nu håller på att hända.

Inte för att vara sån.. men PP är ett enfrågeparti, de saknas helt grund när det kommer till att lösa andra saker som bör prioriteras. Självklart motsäger jag allt som har med det här att göra, men att rösta PP i dagsläget känns som en bortkastad röst.

Vi tänker helt klart olika här, men det är vad jag tycker

Edit: Men för att återgå till topic.. Det känns inte riktigt som att det här är en fråga som bör röstas igenom av dessa personer.
Det känns lite som att låta stadsbor rösta om böndernas regler och vice versa. De röstberättigade har ingen insyn eller förståelse för eventuella konsekvenser av hur dom röstar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Inte för att vara sån.. men PP är ett enfrågeparti, de saknas helt grund när det kommer till att lösa andra saker som bör prioriteras. Självklart motsäger jag allt som har med det här att göra, men att rösta PP i dagsläget känns som en bortkastad röst.

Vi tänker helt klart olika här, men det är vad jag tycker

Det är tragiskt att det hänger i att "Piratpartiet är ett enfrågeparti", när det inte alls är så. De kanske var det när de startade 2006, alltså för 12 år sedan men sedan dess har de breddat sin politik väldans.

De har inte ens upphovsrätt som sin fokusfråga idag utan det som de fokuserar mest på är integritetsfrågor, vilket är högaktuellt idag. Att säga att PP är ett enfrågeparti är som att säga att SD är ett enfrågeparti. Kanske är det lätt att tro om man inte är insatt och bara lyssnar på de personerna som vill missakta, men själv är jag gärna sådan att jag går på djupet och skaffar mig en nyanserad bild av saker och ting.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Horribelt.

Blir ju skitjobbigt för mig som utvecklare när jag ska utveckla någon website som folk kanske behöver ladda upp en profilbild att ha som avatar när dom gör inlägg.
Förut var det 2-3 rader kod, nu blir det ju helt omöjligt.

Det kommer göra det svårare för nya företag att utveckla nya produkter, bli dyrare, ta längre tid att komma till marknaden. Blir svårt för Europeiska företag att konkurrera med företag från USA och Asien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Horribelt.

Blir ju skitjobbigt för mig som utvecklare när jag ska utveckla någon website som folk kanske behöver ladda upp en profilbild att ha som avatar när dom gör inlägg.
Förut var det 2-3 rader kod, nu blir det ju helt omöjligt.

Det kommer göra det svårare för nya företag att utveckla nya produkter, bli dyrare, ta längre tid att komma till marknaden. Blir svårt för Europeiska företag att konkurrera med företag från USA och Asien.

Det enda rimliga om det ska genomföras är väl att det blir något slags gemensamt filter-API som alla kan använda. Det känns ju som om hela IT-sekotorn kommer tvärdö om alla skall tvingas uppfinna hjulet själva.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är tragiskt att det hänger i att "Piratpartiet är ett enfrågeparti", när det inte alls är så. De kanske var det när de startade 2006, alltså för 12 år sedan men sedan dess har de breddat sin politik väldans.

De har inte ens upphovsrätt som sin fokusfråga idag utan det som de fokuserar mest på är integritetsfrågor, vilket är högaktuellt idag. Att säga att PP är ett enfrågeparti är som att säga att SD är ett enfrågeparti. Kanske är det lätt att tro om man inte är insatt och bara lyssnar på de personerna som vill missakta, men själv är jag gärna sådan att jag går på djupet och skaffar mig en nyanserad bild av saker och ting.

Jag är påläst och fördjupar mig gärna i vad alla partier har att säga, ville bara inte skapa en debatt om politik utanför tråden.
Men för att förklara vad jag menade så anser jag inte PP som ett vettigt parti sett till deras "lösningar" inom andra områden än just integritet. Nu blev det lite off-topic, men ja..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Jag är påläst och fördjupar mig gärna i vad alla partier har att säga, ville bara inte skapa en debatt om politik utanför tråden.
Men för att förklara vad jag menade så anser jag inte PP som ett vettigt parti sett till deras "lösningar" inom andra områden än just integritet. Nu blev det lite off-topic, men ja..

Fast, du kajn inte "anse" att ett parti är ett enfrågeparti om de inte är det, det är som att "anse" att det är 22c när det är 23c. Det blir fel. Du kan anse att ett parti har dåliga lösningar generellt, men det är att sprida gift i debatten att säga att ett parti som har ett brett spektrum av lösningar på flertalet områden för ett "enfrågeparti". Att ha en profilfråga är överhuvudtaget inte på något sätt någon gång jämförbart med att vara ett enfrågeparti.

De har lika stor bredd som övriga partier. https://www.piratpartiet.se/sakpolitik/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

För mig som lekman ter sig detta som ett oerhört korkat direktiv, som kommer drabba alla inblandade.

Man ska väl förvisso inte underskatta avståndet från Bryssel till gemene EU-medborgare, men om jag får ta en gissning ur röven, så tjänar upphovsrättsinnehavarna mer på gemene mans rätt att citera, sampla, etc, och genom det rikta uppmärksamhet till originalet, än de förlorar på en och annan Youtubeupload av någon låt eller film i sin helhet. De borde också vara anti.

"Länkskatten" ter sig som fullständigt vansinne. Lider verkligen gammelmedia fortfarande av sån jäkla hybris att de tror att diverse småsajter, vars länkar gissningsvis står för merparten av trafiken, kommer stå på kö för att köpa licenser och fortsätta länka?! Eller för all del, även andra större, som knappast kommer befatta sig med att administrera hundratals licenser för att fortsatt kunna att länka till medier de inte vet om de kommer använda? I praktiken tror jag gammelmedia mer eller mindre lever på inlänkning från mindre aktörer idag, som i och med detta mer eller mindre helt lär försvinna. De om några borde angripa det här som förbannade illrar, men det verkar mest bara vara tystnad från deras håll.

Det är förresten ganska lustigt att EU, som till stor del bygger på principen om öppna gränser och fri handel, i ett slag ritar upp såpass markanta gränser som detta.

Med tanke på hur många som röstat för det som ter sig helt vansinnigt för mig, så kanske jag tänker fel? Skulle vara tacksam för upplysning i frågan.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Desto mer lagar som införs på internet desto sämre blir det. Internet ska vara enkelt och ostrypt, då fungerar det bäst.

Permalänk
Hedersmedlem

@kaput:
Jag tycker själv att det är rätt svårt att få inblick i det hela än så länge. Ganska många skandalrubriker som kanske inte främst är satta för att förklara läget.
Men ja, som lekman är jag också ganska frågande till hur man har tänkt sig med allt ifrån implementering, omfång och även hur man tänkt sig med de negativa aspekterna som det här kan medföra.
Initiala upplevelsen är att det här kommer hämma utvecklingen av ITsamhälet i hela Europa och om så är fallet så är det här helt fel väg att gå.

Angående "länkskatten" tror jag det är lite lugnare än vad det skrivs om i en del lägen.
Såg en artikel i SVT som gav lite mer info på området. Eller ja, inte så mycket egentligen, men en lite lugnare vinkel där några insatta politiker var skeptiska - både mot förslaget men även vinklingen som media kör kring den här delen:
https://www.svt.se/kultur/eu-sager-ja-till-omstridd-upphovsra...
En rubrik var "överdrivet men viktigt" vilket kändes iaf kändes rimligt.

Efter jobbet kanske man kan sätta sig ner och läsa in sig lite bättre för vad förespråkarna faktiskt vill uppnå och även lite välgrundad kritik i frågan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Inte för att vara sån.. men PP är ett enfrågeparti, de saknas helt grund när det kommer till att lösa andra saker som bör prioriteras. Självklart motsäger jag allt som har med det här att göra, men att rösta PP i dagsläget känns som en bortkastad röst.

Som redan nämnts är ju PP inte längre ett enfrågeparti, på gott och ont. Man kan ju vända på resonemanget också och säga att en röst på ett brett parti är en bortkastad röst. Sannolikheten att hela partiprogrammet passar en är ganska liten och det är inte säkert att det är de frågor där man tycker lika som visar sig vara de partiet lägger mest energi på och/eller lyckas få gehör för. Samtidigt kan det vara frågor där de stora partierna strävar i samma riktning med minimala skillnader, då spelar det kanske inte så stor roll egentligen vems väg det blir till målet.
Med ett enfrågeparti som tycker som en själv i en viktig fråga som man inte tycker övriga partier har en sund syn på, så vet man åtminstone med säkerhet att de kommer att lägga mycket energi på den frågan.

Skrivet av MrShizzle:

Edit: Men för att återgå till topic.. Det känns inte riktigt som att det här är en fråga som bör röstas igenom av dessa personer.
Det känns lite som att låta stadsbor rösta om böndernas regler och vice versa. De röstberättigade har ingen insyn eller förståelse för eventuella konsekvenser av hur dom röstar.

Av just den anledningen är jag mycket glad över den insats PP gjort i EU-parlamentet. De har lyft och spridit kunskap i många frågor som annars troligen hade glidit under radarn i övriga partier, viktiga frågor där lobbyister kunde fått genom sin vilja utan att någon ifrågasatte. Därför kommer de troligen få min röst igen 2019, jag är orolig vad som kommer att hända om ingen har förståelse för och står upp för den typen av frågor jag förväntar mig att PP lyfter. Om de får min röst i Sveriges riksdagsval är mer osäkert, det är inte på den scenen de gör mest nytta enligt mig.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem

Framtidens Internet

Bli lite påmind men "Om videon va gjord efter Internet"

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk

Någon vet hur det blir om man har en Plex server?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SNiPER604:

Någon vet hur det blir om man har en Plex server?

Grejer som plex ärstängda system som inte läggs upp offentligt.
I nuläget är väl de flesta egentligen inte så djupt insatta (inklusive mig) men det där med stängda system som allmänheten inte kommer åt lär inte ha med det här att göra.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Detta fick jag som svar inatt av Cecilia Wikström:

Hej och tack för ditt mail om EUs copyrightdirektiv,

Det är alltid roligt med brev från engagerade medborgare och jag hoppas att jag nedan ska kunna ge några svar och klargöranden med anledning av ditt brev. Eftersom jag i skrivande stund har tagit emot över 16 000 brev så hoppas jag att du förstår att jag bara har möjlighet att svara med ett standardbrev, jag ber därför om ursäkt på förhand om det är några särskilda frågeställningar eller argument som du hade i ditt brev som jag inte besvarar eller tar upp här och att jag sannolikt inte kommer att kunna svara på eventuella följdfrågor. Jag ska dock försöka klargöra min syn på frågan så mycket som möjligt.

Jag har avvaktat något med att sända detta svar eftersom förhandlingarna i det ansvariga utskottet har pågått under lång tid och jag ville invänta den slutliga text som röstades om innan jag slutligen tog ställning. Den texten presenterades först igår den 19e Juni. Idag röstade JURI utskottet igenom dessa texter, eftersom jag inte sitter i utskottet kunde jag inte själv delta i omröstningen.

Jag motsätter mig helt införandet av en länkskatt på EU-nivå i enlighet med förslaget för artikel 11 och jag motsätter mig också införandet av ett uppladdningsfilter som skulle riskera att leda till att helt lagligt material skulle kunna blockeras som led i att komma åt olagligt material, vilket är kärnan i artikel 13 som den ser ut nu.

För dig som är mer intresserad skriver jag nedan lite mer i detalj för att förklara processen och mina tankar i den här frågan. Vill du följa mitt arbete i Europaparlamentet kan jag även tipsa dig om mitt nyhetsbrev som kommer veckovis som du kan prenumerera på genom att skriva upp dig på www.ceciliawikstrom.eu eller så kan du följa mig på Facebook.

Med vänliga hälsningar,

Cecilia Wikström,

Europaparlamentariker för liberalerna

Mitt resonemang om denna fråga

Dessa förslag har diskuterats av mina kollegor i rättsliga utskottet (som jag alltså själv inte sitter i) under lång tid och det har vad jag förstått gjorts många försök att hitta vägar framåt särskilt vad gäller artikel 13 för att få till en bättre balans mellan att skydda rättighetshavare å ena sidan och att skydda allmänhetens grundläggande rättigheter å andra sidan.

Det frågan i grunden handlar om är att säkerställa att den som livnär sig som journalist, fotograf, musiker, låtskrivare eller liknande också ska kunna försörja sig på sin verksamhet och få betalt för det som de producerar. Det tycker jag är något helt rimligt men i strävan att nå de målen måste man naturligtvis också ta hänsyn till andra personers legitima intressen och de tekniska lösningar som man väljer måste gå att genomföra utan orimliga konsekvenser.

Jag delar synen att riskerna med att införa ett uppladdningsfilter överväger fördelarna. Ett uppladdningsfilter kombinerat med hot om skadestånd för de plattformar som delar skyddat material skulle i min mening riskera att leda till en situation där även mycket lagligt material skulle riskera att filtreras bort av plattformar som skulle ta det säkra före det osäkra. Självklart ska vi skydda rättighetshavare men inte på bekostnad av andra personer som inte gjort något fel.

Jag tycker istället att det ska finnas en tydlig skyldighet för plattformar att ta ned material som inkräktar på någons rättigheter om de får in en anmälan, självfallet ska det även i dessa fall finnas enkla och snabba mekanismer för att lösa tvister om den vars material togs ned anser att detta skedde på oriktiga grunder.

Vad gäller artikel 11 och den så kallade länkskatten så har detta redan testats i både Tyskland och Spanien och var i båda fall ett fullständigt fiasko. Jag ser ingen anledning att upprepa det misstaget på EU-nivå.

Vad tycker liberala gruppen ALDE?

Den liberala gruppen i parlamentet (ALDE) i vilken Liberalerna och Centerpartiet ingår är liksom många andra grupper splittrad i den här frågan. Våra två ledamöter i det rättsliga utskottet är vad jag förstår för både artikel 11 och 13 men en majoritet i gruppen är emot. Europaparlamentet fungerar dock på gott och ont som så att varje ledamot äger sitt mandat och är fri att rösta efter sina värderingar och överväganden. Den liberala gruppens linje är att man vare sig vill ha en länkskatt eller uppladdningsfilter och att utkastet på artikel 13 ska sändas till den europeiska dataskyddsinspektionen (EDPS) för synpunkter.

Processen

För dig som är lite mer intresserad av frågan kan det kanske vara intressant även med lite information om själva processen.

Grundförslaget presenterades av kommissionen i september 2016. förslaget sändes sedan till Europaparlamentet och ministerrådet som arbetar parallellt för att enas om en ståndpunkt.

I Europaparlamentet är det rättsliga utskottet (JURI) som är ansvarigt för upphovsrätt så det är dem som har arbetat med förslaget fram tills nu och det var JURI som röstade idag den 20 juni. Utskotten har representanter för alla politiska grupper i parlamentet men bara en liten andel av ledamöterna sitter i JURI utskottet (jag gör det exempelvis inte och röstade därför inte idag). Du kan läsa mer om JURI och vilka ledamöter som sitter i JURI här.

Det utskottet röstar om är parlamentets utgångspunkt för förhandlingarna med ministerrådet. Efter att utskottet har röstat om frågan så går det automatiskt till plenum där alla ledamöter har möjlighet att uttrycka sin mening. Som det fungerar så antas mandatet från utskottet automatiskt om inte minst 76 ledamöter begär en omröstning i plenum. Sker en sådan begäran så får alltså jag och alla andra ledamöter också rösta.

Vid den första omröstningen i plenum röstar man bara ja eller nej till utskottets mandat. Blir det ja som vinner så bekräftas det som det röstades om i utskottet, blir det nej så sätts ärendet upp en månad senare i plenum för ny omröstning där man även kan lägga fram ändringsförslag i plenum som vi alla får ta ställning till.

Ministerrådet där våra nationella regeringar är representerade har en parallell process för att besluta vilken förhandlingsposition de ska ha, den är i denna fråga redan färdig. Det betyder att när parlamentet och rådet på var sin sida har beslutat om sitt mandat så inleds så kallade trepartsförhandlingar (eller triloger) mellan parlamentet, ministerrådet och kommissionen.

För att det ska kunna bli lagstiftning måste parlamentet och ministerrådet slutligen enas om en gemensam syn på frågan, kommissionen har i det skedet framför allt en medlande roll. Förhandlingarna leds från parlamentets sida av de personer som ansvarade för frågan i utskottet och för ministerrådet av det roterande ordförandeskapet (Österrike från och med 1a juli). När förhandlarna anser att de har nått en överenskommelse måste denna bekräftas igen i parlamentet och ministerrådet.

För dig som är intresserad av frågan kan det alltså vara bra att följa den även efter omröstningen i utskottet.

Dold text
Permalänk
Musikälskare

Till alla politiker som läser detta: RÖSTA NEJ

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är tragiskt att det hänger i att "Piratpartiet är ett enfrågeparti", när det inte alls är så. De kanske var det när de startade 2006, alltså för 12 år sedan men sedan dess har de breddat sin politik väldans.

De har inte ens upphovsrätt som sin fokusfråga idag utan det som de fokuserar mest på är integritetsfrågor, vilket är högaktuellt idag. Att säga att PP är ett enfrågeparti är som att säga att SD är ett enfrågeparti. Kanske är det lätt att tro om man inte är insatt och bara lyssnar på de personerna som vill missakta, men själv är jag gärna sådan att jag går på djupet och skaffar mig en nyanserad bild av saker och ting.

Kul att du också är en sån person som sätter dig in i djupet i partiets politik, precis som en själv, så man får en mer nyanserad bild av ett parti.
Och precis dom var ett enfrågeparti som verkligen behövdes just då när dom bildades, men sen lyckades extrem vänstern ta över partiet, och börja praktisera massinvandringspolitik.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=qSwnLGnamR8

Förövrigt så hoppas jag att inte detta förslag når hela vägen, vore kul att veta vad övriga svenska Riksdagspartier står i den här frågan.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

@kaput:
Jag tycker själv att det är rätt svårt att få inblick i det hela än så länge. Ganska många skandalrubriker som kanske inte främst är satta för att förklara läget.
Men ja, som lekman är jag också ganska frågande till hur man har tänkt sig med allt ifrån implementering, omfång och även hur man tänkt sig med de negativa aspekterna som det här kan medföra.
Initiala upplevelsen är att det här kommer hämma utvecklingen av ITsamhälet i hela Europa och om så är fallet så är det här helt fel väg att gå.

Angående "länkskatten" tror jag det är lite lugnare än vad det skrivs om i en del lägen.
Såg en artikel i SVT som gav lite mer info på området. Eller ja, inte så mycket egentligen, men en lite lugnare vinkel där några insatta politiker var skeptiska - både mot förslaget men även vinklingen som media kör kring den här delen:
https://www.svt.se/kultur/eu-sager-ja-till-omstridd-upphovsra...
En rubrik var "överdrivet men viktigt" vilket kändes iaf kändes rimligt.

Efter jobbet kanske man kan sätta sig ner och läsa in sig lite bättre för vad förespråkarna faktiskt vill uppnå och även lite välgrundad kritik i frågan.

Mm, precis, oavsett vad man tycker i en fråga, så brukar man i alla fall kunna förstå hur motståndaren har tänkt. Det kan man inte denna gång, det verkar bara totalt vansinnigt. Kan inte ens förstå vilken vinning lobbyn i frågan tror sig se i det. Trots detta röstar en majoritet för det hela. Jäkligt märkligt kort sagt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte något konto på Facebook men hittade följande när jag surfade runt lite.

"EU:s rättsliga utskott röstade för båda de kritiserade delarna i förslaget till ny upphovsrättslagstiftning, Artikel 13. Risken är stor att förslaget, om det röstas igenom i Europaparlamentet, leder till en censur på sociala medier och andra sajter som låter användarna ladda upp eget material.
Sverigedemokraterna är givetvis mot förslaget. Vi står upp för yttrandefriheten."

Vilka uttalanden/inlägg har övriga partier givit angående detta?

Vid en snabbkoll så ser jag inget på Vänsterpartiet eller Socialdemokraternas "öppna" sida på Facebook som man kan komma åt.
Inget på Feministiskt Initiativs Facebook-sida heller.

Piratpartiet skriver självklart om detta, så... två partier hitills varav ett har ett stort väljarstöd så att det faktiskt något som man kan räkna med.

Ser inget hos Liberalerna eller Mijöpartiet.

Moderaterna har skrivit om det.
Tre partier.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Nu har jag inte något konto på Facebook men hittade följande när jag surfade runt lite.

"EU:s rättsliga utskott röstade för båda de kritiserade delarna i förslaget till ny upphovsrättslagstiftning, Artikel 13. Risken är stor att förslaget, om det röstas igenom i Europaparlamentet, leder till en censur på sociala medier och andra sajter som låter användarna ladda upp eget material.
Sverigedemokraterna är givetvis mot förslaget. Vi står upp för yttrandefriheten."

Vilka uttalanden/inlägg har övriga partier givit angående detta?

Vid en snabbkoll så ser jag inget på Vänsterpartiet eller Socialdemokraternas "öppna" sida på Facebook som man kan komma åt.
Inget på Feministiskt Initiativs Facebook-sida heller.

Piratpartiet skriver självklart om detta, så... två partier hitills varav ett har ett stort väljarstöd så att det faktiskt något som man kan räkna med.

Ser inget hos Liberalerna eller Mijöpartiet.

Moderaterna har skrivit om det.
Tre partier.

Flertal personer har fått svar från politikerna (inte partierna, men de företräder dem så...) om man slänger ett öga på r/sweden Där syns nej röstare från L, M, MP, S, SD, V... Sen en bunt som inte svarat Fi, Kd och de flesta från S... Men generellt verkar Sveriges MEPs åtminstone vara emot 11 & 13, dock undrar jag vilka som kom med förslaget eftersom Sverige var ett av länderna som kom med förslaget...

Permalänk
Skrivet av Dravond:

Flertal personer har fått svar från politikerna (inte partierna, men de företräder dem så...) om man slänger ett öga på r/sweden Där syns nej röstare från L, M, MP, S, SD, V... Sen en bunt som inte svarat Fi, Kd och de flesta från S... Men generellt verkar Sveriges MEPs åtminstone vara emot 11 & 13, dock undrar jag vilka som kom med förslaget eftersom Sverige var ett av länderna som kom med förslaget...

Det kan verka lite schizofrent när man tittar på vad eu-parlamentarikerna röstar och när man kikar på var partiet står samt vad regeringen står. I EU-parlamentet sitter de olika partier i grupper som kan tycka olika än de lokala partierna men där partiet knutit upp sig att för det mesta rösta med gruppen. På samma sätt kan ett regeringsparti rösta enligt en kompromiss med övriga regeringspartier för att det har förhandlats fram så, samtidigt som partierna i sig tycker olika (ofta är det så, annars hade det inte behövts några förhandlingar eller kompromisser).

Vad gäller IT och upphovsrätts-politik i EU-parlamentet så kan man oftast räkna med de gröna (piratpartiet sitter i den gruppen) i EU då de i princip skrivit under på att låta PP leda det arbetet där. Svenska partier röstar, mig veterligen, oftast med sin grupp om det inte är en särskild profilfråga eller finns väldigt starkt tryck hemifrån. Därmed kan det skilja lite på vad riks-partiet tycker och hur deras parlamentariker röstar i EU, om det inte är så att det finns väldigt tydliga signaler från partiet hemifrån. I detta fallet kan man hoppas att trycket hemifrån blir tillräckligt starkt på de svenska representanterna att de väljer att rösta ner det. Det är trots allt ett enkelt sätt att vinna (eller förlora) röster på såhär tätt inpå valet.

Permalänk
Medlem

@Confusion:
Ett bra perspektiv. Vi behöver verkligen pressa de lokala partierna nu, så att de i sin tur pressar på parlamentarikerna.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

@Dravond: Aha, bra där. Jag är ingen frekvent användare av Reddit.
Har Facebook tappat sin "status" som informationsspridare eller är det bara till för registrerade användare?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

När Trumpregimen tog bort net neutrality blev det ett jävla raballder i medier, men när EU hotar att förstöra det fria Internet nämns knapot nägonting i pre-media, bara nya medier nämner någonting vilket betyder att många inte ens vet att det här händer. Ignorance is bliss.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Nu har jag inte något konto på Facebook men ....

You do not exist
---------------
Fattar nada av detta förslag. Rätt mycket information att sätta sig in in. Har en privat hemsida som jag använder som gammal hederlig länksida och har till startsida. Ska jag betala skatt på alla länkar 2019?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

När Trumpregimen tog bort net neutrality blev det ett jävla raballder i medier, men när EU hotar att förstöra det fria Internet nämns knapot nägonting i pre-media, bara nya medier nämner någonting vilket betyder att många inte ens vet att det här händer. Ignorance is bliss.

Skickades från m.sweclockers.com

Media domineras av radikalt vänsterfolk och båda situationerna handlar om vänsterfrågor, klart man vill att frågan går genom och sätts i lag bakom ryggen på allmogen. När någonting hotas skall det istället drivas propagandakampanj mot det, gärna där man framställer det som att folk förlorar någonting.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Detta fick jag som svar inatt av Cecilia Wikström:

Hej och tack för ditt mail om EUs copyrightdirektiv,

Det är alltid roligt med brev från engagerade medborgare och jag hoppas att jag nedan ska kunna ge några svar och klargöranden med anledning av ditt brev. Eftersom jag i skrivande stund har tagit emot över 16 000 brev så hoppas jag att du förstår att jag bara har möjlighet att svara med ett standardbrev, jag ber därför om ursäkt på förhand om det är några särskilda frågeställningar eller argument som du hade i ditt brev som jag inte besvarar eller tar upp här och att jag sannolikt inte kommer att kunna svara på eventuella följdfrågor. Jag ska dock försöka klargöra min syn på frågan så mycket som möjligt.

Jag har avvaktat något med att sända detta svar eftersom förhandlingarna i det ansvariga utskottet har pågått under lång tid och jag ville invänta den slutliga text som röstades om innan jag slutligen tog ställning. Den texten presenterades först igår den 19e Juni. Idag röstade JURI utskottet igenom dessa texter, eftersom jag inte sitter i utskottet kunde jag inte själv delta i omröstningen.

Jag motsätter mig helt införandet av en länkskatt på EU-nivå i enlighet med förslaget för artikel 11 och jag motsätter mig också införandet av ett uppladdningsfilter som skulle riskera att leda till att helt lagligt material skulle kunna blockeras som led i att komma åt olagligt material, vilket är kärnan i artikel 13 som den ser ut nu.

För dig som är mer intresserad skriver jag nedan lite mer i detalj för att förklara processen och mina tankar i den här frågan. Vill du följa mitt arbete i Europaparlamentet kan jag även tipsa dig om mitt nyhetsbrev som kommer veckovis som du kan prenumerera på genom att skriva upp dig på www.ceciliawikstrom.eu eller så kan du följa mig på Facebook.

Med vänliga hälsningar,

Cecilia Wikström,

Europaparlamentariker för liberalerna

Mitt resonemang om denna fråga

Dessa förslag har diskuterats av mina kollegor i rättsliga utskottet (som jag alltså själv inte sitter i) under lång tid och det har vad jag förstått gjorts många försök att hitta vägar framåt särskilt vad gäller artikel 13 för att få till en bättre balans mellan att skydda rättighetshavare å ena sidan och att skydda allmänhetens grundläggande rättigheter å andra sidan.

Det frågan i grunden handlar om är att säkerställa att den som livnär sig som journalist, fotograf, musiker, låtskrivare eller liknande också ska kunna försörja sig på sin verksamhet och få betalt för det som de producerar. Det tycker jag är något helt rimligt men i strävan att nå de målen måste man naturligtvis också ta hänsyn till andra personers legitima intressen och de tekniska lösningar som man väljer måste gå att genomföra utan orimliga konsekvenser.

Jag delar synen att riskerna med att införa ett uppladdningsfilter överväger fördelarna. Ett uppladdningsfilter kombinerat med hot om skadestånd för de plattformar som delar skyddat material skulle i min mening riskera att leda till en situation där även mycket lagligt material skulle riskera att filtreras bort av plattformar som skulle ta det säkra före det osäkra. Självklart ska vi skydda rättighetshavare men inte på bekostnad av andra personer som inte gjort något fel.

Jag tycker istället att det ska finnas en tydlig skyldighet för plattformar att ta ned material som inkräktar på någons rättigheter om de får in en anmälan, självfallet ska det även i dessa fall finnas enkla och snabba mekanismer för att lösa tvister om den vars material togs ned anser att detta skedde på oriktiga grunder.

Vad gäller artikel 11 och den så kallade länkskatten så har detta redan testats i både Tyskland och Spanien och var i båda fall ett fullständigt fiasko. Jag ser ingen anledning att upprepa det misstaget på EU-nivå.

Vad tycker liberala gruppen ALDE?

Den liberala gruppen i parlamentet (ALDE) i vilken Liberalerna och Centerpartiet ingår är liksom många andra grupper splittrad i den här frågan. Våra två ledamöter i det rättsliga utskottet är vad jag förstår för både artikel 11 och 13 men en majoritet i gruppen är emot. Europaparlamentet fungerar dock på gott och ont som så att varje ledamot äger sitt mandat och är fri att rösta efter sina värderingar och överväganden. Den liberala gruppens linje är att man vare sig vill ha en länkskatt eller uppladdningsfilter och att utkastet på artikel 13 ska sändas till den europeiska dataskyddsinspektionen (EDPS) för synpunkter.

Processen

För dig som är lite mer intresserad av frågan kan det kanske vara intressant även med lite information om själva processen.

Grundförslaget presenterades av kommissionen i september 2016. förslaget sändes sedan till Europaparlamentet och ministerrådet som arbetar parallellt för att enas om en ståndpunkt.

I Europaparlamentet är det rättsliga utskottet (JURI) som är ansvarigt för upphovsrätt så det är dem som har arbetat med förslaget fram tills nu och det var JURI som röstade idag den 20 juni. Utskotten har representanter för alla politiska grupper i parlamentet men bara en liten andel av ledamöterna sitter i JURI utskottet (jag gör det exempelvis inte och röstade därför inte idag). Du kan läsa mer om JURI och vilka ledamöter som sitter i JURI här.

Det utskottet röstar om är parlamentets utgångspunkt för förhandlingarna med ministerrådet. Efter att utskottet har röstat om frågan så går det automatiskt till plenum där alla ledamöter har möjlighet att uttrycka sin mening. Som det fungerar så antas mandatet från utskottet automatiskt om inte minst 76 ledamöter begär en omröstning i plenum. Sker en sådan begäran så får alltså jag och alla andra ledamöter också rösta.

Vid den första omröstningen i plenum röstar man bara ja eller nej till utskottets mandat. Blir det ja som vinner så bekräftas det som det röstades om i utskottet, blir det nej så sätts ärendet upp en månad senare i plenum för ny omröstning där man även kan lägga fram ändringsförslag i plenum som vi alla får ta ställning till.

Ministerrådet där våra nationella regeringar är representerade har en parallell process för att besluta vilken förhandlingsposition de ska ha, den är i denna fråga redan färdig. Det betyder att när parlamentet och rådet på var sin sida har beslutat om sitt mandat så inleds så kallade trepartsförhandlingar (eller triloger) mellan parlamentet, ministerrådet och kommissionen.

För att det ska kunna bli lagstiftning måste parlamentet och ministerrådet slutligen enas om en gemensam syn på frågan, kommissionen har i det skedet framför allt en medlande roll. Förhandlingarna leds från parlamentets sida av de personer som ansvarade för frågan i utskottet och för ministerrådet av det roterande ordförandeskapet (Österrike från och med 1a juli). När förhandlarna anser att de har nått en överenskommelse måste denna bekräftas igen i parlamentet och ministerrådet.

För dig som är intresserad av frågan kan det alltså vara bra att följa den även efter omröstningen i utskottet.

Dold text

Tack! Mycket informativt att höra hennes åsikt och mer om den politiska processen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Klarspråkarn:

Tack! Mycket informativt att höra hennes åsikt och mer om den politiska processen.

Skickades från m.sweclockers.com

Citat:

Vad tycker liberala gruppen ALDE?

Den liberala gruppen i parlamentet (ALDE) i vilken Liberalerna och Centerpartiet ingår är liksom många andra grupper splittrad i den här frågan. Våra två ledamöter i det rättsliga utskottet är vad jag förstår för både artikel 11 och 13 men en majoritet i gruppen är emot. Europaparlamentet fungerar dock på gott och ont som så att varje ledamot äger sitt mandat och är fri att rösta efter sina värderingar och överväganden.

Är det inte ironisk att vårt "liberala" parti - eller åtminstone två av dess ledamöter - röstade för detta? (eller tolkar jag detta fel?)

Då är det väl bara piratpartiet som återstår som ett säkert kort om man vill ha ett fritt internet.

Visa signatur

Lev länge och prospera.