Felsökning: HTPC tokfryser efter några timmar

Permalänk
Medlem

Felsökning: HTPC tokfryser efter några timmar

Jag behöver lite råd hur jag skall felsöka min gamla HTPC. Den består av ett Asus J1900I-C mobo med integrerad CPU, 3GB RAM, en liten SSD och en picoPSU. Under flera år hade jag den stående vid TV:n och använde den för att titta på film mm men sen vi fick barn har den fått flytta upp på kontoret, ju färre prylar som lilleman kan bita på/dra i/banka på desto bättre! Tidigare körde jag Kodibuntu på den, efter flytten gjorde jag om den till lab-maskin och kör vanlig Ubuntu 16.04 på den.

Problemet är att med ojämna mellanrum så fryser den helt, det går inte att göra något öht utan enda sättet att få liv i den är att bryta strömmen. När den startat om fungerar den utmärkt i ett par timmar, sen fryser den helt igen. Jag kan inte se något konstigt i syslog, inga felmeddelanden eller något sånt, och jag vet inte hur jag skall gå vidare. Jag har funderat på att helt enkelt installera om den och se om det gör någon skillnad men inte kommit så långt än.

Hur kan jag felsöka?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Tempratur på CPU? Testat annat PSU?