Permalänk
Medlem

Gamer för ca 10 000:-

Hallå!

Sitter och bygger ihop en första gamerburk med syrrans grabb på 10 år.
Budget är ungefär 10 000:-. Helst mindre.

Har suttit ett tag och kollar runt lite och fått ihop det här systemet:
https://www.inet.se/produkt/b1013014/rasmus-gamer

Men det är 200 år sedan jag själv sysslade med spel, eller hade en stationär dator för den delen.

Så vad säger ni experter om den här burken? Något man bör byta ut till billigare/bättre för att den ska vara hyfsat?

Tack på förhand!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Med denna får du ju bättre GPU men något sämre SSD och PSU, men den skall ju användas till gaming främst så tror inte det blir så stor skillnad. Hellre ett bättre grafikkort. Lägg eventuellt till en CPU-kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linsjb:

Hallå!

Sitter och bygger ihop en första gamerburk med syrrans grabb på 10 år.
Budget är ungefär 10 000:-. Helst mindre.

Har suttit ett tag och kollar runt lite och fått ihop det här systemet:
https://www.inet.se/produkt/b1013014/rasmus-gamer

Men det är 200 år sedan jag själv sysslade med spel, eller hade en stationär dator för den delen.

Så vad säger ni experter om den här burken? Något man bör byta ut till billigare/bättre för att den ska vara hyfsat?

Tack på förhand!

I5 7600k är förra generationens cpu och motsvaras av i3 8350k vilket båda har fyra kärnor och ungefär samma prestanda dock är i3an billigare. Med en upplåst cpu rekommenderas ett Z chipset så att du kan överklocka.

Jag skulle dock rekommendera dig att kolla upp i5 8400, den är prisvärd cpu från intel och har 6 kärnor istället för 4.

Den är dock låst och kan ej överklockas men eftersom du parade 7600k med b250 så antar jag att överklockning inte är av intresse? För om jag har förståt det rätt så går det ej överklocka på b250?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2:nd på @KesoB bygge, mycket bra val

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk

Kylaren till processorn kan du byta ut. Alldeles för bra kylare till ett sådant billigt bygge. Kör med be quite pure rock istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

2:nd på @KesoB bygge, mycket bra val

Problemet är bara att om man blandar b350 ihop med 2600X så är risken stor att datorn inte startar eftersom de flesta bios i b350 ej är uppdaterade.

X470 kan man köpa om man vill att sitt ryzen 2000 bygge skall fungera direkt ur kartong. Ett alternativ är att man frågar butik om de kan uppdatera bios på b350 innan leverans.

Jag anser dock att man alltid bör nämna detta innan man länkar b350 ihop med ryzen 2000 annars gör man personen som frågar en stor otjänst eftersom den kan bli sittande med en dator som ej startar och personen vet ej varför.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: Fair point.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Om du vill spara pengar
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11602436/

Paketet ovan kan göras billigare genom att nyttja prisjakt

Förslag på uppgraderingar,
gå upp till i5 8400 (+1000kr),
öka till 16gb ram (+1000kr)
öka till gtx 1060 (+1000kr)
köp ett dyrare nätaggregat (+500kr).
Prisökning ovan är en ungefärlig uppskattning för att ge en bild av vilka summor det rör sig om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av linsjb:

Hallå!

Sitter och bygger ihop en första gamerburk med syrrans grabb på 10 år.
Budget är ungefär 10 000:-. Helst mindre.

Har suttit ett tag och kollar runt lite och fått ihop det här systemet:
https://www.inet.se/produkt/b1013014/rasmus-gamer

Men det är 200 år sedan jag själv sysslade med spel, eller hade en stationär dator för den delen.

Så vad säger ni experter om den här burken? Något man bör byta ut till billigare/bättre för att den ska vara hyfsat?

Tack på förhand!

+
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11602463/

+
GTX 1060 6GB från Nvidia.se för 3100kr

= totalt cirka 10 000kr (ASUS har kampanj så man får tillbaka 300kr för moderkortet).

Detta är inget annat än ett riktigt pangnyhet för en 10-åring, och så prisvärt det kan bli egentligen. Bygget med Ryzen var också bra, men Intel presterar ofta något bättre i spel. Därtill är det här även bättre kylare och framförallt bättre nätaggregat. Plus att det - som redan nämnts - kan vara problem vid bygget av en dator med en ”Ryzen 2”-processor och ett moderkort från ”B350”-serien, här fungerar allt ”från början”.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Riktigt bra byggen ni har slängt ihop
Märkte att jag inte hade så värst bra koll när det kom till kritan..
Nu får jag lite att välja emellan!.
Tack återigen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan annars bara köpa ett vanligt gtx 1070 eller 1060 6gb och köpa fräsigare chassi och 16 gb ram

Skickades från m.sweclockers.com