Clonat SSD till ny SSD, Windows startar ej.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden. Jag skulle klona en HD som har dåliga sektorer till en felfri HD. Jag använder ett gratisprogram som heter HDD Raw Copy som kopierar sektor för sektor. Problemet är att Boot partitionen blir C (100MB) och Windows disken som normalt är C får F och då bootar inte datorn då C är på fel partition. Boot partitionen har ju normalt sätt ingen enhets bokstav. Hur ska jag fixa så att F blir C samt att boot partitionen blir utan bokstav?

Det tar säkert 3 timmar innan hela disken är kopierad

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Som Wcx sa, gör om cloningen med Macrium reflect.
Jag har aldrig misslyckats, även testat att clona bitlocker skyddad C: utan problem

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Som Wcx sa, gör om cloningen med Macrium reflect.
Jag har aldrig misslyckats, även testat att clona bitlocker skyddad C: utan problem

Ska testa det. Hoppas att det inte är någon begränsning i gratisversionen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX

Problemet är att om du startar upp med båda diskarna i, efter klonen, får en av dem per automatik den nya "F" också. Så oavsett hur du klonar. Efter du kopierat, stäng av datorn och dra ut gamla disken, så kopian kan starta upp själv.

Sen räcker det idag inte med "sektor kopiering" för att klona en disk, utan du måste både uppdatera boot systemet, samt registrera UEFI booten mot BIOS. Så gamla mjukvaror (som ofta är gratis) kan inte göra detta jobb längre, då de inte kan hantera GPT partitioner rätt, eller UEFI. Många av dem kan inte heller hantera en SSD och se till att 4k sektorn aliignas korrekt (gör du inte det får du usel skrivprestanda och minst 2x högre slitage på disken).

Permalänk
Medlem

Macrium reflect klarade inte av dåliga sektorer tyvärr vilket HDD Raw Clone gjorde . När jag använde HDD Raw Copy så gick det inte att köra i Windows om ena source disken var aktiv. Jag löste det genom att starta upp Hirens Boot CD som har Mini Windows XP (som ligger på en RAMdisk) och lade HDD Raw Clone programmet där och då gick det, men det tar sån vidrigt lång tid. Jag ska låta programmet göra jobbet en gång till inatt. Tror man kan byta enhetsbetäckning i genom Mini XP

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Just dåliga sektorer är ett problem, ja, då du inte vet vad som påverkas.
Men varför vill du klona en skadad disk? Risken är ju stor att du får skadade systemfiler eller andra problem.

Att byta systemets bokstav går, men är ofta rätt bråkigt, och kan resultera i problem, om något program snappat upp det nya "F".
Där finns detta gamla knepet, men som sagt, det kan ge andra problem:
https://support.microsoft.com/en-us/help/223188/how-to-restor...
Lite osäker på om detta går att göra i Win 8/10 dock... har för mig jag har lyckats i MBR Win 7 dock.

För att kunna göra dessa btw... ta hem en Windows restore eller install iso, och kör från den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Just dåliga sektorer är ett problem, ja, då du inte vet vad som påverkas.
Men varför vill du klona en skadad disk? Risken är ju stor att du får skadade systemfiler eller andra problem.

Att byta systemets bokstav går, men är ofta rätt bråkigt, och kan resultera i problem, om något program snappat upp det nya "F".
Där finns detta gamla knepet, men som sagt, det kan ge andra problem:
https://support.microsoft.com/en-us/help/223188/how-to-restor...
Lite osäker på om detta går att göra i Win 8/10 dock... har för mig jag har lyckats i MBR Win 7 dock.

För att kunna göra dessa btw... ta hem en Windows restore eller install iso, och kör från den.

Vill slippa installera om allt. Det är inte många sektorer som är skadade, men tillräckligt irriterande när den står och tuggar. Mestadels när webbläsaren är uppe. Spel och sånt har klarat sig bra. Det var enklare på XP eller tidigare OS tid då det bara var en partition

På den klonade driven så försöker datorn att boota, men explorer.exe verkar vara skadad då det står att 16 bit versionen inte supportas i 64 bit OS. Jag kanske kan kopiera explorer.exe från den skadade driven till den nya och se om den startar. Byta bokstav gick i Mini Windows XP RAMDisk versionen i Diskmanager så det är inte nåt problem längre

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Vill slippa installera om allt. Det är inte många sektorer som är skadade, men tillräckligt irriterande när den står och tuggar. Mestadels när webbläsaren är uppe. Spel och sånt har klarat sig bra. Det var enklare på XP eller tidigare OS tid då det bara var en partition

På den klonade driven så försöker datorn att boota, men explorer.exe verkar vara skadad då det står att 16 bit versionen inte supportas i 64 bit OS. Jag kanske kan kopiera explorer.exe från den skadade driven till den nya och se om den startar. Byta bokstav gick i Mini Windows XP RAMDisk versionen i Diskmanager så det är inte nåt problem längre

Hmm.

Ja jag vill inte säga att jag rekommenderar att göra detta, men det du kan göra är ju att använda 3:e part program för att försöka fixa dessa skadade sektorer till nivån att de skrivs om.

Finns ett gammalt program som brukar vara bra (kräver IDE läge på sata systemet sist jag testa för att hantera riktigt djupa fel), och finns på äldre Hirens som heter MHDD. Med detta kan du säga till disken att läsa dessa trasiga sektorer och tvinga en reallocation event, så att disken i sig flyttar om sektorn.

Annat alt är HDD regenerator eller spinrite, dessa är en nivå bättre, men kostar pengar (tror det finns äldre HDD regenerator i äldre Hirens typ 10.x versioner, innan de blev betald). De kan hantera lite fler typer av fel och gör 100-1000tals försök att läsa en sektor från olika sätt/håll och nivåer (styr armen på smart sätt kan man säga) i hopp om att kunna läsa rätt sektorerna.

Mha detta borde du kunna fixa dessa bråkande sektorer till en nivå där du lyckas klona med vettigt program. Sen är ju som sagt frågan vad resultatet blir i slutändan. Lyckas de läsa allt korrekt och fixa det bra, bör du kunna göra det ganska enkelt.

Jag har dock väldigt svårt att se detta ta mindre mängd tid än att installera om, men jag försöker iaf ge dig alt.