Problem med M2-disk

Permalänk
Medlem

Problem med M2-disk

Har problem med en M2 disk som jag köpt.
Den är just nu ipluggad i en SATA-docka gjord för M2-diskar.

Men jag får inte datorn till att känna igen disken, har provat med en annan docka. Sätta den direkt i SATA-portarna och även kört med en extern docka som ansluter med USB.
Disken fungerade i min jobbdator via USB så ska inte vara några problem där.

Till frågan, jag har ett sånt här: Moderkort

Under M2-slot-beskrivningen står det följande: 1 x 2280 Key M(PCIe Gen3 x4/SATA on back side), 1 x 2230 Key E(Wi-Fi)

Kan jag sätta i M2an direkt i WIFI-slottet? Har bara kikat på det uppifrån och ser ut som ett slot som disken passar i. Däremot vet jag inte om själva slotet stödjer disken utan bara är gjord för WIFI-kortet.

Använder inte Wifi så det spelar ingen större roll om det blir borttaget.

Permalänk
Medlem

@Hanzooon: Du kan sätta disken direkt i M.2 slotten i moderkortet.
Vad är det för disk? Är det en SATA eller NVMe?
Ditt moderkort kanske inte har stöd för NVMe? Och även om den har det, kan det krävas en BIOS uppdatering för att få igång den.
M.2 är bara ett gränssnitt för att ansluta. Så bara för at du har M.2 gränssnitt på moderkortet, så är det inte säkert att du har stöd för NVMe om du har köpt en sådan disk.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Hanzooon: Du kan sätta disken direkt i M.2 slotten i moderkortet.
Vad är det för disk? Är det en SATA eller NVMe?
Ditt moderkort kanske inte har stöd för NVMe? Och även om den har det, kan det krävas en BIOS uppdatering för att få igång den.
M.2 är bara ett gränssnitt för att ansluta. Så bara för at du har M.2 gränssnitt på moderkortet, så är det inte säkert att du har stöd för NVMe om du har köpt en sådan disk.

Missade att notera, har redan en sån här: https://www.komplett.se/product/897361?noredirect=true#techni... monterat i moderkortet. Och det fungerar fint.
Denna disken är alltså extra.

Permalänk
Medlem

Plockade ur Wifi-kortet nu men va fel pins för att få i disken.
Testade att plugga in den i sata-dockan igen och sätta in den i datorn, men den känns inte ens igen av BIOS...

Permalänk
Medlem

Jag vågar inte ta gift på det, men jag tror inte att ditt moderkort har stöd för NVMe.
Jag har själv en ->adapter<- till min gamla dator, för att kunna ansluta en M.2 NVMe disk, direkt på PCIe kontakten på moderkortet.
Om BIOS inte har stöd för NVMe, kan du troligtvis inte ha den för operativsystemet.
Mitt gamla moderkort hade inte fysisk M.2 anslutning, men ASUS uppdaterade alla BIOS för chippet i fråga till att stödja NVMe, så idag har jag Windows på disken som sitter i adaptern.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Hanzooon: Du måste berätta vad det är för M.2-disk det är du köpt om du ska få något vettigt svar.

Skrivet av Turbonisse:

Jag vågar inte ta gift på det, men jag tror inte att ditt moderkort har stöd för NVMe.

Moderkortet är ett Z270, så NVMe är inget problem (särskilt med tanke på att 600p som TS redan använder kör NVMe).

Permalänk
Medlem

@Hanzooon: Kanske lättaste vägen att gå-> Adapter 299kr.
Om det är som @perost skriver (Vilket jag INTE tvivlar på.)
Om du har en ledig PCIe plats ledig? (Helst likadan som du ansluter grafikkortet i.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

1. Uppdatera bios p.g.a https://www.msi.com/faq/mb-2555.html
2. Testa den direkt i M.2-slot där din 600p nu sitter.

Om den ändå inte hittas i bios är den nog inte kompatibel med ditt MB.

Hittas den i bios, stoppa in den igen i ditt externa chassi som ansluts med usb och prova med annan kabel och alla usb-portar. Min M.2 fungerar t. ex inte med chassits front-usb medan en annan extern HDD gör det . Funkar inte detta kan det vara inkompatibilitetsproblem mellan ditt MB:s usb-kontroller och externa chassits kontroll-chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Missade att notera, har redan en sån här: https://www.komplett.se/product/897361?noredirect=true#techni... monterat i moderkortet. Och det fungerar fint.
Denna disken är alltså extra.

Skrivet av Hanzooon:

Plockade ur Wifi-kortet nu men va fel pins för att få i disken.
Testade att plugga in den i sata-dockan igen och sätta in den i datorn, men den känns inte ens igen av BIOS...

Råder oklarheter om vad det är för disk du försöker få att fungera, men den disken i ovan länk kommer inte fungera alls i en SATA docka, disken i länk är en NVMe disk ej SATA disk.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

1. Uppdatera bios p.g.a https://www.msi.com/faq/mb-2555.html
2. Testa den direkt i M.2-slot där din 600p nu sitter.

Om den ändå inte hittas i bios är den nog inte kompatibel med ditt MB.

Hittas den i bios, stoppa in den igen i ditt externa chassi som ansluts med usb och prova med annan kabel och alla usb-portar. Min M.2 fungerar t. ex inte med chassits front-usb medan en annan extern HDD gör det . Funkar inte detta kan det vara inkompatibilitetsproblem mellan ditt MB:s usb-kontroller och externa chassits kontroll-chip.

Får testa den i samma slot som min nuvarande disk på baksidan.
Funkar det så är det antagligen som ggustavsson skriver nedan. Då får det bli nytt mobo isåfall om det ska fungera..
Har inte plats för en docka i PCI-portar och är tveksam om det ens finns extra plats på det på mitt lilla mobo (MSI Gaming Pro Carbon AC) eller nåt i den stilen.

Skrivet av ggustavsson:

Råder oklarheter om vad det är för disk du försöker få att fungera, men den disken i ovan länk kommer inte fungera alls i en SATA docka, disken i länk är en NVMe disk ej SATA disk.

Det är så alltså? Det måste vara en "Sata M.2" eller nåt sånt då för att det ska lira? Meckigt..

Permalänk
Medlem

https://en.wikipedia.org/wiki/M.2. Din 600p med PCIe×4 har alltså M-Key. Bara att kolla spec för din strulande ssd eller kontrollera fysiskt. Får gärna nämna vilken modell du har för oss andra så kanske det blir lite lättare att hjälpa dig :).