Ljuddämpande chassi under 1000:- ?

Permalänk

Ljuddämpande chassi under 1000:- ?

Plockat ihop lite delar till en ny dator men blev fundersam när det kom till att välja chassi. Använder för tillfället Fractal R4 och tänkte på att skaffa R5/R6, men har sett att det finns liknande chassin från t.ex. Corsair för lägre priser. Kom fram till att Phanteks P400S inte verkade som en dum idé, men vill gärna dubbelkolla här innan jag trycker på köp-knappen. Vill gärna ha ett chassi som har bra ljuddämpning men även ett okej luftflöde. Utrymme spelar en viss roll då en Hyper 212 EVO ska få plats. Vad säger ni, folket?

Permalänk
Medlem

@MainAstronaut:

Jag rekommenderar detta chassi från Fractal Design -> https://www.inet.se/produkt/6910116/fractal-design-define-r5-...
Jag tror att det är ett bättre val för den har fler usb portar på framsidan så du kan nyttja alla interna usb kopplingar på moderkortet.
Och den har plats för fler hårddiskar samt plats för eventuella bluray/dvd enheter(om du skulle sätta in det efteråt).
Och säljes av Inet för ungefär samma pris som chassit som fanns på din inköpslista.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Skrivet av cavveman:

@MainAstronaut:

Jag rekommenderar detta chassi från Fractal Design -> https://www.inet.se/produkt/6910116/fractal-design-define-r5-...
Jag tror att det är ett bättre val för den har fler usb portar på framsidan så du kan nyttja alla interna usb kopplingar på moderkortet.
Och den har plats för fler hårddiskar samt plats för eventuella bluray/dvd enheter(om du skulle sätta in det efteråt).
Och säljes av Inet för ungefär samma pris som chassit som fanns på din inköpslista.

Alright! Hur skulle du säga att det är med ljudnivå? Isolerar den bra?

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Define C starkt! Haft det i några veckor nu och hör verkligen ingenting under load (har datorn under skrivbordet). Följer med 2 av deras egna 120mm-fläktar som inte hörs alls, har bytt mina 212 evo-fläktar mot dom och det kyler galant. Den stängda toppen går även att ta bort och bytas mot en med mesh! Förövrigt är det lätt att bygga i och en 212 evo som jag nämde ovan får plats utan problem! Det finns även en variant med sidewindow om det är din grej, dock vet jag inte om den är lika tyst!

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem

@MainAstronaut:

Det kan jag tyvärr inte uttala mig om med personliga erfarenheter.
Har beställt den själv efter att ha kollat detta testet/presentationen från HardwareCanucks -> https://youtu.be/SRZIdbdcIiU?t=573
Och det verkade som att den var tyst. Fördelen med R5 är att det medföljer 2 st 140mm fläktar för att få det tystare än med 120mm fläktar.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MainAstronaut:

Plockat ihop lite delar till en ny dator men blev fundersam när det kom till att välja chassi. Använder för tillfället Fractal R4 och tänkte på att skaffa R5/R6, men har sett att det finns liknande chassin från t.ex. Corsair för lägre priser. Kom fram till att Phanteks P400S inte verkade som en dum idé, men vill gärna dubbelkolla här innan jag trycker på köp-knappen. Vill gärna ha ett chassi som har bra ljuddämpning men även ett okej luftflöde. Utrymme spelar en viss roll då en Hyper 212 EVO ska få plats. Vad säger ni, folket?

Tycker verkligen du ska fundera över steget upp till R5 eller R6. Jag bytte från R4 till R5 och det var riktig trevligt att få de förbättringar man själv undrar varför de inte haft från första början. Framförallt att man kan dra ut undre dammfiltret framifrån... Vilken pajas kom på att man ska behöva krypa bakom datorn för att dra ut det, plus att man då ska behöva flytta den långt ifrån väggen också.

Nog om det, R5 är allt du gillar med R4 fast bättre. Det är riktigt tyst!

Permalänk
Medlem

Define c mini för matx kostar 590kr. Någon som vet om det är lika bra som vanliga define C?

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/towe...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av cavveman:

@MainAstronaut:

Det kan jag tyvärr inte uttala mig om med personliga erfarenheter.
Har beställt den själv efter att ha kollat detta testet/presentationen från HardwareCanucks -> https://youtu.be/SRZIdbdcIiU?t=573
Och det verkade som att den var tyst. Fördelen med R5 är att det medföljer 2 st 140mm fläktar för att få det tystare än med 120mm fläktar.

140mm låter alltid trevligt. Står mellan R5an och C isåfall då, ska fundera lite på det men R5 kammar nog hem vinsten här.

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

Tycker verkligen du ska fundera över steget upp till R5 eller R6. Jag bytte från R4 till R5 och det var riktig trevligt att få de förbättringar man själv undrar varför de inte haft från första början. Framförallt att man kan dra ut undre dammfiltret framifrån... Vilken pajas kom på att man ska behöva krypa bakom datorn för att dra ut det, plus att man då ska behöva flytta den långt ifrån väggen också.

Nog om det, R5 är allt du gillar med R4 fast bättre. Det är riktigt tyst!

Schysst! Såg att det fanns R5 med Titanium-omslag vilket även såg riktigt clean ut. Förresten vet du om 140mm-fläktarna som ingår är förmonterade i chassit eller är det extrafläktar som man kan installera utöver de som är förmonterade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MainAstronaut:

140mm låter alltid trevligt. Står mellan R5an och C isåfall då, ska fundera lite på det men R5 kammar nog hem vinsten här.

Å andra sidan lär lär Define C duga perfekt för dina behov. Ser ingen anledning att köpa R-serien om du inte tänker montera in 20 st 3.5 tums hårddiskar eller skaffa intern CD-spelare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Å andra sidan lär lär Define C duga perfekt för sina behov. Ser ingen anledning att köpa R-serien om du inte tänker montera in 20 st 3.5 tums hårddiskar eller Intern CD-spelare.

Datorn som jag tänker införskaffa vill jag ha så framtidssäkrad som möjligt då jag förmodligen inte kommer att köpa en ny igen efter det, så har ingen aning om jag kommer att skaffa fler 3.5tum (ok kommer inte skaffa 20st) eller CD-spelare inom de kommande åren. Kan lätt köra på Define C så länge det har lika bra ljuddämpning och prestanda överlag som en R5a!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MainAstronaut:

Datorn som jag tänker införskaffa vill jag ha så framtidssäkrad som möjligt då jag förmodligen inte kommer att köpa en ny igen efter det, så har ingen aning om jag kommer att skaffa 3.5tum (ok kommer inte skaffa 20st) eller CD-spelare inom de kommande åren. Kan lätt köra på Define C så länge det har lika bra ljuddämpning och prestanda överlag som en R5a!

Intern CD-spelare är helt ute och lär förmodligen aldrig bli aktuellt igen. Vid behov är det bara att införskaffa extern som då även kan användas till fler än bara en dator. Define C har plats för två 3.5 tums enheter och tre 2.5 tums enheter, vilket är nog för de allra flesta. Men även Phanteks P400S kan rekommenderas varmt.

Alla tre ska vara ungefär lika tysta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Intern CD-spelare är helt ute och lär förmodligen aldrig bli aktuellt igen. Vid behov är det bara att införskaffa extern som då även kan användas till fler än bara en dator. Define C har plats för två 3.5 tums enheter och tre 2.5 tums enheter, vilket är nog för de allra flesta. Men även Phanteks P400S kan rekommenderas varmt.

Alla tre ska vara ungefär lika tysta.

Får ta en liten funderare på det då, men jag sparar ofc gärna någon extra slant på chassi om det ändå fungerar lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MainAstronaut:

Får ta en liten funderare på det då, men jag sparar ofc gärna någon extra slant på chassi om det ändå fungerar lika bra.

Skillnaden är storleken. R-serien är större men har mer eller mindre lika funktioner. R-serien känns också lite mer ute i mitt personliga tycke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av MainAstronaut:

Plockat ihop lite delar till en ny dator men blev fundersam när det kom till att välja chassi. Använder för tillfället Fractal R4 och tänkte på att skaffa R5/R6, men har sett att det finns liknande chassin från t.ex. Corsair för lägre priser. Kom fram till att Phanteks P400S inte verkade som en dum idé, men vill gärna dubbelkolla här innan jag trycker på köp-knappen. Vill gärna ha ett chassi som har bra ljuddämpning men även ett okej luftflöde. Utrymme spelar en viss roll då en Hyper 212 EVO ska få plats. Vad säger ni, folket?

Personligen tycker jag Phanteks eclipse P400-serie är en smärre katastrof sett till alla lovord den fått. Fractal Design R4 är lirar i en helt annan liga.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Tycker verkligen du ska fundera över steget upp till R5 eller R6. Jag bytte från R4 till R5 och det var riktig trevligt att få de förbättringar man själv undrar varför de inte haft från första början. Framförallt att man kan dra ut undre dammfiltret framifrån... Vilken pajas kom på att man ska behöva krypa bakom datorn för att dra ut det, plus att man då ska behöva flytta den långt ifrån väggen också.

Nog om det, R5 är allt du gillar med R4 fast bättre. Det är riktigt tyst!

Datorn skall ju aldrig stå nära väggen dock. Absolut inte om du har utblås bakåt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Inaktiv

undvik fractal om du har hårddiskar

Permalänk
Medlem

Vi kanske inte direkt klassificerar chassit som ljuddämpat, men det för inget oljud, och är en fröjd att bygga i. Jag rekommenderar därför Evolv ATX chassit. Den viktigaste egenskapen, för mig, som chassit har är att det har väldigt bra dammfilter, då datorn står under skrivbordet där det lätt blir lite dammigt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av MainAstronaut:

Schysst! Såg att det fanns R5 med Titanium-omslag vilket även såg riktigt clean ut. Förresten vet du om 140mm-fläktarna som ingår är förmonterade i chassit eller är det extrafläktar som man kan installera utöver de som är förmonterade?

De sitter, en bak och en fram. Så köper du till en extra fram så blir det perfekt.

Skrivet av hockexx:

Datorn skall ju aldrig stå nära väggen dock. Absolut inte om du har utblås bakåt.

Dammfiltret är lika långt som chassit så du måste ha det då X + kanske 15-20 till för att smidigt kunna få loss det. Så långt borta tror ja inte någon med en normal uppsättning kan ha det. Har du det kanske 20-30 cm från väggen så räcker det alldeles utmärkt om man inte har något insug bakifrån också vilket man sällan har.

Skrivet av anon285805:

undvik fractal om du har hårddiskar

Förklara? Vaggorna o de tidigare generationerna var sämre och transporterade ljud men de senare är inga problem alls så det du säger stämmer inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Personligen tycker jag Phanteks eclipse P400-serie är en smärre katastrof sett till alla lovord den fått. Fractal Design R4 är lirar i en helt annan liga.

Fått måndagsexemplar kanske? Vad är felen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PsyCor:

De sitter, en bak och en fram. Så köper du till en extra fram så blir det perfekt.
Dammfiltret är lika långt som chassit så du måste ha det då X + kanske 15-20 till för att smidigt kunna få loss det. Så långt borta tror ja inte någon med en normal uppsättning kan ha det. Har du det kanske 20-30 cm från väggen så räcker det alldeles utmärkt om man inte har något insug bakifrån också vilket man sällan har.
Förklara? Vaggorna o de tidigare generationerna var sämre och transporterade ljud men de senare är inga problem alls så det du säger stämmer inte.

Har två st Fractal Design chassin (XL R2 och R5), och jag upplever exakt samma problem från båda chassin, en massa vibration och ljud från hårddiskburarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Har två st Fractal Design chassin (XL R2 och R5), och jag upplever exakt samma problem från båda chassin, en massa vibration och ljud från hårddiskburarna.

Har haft alla steg i vanliga Define R serien och har inte upplevt något problem alls sen fyran och jag kör fortfarande mekaniska diskar för större lagringskapacitet. Just nu har jag både en WD Black och en Red och har inte några problem med diskarnas vibration.

Det är inte så att du hade samma problem som jag hade med att det var det undre dammfiltret som vibrerade lite ibland?

Permalänk
Inaktiv

@PsyCor: Nej. Det är hårddiskburen som sitter löst som man måste spänna åt med ett rep eller något.

Permalänk
Medlem

@anon285805: Skruva fast den då? Den är ju modulär så kan ju vara att skruvarna inte sitter åt ordentligt

Eller så har du skruvat åt fel skruvar/skruvat för hårt när du monterat hårddisken i vaggan. Hårddisken ska ju liksom "flyta" på gummibussningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Datorn skall ju aldrig stå nära väggen dock. Absolut inte om du har utblås bakåt.

Varför ska datorn inte stå nära väggen?
Om du ställer datorn så nära väggen du kan, med sladdar inkopplade så blir det ändå tillräckligt med utrymme för luft att ta sig ut. Man behöver inte ha många cm fritt

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Ju större chassi, ju mer fläktar behövs för att flytta luften = mer högljutt.
Jag hade gått på mindre chassi då för dom flesta behöver man inte ATX storlek. Även om du inte går på mitx så finns mellanting. just saying

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Fått måndagsexemplar kanske? Vad är felen?

Skickades från m.sweclockers.com

Förvisso har tjejens moderkort ingen pwm-styrning av fläktarna. Så de går ju på max eftersom någon fläktkobtroller inte medföljde chassit. Men utöver det så tycker jag plåtarna påminner om chassin i 400-ktonorsklassen. Bara chassisidorna på ett FD R4 väger typ lika mycket som hela P400 chassit, om inte mer?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Ju större chassi, ju mer fläktar behövs för att flytta luften = mer högljutt.
Jag hade gått på mindre chassi då för dom flesta behöver man inte ATX storlek. Även om du inte går på mitx så finns mellanting. just saying

Nja, riktigt så funkar det inte... I mindre chassin är allt mycket mer kompakt vilket betyder att det är högre luftmotstånd och svårare för den att forsla ut varmluften. I ett större chassi har du friare luftflöde vilket alla dagar i veckan är mycket mer optimalt och tystare då fläktarna inte behöver snurra lika snabbt för att hålla samma temperatur. Sen har komponenterna mer utrymme att andas på än i ett mindre chassi.

Förutom att chassit är större, vilket för vissa är en nackdel, så är det bara fördelar med ett större chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Förvisso har tjejens moderkort ingen pwm-styrning av fläktarna. Så de går ju på max eftersom någon fläktkobtroller inte medföljde chassit. Men utöver det så tycker jag plåtarna påminner om chassin i 400-ktonorsklassen. Bara chassisidorna på ett FD R4 väger typ lika mycket som hela P400 chassit, om inte mer?

Nja, du är nog fel ute.
Det är väl kanske inte helt 100 perfekt mått men Phanteks Eclipse P400 väger 7 kg och Fractal Design Define C väger 7,4 kg. Fractal Design Define R6 väger dock visserligen 12.4 kg men är också rätt mycket större.

Själv har jag inte P400 men min brors känns stabilt och rejäl utan möjlighet att "vinka" eller liknande. Främre plåten är dock rätt mycket tjockare än de två sidopanelerna. Sure, känns kanske inte som ett 1500kr chassi som R6 är, men knappast något budgetchassi för den delen heller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Nja, riktigt så funkar det inte... I mindre chassin är allt mycket mer kompakt vilket betyder att det är högre luftmotstånd och svårare för den att forsla ut varmluften. I ett större chassi har du friare luftflöde vilket alla dagar i veckan är mycket mer optimalt och tystare då fläktarna inte behöver snurra lika snabbt för att hålla samma temperatur. Sen har komponenterna mer utrymme att andas på än i ett mindre chassi.

Förutom att chassit är större, vilket för vissa är en nackdel, så är det bara fördelar med ett större chassi.

Ja det var lite av en galen reflektion. Ju större chassi, desto längre tid tar det att värma upp den kringliggande luften. Ett insug och ett utblås är lagom för bästan alla. Har du många hårddiskar stackade på varandra så kan du slänga in en till precis framför diskarna. Det är väl bara om du har stora radiatorer som det är värt med flera fläktar. Annars är det onödigt. Låt ljuddämpningen sitta för alla fläkthål. Ha en fläkt fram bak och en fram. Välj ett rymligt/luftigt chassi så är det enklare att hålla nere temperatuerna.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...