Skrivet av landahl:
Jag har ett väldigt konstigt problem. När jag skrollar med musen i Windows Edge så dyker det ibland upp horisontala linjer i bilder. När jag istället drar i listen så sidan går upp och ner så kommer inga linjer. Hur kan man åtgärda detta?
Själv fick jag byta till ett annat X16 uttag på moderkortet innan jag själv fick bukt på problemet.
Hade själv mycket av den här typen av linjer och andra typer av störningar likt stutter som dök upp innan, hände både i spel som i bilder och text i webbläsare vid animeringar. Använder själv inte edge och Win10 men när det hände i spel från och till så skulle man kunna likna phenomenet vid en slags "tearlines" som löpte över hela bilden från vänster till höger sida och som sen rörde sig lite över skärmen med olika intervall och intensitet beroende på hur musen användes och spelen tweakades.
Kom fram till att mitt moderkort inte var tillräckligt anpassat att driva spel och grafik med hjälp av 3.0 hastighet (övre x16 kontakten) beroende på hur moderkortet då valde att utnyttja IRQ kanalerna mellan anslutna enheter och processorn. Jag fick bl.a många konkurrerande enheter som registrerades på just x16 kanalen i de här fallet om man tittar i enhetshanteraren under Interrupt requests - och specifikt vad som syntes under PCI enheter. Framförallt så verkade de lite olyckligt hur man hade placerat EHCI som sköter usb och mus på samma kanal som grafiken.
Troligtvis så orsakade detta vad man kallar för IRQ stormar hos processorn när mycket rapporteringar är på gång vid ett och samma tillfälle från olika enheter. Liksom latenser, vilket syntes en del utav i program som LatencyMon.
Det blev i vilket fall som helst mycket bättre när grafikkortet monterades i andra slotten och har även under egna tester senare t.o.m sett att det gör skillnad i spel att köra över 2.0 istället för 3.0, Jag pratar i detta fallet INTE om bios inställningar vilket inte gjorde ett dugg skillnad hur jag än gjorde. Hjälpte heller inte speciellt mycket att köra enheter med hjälp av MSI, vilket kan läsas mer om i länken.
https://forums.guru3d.com/threads/windows-line-based-vs-messa...
Färger och allting poppar upp i jämförelse, t.o.m så V-syncen fungerar mer följsamt i spel efter man flyttade kortet.
Men om allting hade fungerat som tänkt så skulle man ju inte behöva göra såhär, vilket får hela 3.0 implementeringen ifrån den här tillverkaren att framstå som ett skämt. Iofs så finns ju flera andra aktörer involverade i den här historien, både Nvidia Microsoft och Intel så svårt och peka på någon direkt skyldig men det känns ju tråkigt när man inte kan använda 3.0. Man kan inte annat än hoppas på bättre tur nästa gång i lotteriet
i5 4690K, Gigabyte GA-Z87X-UD4H
Vad gäller webbläsare så, kan jag väl säga att det gav en positiv effekt även där efter att man flyttade plats på grafikkortet. Bl.a så har jag i chromium tidigare märkt att det gör rätt stor skillnad om man väljer att köra renderingen över hårdvaran istället. S.k hårdvaru-acceleration.
Nu är jag inte helt hundra på ifall detta ens finns i Edge men "flags" och "about" där finns ju ibland en del beta inställningar som man kan testa med och se om det blir bättre.
Skrivet av landahl:
När man kollar bildinställningar på skärmen så står det 59 hz men i nvidia control panel står det 60 hz. Kanske inte har med det att göra?
Dem gör väl så för dem försöker likställa 59Hz med 60Hz, vilket är lite som att generalisera olika begrepp.
59Hz hänger väl enligt vad jag själv förstått samman med Microsoft och hur windows är tänkt att synka mot TV.
Det går att ändra till 60Hz i windows om man inte använder det. Har själv lyckats ändra till 60Hz från 59Hz i Win7.
Trots att många förespråkar t.o.m på Microsofts supportsidor att det inte går, vilket är rent trams.
Men kunde inte urskilja någon märkbar effekt när jag själv testade.
Man ändrar bara informationen i EDID till 60Hz så är problemet ur världen.
Går med CRU i länken att göra detta.
https://www.monitortests.com/forum/Thread-Custom-Resolution-U...