Hur returnerar jag en vara med Blocketpaket?

Permalänk
Medlem

Hur returnerar jag en vara med Blocketpaket?

Jag beställde en dator genom Blocketpaket och ångrar det. Jag har inte fått datorn ännu utan den håller på att transporteras. Hur ska jag gå till väga för att skicka tillbaka den?

Behöver jag bara ta ut paketet, ansätta en returpaketlapp på den och gå till närmaste DB Schenker ombud och skicka den?

Det står något om att säljaren måste godkänna returen, ifall returen ej godkänns av säljaren, vad händer då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blocket:

Hur ska köparen göra för att skicka tillbaka varan om den inte motsvarar förväntningarna?
Fäst den medskickade returpaketlappen på paketet. Gå in till närmaste DB Schenker-ombud och lämna in paketet. Köparen går sedan in på den sida som är angivet i mailaviseringen för att ange till vilket konto återbetalningen av köpesumman ska ske för den returnerade varan.
Observera att inget annat retursätt är tillåtet för att få återbetalning av köpesumman för den returnerade varan. Returen kostar 89 kr och faktureras köparen efter nyttjande av returpaketlapp.

Hur gör säljaren för att godkänna returen?
Efter att säljaren hämtat ut returpaketet har säljaren 24 timmar på sig att kontrollera att innehållet i paketet är det samma som skickades till köparen. Om inte säljaren anger att returen inte godkänns återbetalas köpesumman för varan till köparen per automatik efter 24 timmar.
Överensstämmer inte varan med den som tidigare skickats ska säljaren inom 24 timmar efter uthämtning hos paketombud ange att returen inte är godkänd. Köpesumman innehålls då till dess parterna kommit överens om vem som äger rätt att få köpesumman utbetalad till sig. Meddelande om innehållande av köpesumman skickas till båda parter med instruktioner om hur förfarandet ska gå till.

https://www.blocket.se/blocketpaketet/faq.htm

Detta tog mig circa en minut att leta fram. Är det verkligen så jobbigt att söka själv...?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Börja med att kontakta säljaren?

Förstår din frågeställning då det var otroligt svårt att hitta svar på din fråga. Folk som inte ens kan söka på Google. Hur lyckas de registrera konto på Sweclockers? Imponerande.

https://www.blocket.se/blocketpaketet/faq.htm

Hur ska köparen göra för att skicka tillbaka varan om den inte motsvarar förväntningarna?
Fäst den medskickade returpaketlappen på paketet. Gå in till närmaste DB Schenker-ombud och lämna in paketet. Köparen går sedan in på den sida som är angivet i mailaviseringen för att ange till vilket konto återbetalningen av köpesumman ska ske för den returnerade varan.
Observera att inget annat retursätt är tillåtet för att få återbetalning av köpesumman för den returnerade varan. Returen kostar 89 kr och faktureras köparen efter nyttjande av returpaketlapp.

Förövrigt, vadå ångrar? Köp inget saker du inte har råd att betala. Slösar ju bara folks tid.

Permalänk
Sötast

Ehm.... Finns ingen ångerrätt på privatköp.

Du köpte en dator av en person, som sedan packade den och skickade den till dig. Den är nu din.

Permalänk
Medlem

Beställde en dator från företag eller från en privatperson?

Det är inte bara att "lämna tillbaka" något för att du ångrar dig vid köp från privatperson, är det ett företag är det en annan grej, då har du en ångerrätt, men kan fortfarande få betala för frakten.

Reklamationen/ej motsvarar förväntningar i informationen som länkades ovan är inte att "öööh jag vill inte ha den blyertspenna jag köpte av Göran längre, jag föredrar nog bläck"

Har du ingått ett avtal om "köp" med en privatperson har du inte de rättigheter som står i distansköplagen gällande ångerrätt, utan det är köplagen som gäller, vill du avbryta ett köp för att du "ångrar dig" är det upp till säljaren om han godkänner det.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Blocketpaketet är gjort för att skydda köpare från att få söndriga produkter / inga produkter alls osv. Det ger ingen ångerrätt osv. Om säljaren redan skickat iväg varan och inte frivilligt tar tillbaka den så är du körd.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Inga problem, jag har ångest inför alla typer av köp, får nog bita ihop och ta det jag köper.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mulz:

Inga problem, jag har ångest inför alla typer av köp, får nog bita ihop och ta det jag köper.

Mitt enkla råd är då att låta bli att handla. Du kan sätta pengarna på konto istället och spara till bättre bostad i framtiden, utbildning eller något annat vettigare än att bidra till överkonsumtionen i världen och dessutom få ångest av det.

Jag drabbades av ångest själv förr, men efterhand lärde jag mig att det berodde på mindre övertänkta köp. Saker jag egentligen inte behövde, saker som inte passade mina behov eller att jag egentligen inte hade råd. Blev mycket bättre ju mindre jag handlade och man mår dessutom bättre av att ha mer pengar kvar när månaden är slut. Det ger trygghet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Mitt enkla råd är då att låta bli att handla. Du kan sätta pengarna på konto istället och spara till bättre bostad i framtiden, utbildning eller något annat vettigare än att bidra till överkonsumtionen i världen och dessutom få ångest av det.

Jag drabbades av ångest själv förr, men efterhand lärde jag mig att det berodde på mindre övertänkta köp. Saker jag egentligen inte behövde, saker som inte passade mina behov eller att jag egentligen inte hade råd. Blev mycket bättre ju mindre jag handlade och man mår dessutom bättre av att ha mer pengar kvar när månaden är slut. Det ger trygghet.

This.

En bra tumregel är att vänta en månad innan köp. Vill du fortfarande ha produkten efter en månad kan du köpa den med gott samvete (förutsatt att du har råd såklart). Det har en tendens att hindra spontanköp

Sitter absolut inte på någon pidestal, jag behöver själv lära mig bättre impulskontroll. Har dock blivit mycket bättre på det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Mitt enkla råd är då att låta bli att handla. Du kan sätta pengarna på konto istället och spara till bättre bostad i framtiden, utbildning eller något annat vettigare än att bidra till överkonsumtionen i världen och dessutom få ångest av det.

Jag drabbades av ångest själv förr, men efterhand lärde jag mig att det berodde på mindre övertänkta köp. Saker jag egentligen inte behövde, saker som inte passade mina behov eller att jag egentligen inte hade råd. Blev mycket bättre ju mindre jag handlade och man mår dessutom bättre av att ha mer pengar kvar när månaden är slut. Det ger trygghet.

Ja, saken är att jag aldrig spenderar pengar, bara på mat och förnödenheter (t.ex. kurslitteratur). Detta är egentligen första gången i mitt liv som jag själv lägger mer än 1000 kr på något. Min gamla dator jag har just nu har jag haft i drygt 7 år, den är halv trasig och klarar nästan inga spel och jag har ändå ångest över att byta ut den.

Förstår inte hur ni klarar att köpa saker haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulz:

Ja, saken är att jag aldrig spenderar pengar, bara på mat och förnödenheter (t.ex. kurslitteratur). Detta är egentligen första gången i mitt liv som jag själv lägger mer än 1000 kr på något. Min gamla dator jag har just nu har jag haft i drygt 7 år, den är halv trasig och klarar nästan inga spel och jag har ändå ångest över att byta ut den.

Förstår inte hur ni klarar att köpa saker haha

Lättare att spendera pengar utan ångest när man arbetar jämfört mot när man pluggar

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.