Permalänk

Steam krashar datorn, HJÄLP!

När jag startar steam och ska starta ett spel så fryser datorn sig totalt!
Går inte att trycka ctrl+alt+ del. Måste liksom starta om datorn från start knappen på chassit.

men jag kan liksom logga in på orgin och starta bf1 och låta datorn stå över 20 timmar utan att den fryser sig med twitch i bakgrund medans bf1 körs.

Datorn är köpt för mindre än 1 vecka sen förutom grafikkortet.

Intel I8700K
ASUS ROG STRIX Z370H
CORSAIR 3000MHZ DDR4
ASUS STRIX 970 4GB

Vad är problemet? snälla hjälp mig!

Permalänk
Medlem

@Basse bulle: Vänta vänta, du säger att datorn fryser när du startar ett spel men kan ha spel igång över 20h? Du säger emot dig själv.
Men om jag får gissa så fryser datorn när du börjar spela? Och inte har spelet igång i idle? Värmeproblem då kanske? Temps?

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

@Basse bulle: Vänta vänta, du säger att datorn fryser när du startar ett spel men kan ha spel igång över 20h? Du säger emot dig själv.
Men om jag får gissa så fryser datorn när du börjar spela? Och inte har spelet igång i idle? Värmeproblem då kanske? Temps?

Tycker du borde ta och läsa inlägget en gång till, denna gång lite långsammare.

Ont: har du provat installera om steam? Har du origin och steam på samma hårddisk?

Permalänk

@Tony32:

Jag menade att jag kan spela och har bf1 igång i cirka 20 timmar men så fort jag startar ett spel i steam som t ex vermintide 2 direkt efter all intro när man ska loada in till sina characters så fryser datorn sig helt går inte att trycka ctrl+alt+del. inget går jag är illa tvungen att starta om datorn från bruken, när jag spelade bf1 och hade twitch upp så var datorns temp cirka 55 grader grafikortet runt 68 grader.

Permalänk

@Nikkeboi:

yes jag har steam och orgin installerat på samma disk, har även installerat om spelen plus steam flertals gånger, kan göra allt på datorn förutom att köra apps via steam.

Permalänk
Medlem

Detta är ovanligt fel jag beskriver nu med hårddisken. Mest mekaniska diskar.

hårddisken kan ha en eller flera skadad läszon där just apparna /spelen är installerade från Steam eller Windows app store. Men Så länge du inte starta just de spelen/ apparna fungera datorn perfekt då hårddisken inte läser från dom skadade zonerna på hårddisken.

Däremot om du starta du ett spel alt en dlc, där läs zonen är skadad. Fryser hela datorn eller du få blåskärm. Detta är vad jag tror.

Så gör en hårddisk kontroll.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Skrivet av macbang:

Detta är ovanligt fel jag beskriver nu med hårddisken. Mest mekaniska diskar.

hårddisken kan ha en eller flera skadad läszon där just apparna /spelen är installerade från Steam eller Windows app store. Men Så länge du inte starta just de spelen/ apparna fungera datorn perfekt då hårddisken inte läser från dom skadade zonerna på hårddisken.

Däremot om du starta du ett spel alt en dlc, där läs zonen är skadad. Fryser hela datorn eller du få blåskärm. Detta är vad jag tror.

Så gör en hårddisk kontroll.

Okej låter som något bara jag skulle råka ut för! Men hur gör jag en hårddisk kontroll? Har orgin och steam på min 250gb och alla spel på min 500gb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kör en chekdsk på hårddisken som krånglar. Öppna Kommando tolken som admin och skriv in det här: CHKDSK x :/ , X = du byter X mot bokstaven för hårddisken.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

@Basse bulle:
Jag ser inte om du installerat om Windows ordentligt EFTER att du byggde ihop datorn. Även om man tar sig förbi eller struntar i felen så kan dyka upp så blir den ofta seg långsammare än vad den borde vara tills man installerat om.

Fel kan bli kvar om man bara uppdatera / installera ovanpå den gamla. Måste först ofta avinstallera och ta bort kvarlämnade mappar om det finns. Gäller oavsett om det spel, program, drivrutiner mm i Windows man misstänker eller har problem med.

Steam spel mappen kan man först testa att flytta tex till annan disk innan resten tas bort. Efter att man installerat Steam kan man vissa den vart man flyttat spel mappen.

Permalänk
Skrivet av Kevlarheart:

Kör en chekdsk på hårddisken som krånglar. Öppna Kommando tolken som admin och skriv in det här: CHKDSK x :/ , X = du byter X mot bokstaven för hårddisken.

Tack så mycket det ska jag göra när jag kommer hem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av panpo98:

@Basse bulle:
Jag ser inte om du installerat om Windows ordentligt EFTER att du byggde ihop datorn. Även om man tar sig förbi eller struntar i felen så kan dyka upp så blir den ofta seg långsammare än vad den borde vara tills man installerat om.

Fel kan bli kvar om man bara uppdatera / installera ovanpå den gamla. Måste först ofta avinstallera och ta bort kvarlämnade mappar om det finns. Gäller oavsett om det spel, program, drivrutiner mm i Windows man misstänker eller har problem med.

Steam spel mappen kan man först testa att flytta tex till annan disk innan resten tas bort. Efter att man installerat Steam kan man vissa den vart man flyttat spel mappen.

Jag har inte någon anning om hur det ser ut med installationen men jag vet att jag raderade allt som hade med steam att göra flyttade spel mappen till min helt nya ssd där jag även har bf1. Funderar på att göra en helt ren installation och se ifall det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Kevlarheart:

Disk 1:

Stage 1: Examining basic file system structure ...
244224 file records processed.
File verification completed.
3114 large file records processed.
0 bad file records processed.

Stage 2: Examining file name linkage ...
246 reparse records processed.
360006 index entries processed.
Index verification completed.
0 unindexed files scanned.
0 unindexed files recovered to lost and found.
246 reparse records processed.

Stage 3: Examining security descriptors ...
Security descriptor verification completed.
57892 data files processed.
CHKDSK is verifying Usn Journal...
37597952 USN bytes processed.
Usn Journal verification completed.

Windows has scanned the file system and found no problems.
No further action is required.

233799679 KB total disk space.
43682476 KB in 170951 files.
130020 KB in 57893 indexes.
0 KB in bad sectors.
356355 KB in use by the system.
65536 KB occupied by the log file.
189630828 KB available on disk.

4096 bytes in each allocation unit.
58449919 total allocation units on disk.
47407707 allocation units available on disk.