Permalänk
Medlem

VM i bra kvalitet

Hej!

Jag är ingen sportfantast men nu när det ändå är Fotbolls VM så måste man ju slå på TV:n. Jag sitter och tittar på SVT Play i den inbyggda appen i en LG B7 55" Oled och noterar att bildkvaliteten är allt annat än bra. Hur skall jag gå tillväga om jag vill titta på VM i bra kvalitet?

Jag har läst att det finns möjlighet att sända VM i 4K men naturligtvis så har inte SVT tagit vara på den möjligheten... Jag har som sagt en LG B7 och en Chromecast. Är jag fast med SVT play eller finns det andra möjligheter som är bättre? CMORE? Eller kanske någon utländsk variant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

Hej!

Jag är ingen sportfantast men nu när det ändå är Fotbolls VM så måste man ju slå på TV:n. Jag sitter och tittar på SVT Play i den inbyggda appen i en LG B7 55" Oled och noterar att bildkvaliteten är allt annat än bra. Hur skall jag gå tillväga om jag vill titta på VM i bra kvalitet?

Jag har läst att det finns möjlighet att sända VM i 4K men naturligtvis så har inte SVT tagit vara på den möjligheten... Jag har som sagt en LG B7 och en Chromecast. Är jag fast med SVT play eller finns det andra möjligheter som är bättre? CMORE? Eller kanske någon utländsk variant?

Det är nog kört tyvärr. Har samma TV fast i 65" och har Bredbandsbolaget som leverantör av TV. Bilden är OK men inte i närheten av vad Netflix fixar för att inte tala om 4K Blu-ray.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

Hej!

Jag är ingen sportfantast men nu när det ändå är Fotbolls VM så måste man ju slå på TV:n. Jag sitter och tittar på SVT Play i den inbyggda appen i en LG B7 55" Oled och noterar att bildkvaliteten är allt annat än bra. Hur skall jag gå tillväga om jag vill titta på VM i bra kvalitet?

Jag har läst att det finns möjlighet att sända VM i 4K men naturligtvis så har inte SVT tagit vara på den möjligheten... Jag har som sagt en LG B7 och en Chromecast. Är jag fast med SVT play eller finns det andra möjligheter som är bättre? CMORE? Eller kanske någon utländsk variant?

Ser själv på STV1 HD och helt ok bild

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Har själv upplevt att bilden generellt sätt har varit sämre än förväntat detta VM och har även polare som instämmer så tror det kan kanske ha att göra med att själva sändningen i sig är av lite sämre kvalité?

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetkoala:

Har själv upplevt att bilden generellt sätt har varit sämre än förväntat detta VM och har även polare som instämmer så tror det kan kanske ha att göra med att själva sändningen i sig är av lite sämre kvalité?

Ja ryssland sitter väl på bitvis gamla grejer från sovjet? Tror det är det som spökar.

Permalänk
Medlem

Nu har jag visserligen bara en 1080p TV, dock 65" Sony W855 så ingen dålig, men tycker bilden från vanlig digital-tv (ej hd) är helt okej. Har bra signalstyrka så det hjälper förstås.

Permalänk
Medlem

På min tv i sovrummet en Samsung 49" 4K så är bilden ganska dålig med den inbyggda Svtplay appen eller via Chromecast. I vardagsrummet där jag har en Panasonic ST60 50" och Apple TV 4K så är bilden betydligt bättre när jag tittar på SVT HD eller TV4 HD med Telia Play+ appen.

Kanske beror det på dålig uppskalning till 4K? Ska prova att koppla in min Apple TV till den andra tvn och jämföra, men det får bli efter matchen mellan Sverige och Tyskland

Edit: Provade och det var ingen skillnad med Apple TV i min 4K tv jämfört med Chromecast, provade både Telia Play+ och Svtplay appen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

Hej!

Jag är ingen sportfantast men nu när det ändå är Fotbolls VM så måste man ju slå på TV:n. Jag sitter och tittar på SVT Play i den inbyggda appen i en LG B7 55" Oled och noterar att bildkvaliteten är allt annat än bra. Hur skall jag gå tillväga om jag vill titta på VM i bra kvalitet?

Jag har läst att det finns möjlighet att sända VM i 4K men naturligtvis så har inte SVT tagit vara på den möjligheten... Jag har som sagt en LG B7 och en Chromecast. Är jag fast med SVT play eller finns det andra möjligheter som är bättre? CMORE? Eller kanske någon utländsk variant?

Tror kanppt det får bra kvalite med SVT/Tv4 sändningar. För dom snålar in med att sända i 1080i. Förmodligen för spara pengar. Trist är det när det är var 4 år bara VM spelas.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Jag tog skaffade C More och spelade upp matchen via min chromecast och jag tyckte att jag fick bättre bild där än när jag körde på SVT Play.

Permalänk

Själv kollar jag på WM via telia IP TV 4 HD på min samsung 46 @ 1080p och tycker det ser riktigt skarpt och fint ut på 3m avstånd. Så förstår inte hur ni upplever dåligt för er.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Själv kollar jag på WM via telia IP TV 4 HD på min samsung 46 @ 1080p och tycker det ser riktigt skarpt och fint ut på 3m avstånd. Så förstår inte hur ni upplever dåligt för er.

Är du säkert att det är 1080p? Av vad jag vet är SVTHD/TV4HD max upplösning 1080i. Bitrate brukar ligga runt 7-8 mbit. Medan andra kan komma upp i 15mbit.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Är du säkert att det är 1080p? Av vad jag vet är SVTHD/TV4HD max upplösning 1080i. Bitrate brukar ligga runt 7-8 mbit. Medan andra kan komma upp i 15mbit.

Jag vet inte hur man kollar vilken bitrate sändningar har i Telias iptv-box om det ens går, eller hur man ser vilken upplösning som kanalerna sänder om det ens går. Ja tar emot HD-kanalerna och de spelas upp till TVn genom min reciever i 1080p enligt både TVn och recievern, dessutom har jag valt att skicka en 1080p-upplösning från boxen. Det finns knappt något att göra i inställningarna på Telias iptv-box (den där runda svarta pucken) och knappt någon information att få fram på den heller.

Jag tittade på min 1080p-tv från LG som är några år gammal, en av de billiga modellerna antar jag. Det flöt på bra och jag tänkte inte på varken eftersläpningar, dålig skärpa eller dåliga färger. Men så är jag inte så känslig för sånt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

Hej!

Jag är ingen sportfantast men nu när det ändå är Fotbolls VM så måste man ju slå på TV:n. Jag sitter och tittar på SVT Play i den inbyggda appen i en LG B7 55" Oled och noterar att bildkvaliteten är allt annat än bra. Hur skall jag gå tillväga om jag vill titta på VM i bra kvalitet?

Jag har läst att det finns möjlighet att sända VM i 4K men naturligtvis så har inte SVT tagit vara på den möjligheten... Jag har som sagt en LG B7 och en Chromecast. Är jag fast med SVT play eller finns det andra möjligheter som är bättre? CMORE? Eller kanske någon utländsk variant?

Tror enda sättet är att flytta till ett land som befinner sig efter år 2010 vilket Sverige inte gör TV mässigt. Börjar man kliva upp i större storlekar som 78" TV och så blir bilden pinsamt dålig, och "alternativen" märkbart bättre. I Sverige verkar det mer viktigt vilka som ska få sitta i studion än hur bra bild och ljud är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Jag vet inte hur man kollar vilken bitrate sändningar har i Telias iptv-box om det ens går, eller hur man ser vilken upplösning som kanalerna sänder om det ens går. Ja tar emot HD-kanalerna och de spelas upp till TVn genom min reciever i 1080p enligt både TVn och recievern, dessutom har jag valt att skicka en 1080p-upplösning från boxen. Det finns knappt något att göra i inställningarna på Telias iptv-box (den där runda svarta pucken) och knappt någon information att få fram på den heller.

Jag tittade på min 1080p-tv från LG som är några år gammal, en av de billiga modellerna antar jag. Det flöt på bra och jag tänkte inte på varken eftersläpningar, dålig skärpa eller dåliga färger. Men så är jag inte så känslig för sånt heller.

Då skiljer det mellan fiberTV och parabol. På parabol är max 1080i bara, möjligen har man upp konverterat till 1080p. För på SVT/TV4 hemsida står det max 1080i och jag får ut max 1080i också via parabol.
För mig har kvaliteten varierat, vissa matcher så är ansikten helt suddiga och går inte skilja på spelare.
Skulle vilja Viasat som står för sändningar tills nästa EM/VM. Bättre kvalite när Viasat sänder, sen har dom också 1 4K kanal för sändningar.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av Kevlarheart:

Själv kollar jag på WM via telia IP TV 4 HD på min samsung 46 @ 1080p och tycker det ser riktigt skarpt och fint ut på 3m avstånd. Så förstår inte hur ni upplever dåligt för er.

Håller med till fullo sitter också på telias digital tv via fiber och har kanon bild tittar på en 55 tums Philips tv

Skickades från m.sweclockers.com