Vilken ordning på uppgradering av Processor och Grafikkort?

Permalänk
Medlem

Vilken ordning på uppgradering av Processor och Grafikkort?

Tjenare SC!
Ska uppgradera min 4 år gamla dator så att den blir lite "up to date"
Mina nuvarande specs är dessa:
----------------------------------
Processor: Intel i5 4440
Grafikkort: GTX 750 TI
----------------------------------
Jag ska uppgradera till detta:
----------------------------------
Processor: AMD Ryzen 5 1600X
Grafikkort: GTX 1050 TI
(Även nytt moderkort till processorn "MSI B350 TOMAHAWK")
----------------------------------

Nu undrar jag i vilken ordning jag ska uppgradera dessa då jag kan uppgradera en av dem och sedan vänta en månad tills nästa uppgradering kan ske, så vad tror ni ger bäst resultat?

//Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Du skriver inte vad du tänkt göra med datorn, men jag utgår ifrån att det främst är bättre spelprestanda du är ute efter. Då kommer ett nytt grafikkort göra betydligt större skillnad, så börja med det i så fall. När det gäller grafikkort så kan det dock vara värt att fundera på ett GTX 1060 istället, de presterar ~60% bättre än 1050 Ti och kostar inte så vansinnigt mycket mer (t.ex. detta kort för 2600kr).

Tänk sen bara på att du också behöver nytt minne om du uppgraderar processorn, eftersom 1600X använder DDR4 och inte DDR3 som du har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du skriver inte vad du tänkt göra med datorn, men jag utgår ifrån att det främst är bättre spelprestanda du är ute efter. Då kommer ett nytt grafikkort göra betydligt större skillnad, så börja med det i så fall. När det gäller grafikkort så kan det dock vara värt att fundera på ett GTX 1060 istället, de presterar ~60% bättre än 1050 Ti och kostar inte så vansinnigt mycket mer (t.ex. detta kort för 2600kr).

Tänk sen bara på att du också behöver nytt minne om du uppgraderar processorn, eftersom 1600X använder DDR4 och inte DDR3 som du har nu.

Okej, tack för svar. Ja det är mest spelprestanda jag är ute efter. Håller på med det mesta egentligen på datorer men det spelar inte så stor roll. Jag ska kolla in på 1060 och skillnaden mellan 1050 TI (det kortet jag hittade kostade bara 1500 kr, så får se vilket jag väljer)
Ja jag har DDR3 ram och en uppgradering till DDR4 blir 2000 extra tänkte faktiskt inte på det, bra att du sade det!
Får kolla hur jag gör då priset går upp från 4500 till 7500 nu :/
Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av qeliasq:

Okej, tack för svar. Ja det är mest spelprestanda jag är ute efter. Håller på med det mesta egentligen på datorer men det spelar inte så stor roll. Jag ska kolla in på 1060 och skillnaden mellan 1050 TI (det kortet jag hittade kostade bara 1500 kr, så får se vilket jag väljer)
Ja jag har DDR3 ram och en uppgradering till DDR4 blir 2000 extra tänkte faktiskt inte på det, bra att du sade det!
Får kolla hur jag gör då priset går upp från 4500 till 7500 nu :/
Tack för svar!

Jag vet inte riktigt vad du har för krav men en 1050ti passar bra ihop med ett Intel i5 4440 om du siktar på 1080p 60fps. Med andra ord kommer du rätt långt på att bara byta grafikkort. Annars finns ju i7or till haswellplattformen som du skulle kunna fynda begagnat så har du i stort sätt likvärdig spelprestanda som en 1600x. Men börja med att byta grafikkort så kanske du är nöjd med bara det bytet.

Som referens körde jag med ett 1060 3gb ihop med en i5 2500s och det fungerade bra i nästan alla titlar. 2 spel där jag märkte att min cpu var begränsande och den ena var på en bana i rise of the tombraider och det andra var när jag lirade battlefield i 64 player.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av qeliasq:

Okej, tack för svar. Ja det är mest spelprestanda jag är ute efter. Håller på med det mesta egentligen på datorer men det spelar inte så stor roll. Jag ska kolla in på 1060 och skillnaden mellan 1050 TI (det kortet jag hittade kostade bara 1500 kr, så får se vilket jag väljer)
Ja jag har DDR3 ram och en uppgradering till DDR4 blir 2000 extra tänkte faktiskt inte på det, bra att du sade det!
Får kolla hur jag gör då priset går upp från 4500 till 7500 nu :/
Tack för svar!

Ifall du har en budget att hålla så duger 8GB RAM gott och väl för i princip allting idag. Har man pengarna senare kan man alltid köpa till mer RAM.

Jag hade dessutom istället för Ryzen 1600X valt Ryzen 2600X. Finns ingen anledning till att välja en gammal generation Ryzen. Ingår dessutom en kylare med 2600X.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.