Permalänk

Förstärkning av Wifi till Garaget

Tjena alla Sweclockers, sitter just nu å läser på hur man förstärker Wifit där de inte når hela vägen men den existerande routern.
Sett några få alternativ att gå tillväga men behöver lite rådgivning.
Mitt problem är som titeln beskriver jag får i princip ingen wifi täckning till mitt garage ibland en enstaka plupp.
har sett att man kan köpa Repeaters som då förstärker wifit men nackdelarna är att den nästan halverar hastigheten och sett på några trådar att de är en "amatörmässig" lösning. Att nätverkshastigheten halveras är inget problem då vi har ett 100/100Mbit fiber å får ungefär 80Mbit på Wifi fronten. Kommer inte heller hålla på med MEGA nedladdningar eller uppladnningar från garage utan villkoret är att de går å Kolla Youtube videos å surfa utan problem
Sen fanns de Homeplug Där man kör över elnätet (POE) då fanns de två alternativ välja ett paket där du får med en accesspunkt i själva kontakten och en där du behöver köpa till. Sen verkar de finnas hundratals olika förstärkare,accesspunkter Och POE mojänger alltifrån 10 till 10000kr så vilsen och en Noob inom dehär området undrar jag var är bästa alternativet för mig och gärna inte kosta allt för mycket

Tacksam för hjälp

Ber om ursäkt för eventuella stavfel,punkter eller kommatecken som e åt helvete
MVH

Permalänk

100/100 Gbit ^^ oO

Permalänk

@Great Games Archive: Satan också menar såklart Mbit

Permalänk
Medlem

Du har ingen möjlighet att dra en nätverkskabel från din router till garaget? Och sen sätta upp en trådad acesspunkt i garaget?

Personligen så kör jag ett fulsystem. En router med aftermarket antenner och custom programvara som då ger lite starkare signal än vad EU-standarden tillåter, sen en en repeater på ovanvåningen med aftermarket antenner och custom programvara, sen en till repeater i garaget med aftermarket antenner och custom programvara.

Hastigheten är sällan ett bekymmer med dom här repeater-systemen, men du får värdelös latency. Men som sagt, för att kolla youtube, play-tjänster, spotify, och leta efter hjälp när man gjort något galet med bilen så räcker det alla gånger.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Du blandar nog ihop uttrycken, PoE står för Power over Ethernet och handlar om att du injicerar extra ström genom en nätverkskabel som t.ex kan gå till en accesspunkt eller webbkamera, så att man slipper ha en egen strömsladd. Powerline är däremot en teknik för att skicka nätverk över befintligt elnät i hemmet.

I din situation är en accesspunkt den rätta lösningen. Om du har en gammal router liggandes och inte vill köpa en accesspunkt så brukar det gå att sätta den i accesspunkts-läge.

Permalänk

@SvanteP: Grejen är att om jag vill dra in en cat5 kabel in till garaget måste jag slita upp asfalten vilket känns sådär. Som jag har förstått så måste accesspunken va bunden till routern. Det enda nergrävda röret som går till garaget är inkommande El. Då tänker jag,
hur pass Skyddade e CAT6 kablar om man drar den jämsides me en kraftkabel på 20A. för då funkar de å fixa in kabel dit å då sätta upp accespunken i ett inbyggt skåp med elcentralen.Som du kanske märkt är jag inte såpass haj å börja meka å göra något frankenstein nätverk som du verkar ha fixat till

Permalänk

@naikon: Så att köra på elnätet e också lite pundigt? Eftersom de lutar åt å skaffa sig en accesspunkt så äre någon du rekommenderar för hyffsad prislapp?
Sen undrar jag kanske lite korkad fråga, men de behöver inte va av samma märke för å lira me varandra?
Vi fick me någon skrutt router från Telia när vi la in oss på fibernätet å hoppas den funkar annars måste man köpa en ny router också?

Permalänk
Medlem

If it's stupid but it works, it ain't stupid.

Om du kan bära den enorma sociala skammen och känslan av att vara amatörmässig genom att köra repeater, så tycker jag du ska testa en sådan. Det gjorde jag och det funkade alldeles utmärkt till vad den skulle uppnå, att sprida wifi till platser där det tidigare inte fanns. Halverad hastighet ja men klarade att streama och liknande utan problem.

Tror den kosta 199:- på NoN och tog 15 min att konfigurera.

Sätt den i närmaste el-uttag i huset sett från garaget eller dra en liten förlängningssladd så den kan ligga i ett fönster.

Edit: 219:- va det visst.

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/repeater/tp-link-tl...

Permalänk
Medlem

@Gameboysnubben: kör du med skärmad cat 5/6 kabel, så är det bara att köra på.
Troligtvis går det även med oskärmad cat5/6 kabel. Om din el.kabel är av typen EKKJ 3 eller 4*6/6 (alltså vanlig jordkabel).
Då är nämligen den kabeln "skärmad". Du ser detta lättast, i ändarna, om den har en koppar fläta som ligger runt kabel.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+

Permalänk
Avstängd

Jo nu har vi väl tjötat om det här ett antal gånger....

Man får INTE dra en nätverkskabel i samma rör som en elkabel, inträffar en brand och man ser en sådan dragning så ryker försäkringen, helt eller delvist.

Sen betvivlar jag på att TS tänker "toktanka" i garaget så en repeater blir nog bra!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo nu har vi väl tjötat om det här ett antal gånger....

Man får INTE dra en nätverkskabel i samma rör som en elkabel, inträffar en brand och man ser en sådan dragning så ryker försäkringen, helt eller delvist.

Står det i en lagtext någonstans? Jag har denna lösningen, och det var en elektriker som dragit både ström och nätverkskabel.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

@plunn: Ok det visste jag inte. Jag tänkte närmast på störningarna.
Men det kan ju tyckas konstigt eftersom det numera finns nätverkskomponenter att sätta in i de nya el-centralerna.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+

Permalänk
Medlem

@Eazy: intressant, du är nog inte ensam.
I så fall får jag lägga fiber

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Står det i en lagtext någonstans? Jag har denna lösningen, och det var en elektriker som dragit både ström och nätverkskabel.

https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/Arkiv-fragor... där ethernetkabeln inte har tillräcklig isolering

Permalänk
Medlem

Då är jag nog skyddad. Vet inte exakt vilken typ av ethernetkabel de drog, men det var den styvaste jag sett. Samt så var elkabeln de drog i markröret avsedd för läggas direkt i jord.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

@plunn:
Jobbar som elektriker ibland kraft och vanlig installation så de e inget problem gjort mestadels av garagets el också
Vände mig hit för e halv kass på tele å data

Edit: Som de låter så verkar Cat6 skärmad kabel klara sig utan störningar, Längden mellan huset å garaget kanske ligger på 30 m så inte alls för långt heller
Kanske får sno me mig lite kabel på firman å dra den på de viset

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

If it's stupid but it works, it ain't stupid.

Om du kan bära den enorma sociala skammen och känslan av att vara amatörmässig genom att köra repeater, så tycker jag du ska testa en sådan. Det gjorde jag och det funkade alldeles utmärkt till vad den skulle uppnå, att sprida wifi till platser där det tidigare inte fanns. Halverad hastighet ja men klarade att streama och liknande utan problem.

Tror den kosta 199:- på NoN och tog 15 min att konfigurera.

Sätt den i närmaste el-uttag i huset sett från garaget eller dra en liten förlängningssladd så den kan ligga i ett fönster.

Edit: 219:- va det visst.

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/repeater/tp-link-tl...

Bryr mig inte de minsta
Kände mest att om de nu va så dålig lösning kanske de fanns något smidigare eller bättre i längden.
Man vet aldrig om man vill tanka ner någon "film" om de blir ensamt i garaget

Permalänk
Medlem

@Eazy: Då borde det räcka med ett rör i röret s.a.s
Alltså peta ner ett rör eller en slang i de befintliga röret och lägg kabeln i det nya röret/slangen.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det är ok låna tråden.
Min fundering är att montera en övervakningskamera (wifi) i garaget. (Tips på hårdvara mottages)
Jag bor i lägenhet på andra våning och kan se garaget från sovrummen men min Asus-router står i vardagsrummet.
Funkar det att ha en repeater (eller extra router?) vid sovrumsfönstret för att nå till garaget? Avstånd ca 40meter?
Någon annan lösning hur jag fixar övervakningskamera med direktaccess via mobilen/datorn/plattan?

Skickades från m.sweclockers.com