Permalänk
Medlem

Småbarnssäkert chassi?

Hej!

Sökte efter liknande trådar men hittade inget

Jag har en syster med småbarn som jag skall bygga ihop en stationär till.
Men iom att hon har småbarn som redan visat prov på kreativitet (diskmedel i akvariet, vinäger i vinylspelaren - bye bye gammal kär vinylskiva, osv) så har jag lite funderingar på vilket chassi man skall egentligen välja.

Jag har en Lian-Li V600 (tänk MacPro) och ett gammalt Antec P180 att avvara, men den ena består typ av hål, och den andra har en fläkt högst upp, vilket gör mig tveksam. Det är inga dyra komponenter som skall in, för jag räknar med att det ändå kommer behövas att bytas ut för risken finns att något händer med datorn.

Så därför undrar jag hur ni med småbarn och stationär dator gör eller har råkat ut för? Vad rekommenderas?

Själv tänkte jag att om man skall köpa ett chassi skall det vara småbarnssäkert:
-

  • "Spilltåligt" dvs om någon välter något eller häller något blött skall det inte ögonblickligen in genom något ventilationshål.

  • Billig - för att kunna bytas ut utan större problem.

  • Slagtåligt - skall tåla en spark eller två från små krabater eller dylikt.

  • Pillsäkert - usb-kontakter osv

Har tittat lite på Bitfenix Naos. Helst hade kanske en HTPC med slät ovansida varit bäst för att vara skyddad, men de är lite dyra för ändåmålet. Naos har å andra sidan usb-kontakterna högst upp vilket kanske är dåligt.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Väggmontera skiten med ett vanligt väggfäste för tv-apparater vetja

Permalänk
Medlem

Ställ datorn högre upp? Kanske inte är ett alternativ

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Ställ datorn högre upp? Kanske inte är ett alternativ

Skickades från m.sweclockers.com

This.

Och plugga ur allt som blinkar och drar uppmärksamheten till sig.
En full RGB dator som dessutom är placerad inom små händers räckhåll kommer garanterat att bli barntestad

Permalänk
Medlem

Jag kommer genast att tänka på såna där äldre chassin där sido- och toppanelen var ett enda stycke stålplåt i U-profil.

Hittar du något chassie med sådant så kanske det hade varit bra.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Prodigy M är ett alternativ. Det körde jag när dotter var liten och nyfiken på allt. Finns inte direkt mycket hål där saker kan rinna in. Fronten förvisso, men där kan du enkelt vira lite plastfilm eller folie.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Eller ett sånt här, ett Bitfenix Comrade.

Rent estetiskt verkar den inte ha något alls, för knappar och USB-kontakter sitter på sidan.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Jag tyckte FD R5 höll måttet ganska bra. Ha toppluckan stängd och koppla ur LED för Powerknappen och tejpa för powerknappen. Baksidan är ju svårt att ha barnsäket.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Silverstone Mammoth MM01

Spillsäker, damm och hepafilter, perfekt när ungarna häller mjöl i radiatorn eller testar vattenslangen inomhus.

https://silverstonetek.com/product.php?pid=525

LTT review : https://www.youtube.com/watch?v=1Af6bhAkZF0

Länkfix
Visa signatur

System: Team Red

Permalänk

GÖr en box av plexiglas du har datorn i

Permalänk
Medlem

Ingen toppfläkt, få ställen där vätska kan hällas in och ingen front dom kan bryta av.

Permalänk
Medlem

NZXT H440 New Edition Silent Ultra

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 3800X
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

Silverstone Mammoth MM01

Spillsäker, damm och hepafilter, perfekt när ungarna häller mjöl i radiatorn eller testar vattenslangen inomhus.

https://silverstonetek.com/product.php?pid=525

LTT review : https://www.youtube.com/watch?v=1Af6bhAkZF0

Jisses. Mjöl i radiatorn. Stackars dator.
Det vore något. Är nog lite dyr dock i samamnhanget. Dock bra att veta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Jisses. Mjöl i radiatorn. Stackars dator.
Det vore något. Är nog lite dyr dock i samamnhanget. Dock bra att veta.

Skickades från m.sweclockers.com

"Pappa det har snöat på ditt kontor"

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Jisses. Mjöl i radiatorn. Stackars dator.
Det vore något. Är nog lite dyr dock i samamnhanget. Dock bra att veta.

Skickades från m.sweclockers.com

Dyrt i inköp men kan det rädda komponenterna är det billigt i längden.

Men jag skulle satsa på att ha datorn ur vägen för barnen. Kanske ett såntdär skrivbord där datorn står i ett skåp och ha det låsbart?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

mitx stående på ett bord har fungerat för mig. Dryck och liknande om det spills åker ju neråt så ställ datorn en liten bit bort från tangentbordet och vill man vara riktigt försiktig så kan den stå på ett eget bord som är separerat från bordet med tangentbordet på.

Andra lösningar är ju ett datorbord där man ställer in datorn bakom en lucka.

Det bästa är väl om barnen får lära sig vara rädda om saker.

Permalänk
Medlem

Köp en låsbar garderob eller liknande och ställ in datorn där, se bara till att det finns ventilation. På köpet får du lägre ljudnivå också. Visst, ska du köra 1080Ti och överklockad cpu lär du få filura över ventilationen så att den blir bra. Men är det bara en standard cpu och ett 1060 t.ex. så är det inte så kinkigt.

Alt. kan man ställa in datorn i en skrubb eller liknande och dra förlängning. Ca 5m kan man dra USB, hdmi kan man dra rätt långt, displayport är lite känsligare men det går.

Permalänk
Medlem

Har 2 barn, 4 och 7 år.
Har haft datorn ståendes på golvet under alla år.
Enligt min erfarenhet är saker som står framme inget barn är intresserade av. Ingen av mina har någonsin pillat på datorn, och då har den stått i vardagsrummet, fullt synlig och inbjudande.
Samma sak med stereo/högtalare.
Så länge man inte tjatar på barnen, "ni får inte röra datorn etc" så är det inte intressant att göra nått med den. Det är dom förbjudna sakerna som blir intressanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Jisses. Mjöl i radiatorn. Stackars dator.
Det vore något. Är nog lite dyr dock i samamnhanget. Dock bra att veta.

Skickades från m.sweclockers.com

https://youtu.be/uUO2nQntRHs småbarn är inte att underskatta...

Permalänk
Inaktiv

Ta en titt i galleriet på Projekt "Gömma datorn"

Permalänk
Avstängd

Varför inte kolla på en NUC? Vill man kunna spela så finns Hades Canyon NUC, som dock kostar en del. De är små nog att gömmas bakom skärmen eller så.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Cooler Master Masterbox 5, tämligen billigt och utan ventilation i toppen.
Negativt är väl meshfiltret i fram (som tack vare djupet dock är långt från komponenterna) samt plexiglasruta på sidan som kan trigga nyfikenheten.

https://www.inet.se/produkt/6902542/cooler-master-masterbox-5...