Permalänk
Medlem

Fotboll 1080

Hej!

Har försökt få till en bättre bild när jag kollar på fotboll på Viasat-kanaler men lyckas inte. Har kanal 4 HD men det ser inte ut som 1080p? På min 32 tum 1080p tv ser bilden bättre ut. Har en Viasatbox inkopplad till en 55 tum LG 4k. Bilden är inte lika detaljrik som på 32 tummaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Hej!

Har försökt få till en bättre bild när jag kollar på fotboll på Viasat-kanaler men lyckas inte. Har kanal 4 HD men det ser inte ut som 1080p? På min 32 tum 1080p tv ser bilden bättre ut. Har en Viasatbox inkopplad till en 55 tum LG 4k. Bilden är inte lika detaljrik som på 32 tummaren.

Mindre tv = tätare pixlar. 4k tv:n ska skala om upplösningen samtidigt som skärmen är större. 32" i 1080p blir jäkligt bra om tv:n är fullhd. På en 55" blir samma upplösning inte alls lika bra om man tittar på samma avstånd. Sitter du kanske för nära den stora tv:n?

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av RR_larsson:

Mindre tv = tätare pixlar. 4k tv:n ska skala ner upplösningen samtidigt som skärmen är större. 32" i 1080p blir jäkligt bra om tv:n är fullhd. På en 55" blir samma upplösning inte alls lika bra om man tittar på samma avstånd. Sitter du kanske för nära den stora tv:n?

Sitter på lite längre avstånd, men inte mycket. Vet inte om det är någon inställning man ska leka med, men alla HD kanaler ser inte alls lika bra ut som på 32 tummaren. HD på Netflix på den stora TVn ser dock bra ut.

Permalänk
Medlem

Pixeldensiteten på 4k 55" är högre än 1080p 32" ( https://www.noteloop.com/kit/display/pixel-density/ ) så det är nog inte där problemet ligger.
Kan tänka mig att boxen inte kan hantera över 1080p, eller något sånt, om det är en smart-TV kan du testa att köra netflix och se ifall du får ut skarpare bild då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laktos:

Pixeldensiteten på 4k 55" är högre än 1080p 32" ( https://www.noteloop.com/kit/display/pixel-density/ ) så det är nog inte där problemet ligger.
Kan tänka mig att boxen inte kan hantera över 1080p, eller något sånt, om det är en smart-TV kan du testa att köra netflix och se ifall du får ut skarpare bild då.

Man får dock inte 4K om källan/sändningen är 1080p utan då är det 4 pixlar per pixel in.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laktos:

Pixeldensiteten på 4k 55" är högre än 1080p 32" ( https://www.noteloop.com/kit/display/pixel-density/ ) så det är nog inte där problemet ligger.
Kan tänka mig att boxen inte kan hantera över 1080p, eller något sånt, om det är en smart-TV kan du testa att köra netflix och se ifall du får ut skarpare bild då.

Vad betyder detta? Går det alltså inte att få HD-kanalerna att se skarpare ut?
Bilden på Netflix ger HD-känsla, men inte Viasatkanalerna.

Du kanske missförstod, men vill inte ha någon 4K bild, det är 1080 jag är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Vad betyder detta? Går det alltså inte att få HD-kanalerna att se skarpare ut?
Bilden på Netflix ger HD-känsla, men inte Viasatkanalerna.

Det är för att Viasat inte alltid sänder i hög bitrate. Vissa matcher har lägre bitrate och andra hög. Så det varierar i kvalite på Viasat sändningar.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Det är för att Viasat inte alltid sänder i hög bitrate. Vissa matcher har lägre bitrate och andra hög. Så det varierar i kvalite på Viasat sändningar.

Och hur är det med de andra kanalerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Man får dock inte 4K om källan/sändningen är 1080p utan då är det 4 pixlar per pixel in.

Sant! Tänkte inte på det. Tänkte på när man kör TVn och sändningen i full upplösning.

Till TS:
Jaså, men då är det som fantomsmurfen säger, kör du 1080p på en större TV kommer det se sämre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Hej!

Har försökt få till en bättre bild när jag kollar på fotboll på Viasat-kanaler men lyckas inte. Har kanal 4 HD men det ser inte ut som 1080p? På min 32 tum 1080p tv ser bilden bättre ut. Har en Viasatbox inkopplad till en 55 tum LG 4k. Bilden är inte lika detaljrik som på 32 tummaren.

Tyvärr inte så mycket att titta på ändå ..

//Förkrossad svensk

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

TV-sändningar är i regel 720p (vanligast för TV och sport) eller 1080i (film och vissa serier). Jag vet inte vad Viasat sport sänder men så vitt jag vet finns det inga svenska kanaler som sänds i 1080p och jag tror inte ens att det är möjligt att sända i 1080p, det skulle eventuellt vara via IPTV eller liknande med väldigt hög bandbredd.

Att materialet ser bättre ut på den mindre TVn beror som sagt på att det är samma upplösning (720p) som då 'sträcks ut' över en större yta på 55-tummaren. Tyvärr finns det inte mycket att göra om du vill få bättre bild, det skulle i så fall kanske vara att hitta någon som sänder matchen i 1080i vilket innebär högre upplösning men samtidigt sämre uppdateringsfrekvens vilket kan leda till hack vid panoreringar och snabba rörelser vilket är anledningen till att det inte rekommenderas för sport.

Kort sagt får man välja mellan bättre flyt (720p) eller högre upplösning (1080i) och om man förlitar sig på vad våra svenska kanaler sänder så finns det nog inga alternativ till 720p.

För att förtydliga: 1080i och 1080p är alltså samma upplösning men uppdateringsfrekvensen skiljer dem åt. Man kan enkelt förklarat säga att 1080i har halva uppdateringsfrekvensen och bara ritar upp varannan bildruta (eller rättare sagt varannan linje) till skillnad från 1080p som uppdaterar hela bilden vid varje uppdatering.

Detta leder som sagt till hackande i bilden vid svepningar och bildkvaliteten blir även aningen sämre. En del TV-apparater har mjukvara för s.k. de-interlacing (omvandling från interlaced = i till progressive = p) men det blir så klart aldrig lika bra som när källan är 1080p.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Vad betyder detta? Går det alltså inte att få HD-kanalerna att se skarpare ut?
Bilden på Netflix ger HD-känsla, men inte Viasatkanalerna.

Du kanske missförstod, men vill inte ha någon 4K bild, det är 1080 jag är ute efter.

Tyvärr är svaret nej. Att Netflix ser bättre ut beror på att man kan strömma deras material i upp till 1080p (full HD)/4K om än i väldigt låg bitrate jämfört med motsvarande (UHD) Bluray.

Det märks rätt tydligt i mörka partier men jag tycker ändå att kvaliteten överlag är helt OK med tanke på att det är strömmad media.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz