Streams i Streamlabs laggar, hjälp!

Permalänk

Streams i Streamlabs laggar, hjälp!

Hej! Jag har nyligen blivit jätte intresserad av streaming, recording osv. När jag spelar in så funkar allt fint i högsta kvalitet. (Jag använder Shadowplay till att spela in)
Men när jag ska streama så blir det en helt annan sak. Jag börjar lagga och sjunks ner till max 20 FPS. (Spelar fortnite)

När jag spelar vanligt dvs offcam så klarar jag att hålla mig stabilt på 144fps utan något som helst problem på högsta settings. Men när jag går live så andvänder jag lägsta möjliga settings ingame men laggar ändå jätte mycket. (Icke spelbart)

Nu undrar jag om detta beror på mina inställningar i Streamlabs OBS.
Specs:
Intel Core i5 8600K 4.3GHz Turbo (Vattenkylning) - Coffee Lake
Nvidia GeForce GTX1060 6GB - OC
Corsair Vengeance 8GB 3000MHz DDR4

Streamlabs OBS inställningar:
NVENC
Bitrate: 10,000
Bicubic
1080p 30fps

Alla svar uppskattas! 👍🏼

Permalänk
Medlem

NVENC så använder du grafikortet för att streama och x264 cpun, testa att ändra där och sänk din bitrate och se hur de blir, testa med typ 6500-8000. Om du streamar till twitch med hög bitrate och inte är partner så har du inte prioriterad trafik och det kan göra att de blir värre med hög bitrate(tror max va 7000 innan, kan ha ändrats nu dock) och du skulle även kunna testa att scalea ner din stream till 720p och se hur det blir.

Permalänk
Skrivet av kenta:

NVENC så använder du grafikortet för att streama och x264 cpun, testa att ändra där och sänk din bitrate och se hur de blir, testa med typ 6500-8000. Om du streamar till twitch med hög bitrate och inte är partner så har du inte prioriterad trafik och det kan göra att de blir värre med hög bitrate(tror max va 7000 innan, kan ha ändrats nu dock) och du skulle även kunna testa att scalea ner din stream till 720p och se hur det blir.

Tack för svaret! Har tidigare hört att min Gpu är mycket bättre än min CPU så det kanske är bättre att streama med gpun? Mvh Oscar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellgren420:

Tack för svaret! Har tidigare hört att min Gpu är mycket bättre än min CPU så det kanske är bättre att streama med gpun? Mvh Oscar

Skickades från m.sweclockers.com

Ja i vissa fall så kan det vara bättre att använda GPUn för encoding, men det är bara att testa om de blir någon skillnad med att köra x264 istället.

Sen kommer du aldrig ha samma FPS när du streamar som när du inte gör det.

Permalänk
Avstängd

Ditt absolut största problem är att du endast har 8Gb RAM dock

Permalänk
Skrivet av kenta:

NVENC så använder du grafikortet för att streama och x264 cpun, testa att ändra där och sänk din bitrate och se hur de blir, testa med typ 6500-8000. Om du streamar till twitch med hög bitrate och inte är partner så har du inte prioriterad trafik och det kan göra att de blir värre med hög bitrate(tror max va 7000 innan, kan ha ändrats nu dock) och du skulle även kunna testa att scalea ner din stream till 720p och se hur det blir.

Högsta bitraten du kan streama till twitch är 6000 om du inte är partner.
Se även till att downscale görs på ”Video” och inte på ”Output”.

Edit: testa dig fram, tror din cpu bör klara streama med veryfast i preset.

Permalänk
Skrivet av kenta:

Ja i vissa fall så kan det vara bättre att använda GPUn för encoding, men det är bara att testa om de blir någon skillnad med att köra x264 istället.

Sen kommer du aldrig ha samma FPS när du streamar som när du inte gör det.

Ska testa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade hållt mig till 720p och 4000 i bitrate med den utrustningen. Det blir ofta än bätte upplevelse för de som ser om det flyter än en massa tappade bilder. 720p, 60 fps och 4k bitrate. Vilken upplösning spelar du i och skalerar du i så fall ned streamen?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz