Permalänk

LG E8 eller Samsung Q9F

Hej!
Jag står och försöker välja om jag ska köpa en ny Samsung Q9F tv eller LG E8?
Jag har läst flera tester och tittat på otaliga videos på Youtube och har fortfarande svårt att välja.
Jag har bestämt att jag ska ha en 65" då jag har en 55" i dagsläget och finner den för liten.
Tvn kommer att stå i ett relativt ljust rum och med ett fönster höger om tv:n.
Samsungen verkar vara bäst lämpad för ljusa rum men det går alltid att mörklägga med tjocka gardiner.
Tvn kommer att användas till att främst titta på filmer och fotboll men det blir en del PS4 pro och Xbox spelande.

Vad hade ni valt med tanke på mina förutsättningar och behov som jag nämnde ovan?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Min personliga regel är alltid att först välja plasma men eftersom de inte finns längre så blir det OLED. Skaffade en LG OLED65B7V i höstas och jag blir fortfarande dagligen överraskad över hur bra bilden är. Att köpa en LCD-TV i dagsläget känns helt fel.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Min personliga regel är alltid att först välja plasma men eftersom de inte finns längre så blir det OLED. Skaffade en LG OLED65B7V i höstas och jag blir fortfarande dagligen överraskad över hur bra bilden är. Att köpa en LCD-TV i dagsläget känns helt fel.

Tack för ditt svar.

Permalänk
Medlem

Personligen föredrar jag LCD framför OLED men det har mer med personliga preferenser att göra. LCD är generellt ljusstarkare än OLED vilket kan hjälpa om TVn står i ett ljust rum och/eller med HDR-material men bildkvalitetsmässigt är OLED bättre än LCD (återigen generellt), speciellt gällande svärta. Båda modellerna du funderar på är toppmodeller så jag tvivlar på att du blir missnöjd oavsett vilken du väljer.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Priset mostvarar inte den höga skillnaden på 22k:- mellan C8-E8. Det är exakt samma TV och skillanden ligger i designen. Bortagna soundbar som brukar vara på E modeller gör E8 inte är prisvärd jämfört med C8.
C8 är att föredra jämfört med Q9F.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Priset mostvarar inte den höga skillnaden på 22k:- mellan C8-E8. Det är exakt samma TV och skillanden ligger i designen. Bortagna soundbar som brukar vara på E modeller gör E8 inte är prisvärd jämfört med C8.
C8 är att föredra jämfört med Q9F.

https://www.youtube.com/watch?v=c9w6A66QJzw

Är det stor risk för inbränningar på Oled tv:n. Har en 8 åring som spelar tv-spel och är inte direkt försiktig gällande inbränningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon_Azzaro:

Är det stor risk för inbränningar på Oled tv:n. Har en 8 åring som spelar tv-spel och är inte direkt försiktig gällande inbränningar.

Så länge din 8 åring inte spelar över 8H dagligen är det ingen stor risk.
OLED inbränning risken finns alltid, men inte så stort som det skrevs om på nätet. Risken är större att din 8 åring smäller sönder TVn än orsakar inbränning på TVn.
Även han pausar ett TV spel, orsakar statisk bild, så finns det auto avstängning/screen saver funktioner att ställa in på TVn och gäller att använda det om du är rädd för inbränning. Om inbränning är stor risk skulle många trådar redan skapats här på Sweclokers. Då många har köpt OLED TV för TV konsol spelande också. Än så länge tror jag knappt det har tagits upp om det.
Inbränning på LCD TV har däremot mer trådar än OLED TV inbränning.

Ett åtgärd som man själv kan göra, är välj ett bildläge som inte ger så hög ljusstyrka när 8 åringen skall spela TV spel. Då slipper man oroa sig om inbränning. Bra för både TVn och småttingen lilla ögon.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Min personliga regel är alltid att först välja plasma men eftersom de inte finns längre så blir det OLED. Skaffade en LG OLED65B7V i höstas och jag blir fortfarande dagligen överraskad över hur bra bilden är. Att köpa en LCD-TV i dagsläget känns helt fel.

Ja, OLED slår ju allt annat. Riktigt varför man skulle föredra plasma framför OLED är dock en gåta för mig men knappst så många som ställs inför det valet numera i praktiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Personligen föredrar jag LCD framför OLED men det har mer med personliga preferenser att göra. LCD är generellt ljusstarkare än OLED vilket kan hjälpa om TVn står i ett ljust rum och/eller med HDR-material men bildkvalitetsmässigt är OLED bättre än LCD (återigen generellt), speciellt gällande svärta. Båda modellerna du funderar på är toppmodeller så jag tvivlar på att du blir missnöjd oavsett vilken du väljer.

Även om jag personligen inte håller med så tar du upp en viktig poäng, om man själv föredrar X framför Y så är X alltid det bästa valet (förutsatt att andra faktorer är någorlunda lika). Detta oavsett vad experter och tester säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Även om jag personligen inte håller med så tar du upp en viktig poäng, om man själv föredrar X framför Y så är X alltid det bästa valet (förutsatt att andra faktorer är någorlunda lika). Detta oavsett vad experter och tester säger.

Tack, ja det var precis min poäng. Rent objektivt är OLED bättre om vi pratar bildkvalitet, där kan jag inte argumentera för motsatsen ens om jag ville, men det kan finnas andra faktorer som gör att man väljer en annan teknik. Jag valde t ex aldrig en plasma pga inbränningsrisken, priset var högre på OLED mm och dessa saker spelade roll även när jag skulle köpa en ny TV på black friday förra året. Har inte ångrat mig att jag valde LCD tidigare eller nu heller. Samtidigt vill jag inte verka som att jag har rätt och ni andra har fel för att ni väljer en annan teknik. Båda tekniker har sina fördelar och nackdelar. Sen är det upp till den enskilde att avgöra vilka fördelar respektive nackdelar som spelar störst roll.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja, OLED slår ju allt annat. Riktigt varför man skulle föredra plasma framför OLED är dock en gåta för mig men knappst så många som ställs inför det valet numera i praktiken

He,he, jag menade givetvis att när det bara fanns LCD och plasma att välja på så var det plasma som gällde. Numera är läget förändrat, plasma ut och OLED in.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

Tack alla för era input.
Blev en Oled till slut ändå. Dock får jag den inte förrän slutet av juli.