Permalänk
Medlem

Virus Varning?

Är inne på ett företags hemsida och varje ny sida jag öppnar där, poppar det upp en varning.

http://forumbilder.se/H772E/kaka

Men det är bara på just det företagets sida det kommer upp, ingen annan av sidorna jag besöker.

Är det något som ligger på den domänen, eller har jag något skit i datorn, men varför blir det då bara på en domän som det dyker upp.

Kram
Cicci

Permalänk
Inaktiv

Inte ett virus egentligen, utan det ser ut som att sidan försöker köra ett java-program som bryter kryptovaluta i bakgrunden medan folk besöker sidan. Om detta görs utan att informera användaren så är det givetvis en moralisk ganska tveksam grej att göra, men jag skulle inte kalla det för virus. Man kan säga att sidan försöker kapa datorkraft från sina besökare för ekonomisk vinst. Adblockers som exempelvis uBlock Origin (min favorit, rekommenderas) blockerar automatiskt denna typen av "hot".

Permalänk
Medlem

@ciccipop: För mig så ser det ut som att websiten du besöker har blivit infekterad och nu försöker den ge din dator något otrevligt. Du kanske skulle skicka iväg den där skärmbilden till företagets kontaktaddress?

Permalänk
Medlem

Fick svar att dem ville ha mer info (bevis) på att det var från deras sida. Så med endast den sidan öppen i Chrome och fick ändå upp varningen så har nu skickat in även den skärmdumpen.