Byta ut cpu kylare på en prebuilt dator?

Permalänk
Medlem

Byta ut cpu kylare på en prebuilt dator?

Jag har den här datorn: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...
och jag köpte precis Deepcool Maelstrom 120 liquid CPU-kylare. (jag har beställt ett am4-kit så att den kommer passa på min ryzen 5 1600) Men jag tittade på en video om hur man fäster kylaren och jag insåg att man var tvungen att fästa en backplate för cpu-kylaren på baksidan av motherboarden. Det finns ingen lätt åtkomst till baksidan av moderkortet i det här caset, så betyder det att jag måste skruva loss hela moderkortet? Eller kan jag använda samma bakplatta som med den redan monterade kylaren? Jag skulle vara glad för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Sannolikt kommer du behöva ta loss moderkortet, det är dock ganska enkelt. Är du osäker på kablar etc rekommenderar jag att ta några kort innan montering. Jag rekommenderar också att du trippelkollar så att du har en passande fläktplats, finns inte det bör du byta ut din processorkylare till lämplig luftvariant, som ofta är lättare att få in i lådan.

Edit: Och kom ihåg att ha ny kylpasta tillgänglig, du kan inte åtaranvända den som sitter på CPU nu.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

@JamesBanana: Ok, jag borde väl kunna byta ut case fläkten som redan sitter i, till den som sitter ihop med kylaren, eller går all luft till processorn då?

Permalänk
Medlem

@Nollibol: Ja, det kan du göra, förutsatt att den är av samma storlek. Antar att du bara har en fläkt, så då bör du vända den så den blåser utåt.

Luften skall alltså gå: Fläkt -> Radiator -> Chassi -> Ut

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

@JamesBanana: Ok! Då tror jag allt är löst. Tack så mycket för hjälpen!