Permalänk

Blåskärm -> hela D: försvann

Jag fick en blåskärm och hela D: försvann sedan. Jag har tre hårddiskar varav min huvudsakliga fildisk med alla bilder, dokument och vissa sekundära program och spel ligger försvann efter att datorn bootade om. Det är riktigt illa, mycket var inte backat.

Vad kan man göra? Systemåterställa går inte/hjälper inte då ingen sådan punkt finns för den disken.

Edit: Felkoden är Kernel-Power 63. Jag satt och laddade ner lite dokument och vissa svarade dåligt och sen pang. Samtidigt packade jag upp 76 GB. Osäker på hur mycket plats som fanns kvar men det borde ha räckt.

Permalänk
Medlem

@somvanligt:
Försvann var?
Att den inte syns i utförskaren?
Att den inte syns i diskhanteraren?

Det är skillnad på dessa två, då det i första fallet kan bara vara så att den har tappat sin enhetsbokstav.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Syns varken i diskhanteraren eller utforskaren.

Edit: i datorhantering finns en varningstriangel på lagringsstyrenheter där det står "Det går inte att läsa in den här enhetens drivrutin. Drivrutinen kanske är skadad eller saknas. (Kod 39)"

Permalänk
Medlem

@somvanligt: Syns den i bios? Annars låter det som blåskärmen kan bero på att just den disken lagt av helt

Permalänk
Medlem

linux på sticka och se om den syns där - om inte annat försöka göra en diskimage av disken med tex. ddrescue innan vidare räddningsförsök.

---

Att ha tex duplicati i bakgrunden som tutar över förändrad datan till en NAS var dag är inte som dumt att ha när det smäller på det här sättet...

Permalänk

Ok. Såg den inte i bios heller.

Permalänk
Medlem

vad var det för typ av disk, snurr eller SSD - de sistnämnda är kända för att kunna dö ögonblicklig död helt utan förvarning...

syns disken inte i BIOS så är diskräddningsföretag nästa om filerna i denna var viktig

Permalänk
Medlem

Det låter som att du fått ett dödsbud från disken i form av den där blåskärmen. Se om du ser disken med typ crystal diskinfo och vad hälsostatus är

Permalänk
Medlem

@somvanligt: Prova en annan strömsladd till hårddisken från nätdelen, har du tur så är det den (eller något i nätdelen) som har lagt av.
Annars får du nog ta kontakt med en firma som fixar dataräddning/återställning.

Permalänk

Ska testa sladd. Hjälper det att nyttja ddrescue eller nåt sånt här http://www.runtime.org/data-recovery-software.htm när inte ens disken syns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av somvanligt:

Hjälper det att nyttja ddrescue eller nåt sånt här http://www.runtime.org/data-recovery-software.htm när inte ens disken syns?

Nej, iaf. GetDataBack kommer inte att fungera om disken inte hittas i diskhanteraren, den behöver dock inte ha någon parttion, då programet gör RAW scan av disken.

Om du absolut måste rädda det som finns på disken, pilla inte med det själva utan kontakta ett dataräddnings företag, då det finns risk att du gör det hela ännu värre än det redan är.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Kollega föreslår att jag ska använda dos-prompten (vad det nu är) och ge kommando "CD D". Vad tror ni om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av somvanligt:

Kollega föreslår att jag ska använda dos-prompten (vad det nu är) och ge kommando "CD D". Vad tror ni om det?

Lär knappast göra något då det kräver att partition är monterad med enhetsbeteckningen "D:", för att inte nämna att "CD D" är fel kommando.
"cd d:" är korrekt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Det kan även vara en sata kabel som inte ville vara med längre.
Har själv råkat ut för att en sata kabel dött efter att ha suttit i en burk som inte öppntas på minst ett år=kabeln har ej petats på.
När detta hände så satt jag o spelade nåt spel som var installerat på den hd`n och pang blåskärm o hd var borta.

Jag provade först med koppla ur/i sata kabel/ström ett par gånger om det var oxid/skit/glapp kontakt/etc som kanske var boven men nope.
Vet inte riktigt varför jag provade en ny sata kabel men efter en ny sata kabel så hittades disken igen o burken/hd/nya kabeln funkade i år efteråt tills den skrotades för nytt skit.

Och jag provade den felaktiga sata kabeln nån dag senare och den var helt död gick ej att få att fungera alls.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det kan även vara en sata kabel som inte ville vara med längre.
Har själv råkat ut för att en sata kabel dött efter att ha suttit i en burk som inte öppntas på minst ett år=kabeln har ej petats på.
När detta hände så satt jag o spelade nåt spel som var installerat på den hd`n och pang blåskärm o hd var borta.

Jag provade först med koppla ur/i sata kabel/ström ett par gånger om det var oxid/skit/glapp kontakt/etc som kanske var boven men nope.
Vet inte riktigt varför jag provade en ny sata kabel men efter en ny sata kabel så hittades disken igen o burken/hd/nya kabeln funkade i år efteråt tills den skrotades för nytt skit.

Och jag provade den felaktiga sata kabeln nån dag senare och den var helt död gick ej att få att fungera alls.

Det har också hänt att det varit trasig SATA port på moderkortet. Om man har ett moderkort där SATA portarna har 2 olika färger så man bör också testa att koppla på den andra färgen för säkerhets skull.

Permalänk

Bra tips, ska kolla innan jag lämnar in på rescue som kommer kosta 5000-9500 kr om det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Gissa vad. Jag öppnade upp för att ersätta sladden, petade lite på den och insåg att den satt sjukt jobbigt till och att den därför måste bytas... en annan dag. Dagen därpå loggar jag in som vanligt och plötsligt syns disken! Gissa hur glad jag blev! Och samtidigt biter jag på naglarna varje dag för att det ska fucka upp igen. Men nu har jag backat alla bilder till extern hårddisk iafa. Jag måste se över alltihop ändå men det kan ta lite tid innan jag får pengar över.

Om man ska få datorn att hänga med länge än, är det då hårddiskarna man bör byta ut? Räcker det?

Permalänk
Medlem

Diskar byter man när de går sönder eller för små och/eller för långsamma.

Men ladda hem crystal disk info och lägg upp SMART-värdena här om du inte kan tolka dem, se till att få med _alla_ rader i bilden och inte bara 2/3-del av dem som är tämligen vanligt...

Tänk dock att SMART bara förvarna ca 50% av fallen inför faktisk diskstrul - den andra halvan kommer plötsligt utan förvarning...

Vi vet inte i dagsläget vad som strulade för dig - det kan vara vad som helst, moderkort, USB-port, kabel/sladd eller disken i sig. Att byta disk för att man tror att den strular är inte rätt väg IMHO, speciellt om det senare visade sig vara modekort/kabel senare... det är många diskar som fått skulden för andras fel under åren och många diskar har returnerats på garanti för fel som inte har med disken att göra också...

Och om du frågar mig så tror jag mer på moderkortet/kabeln än disken när det sket sig - då en borttagen disk under drift brukar inte ge blåskärm.

Att man kanske byter disken för att den är större/snabbare - ja det är annan sak...

Försök också hitta backupprogram som gör automatisk backup till någon ofta inkopplad disk, nätvolym (NAS) eller molntjänst - tex. duplicati. automatik är ofta bästa sättet att hålla en backup hyffsad uppdaterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av somvanligt:

Gissa vad. Jag öppnade upp för att ersätta sladden, petade lite på den och insåg att den satt sjukt jobbigt till och att den därför måste bytas... en annan dag. Dagen därpå loggar jag in som vanligt och plötsligt syns disken! Gissa hur glad jag blev! Och samtidigt biter jag på naglarna varje dag för att det ska fucka upp igen. Men nu har jag backat alla bilder till extern hårddisk iafa. Jag måste se över alltihop ändå men det kan ta lite tid innan jag får pengar över.

Om man ska få datorn att hänga med länge än, är det då hårddiskarna man bör byta ut? Räcker det?

Om diskarna inte börjar få dåliga sektorer eller dylikt så är ju vanligaste anledningen att byta att man behöver mera plats. Eller så sätter man in en disk till. Har diskar som snurrat i över 10 år utan problem.