TSMC skalar upp tillverkning på 7 nanometer – AMD och Nvidia bland kunderna

Permalänk
Melding Plague

TSMC skalar upp tillverkning på 7 nanometer – AMD och Nvidia bland kunderna

Kontraktstillverkaren TSMC skalar upp kapaciteten för tillverkning på 7 nanometer med 14 procent för att möta efterfrågan från storkunder som Apple, Qualcomm, Nvidia och AMD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För att köra TL;DR på två saker som folk ofta verkar hypa med 7nm:

AMDs 7nm gaming kort kommer inte förren 2019, det dom snackar om är nu i slutet på året är proffesionella kort (dvs nånting svindyrt).

Nvidias 7nm är väldigt osannolikt att det handlar om GTX11 serien, skulle säga att det är 95% sannolikhet att dom kör på 12nm precis som Titan V. Förmodligen så är det mobile chip eller high end quadro delar eller nåt liknande. Mycket mera sannolikt att 7nm kommer nästa år i Ti eller nån sån variant.

Permalänk
Inaktiv

Jag håller med om att det dröjer innan det kommer i vanliga konsumentgrejer, men samtidigt behöver de nog ha lång tid på sig att testa.

Så det är positivt att deras "7nm" fungerar så bra så de kan skala upp det, då kan vi se bättre produkter nästa år.

Permalänk
Medlem

Ni som har bättre koll än vad jag har - generellt sett, hur länge har det tidigare dröjt mellan start på produktion av kretsar i XX nm tills dess då Intel/AMD släppt kretsar i dessa storlekar? Funderar nämligen på när vi kan förvänta oss att AMD släpper just Ryzen 2 i 7 nm då det inte har sagts så mycket om dessa än, medan grafikkretsarna från AMD ska komma mot slutet av året (och kommer förmodligen bli professionella kort som @murklor skriver).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Ryzen 2 släpptes tidigare i år.

Ryzen 7 1700X = Ryzen 1 = Zen (1)
Ryzen 7 2700X = Ryzen 2 = Zen+
(Gissningsvis) Ryzen 7 3700X = Ryzen 3 = Zen 2
Enkelt och lättöverskådligt va? Skyll inte på mig. =D

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ni som har bättre koll än vad jag har - generellt sett, hur länge har det tidigare dröjt mellan start på produktion av kretsar i XX nm tills dess då Intel/AMD släppt kretsar i dessa storlekar? Funderar nämligen på när vi kan förvänta oss att AMD släpper just Ryzen 2 i 7 nm då det inte har sagts så mycket om dessa än, medan grafikkretsarna från AMD ska komma mot slutet av året (och kommer förmodligen bli professionella kort som @murklor skriver).

"2019" är nog det mest precisa du kan få.

En annan sak att tänka på är att artikeln inte snackar om fullskaling ramp-up av tillverkning idag, utan en liten ökning på 14% kapacitet (som förmodligen består helt av Apple chip)... Dom har bara fått in *ordrar* på att tillverka mer chip och produktionen av dessa börjar inte förren sent på året. Så du har inte ens början på att kunna svara på en sån fråga. Dom har inte startat produktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

@Icte: Ryzen 2 släpptes tidigare i år.

Ryzen 7 1700X = Ryzen 1 = Zen (1)
Ryzen 7 2700X = Ryzen 2 = Zen+
(Gissningsvis) Ryzen 7 3700X = Ryzen 3 = Zen 2
Enkelt och lättöverskådligt va? Skyll inte på mig. =D

Ryzen, Zen.. Man blir förvirrad Zen 2/Ryzen 3 var det jag syftade på iaf

Skrivet av murklor:

"2019" är nog det mest precisa du kan få.

En annan sak att tänka på är att artikeln inte snackar om fullskaling ramp-up av tillverkning idag, utan en liten ökning på 14% kapacitet (som förmodligen består helt av Apple chip)... Dom har bara fått in *ordrar* på att tillverka mer chip och produktionen av dessa börjar inte förren sent på året. Så du har inte ens början på att kunna svara på en sån fråga. Dom har inte startat produktionen.

Tack för förklaringen! Ja 2019 är nog mer sannolikt än mot slutet av 2018. Då får man nog sitta lugnt i båten

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII